Sijoitusvinkkejä?

  • 1 089 153
  • 6 087

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en näe asiaa tuollaisen vastakkainasettelun kautta. Oma strategia hyödyntää kumpaakin tiliä, ja näiden välillä voi nimenomaan miettiä, mikä sijoitus sopii mihinkin.

Osakesäästötilille pyrin ostamaan osinkolappuja, jotta saan joskus hamassa tulevaisuudessa lisää pääomaa sijoitettavaksi. Sijoitushorisontti on pitkälle, ja OST:lle ostan vain Suomi-lappuja.

AOT:lle suunnittelen kerryttäväni isompia summia (sitten joskus), jotka aion sijoittaa globaalilla hajautuksella. Tässä ehkä ajatuksena se, että kaupankäyntiin pitää olla koko ajan esteetön mahdollisuus. Osakesäästötilillä ne rahat voi maata pidempään, jolloin tavoitteena on pitää niistä luotettavista lapuista kiinni.

Minusta on syytä laskea arvo sille, että OST:n avulla veronmaksua voi "pitkittää". Se kuitenkin mahdollistaa suuremman pääoman kerryttämisen, kun ei tarvi jokaisesta osingosta maksaa veroja.

Poliittista riskiä en pidä hirvittävän suurena. Tuskin edes demarit kehtaisivat pettää kansalaisten luottamuksen sorkkimalla olemassa olevia "etuja" - etenkin, kun ne eivät mitään hirvittävän suuria ole alun perinkään. Noniin, koputetaan puuta ja niin edespäin.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
OST:n kannattavuus suhteessa AOT:hen saavutetaan laskentatavasta riippuen n. 15-20 vuodessa. Laskelmissa ei huomioida poliittista riskiä, eli sillekin pitää laskea preemio päälle. Toisin sanoen jäi hyvin laihaksi, eikä siitä voi katsoa saatavan juuri hyötyä suhteessa riskiin. Ruotsissa se toimii selvästi paremmin ja vastaava toivottavasti saadaan joskus tännekin.

En ole em. syystä avannut itselleni, vaan jatkan AOT:llä.
Vähän kahden vaiheilla olen itse OST:n suhteen. Nyt koronamyllerryksessä tuli kuitenkin myytyä tappiolliset osakkeet AOT:n puolelta ja siirrettyä varat OST:lle siten, että sinne on nyt maksimimäärä 50k siirretty. Itselleni suurin haittapuoli tässä on se, että (Nordnetin asiakkaana) en pysty enää käyttämään osakkeita superluoton vakuutena. Tosin en olisi muutenkaan ollut aikeissa superluottoa hyödyntää, mutta nyt se mahdollisuus on joka tapauksessa hetkeksi poissa, kun valtaosa osakeomistuksista on nyt OST:n puolella.

OST:lla minulla on nyt vakaita osinkoyhtiöitä, kuten Fortum sekä Sampo. Lisäksi joitain isomman kasvupotentiaalin omaavia yhtiöitä, kuten esimerkiksi Qt Group ja Remedy. Hankintameno-olettamaa en ole oikein aiemmin tajunnut edes murehtia, kun satojen prosenttien kurssinousu tuntuu tällä hetkellä niin kaukaiselta. Tosin vuosien ja vuosikymmenten kuluessa tulee todennäköisesti vastaan myös se tilanne, jossa tämä koituu ongelmaksi.

Toisaalta taas, oma sijoitushorisonttini on ns. "ikuinen" ja mitataan (toivottavasti) useissa kymmenissä vuosissa, joten tässä ehtii kyllä kartuttamaan pottia myös AOT:n puolelle. Toivon mukaan OST:n osuus lopullisesta sijoitussalkusta olisi sitten muutaman vuosikymmenen päästä suhteellisen pieni. Sillä epätodennäköisellä oletuksella, että ehdot olisivat samat kuin tänä päivänä.

Joka tapauksessa tulin lopulta siihen tulokseen, että tuon OST:n maksimaalinen hyödyntäminen on tässä tilanteessa itselleni se paras ratkaisu. Jos kuvittelee OST:lle maksettavan osinkoja ensi keväänä vaikkapa 2000€, on ne mukava sijoittaa uudelleen kasvamaan korkoa korolle täysimääräisenä, sen sijaan, että niistä maksaisi saman tien veroa sen 600-700 euroa. Kymmenessä vuodessa veroissa säästetty summa tekisi nykyehdoilla (ja kasvavilla osingoilla) jo lähemmäs 10 000 euroa, joka verokarhun sijaan olisi kiinni omistaja-arvoa luovissa osakkeissa.

Itselleni siis "ikuisella" sijoitushorisontilla tuo sopii tähän tilanteesenn vallan mainiosti, kun osakkeista en mitään lyhyen aikavälin voittoja ole hakemassa. Sijoitustoiminnan "lopullisena" tavoitteena olisikin kyetä elämään ainakin jollain tasolla päivätöitä vähentäen osinkotuloilla, mutta siihen on kuitenkin matkaa vielä kymmeniä vuosia ja kuten sanoin, siihen mennessä toivon mukaan AOT-varojen osuus koko sijoitusvarallisuudesta on toivon mukaan huomattavasti OST:n varoja suurempi. Yhtenä isona miinuksena toki tuo myyntitappioiden verovähennyskelvottomuus, mutta toisaalta jatkossa alan ostamaan osakkeita taas AOT:n puolelle, joten siellä pystyy sitten taas puljaamaan jatkossa mahdollisten myyntitappioiden kanssa. Tosin tulevat pääomatulot on ihan hyvin nyt katettu myyntitappioilla, kun AOT tuli lähes tyhjennettyä ja melkein kaikki myynnit siellä ajoitin tuohon syvimpään monttuun, jolloin paria lukuun ottamatta jokainen osake oli miinuksella. Nämähän ovat vähennyskelpoisia seuraavat viisi vuotta, joten verottomista osingoista pääsen nauttimaan myös AOT:n puolella jatkossa :D.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joka tapauksessa tulin lopulta siihen tulokseen, että tuon OST:n maksimaalinen hyödyntäminen on tässä tilanteessa itselleni se paras ratkaisu. Jos kuvittelee OST:lle maksettavan osinkoja ensi keväänä vaikkapa 2000€, on ne mukava sijoittaa uudelleen kasvamaan korkoa korolle täysimääräisenä, sen sijaan, että niistä maksaisi saman tien veroa sen 600-700 euroa. Kymmenessä vuodessa veroissa säästetty summa tekisi nykyehdoilla (ja kasvavilla osingoilla) jo lähemmäs 10 000 euroa, joka verokarhun sijaan olisi kiinni omistaja-arvoa luovissa osakkeissa.
Toki nykyään, kun luovutustappioita voi verotuksessa vähentää myös osinkotuloista niin ei tarvitse OST:tä tuon verohyödyn saamiseen vaan sama onnistuu AO-tililläkin jos tekee vuosittain laskennallisesti luovutustappiota yhtä paljon kuin saa osinkoja. Hajautetulla salkulla tämä yleensä onnistuu pienellä verosuunnittelulla, vaikka osakkeiden hinnat keskimäärin salkussa nousisivat mukavastikin. OST:ltä sen sijaan jos tulisi tarve nostaa rahaa niin veroa joutuu "luovutusvoitosta" maksamaan, vaikka myisi vain tappiolla olevia lappuja jos koko OST-salkun arvo on kuitenkin voitolla.

Hankintameno-olettamat tosiaan helposti tuntuvat kaukaisilta asioilta enkä itsekään ole vielä koskaan päässyt hankintameno-olettamaa hyödyntämään - viimeksi katkera pala tässä oli joutua myymään vajaan neljän vuoden omistuksen jälkeen annista 3,20 eurolla ostetut Hoivatilojen osakkeet 16 eurolla - mutta nykyään pyrin tämän mahdollisuuden aina pitämään mielessä. Se olisi kuitenkin kaikista paras tilanne löytää niin hyviä sijoituksia, että lappuja haluaisi omistaa tuon yli kymmenenkin vuotta. Nesteen kanssa mokasin, kun en tätä hankintameno-olettamaa pitänyt mielessä ja hukkasin ennen kymmenen vuoden omistuksen täyttymistä kaikki alun perin vuonna 2007 ostamani laput, jotka vuosikausia kyntivät 75 % tappiolla. Ei tullut silloin mieleen, että kymmenen vuoden jälkeen nämäkin olisivat satoja prosentteja voitolla. Omistajana olen sentään ollut kyydissä koko ajan ja edelleen Neste on suurin sijoitukseni, mutta olen käynyt osakkeella liikaa kauppaa matkan varrella.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Hehe. Eli tuhat euroa muuttuu kolmessa vuodessa kahdeksi miljoonaksi.
Eikö tästä valuuttatreidauksesta ollut about 15 vuotta sitten hyvä esimerkki, kun joku nimeltämainitsematon suuruus teki siihen liittyvän ohjelman ja kerhoon pääsi vähän samanlaista tietä vyölaukkumiehen esittelyiden kautta sisään.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä mieltä täällä ollaan sijoittamisesta valtiollisiin lentoyhtiöihin esim. Finski sekä laivayhtiöihin Silja Tallink ja Viking? Nehän ovat ottaneet isoa osumaa koronasta, mutta voisi kuvitella rajojen taas jonain päivänä auetessa niiden osakearvot normalisoituvat. Vaikka siinä menisi pitkäänkin, niin ainakin Finski on sellainen jota ei päästetä konkurssiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä mieltä täällä ollaan sijoittamisesta valtiollisiin lentoyhtiöihin esim. Finski sekä laivayhtiöihin Silja Tallink ja Viking? Nehän ovat ottaneet isoa osumaa koronasta, mutta voisi kuvitella rajojen taas jonain päivänä auetessa niiden osakearvot normalisoituvat. Vaikka siinä menisi pitkäänkin, niin ainakin Finski on sellainen jota ei päästetä konkurssiin.

En ole millään muotoa asiantuntija näiden suhteen, mutta on noissa nyt riskejä. Vaikka tuskin nuo konkurssiin menevät, niin mietityttää, että pystyvätkö nuo hetkeen tekemään tulosta niin, että kykenisivät jakamaan tulosta osinkoina ulos. Voi siis viedä aikaa, ennen kuin kurssit normalisoituvat. Ja sekin on avoinna, että mikä on uusi normaali. Toki on mahdollista, että nuo palautuvat ennalleen piakkoinkin, mutta vähän riskialttiina nuo näen kuitenkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samalla logiikalla Talvivaaraankin sijoitettiin: "ei valtio sitä konkurssiin päästä"

Finnair saattaisi mennä konkurssiin ja tämän jälkeen aloittaisi sitten joku Finnish Airlines uudella nimellä, mutta samalla kalustolla ja henkilöstöllä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En mä osinkoja ajattele vaan osakekursseja. Osta nyt halvalla ja myy myöhemmin kalliimmalla.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samalla logiikalla Talvivaaraankin sijoitettiin: "ei valtio sitä konkurssiin päästä"

Finnair saattaisi mennä konkurssiin ja tämän jälkeen aloittaisi sitten joku Finnish Airlines uudella nimellä, mutta samalla kalustolla ja henkilöstöllä.
En nyt lähtisi näitä kahta suorilta vertaamaan. Valtiollinen lentoyhtiö tarvitaan ja nimenvaihtokikkailu tuskin kuuluu valtion omistuksessa olevan yhtiön toimintatapoihin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En nyt lähtisi näitä kahta suorilta vertaamaan. Valtiollinen lentoyhtiö tarvitaan ja nimenvaihtokikkailu tuskin kuuluu valtion omistuksessa olevan yhtiön toimintatapoihin.

Eipä tietenkään. Lisätietoja voi kysellä vaikkapa Belgiasta ja Sveitsistä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä tietenkään. Lisätietoja voi kysellä vaikkapa Belgiasta ja Sveitsistä.
No saatana, shorttaamaanko tässä pitää alkaa ja hymiö loppuun.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En nyt lähtisi näitä kahta suorilta vertaamaan. Valtiollinen lentoyhtiö tarvitaan ja nimenvaihtokikkailu tuskin kuuluu valtion omistuksessa olevan yhtiön toimintatapoihin.

Jos menee metsään niin on hyvin todennäköistä, että rahoitusjärjestelyt toteutetaan niin että vanhojen omistajien omistusosuudet laimenevat rajusti. Ks. Case Norwegian nyt. Lisäksi on tosiaan ääritilanteessa mahdollisuus, että toiminta ajetaan konkkaan ja liiketoiminta siirtyy uuteen yhtiöön, case talvivaara.

Itsekin silti pidän Finnairia ihan houkuttelevana, lentäminen kasvaa tulevaisuudessa entisestään ja tämä häiriö on vain hetkellinen. Lisäksi kilpailu alalla saattaa vähentyä coronan vuoksi ja koneita voi vapautua kohtuuhintaan markkinoille joita voi hyödyntää vastaamaan kasvaneeseen kysyntään paremmilla katteilla.
 

Filari

Jäsen
@Metukka Itse ostin Finnairia tossa joku aika sitten, en ihan pohjilla tajunnut lähteä mukaan tähän kelkkaan.

Pahimmat kilpailijat SAS ja Norwegian suurissa vaikeuksissa.
Finnair lentää täysillä koneille rahtia ja lisäävät kokoajan kapasiteettia, kunhan saavat lupia kuntoon. Charter lentoja lennetään joka päivä ja niitäkin yritetään saada kokoajan lisää.

Valtio taisi taata 600milj lainan ja kuulema kassassa on kyllä rahaa.

+ mitä @paki77 mainisti yllä tulevaisuuden näkymistä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Enstäs Sotkamo Silver. Ostin joskus aikanaan ja nyt saisi merkkauttaa yhden kolmesta lisää.
Ihan täyspaska sijoitushan se on ollut mutta ku satasella saan 633 osaketta ni tottakai ne merkkautan. Se on sitte ihan sama häviänkö tonnin, 600 vai 700€
Omistaako kukaan muu ko. yhtiötä?

Ja jos omistaa niin onko aikomus merkitä uusia?
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä osinkoja ajattele vaan osakekursseja. Osta nyt halvalla ja myy myöhemmin kalliimmalla.

No toki näin, eivät ne osingot minunkaan pienillä sijoituksilla mitenkään merkittäviä ole. Mutta periaatteessa osakekurssit määräytyvät aika voimakkaastikin tulevien osinkojen perusteella. Siksi niitä ei kannata täysin sivuuttaa. Toinen mikä vaikuttaa, on yhtiöiden tuleva kasvu. Laivayhtiöiden kohdalla en kasvua välttämättä niin suurena näe. Finnairin osalta kasvu on ihan mahdollistakin, etenkin jos noita kilpailijoita kaatuu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Finnair on ollut toimialansa parhaita ja sen pystyssä pysymisen puolesta voisin lyödä isojakin vetoja. Kuitenkin osakkeiden kannalta miettisin että tuleeko matkustajamäärät palaamaan samalle tasolle esim seuraavan viiden vuoden aikana, vai muuttaako kriisi maailmaa pysyvästi. Aletaanko liikematkoja korvaamaan etäpalavareilla enemmän ja enemmän ja onko karvalakeilla varaa matkustaa lähivuosina samalla volyymilla jos ja kun kilpailun vähenemisen myötä hinnat nousevat.

Minä muutenkin miettisin että kannattaako Suomeen sijoittaa ylipäätään vaan katsoa ulkomaille. Vertailin yksi päivä OMX ja SP500 indeksejä toisiinsa viimeiseltä viideltä vuodelta ja vähän järkytyin miten heikko pieni marginaalinen markkina on ollut, enkä näe sen muuttuvan tämän kriisin & hallituksen myötä parempaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä muutenkin miettisin että kannattaako Suomeen sijoittaa ylipäätään vaan katsoa ulkomaille. Vertailin yksi päivä OMX ja SP500 indeksejä toisiinsa viimeiseltä viideltä vuodelta ja vähän järkytyin miten heikko pieni marginaalinen markkina on ollut, enkä näe sen muuttuvan tämän kriisin & hallituksen myötä parempaan.

Tätä olen itsekin pohtinut. Osakkeisiin aloin sijoittaa pari vuotta sitten. Mutta olen sijoittanut ihan suomalaisiin pörssiyhtiöihin, koska niistä on ollut parhaiten tietoa saatavilla. No, olen nyt miettinyt, että ottaisin jotain ETF-rahastoa siihen rinnalle, mutta toistaiseksi ei aika ole riittänyt tähän aihepiiriin tutustumiseen. Sinä vaikutat tietävän aiheesta, joten osaisitko suositella jotain hyvää lähdettä, johon kannattaisi tutustua, jotta aiheesta saisi riittävästi irti?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tätä olen itsekin pohtinut. Osakkeisiin aloin sijoittaa pari vuotta sitten. Mutta olen sijoittanut ihan suomalaisiin pörssiyhtiöihin, koska niistä on ollut parhaiten tietoa saatavilla. No, olen nyt miettinyt, että ottaisin jotain ETF-rahastoa siihen rinnalle, mutta toistaiseksi ei aika ole riittänyt tähän aihepiiriin tutustumiseen. Sinä vaikutat tietävän aiheesta, joten osaisitko suositella jotain hyvää lähdettä, johon kannattaisi tutustua, jotta aiheesta saisi riittävästi irti?
Minulla ei ole kompetenssia toimia auktoriteettima, mutta olen puhunut paljon hajauttamisen puolesta mutta toistaiseksi olen tyytynyt yhteen pieneen planeettaan aurinkokuntamme reunalla. Toinen on arvon kasvattaminen.

Kolme sanaa siis: World Core (ACC).
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla ei ole kompetenssia toimia auktoriteettima, mutta olen puhunut paljon hajauttamisen puolesta mutta toistaiseksi olen tyytynyt yhteen syrjäiseen planeettaa aurinkokuntamme reunalla. Toinen on arvon kasvattaminen.

Kolme sanaa siis: World Core (ACC).

En minä auktoriteettia hae muista kuin itsestäni, enkä siksi niinkään kysele sijoitusvinkkejä, vaan enemmänkin hyviä lähteitä, joiden perusteella itse pystyn tekemään päätöksiäni. Mutta pistetään tuokin termi korvan taakse. Kiitän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En minä auktoriteettia hae muista kuin itsestäni, enkä siksi niinkään kysele sijoitusvinkkejä, vaan enemmänkin hyviä lähteitä, joiden perusteella itse pystyn tekemään päätöksiäni. Mutta pistetään tuokin termi korvan taakse. Kiitän.
Oikein hyvä. Mieluummin minä kerron oman mielipiteeni, mitä asioita kannattaa huomioida, kun annan suoria ohjeita. Minulla ei mitään raamattua tai lähdettä ole tarjota, mutta noilla hakusanoilla varmasti tietoa löytää.

Kirjoitin joskus tähän ketjuun hieman näkemyksiäni hajauttamisesta. Niinkuin varsin usein tänne palstalle kirjoittaessa, silloinkaan motiivini ei niinkään ollut jakaa tietoa, vaan pyrkiä haastamaan omia näkemyksiäni altistamalla ne kritiikille. Vähän kevyeksi palautteen määrä silloin jäi, joten nostan sen ylös kun pääsen koneelle (tässä asiassa ei provolla ehkä pääse parempaan tulokseen). Nyt kännykällä kuntosalilla.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tätä olen itsekin pohtinut. Osakkeisiin aloin sijoittaa pari vuotta sitten. Mutta olen sijoittanut ihan suomalaisiin pörssiyhtiöihin, koska niistä on ollut parhaiten tietoa saatavilla. No, olen nyt miettinyt, että ottaisin jotain ETF-rahastoa siihen rinnalle, mutta toistaiseksi ei aika ole riittänyt tähän aihepiiriin tutustumiseen. Sinä vaikutat tietävän aiheesta, joten osaisitko suositella jotain hyvää lähdettä, johon kannattaisi tutustua, jotta aiheesta saisi riittävästi irti?
Linkki blogikirjoitukseen aiheesta

Itse lähestyisin asiaa joko S&P500 -indeksillä tai sitten koko maailman kattavalla ETF-rahastolla. Pääasiana minimoida kulut ja katsoa, että osingot sijoitetaan uudelleen.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näihin edellisiin viesteihin sen verran, että Finnair on yksi vahvimpia lentoyhtiöitä, eikä sillä ole mitään hätää. Korkeintaan ottaa muilta markkinoita, kun tilanne palaa ennalleen. En silti sijoittaisi, sillä lentoala ei ole kovin kiinnostava pitkäaikaiseen sijoitukseen. Sama koskee Viking Linea ja Tallinkia, kumpaakaan ei voi pitää laatuyhtiönä, eivätkä ole kiinnostavia edes lyhyeen pitoon. Jos koronasta haluaa hyötyä, niin löisin rahat kansainväliseen risteilybisnekseen, eli Carnivaliin.

Suomalaisiin yhtiöihin sijoittamisessa kannattaa myös katsoa mistä ne saavat rahansa. Esim. Metsolla ja Nesteellä tulee vain pieni osa liikevaihdosta Suomesta. Siinä on hajautus kunnossa ympäri maailman, vaikka yhtiö on Suomessa. Kannattaa toki sijoittaa myös suoraan ulkomaille.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Finnairilla on tosiaan toista miljardia puskurina, ottaneet hiukan damakea mutta varmasti myös markkinaosuuksia. Mielenkiintoinen viritys meneillään myös kiinalaisten kanssa...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yrityksen varojen sijoittaminen?

Mulla on yhden miesoletetun myynti/konsultointifirma, jossa varsin pieni kulurakenne. Miljoonia en tee, mutta firmaan tulee enemmän rahaa kuin sieltä valuu pois. Toistaikseksi tämä "ylimääräinen hyvä" on firman pankkitilillä käytännössä nollakorolla.

Palkkana otan ulos mahdollisimman vähän, koska se on tehottomin tapa nostaa varoja ulos. Osinkoina sen mitä halvalla saa (8% mt. arvosta) ja kulukorvauksina niin paljon kuin kehtaan.

Käteiskassaa toki kannattaa olla henkilökohtaista salkkua selvästi enemmän. Samoin tähän tulee myös tuloksesta maksettava yhteisövero 20%. Onko jotain muita huomioitavia asioita?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös