Mainos

Sijoitusvinkkejä?

  • 1 156 950
  • 6 337

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Hehe. Eli tuhat euroa muuttuu kolmessa vuodessa kahdeksi miljoonaksi.
Eikö tästä valuuttatreidauksesta ollut about 15 vuotta sitten hyvä esimerkki, kun joku nimeltämainitsematon suuruus teki siihen liittyvän ohjelman ja kerhoon pääsi vähän samanlaista tietä vyölaukkumiehen esittelyiden kautta sisään.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Mitä mieltä täällä ollaan sijoittamisesta valtiollisiin lentoyhtiöihin esim. Finski sekä laivayhtiöihin Silja Tallink ja Viking? Nehän ovat ottaneet isoa osumaa koronasta, mutta voisi kuvitella rajojen taas jonain päivänä auetessa niiden osakearvot normalisoituvat. Vaikka siinä menisi pitkäänkin, niin ainakin Finski on sellainen jota ei päästetä konkurssiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä mieltä täällä ollaan sijoittamisesta valtiollisiin lentoyhtiöihin esim. Finski sekä laivayhtiöihin Silja Tallink ja Viking? Nehän ovat ottaneet isoa osumaa koronasta, mutta voisi kuvitella rajojen taas jonain päivänä auetessa niiden osakearvot normalisoituvat. Vaikka siinä menisi pitkäänkin, niin ainakin Finski on sellainen jota ei päästetä konkurssiin.

En ole millään muotoa asiantuntija näiden suhteen, mutta on noissa nyt riskejä. Vaikka tuskin nuo konkurssiin menevät, niin mietityttää, että pystyvätkö nuo hetkeen tekemään tulosta niin, että kykenisivät jakamaan tulosta osinkoina ulos. Voi siis viedä aikaa, ennen kuin kurssit normalisoituvat. Ja sekin on avoinna, että mikä on uusi normaali. Toki on mahdollista, että nuo palautuvat ennalleen piakkoinkin, mutta vähän riskialttiina nuo näen kuitenkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samalla logiikalla Talvivaaraankin sijoitettiin: "ei valtio sitä konkurssiin päästä"

Finnair saattaisi mennä konkurssiin ja tämän jälkeen aloittaisi sitten joku Finnish Airlines uudella nimellä, mutta samalla kalustolla ja henkilöstöllä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
En mä osinkoja ajattele vaan osakekursseja. Osta nyt halvalla ja myy myöhemmin kalliimmalla.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Samalla logiikalla Talvivaaraankin sijoitettiin: "ei valtio sitä konkurssiin päästä"

Finnair saattaisi mennä konkurssiin ja tämän jälkeen aloittaisi sitten joku Finnish Airlines uudella nimellä, mutta samalla kalustolla ja henkilöstöllä.
En nyt lähtisi näitä kahta suorilta vertaamaan. Valtiollinen lentoyhtiö tarvitaan ja nimenvaihtokikkailu tuskin kuuluu valtion omistuksessa olevan yhtiön toimintatapoihin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En nyt lähtisi näitä kahta suorilta vertaamaan. Valtiollinen lentoyhtiö tarvitaan ja nimenvaihtokikkailu tuskin kuuluu valtion omistuksessa olevan yhtiön toimintatapoihin.

Eipä tietenkään. Lisätietoja voi kysellä vaikkapa Belgiasta ja Sveitsistä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Eipä tietenkään. Lisätietoja voi kysellä vaikkapa Belgiasta ja Sveitsistä.
No saatana, shorttaamaanko tässä pitää alkaa ja hymiö loppuun.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En nyt lähtisi näitä kahta suorilta vertaamaan. Valtiollinen lentoyhtiö tarvitaan ja nimenvaihtokikkailu tuskin kuuluu valtion omistuksessa olevan yhtiön toimintatapoihin.

Jos menee metsään niin on hyvin todennäköistä, että rahoitusjärjestelyt toteutetaan niin että vanhojen omistajien omistusosuudet laimenevat rajusti. Ks. Case Norwegian nyt. Lisäksi on tosiaan ääritilanteessa mahdollisuus, että toiminta ajetaan konkkaan ja liiketoiminta siirtyy uuteen yhtiöön, case talvivaara.

Itsekin silti pidän Finnairia ihan houkuttelevana, lentäminen kasvaa tulevaisuudessa entisestään ja tämä häiriö on vain hetkellinen. Lisäksi kilpailu alalla saattaa vähentyä coronan vuoksi ja koneita voi vapautua kohtuuhintaan markkinoille joita voi hyödyntää vastaamaan kasvaneeseen kysyntään paremmilla katteilla.
 

Filari

Jäsen
@Metukka Itse ostin Finnairia tossa joku aika sitten, en ihan pohjilla tajunnut lähteä mukaan tähän kelkkaan.

Pahimmat kilpailijat SAS ja Norwegian suurissa vaikeuksissa.
Finnair lentää täysillä koneille rahtia ja lisäävät kokoajan kapasiteettia, kunhan saavat lupia kuntoon. Charter lentoja lennetään joka päivä ja niitäkin yritetään saada kokoajan lisää.

Valtio taisi taata 600milj lainan ja kuulema kassassa on kyllä rahaa.

+ mitä @paki77 mainisti yllä tulevaisuuden näkymistä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Enstäs Sotkamo Silver. Ostin joskus aikanaan ja nyt saisi merkkauttaa yhden kolmesta lisää.
Ihan täyspaska sijoitushan se on ollut mutta ku satasella saan 633 osaketta ni tottakai ne merkkautan. Se on sitte ihan sama häviänkö tonnin, 600 vai 700€
Omistaako kukaan muu ko. yhtiötä?

Ja jos omistaa niin onko aikomus merkitä uusia?
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä osinkoja ajattele vaan osakekursseja. Osta nyt halvalla ja myy myöhemmin kalliimmalla.

No toki näin, eivät ne osingot minunkaan pienillä sijoituksilla mitenkään merkittäviä ole. Mutta periaatteessa osakekurssit määräytyvät aika voimakkaastikin tulevien osinkojen perusteella. Siksi niitä ei kannata täysin sivuuttaa. Toinen mikä vaikuttaa, on yhtiöiden tuleva kasvu. Laivayhtiöiden kohdalla en kasvua välttämättä niin suurena näe. Finnairin osalta kasvu on ihan mahdollistakin, etenkin jos noita kilpailijoita kaatuu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Finnair on ollut toimialansa parhaita ja sen pystyssä pysymisen puolesta voisin lyödä isojakin vetoja. Kuitenkin osakkeiden kannalta miettisin että tuleeko matkustajamäärät palaamaan samalle tasolle esim seuraavan viiden vuoden aikana, vai muuttaako kriisi maailmaa pysyvästi. Aletaanko liikematkoja korvaamaan etäpalavareilla enemmän ja enemmän ja onko karvalakeilla varaa matkustaa lähivuosina samalla volyymilla jos ja kun kilpailun vähenemisen myötä hinnat nousevat.

Minä muutenkin miettisin että kannattaako Suomeen sijoittaa ylipäätään vaan katsoa ulkomaille. Vertailin yksi päivä OMX ja SP500 indeksejä toisiinsa viimeiseltä viideltä vuodelta ja vähän järkytyin miten heikko pieni marginaalinen markkina on ollut, enkä näe sen muuttuvan tämän kriisin & hallituksen myötä parempaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä muutenkin miettisin että kannattaako Suomeen sijoittaa ylipäätään vaan katsoa ulkomaille. Vertailin yksi päivä OMX ja SP500 indeksejä toisiinsa viimeiseltä viideltä vuodelta ja vähän järkytyin miten heikko pieni marginaalinen markkina on ollut, enkä näe sen muuttuvan tämän kriisin & hallituksen myötä parempaan.

Tätä olen itsekin pohtinut. Osakkeisiin aloin sijoittaa pari vuotta sitten. Mutta olen sijoittanut ihan suomalaisiin pörssiyhtiöihin, koska niistä on ollut parhaiten tietoa saatavilla. No, olen nyt miettinyt, että ottaisin jotain ETF-rahastoa siihen rinnalle, mutta toistaiseksi ei aika ole riittänyt tähän aihepiiriin tutustumiseen. Sinä vaikutat tietävän aiheesta, joten osaisitko suositella jotain hyvää lähdettä, johon kannattaisi tutustua, jotta aiheesta saisi riittävästi irti?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tätä olen itsekin pohtinut. Osakkeisiin aloin sijoittaa pari vuotta sitten. Mutta olen sijoittanut ihan suomalaisiin pörssiyhtiöihin, koska niistä on ollut parhaiten tietoa saatavilla. No, olen nyt miettinyt, että ottaisin jotain ETF-rahastoa siihen rinnalle, mutta toistaiseksi ei aika ole riittänyt tähän aihepiiriin tutustumiseen. Sinä vaikutat tietävän aiheesta, joten osaisitko suositella jotain hyvää lähdettä, johon kannattaisi tutustua, jotta aiheesta saisi riittävästi irti?
Minulla ei ole kompetenssia toimia auktoriteettima, mutta olen puhunut paljon hajauttamisen puolesta mutta toistaiseksi olen tyytynyt yhteen pieneen planeettaan aurinkokuntamme reunalla. Toinen on arvon kasvattaminen.

Kolme sanaa siis: World Core (ACC).
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla ei ole kompetenssia toimia auktoriteettima, mutta olen puhunut paljon hajauttamisen puolesta mutta toistaiseksi olen tyytynyt yhteen syrjäiseen planeettaa aurinkokuntamme reunalla. Toinen on arvon kasvattaminen.

Kolme sanaa siis: World Core (ACC).

En minä auktoriteettia hae muista kuin itsestäni, enkä siksi niinkään kysele sijoitusvinkkejä, vaan enemmänkin hyviä lähteitä, joiden perusteella itse pystyn tekemään päätöksiäni. Mutta pistetään tuokin termi korvan taakse. Kiitän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En minä auktoriteettia hae muista kuin itsestäni, enkä siksi niinkään kysele sijoitusvinkkejä, vaan enemmänkin hyviä lähteitä, joiden perusteella itse pystyn tekemään päätöksiäni. Mutta pistetään tuokin termi korvan taakse. Kiitän.
Oikein hyvä. Mieluummin minä kerron oman mielipiteeni, mitä asioita kannattaa huomioida, kun annan suoria ohjeita. Minulla ei mitään raamattua tai lähdettä ole tarjota, mutta noilla hakusanoilla varmasti tietoa löytää.

Kirjoitin joskus tähän ketjuun hieman näkemyksiäni hajauttamisesta. Niinkuin varsin usein tänne palstalle kirjoittaessa, silloinkaan motiivini ei niinkään ollut jakaa tietoa, vaan pyrkiä haastamaan omia näkemyksiäni altistamalla ne kritiikille. Vähän kevyeksi palautteen määrä silloin jäi, joten nostan sen ylös kun pääsen koneelle (tässä asiassa ei provolla ehkä pääse parempaan tulokseen). Nyt kännykällä kuntosalilla.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tätä olen itsekin pohtinut. Osakkeisiin aloin sijoittaa pari vuotta sitten. Mutta olen sijoittanut ihan suomalaisiin pörssiyhtiöihin, koska niistä on ollut parhaiten tietoa saatavilla. No, olen nyt miettinyt, että ottaisin jotain ETF-rahastoa siihen rinnalle, mutta toistaiseksi ei aika ole riittänyt tähän aihepiiriin tutustumiseen. Sinä vaikutat tietävän aiheesta, joten osaisitko suositella jotain hyvää lähdettä, johon kannattaisi tutustua, jotta aiheesta saisi riittävästi irti?
Linkki blogikirjoitukseen aiheesta

Itse lähestyisin asiaa joko S&P500 -indeksillä tai sitten koko maailman kattavalla ETF-rahastolla. Pääasiana minimoida kulut ja katsoa, että osingot sijoitetaan uudelleen.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näihin edellisiin viesteihin sen verran, että Finnair on yksi vahvimpia lentoyhtiöitä, eikä sillä ole mitään hätää. Korkeintaan ottaa muilta markkinoita, kun tilanne palaa ennalleen. En silti sijoittaisi, sillä lentoala ei ole kovin kiinnostava pitkäaikaiseen sijoitukseen. Sama koskee Viking Linea ja Tallinkia, kumpaakaan ei voi pitää laatuyhtiönä, eivätkä ole kiinnostavia edes lyhyeen pitoon. Jos koronasta haluaa hyötyä, niin löisin rahat kansainväliseen risteilybisnekseen, eli Carnivaliin.

Suomalaisiin yhtiöihin sijoittamisessa kannattaa myös katsoa mistä ne saavat rahansa. Esim. Metsolla ja Nesteellä tulee vain pieni osa liikevaihdosta Suomesta. Siinä on hajautus kunnossa ympäri maailman, vaikka yhtiö on Suomessa. Kannattaa toki sijoittaa myös suoraan ulkomaille.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Finnairilla on tosiaan toista miljardia puskurina, ottaneet hiukan damakea mutta varmasti myös markkinaosuuksia. Mielenkiintoinen viritys meneillään myös kiinalaisten kanssa...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yrityksen varojen sijoittaminen?

Mulla on yhden miesoletetun myynti/konsultointifirma, jossa varsin pieni kulurakenne. Miljoonia en tee, mutta firmaan tulee enemmän rahaa kuin sieltä valuu pois. Toistaikseksi tämä "ylimääräinen hyvä" on firman pankkitilillä käytännössä nollakorolla.

Palkkana otan ulos mahdollisimman vähän, koska se on tehottomin tapa nostaa varoja ulos. Osinkoina sen mitä halvalla saa (8% mt. arvosta) ja kulukorvauksina niin paljon kuin kehtaan.

Käteiskassaa toki kannattaa olla henkilökohtaista salkkua selvästi enemmän. Samoin tähän tulee myös tuloksesta maksettava yhteisövero 20%. Onko jotain muita huomioitavia asioita?
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Yrityksen varojen sijoittaminen?

Mulla on yhden miesoletetun myynti/konsultointifirma, jossa varsin pieni kulurakenne. Miljoonia en tee, mutta firmaan tulee enemmän rahaa kuin sieltä valuu pois. Toistaikseksi tämä "ylimääräinen hyvä" on firman pankkitilillä käytännössä nollakorolla.
Suunnilleen samanlainen tilanne itselläkin. Olen sijoittanut kassasta joutavan pääasiassa hoivakiinteistöihin. Menee kuin juna vaikka ei mitään supertuottoja. Ja Suomessa tarvitaan jatkossakin hoivakiinteistöjä. Minimisumma on tosin 20 000€.

Arvonkehitys.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Palkkana otan ulos mahdollisimman vähän, koska se on tehottomin tapa nostaa varoja ulos. Osinkoina sen mitä halvalla saa (8% mt. arvosta) ja kulukorvauksina niin paljon kuin kehtaan.

Näistä on hyvä tehdä laskelma mikä on kokonaisuuden kannalta edullisin ratkaisu. En tiedä mikä on mahdollisimman vähän palkkaa, mutta se kuitenkin pienentää verotettavaa tulosta, josta menee se 20% kumminkin verottajalle. Varmaan olet näitä lukuja jo pyöritellyt, mutta kaikki eivät näitä mieti vaan pitävät palkkaa automaattisesti kalleimpana vaihtoehtona.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näistä on hyvä tehdä laskelma mikä on kokonaisuuden kannalta edullisin ratkaisu. En tiedä mikä on mahdollisimman vähän palkkaa, mutta se kuitenkin pienentää verotettavaa tulosta, josta menee se 20% kumminkin verottajalle. Varmaan olet näitä lukuja jo pyöritellyt, mutta kaikki eivät näitä mieti vaan pitävät palkkaa automaattisesti kalleimpana vaihtoehtona.

Jos on toinen työpaikka mistä tienaa kunnolla niin palkka on lähes varmasti kallein ratkaisu. Jos taas firma on pääduuni niin sellainen 20-30k on vielä edullista ottaa palkkana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös