Itse olen tässä ajatellut, että voisi ruveta pikkuhiljaa kotiuttamaan viime vuotisia voittoja ja järjestellä vähän salkkua uudestaan. Jotenkin on sellanen fiilis, että täällä kotimarkkinoilla tuo osakesäästötili on luonut jonkin asteisen kuplan osakkeiden arvostuksiin. Toki oma ongelmani onkin juuri liiallinen tunne pohjalta vetäminen sijoituksissa ja sehän ei varsinaisesti ole millään tavalla hyvä asia sijoittamisessa. Viime vuosi oli kuitenkin erittäin hyvä, joten ehkäpä se ei haittaisi jos vähän vetäisi tuottoja kotiin ja etsisi kiinnostavia kohteita. Salkusta löytyy kotimarkkinoilta Valmet, Neste, Alma media, Basware, Cargotec, Endomines, Fortum, Kamux, Scanfil, Tulikivi, Wärtsilä ja uutena osakkeitten dipatessa tuli hankittua Nokiaa alle 3 euron ja Nokian Renkaita viime viikolla, kun kurssi käväisi 20€ pinnassa. Myyntiin meni loppuvuodesta UPM, Stora Enso, Metsä group, F-Secure, Evli pankki ja muutama kallis rahasto. Ulkomailta (lähinnä Ruotsista) löytyy Clas Ohlsonia, H&M, Intrum, Millicom, Kindred, Swedbank ja nyt on tullut ostettua Norjasta noita LNG- ja porausfirmojen osakkeita, kun niissä on hinnat tullut kovalla rytinällä alas, viimeisimpänä öljyn hinnan laskettua koronaviruksen takia.
Minkälaisia kokemuksia täällä on ETF:n sijoittaimisesta? Olen tässä vähän niitä katsellut ja makustellut, että jos löytyisi joku hyvä tuotto ETF rahasto, missä olisi pienet kulut niin voisi nuo loputkin rahastot vaihtaa sinne, kun hirvittää nuo rahastojen kulut jotka syö rahastojen tuottoja.
Tuosta kryptovaluutasta, tai täällä oikeastaan on puhuttu vain Bitcoinista, niin itse ihan huvikseen olen tässä ruvennut tutustumaan erilaisiin kryptovaluuttoihin ja pistin pienen summan pelirahaa myös kryptovaluuttapörssiin (Binance), siis sellaisen että ei haittaa vaikka lopputulos olisi 0€, koska en asiasta juurikaan mitään ymmärrä. Onhan tuo kyllä aivan erilainen maailma kuin osakesijoittaminen, ihan mielenkiinnolla olen tässä seuraillut kurssien rallia. Kyllähän se vaikuttaa näin mutu-tuntumalla siltä, että Bitcoinista on tulossa eräänlainen turvasatama rahalle myös isommassa mittakaavassa, esimerkiksi koronaviruksen aiheuttaman, kun pörssit laski maailmalla niin BTC on ponnistanut noin 30% ylöspäin samassa ajassa ja tästähän on myös aika ajoin ollut mediassa puhetta. Samaan aikaa kryptovaluuttapörssit on noussut myös noin 20% luokkaa kokonaisuudessaan, ja näyttäisi että uutta rahaa sinne virtaa koko ajan. Sinänsä oma strategia on tuossa kryptovaluutoissa on se, kun en niistä juuri ymmärrä, että olen pyrkinyt etsimään tietoa ns. uuden sukupolven kryptovaluutoista ja ostanut hajauttamalla niitä. Kolmen kuukauden saldo on ollut palttiarallaa +140% ja nyt mielenkiinnolla odottelen milloin tämä nousukiito loppuu. Kryptovaluutoissa on se erikoinen puoli, että tuollanen +140% voi muuttua parissa päivässä -90%, joten ei se ainakaan heikkohermoisen hommaa ole jos tuolla kryptopörssissä pelailee.