Minusta olisi erikoista ajatella osakekauppaa vain yksittäisinä transaktioina ja ajallisesti "tässä ja nyt" henkeen. Osakkeen ostamiseen liittyy minusta automaattisesti ajatus siitä että ostos tuottaa minulle lisäarvoa tulevaisuudessa eikä suinkaan automaattisesti saman tien (vaikka tämäkin mahdollista) ja toisaalta myymisessä oletus on se että osakkeesta saatu raha tuottaa minulle paremman lisäarvon jossain muualla joko nyt heti tai tulevaisuudessa.
Näinhän se menee. En kuitenkaan ole täysin ymmärtänyt, miksi eräs jatkuvasti esillä oleva teesi on, että osakkeita ei saisi omistaa vain lyhyitä aikoja. On mielestäni varsin yleistä, että markkinat ylireagoivat joihinkin positiivisiin ja negatiivisiin uutisiin, ja sitten korjaavat itse itsensä jollain aikavälillä kohti realistisempaa arvostusta.
Itse olen viime kuukausina tehnyt varsin paljon kauppaa seuraamalla valikoitua joukkoa osakkeita. Kun osakkeen arvostus on ollut mielestäni matala, olen ostanut sitä. Jos aliarvostus on purkautunut, ja olen todennut olevan todennäköisesti tuottavampaa myydä kyseiset osakkeet ja vaihtaa tilalle toiset, olen myös näin tehnyt. Jotain yhtiötä olen omistanut useampaankin kertaan, kun olen ostanut sitä kuopasta ja myynyt huipusta. No, en tietenkään ole aivan pohjille tai huipulle osunut, mutta kuitenkin sopivan lähelle. Tällä keinolla on tavallaan saanut osinkoa vastaavia summia kotiutettua useammankin kerran vuodessa.
Eihän tuo pitkäjänteistä ole, mutta tuolla tavalla pelailemalla on saanut kuitenkin voitettua indeksin komeasti viime kuukausina. Tällä hetkellä tuollainen veivaaminen ei oikein tunnu enää järkevältä, koska on aika lailla haastavaa löytää enää järkeviä ostokohteita. Korona tekee toki omia temppujaan, ja sen vaikutuksia on vaikea tietää.
Eilen harmitti se, että meinasin ostaa Roviota, kun kurssi kyykkäsi n. 3.5€:n lukemiin, mutta en uskaltanut. No, siitä se palautui pian lähelle neljää euroa, vai menikö jopa vähän yli. Jos olisi tuossa reagoinut, olisi voinut saada hyvän päivätuoton...