Sijoitusvinkkejä?

  • 1 083 405
  • 6 076

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Nyt ei tule vinkkiä vaan kysymys, johon oletan vastauksen täältä löytyvän.

Jonkin aikaa itseä häirinnyt se, että miten tuo KL:n ylänurkan nousijat/laskijat valikoituu. Esim. tänään siellä on NoHo pahimpana laskijana, eikä Stockaa näy listalla ollenkaan. Stockmannin Market Cap ja vaihto ovat kuitenkin NoHo:a suuremmat, joten tuommoista koko/volyymi -rajaa etusivulle pääsylle ei ainakaan ole.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä on varsin todennäköisesti vainoharha-osastoa, mutta jotenkin tuntuu että ETF:t pompsahtaa aina noina merkitsemispäivinä normaalitasoa ylemmäksi. Teoriassa tämä olisi mahdollista joko niin, että a) noiden merkintöjen lukumäärä olisi aidosti niin korkea että se vaikuttaisi markkinaan. Tämä taas edellyttäisi että sama 5. päivä olisi merkitsemispäivä muuallakin kuin Nordnetissä tai b) myyntilaidalla olevat sijoittajat osaisivat hyväksikäyttää tuota tietoa, niin että hintaa nostettaisiin kun tiedossa on, että nyt ostopuolelle tulee actionia. Tätä vaihtoehtoa en näe kovin realistisena ja se edellyttäisi vaihtoehdon a toteutumista.

Niin että tulkaa nyt sanomaan, että älä nyt ole ihan hassu, korkki kiinni ja mitä näitä on.
Korkki kiinni. Lähes kaikkien noiden vaihto on sen verran merkittävää, että ei tuo 5. päivä erotu vaihtomäärällään. En tällä hetkellä kuukausisäästä, mutta kyllä minäkin omien ETF:n osalta tsekkasin oliko normaalia isompaa vaihtoa, mutta eipä siltä näyttänyt. Tosin veikkaisin, että lähtökohtaisesti rahaa virtaa markkinoille alkukuusta enemmän, kun palkat saatu ja vuokrat makseltu.

Osaako joku sanoa miksi mun Nordnetin ETF-kuukausisäästämisen toimeksiannot näkyvät peruutetuissa/hylätyissä ja näihin varattu raha on palautettu tilille? Muilla vastaavaa? Vai liittyykö vaan siihen, että 5. päivä oli sunnuntai ja tänään menee kuitenkin vielä läpi?
Menee tänään läpi käytännössä varmasti. Ei oikein kannata seurata noita ETF-kuukausisäästämisjuttuja. Näyttävät aina kaikkea mitä sattuu, mutta lopulta ne joskus illalla on ihan oikein salkussa. Taitaa tehdä aina noin jos sattuu sunnuntaille, koska ottavat mukaan vielä sunnuntaina tehdyt muutokset kuukausisäästöihin.
 
Viimeksi muokattu:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt ei tule vinkkiä vaan kysymys, johon oletan vastauksen täältä löytyvän.

Jonkin aikaa itseä häirinnyt se, että miten tuo KL:n ylänurkan nousijat/laskijat valikoituu. Esim. tänään siellä on NoHo pahimpana laskijana, eikä Stockaa näy listalla ollenkaan. Stockmannin Market Cap ja vaihto ovat kuitenkin NoHo:a suuremmat, joten tuommoista koko/volyymi -rajaa etusivulle pääsylle ei ainakaan ole.
Minulla tuo Kauppalehden ylälaita heittää aina aivan omiaan, välillä sinne nousee jotain +150% nousuja firmalle, jonka oikea muutos on 1-2%. Tuota Stokkan puuttumista ihmettelin itsekin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tulipa itsellekin kysymys mieleen. Nordnetissä käyttäjällä voi olla useampia salkkuja. Pystyisikö näiden avulla kikkailemaan omistuksia myytäessä? Tarkoitan että esim minulla on samaa pörssilistattua instrumenttia ostettuna sekä ennnen kriisiä kalliillta ja pohjalla halvalla. Jos haluaisin myydä nuo omistukset, niin sillä olisi verotuksellisesti ihan hemmetisti merkitystä että onko ne ostettu halvalla vai kalliilla (nyt hinta on tuolta väliltä). Jos nuo olisi eri salkuissa, niin pystyisinkö minä valitsemaan että myynkö voitolla vai tappiolla? Nythän ne ymmärtääkseni myydään first in, first out -järjestyksessä eikä niitä voi valita vai olenko ymmärtänyt senkin väärin?
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tulipa itsellekin kysymys mieleen. Nordnetissä käyttäjällä voi olla useampia salkkuja. Pystyisikö näiden avulla kikkailemaan omistuksia myytäessä? Tarkoitan että esim minulla on samaa pörssilistattua instrumenttia ostettuna sekä ennnen kriisiä kalliillta ja pohjalla halvalla. Jos haluaisin myydä nuo omistukset, niin sillä olisi verotuksellisesti ihan hemmetisti merkitystä että onko ne ostettu halvalla vai kalliilla (nyt hinta on tuolta väliltä). Jos nuo olisi eri salkuissa, niin pystyisinkö minä valitsemaan että myynkö voitolla vai tappiolla? Nythän ne ymmärtääkseni myydään first in, first out -järjestyksessä eikä niitä voi valita vai olenko ymmärtänyt senkin väärin?

Pystyy kikkailemaan ja onkin ihan fiksua jakaa omistuksia kahteen eri salkkuun, varsinkin jos ostohinnat poikkeavat suuresti toisistaan.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulipa itsellekin kysymys mieleen. Nordnetissä käyttäjällä voi olla useampia salkkuja. Pystyisikö näiden avulla kikkailemaan omistuksia myytäessä? Tarkoitan että esim minulla on samaa pörssilistattua instrumenttia ostettuna sekä ennnen kriisiä kalliillta ja pohjalla halvalla. Jos haluaisin myydä nuo omistukset, niin sillä olisi verotuksellisesti ihan hemmetisti merkitystä että onko ne ostettu halvalla vai kalliilla (nyt hinta on tuolta väliltä). Jos nuo olisi eri salkuissa, niin pystyisinkö minä valitsemaan että myynkö voitolla vai tappiolla? Nythän ne ymmärtääkseni myydään first in, first out -järjestyksessä eikä niitä voi valita vai olenko ymmärtänyt senkin väärin?
Kyllä pystyypi ja jotkut tuota tekevätkin. Itse olen tainnut kerran hyödyntää tuota. En tiedä onnistuuko fifosta poikkeaminen noin muuten, kun sähköisen järjestelmän osakkeita ei kai sillä tavalla numeroteta.

E: Onnistuin vielä olemaan hidas.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kauas tuolla Nordnetissä kantsii odottaa oston jälkeen dollaritilin kanssa ennen kuin vaihtaa valuutat? Muistaakseni päivä kaks meni ennen kuin välityspalkkiokulu tuli dollarisaldoon.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kuuma kysymys, jos myisin päivän arvoilla Nordeat pois niin turskaa tulisi vähän päälle 8k€. Sampoa saisin sen verran että verovähennysten jälkeen Sammon osakkeen pysyessä saman ja noin about samoilla osingoilla olisi 7 vuotta muutoksen kanssa nollissa. Oletan tietenkin että Sampo on viidessa vuodessa lähempänä 40€ kuin nykyistä arvoa. Ja toki jos noin kävisi niin osinkojen ollessa samalla linjalla menisi pari vuotta siihen että olisin nollassa.
Vaihtaisitteko itse näillä tiedoin Nordeat Sampoon?
On toki vaihtoehtoina vaihtaa ne Nesteeseen, Fumiin tai UPM:äänkin.
Tai sitten pidän Nordeat ja nostan ne osingot mihin jatkossa pystyvät. Jos itse kupsahdan vaikka seitenkymppisenä niin on tässä yli 30 vuotta aikaa pidellä ja antaa sitten nykyisille pikkupojan koltiaisille salkut niine hyvineen.
 
Kuuma kysymys, jos myisin päivän arvoilla Nordeat pois niin turskaa tulisi vähän päälle 8k€. Sampoa saisin sen verran että verovähennysten jälkeen Sammon osakkeen pysyessä saman ja noin about samoilla osingoilla olisi 7 vuotta muutoksen kanssa nollissa. Oletan tietenkin että Sampo on viidessa vuodessa lähempänä 40€ kuin nykyistä arvoa. Ja toki jos noin kävisi niin osinkojen ollessa samalla linjalla menisi pari vuotta siihen että olisin nollassa.
Vaihtaisitteko itse näillä tiedoin Nordeat Sampoon?
On toki vaihtoehtoina vaihtaa ne Nesteeseen, Fumiin tai UPM:äänkin.
Tai sitten pidän Nordeat ja nostan ne osingot mihin jatkossa pystyvät. Jos itse kupsahdan vaikka seitenkymppisenä niin on tässä yli 30 vuotta aikaa pidellä ja antaa sitten nykyisille pikkupojan koltiaisille salkut niine hyvineen.
Vielä kun luovutustappiot vähennät verotuksessa, niin saattaa olla jopa ihan järkeväkin siirto. Itellä on ainakin kova luotto Sampoon, tai ainakin kovempi kuin nordeaan, ja siihen että Sampo saattaa vielä tehdä tässä siirtoja Topdanmarkin suhteen.

 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Vielä kun luovutustappiot vähennät verotuksessa, niin saattaa olla jopa ihan järkeväkin siirto. Itellä on ainakin kova luotto Sampoon, tai ainakin kovempi kuin nordeaan, ja siihen että Sampo saattaa vielä tehdä tässä siirtoja Topdanmarkin suhteen.


Joo siihen viittasin verovähennyksillä, mutta olen siis ihan samassa ajatusmallissa ja siksi tuo peliliike on harkinnassa. Nuo ovat ainoat pankkisektorin osakeomistukset joten molemmista en luovu. Pitänee tehdä niinkuin aina, eli harkita niin pitkään että on myöhäistä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aikamoista haipakkaa markkinoilla, tässähän on kohta jo isoimmat vahingot kuitattu pois. Vähän jeesaa myös parin viime viikon aikana tehdyt supisuomalaiset ostot (Sampo, Fortum jne.).
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
29% oli muistaakseni rahastojeni arvo pahimmillaan pakkasen puolella. Nyt ollaan jo ujosti plussalla.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehtikö kaikki mukaan? Onko täällä ikuisia rommareita jotka vielä jäivät odottamaan 50% lisälaskua jo 45% laskeneissa osakkeissa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Omalta kohdaltani totean, että en todellakaan usko tähän nousuun, vaan myin lähes kaikki pohjalta ostetut pois. Vähän (paljon) tämä on oman filosofian vastaista, mutta ajatkin ovat poikkeukselliset. Tämä oli helppo valinta tällaiselle ylikonservatiiviselle sijoittajalleki (lue pelkurille). Eihän tässä ole vielä nähty kriisin vaikutuksia kuin trailerin verran. Nousu ei perustu reaalimaailmaan millään tasolla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Firmat on vasta kaatumassa, mulla ei oo kiire.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Omalta kohdaltani totean, että en todellakaan usko tähän nousuun, vaan myin lähes kaikki pohjalta ostetut pois. Vähän (paljon) tämä on oman filosofian vastaista, mutta ajatkin ovat poikkeukselliset. Tämä oli helppo valinta tällaiselle ylikonservatiiviselle sijoittajalleki (lue pelkurille). Eihän tässä ole vielä nähty kriisin vaikutuksia kuin trailerin verran. Nousu ei perustu reaalimaailmaan millään tasolla.

Joo, mahdoton sanoa nähdäänkö vielä uudet pohjat. Oma mielipide on että pohjia ei enää nähdä, nyt jo näkyvissä rajoitusten purkaminen ja vaatisi uutta ja yllättävän radikaalia informaatiota jotta sellaiset syntyisi. Q2 paskuus ei ainakaan ole uusi ja yllättävä informaatio. Joka paikassa lisäksi ennustetaan, että USA tulee olemaan paras toipumaan mikä on talouden joustavien rakenteiden vuoksi luonnollista, ja USA vetää sitten muun maailman perässään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo, mahdoton sanoa nähdäänkö vielä uudet pohjat. Oma mielipide on että pohjia ei enää nähdä, nyt jo näkyvissä rajoitusten purkaminen ja vaatisi uutta ja yllättävän radikaalia informaatiota jotta sellaiset syntyisi. Q2 paskuus ei ainakaan ole uusi ja yllättävä informaatio. Joka paikassa lisäksi ennustetaan, että USA tulee olemaan paras toipumaan mikä on talouden joustavien rakenteiden vuoksi luonnollista, ja USA vetää sitten muun maailman perässään.
Siihen en osaa ottaa kantaa, että nähdäänkö uusia pohjia, mutta siihen uskon että reilusti nykyistä alemmalla vielä käydään. Kääntäisin kysymyksen niin päin, että mikä on se reaalimaailman positiivinen signaali versus viime viikko? USAn kurssit eivät yhtä alhaalla missään vaiheessa käyneet kuin Eurooppa johtuen nähdäksesi siitä, että tuo dynaamisuus oli niihin koko ajan leivottu. Sitä vastoin sitä että jenkit ovat ryssineet epidemiaan valmistautumisen täysin ja siitä seuraavan katastrofin laajuus tulee ylittämään Euroopan ei nähdäkseni ole hinnoiteltu sen ihmeemmin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siihen en osaa ottaa kantaa, että nähdäänkö uusia pohjia, mutta siihen uskon että reilusti nykyistä alemmalla vielä käydään. Kääntäisin kysymyksen niin päin, että mikä on se reaalimaailman positiivinen signaali versus viime viikko? USAn kurssit eivät yhtä alhaalla missään vaiheessa käyneet kuin Eurooppa johtuen nähdäksesi siitä, että tuo dynaamisuus oli niihin koko ajan leivottu. Sitä vastoin sitä että jenkit ovat ryssineet epidemiaan valmistautumisen täysin ja siitä seuraavan katastrofin laajuus tulee ylittämään Euroopan ei nähdäkseni ole hinnoiteltu sen ihmeemmin.

Hyvä analyysi. En kuitenkaan näe enää oikeana kysymyksenä kysyä, mikä reaalimaailman positiivinen signaali versus viime viikko. Sillä ei ole juurikaan merkitystä, koska osakkeiden hintakehitys on jo tavallaan irronnut reaalimaailmasta. Keskuspankkien jättituki markkinoille on käytännössä ratkaisevaa. USA:ssa tuki on suurempaa jo nyt kuin finanssikriisin aikana. Ja lisää tulee. Euroopassa EKP ja valtiot ovat vyöryttäneet rahaa yrityksille ja jopa tänään voi tulla päätöstä lisätuesta jonkinlaisena kompromissina eurobondeista. Niitä tuskin tulee, mutta jotain muuta.

Olen samaa mieltä siitä, että todennäköisesti nykyistä alemmaksi palataan. Mutta en näe Fedin ja EKP:n sekä DAX:n osalta Saksan päätösten jälkeen kuin alle 50 prosentin todennäköisyyden laskulle, kun puhutaan 10 % DAX nykykursseihin (DAX 10 490 -> DAX luokkaa 9 400). Tätä voi soveltaa aika suoraan Helsingin pörssikursseihin (OMXH25). Keskeisin peruste ei ole yritykset ja niiden tilanne, vaan finanssikriisin aikainen pudotus suhteutettuna keskuspankkien toimintaan markkinoilla. Sen voi tiivistää ja yksinkertaistaa siten, että mitä enemmän keskuspankit operoivat markkinoilla, sitä korkeamalle osakkeiden hinta kohoaa. Tässä taas oletuksena on, että pitkään kestänyt kurssinousu on seurausta keskuspankkien elvytystoimista. Kuten asiantuntijat ovat sanoneetkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Keskuspankkien jättituki markkinoille on käytännössä ratkaisevaa. USA:ssa tuki on suurempaa jo nyt kuin finanssikriisin aikana. Ja lisää tulee. Euroopassa EKP ja valtiot ovat vyöryttäneet rahaa yrityksille ja jopa tänään voi tulla päätöstä lisätuesta jonkinlaisena kompromissina eurobondeista. Niitä tuskin tulee, mutta jotain muuta.

Olen samaa mieltä siitä, että todennäköisesti nykyistä alemmaksi palataan. Mutta en näe kuin alle 50 prosenttia laskun, kun puhutaan 10 % DAX nykykursseihin (DAX 10 490 -> DAX luokkaa 9 400). Keskeisin peruste ei ole yritykset ja niiden tilanne, vaan finanssikriisin aikainen pudotus suhteutettuna keskuspankkien toimintaan markkinoilla. Sen voi tiivistää ja yksinkertaistaa siten, että mitä enemmän keskuspankit operoivat markkinoilla, sitä korkeamalle osakkeiden hinta kohoaa. Tässä taas oletuksena on, että pitkään kestänyt kurssinousu on seurausta keskuspankkien elvytystoimista. Kuten asiantuntijat ovat sanoneetkin.
Näin itsekin näen asian. Minun mielestäni pitää ymmärtää, että finanssikriisin jälkeinen -50% lasku oli voimakasta ylireaktiota ja siksi siitä seurasi voimakas nousu ja tätä samaa ei ole perusteltua syytä odottaa. Keskuspankkien rahalla voidaan estää ylireaktiota tarjoamalla rahoitusta markkinoille, mutta narulla ei kuitenkaan voi työntää eli sillä tyhjän päällä rakennettu kupla ei kestä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lisään vielä sen verran, että vaikka itsekin olen vankka puolestapuhuja sille että markkinat osaavat hinnoitella tiedossa olevat faktat pääsääntöisesti parhaiten, niin minulla on näkemys, että tässä on käsillä tilanne joka on jonkun sortin poikkeus. Ihmiset eivät uskoakseni osaa tunteiden tasolla käsitellä tällaista ainutlaatuista tilannetta kovin nopeasti, vaan sen sisäistäminen mikä tilanne oikeasti on kestää aikansa. Niin kauan kun epidemia on vain uutinen ja tilasto siihen on helppo suhtautua optimisesti ja ajattella ettei se koskettaisi itseä samalla tavalla kuin muita. Sitten vasta kun verta on käsissä tuo ymmärrys todella syntyy. Amerikkalaiset ajattelevat olevansa greatest contry on earth eivätkä hyväksy sitä, että he ovat ylipainoisia, huonokuntoisia ihmisiä joilla on kallis ja heikko terveydenhuoltosysteemi ja haavoittuva palveluihin perustuva talous.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Tämä keskuspankkien loputon rahanpumppaus voi johtaa hyvinkin arvaamattomiin lopputuloksiin. Mm. Peter Schiff ennusteli jo finanssikriisin aikaan, että sen aikainen bailout-paketti loi vain pohjaa isommalle kriisille. Asuntokuplan puhkeamisen aiheuttama kriisi korjattiin puhaltamalla vielä isompi kupla koko talouspaketin ympärille. Nyt kun korona uhkaa toimia neulana joka saattaa lopullisesti puhkaista nykyisen kuplan, niin onko oikea toimenpide pumpata vielä kerran isompaa kuplaa kaiken ympärille? Onko mahdollista pitää inflaatiota kaiken tämän jälkeen enää hyppysissä?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehtikö kaikki mukaan? Onko täällä ikuisia rommareita jotka vielä jäivät odottamaan 50% lisälaskua jo 45% laskeneissa osakkeissa?

Sijoitukseni on ostettu 2009-2013 pääasiassa. Nyt oon vähän kotiutellut niiden tuottoja, jotta on sitten varaa ostella tulevasta romahduksesta. Saattoi olla tyhmä tempaus kun veroakin niistä menee.

Toisaalta jos talouskriisistä ei tulekaan niin paha kuin uumoilen, niin sekin on ihan iloinen asia.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kukaan ei tiedä, mitä tulevan pitää, joten parasta vain ostaa tasaisen tappavaan tahtiin. Ei ole väliä tuliko ostettua kallilla vai halvalla, koska seuraava osto ensi kuussa tasaa spekulaation keskiarvoon.

Itse siirsin suorien sijoitusten budjettia kk-säästöohjelmaan ja huvittelin poimimalla Fortumia, Keskoa ja Sampoa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämä keskuspankkien loputon rahanpumppaus voi johtaa hyvinkin arvaamattomiin lopputuloksiin. Mm. Peter Schiff ennusteli jo finanssikriisin aikaan, että sen aikainen bailout-paketti loi vain pohjaa isommalle kriisille. Asuntokuplan puhkeamisen aiheuttama kriisi korjattiin puhaltamalla vielä isompi kupla koko talouspaketin ympärille. Nyt kun korona uhkaa toimia neulana joka saattaa lopullisesti puhkaista nykyisen kuplan, niin onko oikea toimenpide pumpata vielä kerran isompaa kuplaa kaiken ympärille? Onko mahdollista pitää inflaatiota kaiken tämän jälkeen enää hyppysissä?
Tälläisellä arkijärjellä ajateltuna tämähän kuulostaa aivan järjettömältä touhulta. Tavallaan rakennetaan aina romahtamassa olevien kulissien ympärille vielä isommat kulissit uudestaan ympärille.

Toisaalta mitäs minä mistään tiedän...
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nousu ei perustu reaalimaailmaan millään tasolla.
Toisaalta reaalimaailman ja pörssin yhteyttä ei kannata liikaa pohtia, hulluksihan siinä tulee.

Itsellä siis business as usual, kuukausittain lähtee rahastoihin rahaa ja muuten aina tilanteen salliessa ostan osakkeita. Pakko sitä on pohjaan osua jos jatkuvasti ampuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös