Itse avasin OST:n, mutta eihän tuonne oikein kannata ostaa muuta kuin suomalaisia osakkeita. Itse kuitenkin harrastan myyntiäkin, niin pitäisi sopia jossain määrin.
Joko suomalaisia isoa osinkoa jakavia yhtiöitä tai ulkomaisia osinkoja jakamattomia yhtiöitä. Esimerkkinä nyt kannabis- ja vety-yhtiöt. Suuret kurssimuutokset mahdollistaisivat veivailua noilla. Toki huonona puolena sitten että jos tappioita tulee liiaksi, pitäisi tili ilmeisesti sulkea jotta ne saisi käytettyä "hyödyksi". Sitten avata taas uusi tili.
Toinen helkutin suuri puute on verovähennykset, jos ainoat pääomatulot tulevat osakkeista ja ne kaikki ovat OST:n sisällä, etkä nosta rahaa sieltä, niin verovähennyksiä ei saa ilmeisesti tehtyä? Tästä nyt ei taida olla vielä varmaa tietoa kellään, mutta lähtökohtaisesti miinusta tuokin.
Jos hankintameno-olettama toimisi kunnolla OST:n sisällä*, niin silloin siinä olisi potentiaalia. Nyt se vaikuttaa vain surkealta viritelmältä, joka kyllä kuulostaa ensin hyvältä, mutta kun sitä rupeaa laskemaan auki, niin ei se kauhean hyvä ole. Lähes kaikki tapaukset joissa OST on parempi, ovat poikkeuksia. Päivätreidereille se sopii, kuten myös buy&hold-sijoittajille jos löytävät kotimaisen yrityksen, kotimaisesta pörssistä joka jakaa isoa osinkoa ja kurssi ei nouse. Tai sitten jos löydät yhden tenbäggerin, niin saat sen tuotot hyötykäyttöön ja siirrettyä verojenmaksua. Tosin jos itse löytäisin pelkkiä tenbäggereitä, niin ei tarvitsisi töissä käydä eikä tälläisiä asioita pohtia.
* Tarkoittaen että olisi rahastojen tyyliin, eli jos nyt laitat tonnin sisälle ja kymmenen vuoden päästä arvo olisi 10k, niin saisit 40% hankintameno-olettaman käyttöön, vaikka osakkeet olisi vaihtunut välissä.