Sijoitusvinkkejä?

  • 1 086 215
  • 6 080

Spidy#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Falcons, Nhl
Itse melko keltanokka sijoitus - ja osakeasioissa. Jonkinlaisen nipun sain osakkeita perinnöksi useita vuosia sitten ja yrittänyt vähän seurailla niiden kehitystä. Nyt kuitenkin oma elämätilanteeni on sellainen, että noista osakkeista haluan luopua ja kysynkin, että onko tämä kevät sellaista aikaa, että kannattaa odottaa osinkojen maksut ja myydä vasta sitten?

Tipahtaako normaalisti osakkeiden arvo osinkojen jälkeen niin paljon, että kannattaa mieluummin myydä ennen, koska sitten taas arvo ehkä nousee juuri ennen osinkojen maksua? Mikä on ns. kultainen sääntö tällaisessa? Muuttujia on niin paljon, että varmaa tapaa ei ole... Yksi varmasti joka vaikuttaa, on se että kuinka hyvä osinkojen maksaja on kyseessä.

Teoriassahan osakkeen arvo tippuu juurikin sen verran mitä yritys maksaa osinkoa (yrityksestä lähtee rahaa X määrä, jolloin yrityksen arvo on X:n verran vähemmän). Käytännössähän kurssi saattaa palautua nopeastikin tai sitten olla palautumatta kuten edellisissäkin viesteissä mainittiin.

Tärkeämpää on miettiä sitä että kuinka paljon riskiä oot valmis ottamaan. Kevääseen mennessä kurssit on kuitenkin jotain ihan muuta mitä tällä hetkellä. Voi olla korkeammalla mutta voi olla myös reilusti miinuksella. Eli jos tilanne on se, että tarviit rahat käyttöön jo keväällä niin myisin sen verran pois enkä miettisi liikaa "oikeaa ajankohtaa". Varsinkin jos sillä on merkitystä kuinka paljon saat siellä rahaa käyttöösi. 20-30% laskutkin on kuitenkin mahdollisia (joskaan ei mitenkään yleisiä) muutaman kuukauden aikana, joten salkusta saattaa sulaa paljonkin pois lyhyessä ajassa.

Jos rahalle ei ole tiukkaa tarvetta niin sitten toki tilanne eri ja kannattanee vaikka analyytikoiden analyyseja lukemalla miettiä että mitä kannattaisi vähentää ja mitä ei.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Minä en sijoittaisi mihinkään minkä arvon muodostumista ei pysty itse ymmärtämään. Bitcoin on tälläinen ja ehkä olen tyhmä, mutta en vain ymmärrä mihin sen arvo perustuu.
Suursijoittajakaverini joskus sanoi, että bitcoinin arvon kehitystä voi arvioida vain toivomalla jonkun muun maksavan tulevaisuudessa niistä enemmän kuin mitä on itse maksanut. Hänen mukaansa aivan arpapeliä, mihin hän ei ikinä osallistuisi.
 
Viimeksi muokattu:

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Nyt kuitenkin oma elämätilanteeni on sellainen, että noista osakkeista haluan luopua ja kysynkin, että onko tämä kevät sellaista aikaa, että kannattaa odottaa osinkojen maksut ja myydä vasta sitten?
Riippuen salkun koosta ja tarvittavasta rahamäärästä - oletko ajatellut lainata rahat pankista ja käyttää osakkeita (osa)vakuutena? Vältyt myyntivoittoveroilta?

Kuvauksesi perusteella oletan, että osakkeiden arvo ylittää tarvitun rahamäärän. Osakkeiden panttiarvo lienee 60-70%, riippuen pankista. Osinkojen osalta käytäntö vaihtelee - joissain pankeissa ne maksetaan eri tilille, joissain jäävät vakuusarvoa kasvattamaan.

Ymmärrän hyvin, jos haluat myydä osakkeet ja minimoida velkamäärän. Tarkoitus oli avata muita näkökulmia asiaan.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Hyviä kommentteja, kiitos kaikille. Tutustun paremmin salkussa olevien firmojen nykytilaan ja pyrin muodostamaan näkemyksen tulevasta. Voi hyvin olla, että kurssit osoittaa hyvään suuntaan seuraavan 1kk sisällä, myyn ja lopetan pähkäilemästä pelkkää osinkoa. Ei puhuta kuitenkaan niin isoista summista, että pelkästään sen vaikutus jäisi harmittamaan (10k-15k). Myynti olisi ajankohtaista kuitenkin viimeistään ennen kesää.

Vakuutena ei ollut tarkoitus käyttää, mielenkiintoinen pointti kylläkin.
 
Itse olen tässä ajatellut, että voisi ruveta pikkuhiljaa kotiuttamaan viime vuotisia voittoja ja järjestellä vähän salkkua uudestaan. Jotenkin on sellanen fiilis, että täällä kotimarkkinoilla tuo osakesäästötili on luonut jonkin asteisen kuplan osakkeiden arvostuksiin. Toki oma ongelmani onkin juuri liiallinen tunne pohjalta vetäminen sijoituksissa ja sehän ei varsinaisesti ole millään tavalla hyvä asia sijoittamisessa. Viime vuosi oli kuitenkin erittäin hyvä, joten ehkäpä se ei haittaisi jos vähän vetäisi tuottoja kotiin ja etsisi kiinnostavia kohteita. Salkusta löytyy kotimarkkinoilta Valmet, Neste, Alma media, Basware, Cargotec, Endomines, Fortum, Kamux, Scanfil, Tulikivi, Wärtsilä ja uutena osakkeitten dipatessa tuli hankittua Nokiaa alle 3 euron ja Nokian Renkaita viime viikolla, kun kurssi käväisi 20€ pinnassa. Myyntiin meni loppuvuodesta UPM, Stora Enso, Metsä group, F-Secure, Evli pankki ja muutama kallis rahasto. Ulkomailta (lähinnä Ruotsista) löytyy Clas Ohlsonia, H&M, Intrum, Millicom, Kindred, Swedbank ja nyt on tullut ostettua Norjasta noita LNG- ja porausfirmojen osakkeita, kun niissä on hinnat tullut kovalla rytinällä alas, viimeisimpänä öljyn hinnan laskettua koronaviruksen takia.

Minkälaisia kokemuksia täällä on ETF:n sijoittaimisesta? Olen tässä vähän niitä katsellut ja makustellut, että jos löytyisi joku hyvä tuotto ETF rahasto, missä olisi pienet kulut niin voisi nuo loputkin rahastot vaihtaa sinne, kun hirvittää nuo rahastojen kulut jotka syö rahastojen tuottoja.

Tuosta kryptovaluutasta, tai täällä oikeastaan on puhuttu vain Bitcoinista, niin itse ihan huvikseen olen tässä ruvennut tutustumaan erilaisiin kryptovaluuttoihin ja pistin pienen summan pelirahaa myös kryptovaluuttapörssiin (Binance), siis sellaisen että ei haittaa vaikka lopputulos olisi 0€, koska en asiasta juurikaan mitään ymmärrä. Onhan tuo kyllä aivan erilainen maailma kuin osakesijoittaminen, ihan mielenkiinnolla olen tässä seuraillut kurssien rallia. Kyllähän se vaikuttaa näin mutu-tuntumalla siltä, että Bitcoinista on tulossa eräänlainen turvasatama rahalle myös isommassa mittakaavassa, esimerkiksi koronaviruksen aiheuttaman, kun pörssit laski maailmalla niin BTC on ponnistanut noin 30% ylöspäin samassa ajassa ja tästähän on myös aika ajoin ollut mediassa puhetta. Samaan aikaa kryptovaluuttapörssit on noussut myös noin 20% luokkaa kokonaisuudessaan, ja näyttäisi että uutta rahaa sinne virtaa koko ajan. Sinänsä oma strategia on tuossa kryptovaluutoissa on se, kun en niistä juuri ymmärrä, että olen pyrkinyt etsimään tietoa ns. uuden sukupolven kryptovaluutoista ja ostanut hajauttamalla niitä. Kolmen kuukauden saldo on ollut palttiarallaa +140% ja nyt mielenkiinnolla odottelen milloin tämä nousukiito loppuu. Kryptovaluutoissa on se erikoinen puoli, että tuollanen +140% voi muuttua parissa päivässä -90%, joten ei se ainakaan heikkohermoisen hommaa ole jos tuolla kryptopörssissä pelailee.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joulu- ja tammikuussa oli kyllä huikeaa tuottoa. Sijoitin itse omalla suhteellisen pienellä salkullani monien nyrkkisääntöjen vastaisesti, mutta se kyllä kannatti, koska tuotot hakkasivat esimerkiksi indeksin komeasti.

Miten sitten sijoitin? Laadin useammasta osakkeesta Excel-taulukon, jonne kirjasin osakkeen hinnan, analyytikoiden suositukset (Inderes ja Marketscreener) ja osinkoennustuksen. Tiettyjä marginaaleja käyttäen laskeskelin oletustuottoprosentteja. Jos tuottoprosentti oli houkutteleva, otin tarkemmin selvää siitä, miten osakkeeseen suhtaudutaan markkinoilla (esim. erilaiset foorumit). Vaikka analyytikoiden näkemykset eivät ole kuin yksittäisiä mielipiteitä, eivätkä osu läheskään aina oikeaan, niin yllättävän moni tuntuu niiden mukaan sijoittavan.

Lisäksi taulukkoni kertoi, että onko joku osake kannattavampaa pitää, myydä vai vaihtaa toiseen. Sen pohjalta tein useampia kauppoja. Kaikkien ohjeiden vastaisesti luovuin monista osakkeista melko nopeasti, jos ne olivat ehtineet kuroa aliarvostusta umpeen, ja tarjolla oli suuremmalla aliarvostuksella varustettuja osakkeita.

Joulukuun tuottoni oli reilu 11% ja tammikuunkin reilu 7%. Jos olisin pitänyt salkkuni ennallaan, se olisi noussut joulukuussa vain noin 5%, mikä toki sekin olisi hyvä tuotto.

Nyt alkaa olla se tilanne, että tuolla kaavallani melkein kaikki osakkeet tuntuvat ylihinnoitetuilta. Nyt tuntuu siltä, että myynti saattaisi olla vaihtoa tai pitoa parempi ratkaisu monen kohdalla. Sitten vaan odottamaan pörssiromahdusta tai analyytikkojen ennusteiden päivityksiä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mä olen ihan uuvatti näissä sijoitusjutuissa, mutta teinpä nyt kuitenkin elämäni ensimmäisen sijoituksen. Aloitin tekemällä OP-Amerikka Indeksiin 50€ kuukausittaisen panostuksen. Tuolla rahaston kuvauksessa lukee seuraavaa:

Sijoituksen kokonaisvaltainen hoitaminen edellyttää omaa panosta, sillä salkunhoitajan roolina on lähinnä rahaston kustannustehokas toteuttaminen indeksin mukaan.

Mitä tuo oma panos käytännössä tarkoittaa? Siis sen lisäksi, että seuraan sitä, että miten tuon rahaston arvo edistyy, Eli tuottaako voittoa, vai tappiota.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä olen ihan uuvatti näissä sijoitusjutuissa, mutta teinpä nyt kuitenkin elämäni ensimmäisen sijoituksen. Aloitin tekemällä OP-Amerikka Indeksiin 50€ kuukausittaisen panostuksen. Tuolla rahaston kuvauksessa lukee seuraavaa:



Mitä tuo oma panos käytännössä tarkoittaa? Siis sen lisäksi, että seuraan sitä, että miten tuon rahaston arvo edistyy, Eli tuottaako voittoa, vai tappiota.

Tarkoittaa sitä, että piilomyyvät sinulle tuolla lauseella kalliimpaa aktiivista rahastoa, jota sinun "ei tarvitse omalla panoksellasi valvoa". Käytännössä oma panos tarkoittaa, että ihmettelet arvonmuutosta ja jos joskus haluat myydä tai muuttaa kuukausittaista säästösummaa, niin teet sen itse.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mä olen ihan uuvatti näissä sijoitusjutuissa, mutta teinpä nyt kuitenkin elämäni ensimmäisen sijoituksen. Aloitin tekemällä OP-Amerikka Indeksiin 50€ kuukausittaisen panostuksen. Tuolla rahaston kuvauksessa lukee seuraavaa:



Mitä tuo oma panos käytännössä tarkoittaa? Siis sen lisäksi, että seuraan sitä, että miten tuon rahaston arvo edistyy, Eli tuottaako voittoa, vai tappiota.

Ei mitään. Tuolla tarkoitetaan että paino aina 100% osakkeissa (mikä on hyvä), eikä rahastonhoitaja yritä ajoittaa markkinaa tms.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viime vuosi oli kuitenkin erittäin hyvä, joten ehkäpä se ei haittaisi jos vähän vetäisi tuottoja kotiin ja etsisi kiinnostavia kohteita. Salkusta löytyy kotimarkkinoilta Valmet, Neste, Alma media, Basware, Cargotec, Endomines, Fortum, Kamux, Scanfil, Tulikivi, Wärtsilä ja uutena osakkeitten dipatessa tuli hankittua Nokiaa alle 3 euron ja Nokian Renkaita viime viikolla, kun kurssi käväisi 20€ pinnassa. Myyntiin meni loppuvuodesta UPM, Stora Enso, Metsä group, F-Secure, Evli pankki ja muutama kallis rahasto. Ulkomailta (lähinnä Ruotsista) löytyy Clas Ohlsonia, H&M, Intrum, Millicom, Kindred, Swedbank ja nyt on tullut ostettua Norjasta noita LNG- ja porausfirmojen osakkeita, kun niissä on hinnat tullut kovalla rytinällä alas, viimeisimpänä öljyn hinnan laskettua koronaviruksen takia.

Minkälaisia kokemuksia täällä on ETF:n sijoittaimisesta? Olen tässä vähän niitä katsellut ja makustellut, että jos löytyisi joku hyvä tuotto ETF rahasto, missä olisi pienet kulut niin voisi nuo loputkin rahastot vaihtaa sinne, kun hirvittää nuo rahastojen kulut jotka syö rahastojen tuottoja.
Jos olet sitä mieltä, että nyt on aika kotiuttaa voittoja, niin eikö indekseihin sijoittamalla tule vain sijoittaneeksi nouhin samoihin firmoihin? Vai meinaatko ottaa näkemystä ja sijoittaa maantieteellisesti toisaalle?
Sinänsä ETF:ien käyttö on suositeltavaa pienten kulujensa ansiosta, mutta tämä logiikka on hyvä ymmärtää että mitä ja miksi.
Kyllähän se vaikuttaa näin mutu-tuntumalla siltä, että Bitcoinista on tulossa eräänlainen turvasatama rahalle myös isommassa mittakaavassa, esimerkiksi koronaviruksen aiheuttaman, kun pörssit laski maailmalla niin BTC on ponnistanut noin 30% ylöspäin samassa ajassa ja tästähän on myös aika ajoin ollut mediassa puhetta. Samaan aikaa kryptovaluuttapörssit
Minä en mutu-tuntumille ihan hirveästi painoarvoa antaisi vaan miettisin ennemmin jonkun teorian miksi näin olisi. Onko Kiina tai joku muu esim rajoittamassa valuutan liikkumista, vai onko ajatus että vuoristoratana heiluva kurssi olisi joku vakaa sijoitusinstumentti? Muutoin suosittelen Buffettin ohjetta, että sijoittaa vain sellaiseen jonka ymmärtää. Veikkaus esim tarjoaa Torontolla kertoimeksi 2,4 Montrealia vastaan.
 
Jos olet sitä mieltä, että nyt on aika kotiuttaa voittoja, niin eikö indekseihin sijoittamalla tule vain sijoittaneeksi nouhin samoihin firmoihin? Vai meinaatko ottaa näkemystä ja sijoittaa maantieteellisesti toisaalle?
Sinänsä ETF:ien käyttö on suositeltavaa pienten kulujensa ansiosta, mutta tämä logiikka on hyvä ymmärtää että mitä ja miksi.

Lähinnä juurikin tuota maantieteellistä hajauttamista oli ajatuksissa. Nyt kun on 90%, joista arviolta 70% kiinni kotimaassa, sijoitusvaroista kiinni pohjoismaissa, niin onhan siinä riskinsä.

Minä en mutu-tuntumille ihan hirveästi painoarvoa antaisi vaan miettisin ennemmin jonkun teorian miksi näin olisi. Onko Kiina tai joku muu esim rajoittamassa valuutan liikkumista, vai onko ajatus että vuoristoratana heiluva kurssi olisi joku vakaa sijoitusinstumentti? Muutoin suosittelen Buffettin ohjetta, että sijoittaa vain sellaiseen jonka ymmärtää. Veikkaus esim tarjoaa Torontolla kertoimeksi 2,4 Montrealia vastaan.

Niin, se olikin vaan sellainen huomio, minkä tässä lyhyessä ajassa kryptopörssejä seuraillessa olen huomannut. Tuossa yksi linkki missä on tuosta BTC:stä juttua . Ja vaikka huomaan tuon passiivisagressiivisen tavan lähestyä minun kryptovaluutta kokeilua, niin vastaan siihen silti, että henkilökohtaisesti ajattelen asian niin että kun pistää omaa rahaa johonkin kiinni, niin mielenkiinto opetella uutta kasvaa. Ja kuten sanoin, kyse on niin pienestä summasta että ei oikeastaan haittaa vaikka häviäisin ne kaikki. Avaan omaa ajatusmaailmaa tästä; jos hypoteettisesti ajateltuna sijoitan 1000€ johonkin, niin voin hävitä vain sen 1000€ mutta taas toiseen päähän on taivas rajana. Mutta kaikki ajattelee ja tekee tavallaan, tylsäähän se olisi jos mentäisiin kuin sopulit laumassa.

Linkki Forbes lehteen
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Niin, se olikin vaan sellainen huomio, minkä tässä lyhyessä ajassa kryptopörssejä seuraillessa olen huomannut. Tuossa yksi linkki missä on tuosta BTC:stä juttua . Ja vaikka huomaan tuon passiivisagressiivisen tavan lähestyä minun kryptovaluutta kokeilua, niin vastaan siihen silti, että henkilökohtaisesti ajattelen asian niin että kun pistää omaa rahaa johonkin kiinni, niin mielenkiinto opetella uutta kasvaa. Ja kuten sanoin, kyse on niin pienestä summasta että ei oikeastaan haittaa vaikka häviäisin ne kaikki. Avaan omaa ajatusmaailmaa tästä; jos hypoteettisesti ajateltuna sijoitan 1000€ johonkin, niin voin hävitä vain sen 1000€ mutta taas toiseen päähän on taivas rajana. Mutta kaikki ajattelee ja tekee tavallaan, tylsäähän se olisi jos mentäisiin kuin sopulit laumassa.
Itse koen BTC:n erittäin mielenkiintoisena sijoituskohteena. BTC on helppo dumata pelkäksi spekulaatiiviseksi kuplaksi ja keskittyä kurssin suuriin vaihteluihin. Vedonlyöntivertauksiin liittyen kaikki sijoittaminen on oikeastaan nollasummapeliä. Jokaisessa kaupassa toinen osapuoli jää tappiolle.

BTC:n kurssia analysoitaessa mielestäni kurssihuippujen tuijottamisen sijaan, tähdellisempää on se, että vuoden alimmat kurssilukemat ovat joka vuosi olleet nousevat; 2017 1000 USD, 2018 3500 USD ja 2019 6500 USD. Loppuvuoden 2017 altcoinmania aikaansai nopean piikin 20k USD tasolle, josta kurssi korjasi oikeastaan koko 2018 vuoden terveemmälle tasolle.

Oleellisia asioita bitcoiniin liittyen on mielestäni se, että vuosi vuodelta btc:stä on tullut vakavammin otettava sijoitusmuoto ja kaikki viittaa siihen, että btc on tullut jäädäkseen. Kaikki uudet suuret jutut, kuten facebook, youtube yms. tuntuivat alkuun arvostuksen suhteen ihan kummallisilta - miten niillä pystyi olemaan niin suuri spekulatiivinen arvo perustuen oikeastaan pelkästään juuri sille spekulaatiolle ja hypelle.

Yksi iso kryptovaluuttoihin liittyva aihe, joka mielestäni on merkittävä, on ETH pohjaiset smart contractit, joissa valuuttana toimivat peristeiset fiat-valuutat erillisten sovellusten kautta. Uskoakseni tähän liittyvä uutisointi ei ole ainakaan heikentänyt edellytyksiä ETH:n viimeaikaiselle lähes 100% nousulle, joka ei näytä taantumisen merkkejä.
 
Viimeksi muokattu:

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen tässä ajatellut, että voisi ruveta pikkuhiljaa kotiuttamaan viime vuotisia voittoja ja järjestellä vähän salkkua uudestaan. Jotenkin on sellanen fiilis, että täällä kotimarkkinoilla tuo osakesäästötili on luonut jonkin asteisen kuplan osakkeiden arvostuksiin.
Nyt alkaa olla se tilanne, että tuolla kaavallani melkein kaikki osakkeet tuntuvat ylihinnoitetuilta. Nyt tuntuu siltä, että myynti saattaisi olla vaihtoa tai pitoa parempi ratkaisu monen kohdalla. Sitten vaan odottamaan pörssiromahdusta tai analyytikkojen ennusteiden päivityksiä.
Osakesäästötilillä voi olla jonkinlainen merkitys myös, mutta itse näen että Helsingin pörssi alkaa vihdoin olla hinnoiteltu samankaltaisella yliarvostuksella kuin jenkkimarkkinakin. Tämä on tietysti seurausta keskuspankkien toiminnasta, eli elvytyksestä. Inflaatiota yritetään kaikin keinoin potkia liikkeelle, mutta siinä ei onnistuta. Lopputulema on se, että mikään omaisuusluokka ei tuota riittävästi, joten pääomalla ei oikein ole muuta paikkaa mihin mennä kuin osakkeet.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse koen BTC:n erittäin mielenkiintoisena sijoituskohteena. BTC on helppo dumata pelkäksi spekulaatiiviseksi kuplaksi ja keskittyä kurssin suuriin vaihteluihin. Vedonlyöntivertauksiin liittyen kaikki sijoittaminen on oikeastaan nollasummapeliä. Jokaisessa kaupassa toinen osapuoli jää tappiolle.
Tämä ei nimenomaan ole totta. Ei pörssikaupan idea ole tehdä pikavoittoja ostamalla ja myymällä, vaan osakkeet tuottavat omistajilleen osinkovirtaa, jonka takia kyseessä on win-win. Ja tämän tuoton puute on myös miksi kryptovaluutat ovat toistaiseksi spekulativiinen kupla. Voidaan toki esittää näkemys, että niin on kultakin.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Tämä ei nimenomaan ole totta. Ei pörssikaupan idea ole tehdä pikavoittoja ostamalla ja myymällä, vaan osakkeet tuottavat omistajilleen osinkovirtaa, jonka takia kyseessä on win-win. Ja tämän tuoton puute on myös miksi kryptovaluutat ovat toistaiseksi spekulativiinen kupla. Voidaan toki esittää näkemys, että niin on kultakin.
No nämä ovat niita klassisia mielipide asioita - miten osakekauppa on win - win? Eikö osakkeista luopuva menetä osinko ja kurssinousuhyödyn? Ei se nimenomaan ole niin, etteikö osakekauppaa voisi pitää nollasummapelinä. Toki ymmärrän hyvin näkemyksen, että se ei ole nollasummapeliä. Jos myyn sinulle jonkun osakkeen, todennäköisesti kauppa on jommallekummalle huono.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No nämä ovat niita klassisia mielipide asioita - miten osakekauppa on win - win? Eikö osakkeista luopuva menetä osinko ja kurssinousuhyödyn? Ei se nimenomaan ole niin, etteikö osakekauppaa voisi pitää nollasummapelinä. Toki ymmärrän hyvin näkemyksen, että se ei ole nollasummapeliä. Jos myyn sinulle jonkun osakkeen, todennäköisesti kauppa on jommallekummalle huono.
Se on voi olla molemmille. Myyjä ulosmittaa siihenasteisen lisäarvon ja tukevat odotukset ja ostaja sen jälkeisen lisäarvon. Oikea termi on luonnollisesti plus-summapeli, kun taas spekulointi jos lisäarvoa ei tuoteta on nolla-summapeliä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Se on voi olla molemmille. Myyjä ulosmittaa siihenasteisen lisäarvon ja tukevat odotukset ja ostaja sen jälkeisen lisäarvon. Oikea termi on luonnollisesti plus-summapeli, kun taas spekulointi jos lisäarvoa ei tuoteta on nolla-summapeliä.
Eikö vuoden päästä jomman kumman olisi kannattanut jättää kauppa tekemättä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eikö vuoden päästä jomman kumman olisi kannattanut jättää kauppa tekemättä?
Ei osakkeita myydä aina siksi, että siihen ei uskota. Voi olla rahalle muitakin tarpeita. Jos 5% osingoista on järkevää luopua siksi, että tarjolla on 6% toisaalla. Ei silloin ole tarvetta harmitella edellyttävän transaktion tekemistä. Kaikki osapuolet voivat teoriassa voittaa vaikka jotkut voittaisivatkin enemmän.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Itse olen sijoittanut nyt kahden vuoden ajan näihin Nordnetin superrahastoihin. Salkusta n. 44% on Suomen superrahastoa, 30% Ruotsia ja loput Norjaa. Tanskaa en ole vielä ottanut, en tiedä sitten pitäisikö sitäkin ottaa vai riittäisikö nämä kolme.

Miten nuo rahastojen kehitykset on menneet tässä kahden vuoden aikana niin Ruotsi on kasvanut liki 20%, Suomi n. 11% mutta Norja on kyntänyt paikallaan, itse asiassa laskua on tullut -1,32%.

Maltillisilla summilla toki tässä pelaillaan, kahden vuoden aikana sellaiset keskimäärin 80 euroa kuukaudessa tuonne olen pistänyt. Välillä on kuukausia kun en laita ollenkaan ja sitten välillä pistän isomman siivun.

Osaako joku sanoa tarkemmin näistä superrahastoista että miten näitä kannattaisi hajauttaa pitkällä aikavälillä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Osaako joku sanoa tarkemmin näistä superrahastoista että miten näitä kannattaisi hajauttaa pitkällä aikavälillä?
Tätähän ei kysytty mutta siihen minä vastaan. Minusta osakemarkkinoihin voi hajauttaa max viidellä tavalla vähän miten laskee
1) maailmantalous eli kaikki markkinat. Tämä voidaan puolestaan pilkkoa kahteen loogiseen osaan eli
2) EM eli emerging markets eli kehittyvät markkinat (tämä toki voidaan splitata vaikka kuin pieniin osiin kuten Kiina, Afrikka ja Brasilia, mutta silloin mennään mielestäni jo näkemyksen ottamisen puolelle)
ja
3) kehittyneet markkinat.
Kehittyneet markkinat on sitten kokonaisuus, jonka jaettelu selkeisiin kokonaisuuksiin on vaikeampaa.
USA (4) ja Eurooppa (5) on merkittävät osiot eivätkä korreloi keskenään täysin/liian vahvasti. Kuitenkin USA ja maailmanmarkkina korreloi koska USAn isoimmat firmat ovat ihan globaaleja.

Toki Euroopasta löytyy EU:ta ja Euro-aluetta mutta pidän pohjoismaita siitä huolimatta niin pieninä lilliputeina ettei sitä voi kummana hajautuksena pitää.

Disclaimer: tässä viestissä esitetyt asiat ovat vahvasti mielipidekysymyksiä, niihin liittyy epävarmuustekijöitä eikä historiallinen kehitys ole tae tulevasta.
 
Itse koen BTC:n erittäin mielenkiintoisena sijoituskohteena. BTC on helppo dumata pelkäksi spekulaatiiviseksi kuplaksi ja keskittyä kurssin suuriin vaihteluihin.

Siitä vaan tutustumaan ja sijoittamaan, jos se siltä tuntuu. Itse en jaksa oikein näihin tuomiopäivän ennustajiin kiinnittää huomiota, koska täälläkin esitetyt "faktat" kertoo vain tietämättömyydestä. Esimerkiksi väite, että sitä käyttää vain rikolliset, on juuri sitä itseään. Viime vuonna julkaistusta tutkimuksesta selviää, että kryptovaluuttojen transaktioista on noin 1% rikollista alkuperää, Linkki tutkimukseen. Mikähän mahtaa olla käteisen rahan prosentti? Joku aikaisemmin puhui tuolla tästä katiska- jutusta ja siinä yhteydessä Bitcoinista, niin sehän on käytännössä typerin tapa siirtää rahaa toiselle rikollisessa tarkoituksessa, koska kaikki bitcoin- transaktiot näkyy lohkoketjussa ja ne ovat julkisia. Toki rikolliset harvemmin mitään neroja onkaan. On sitten olemassa myös sellaisia kryptovaluuttoja, missä näin ei ole, kuten esimerkiksi Monero jonka transaktioista ei käy ilmi kenen allekirjoittamia transaktiot ovat ja siellä varmasti prosentuaalinen osuus on huomattavasti suurempi.

Toinen yleinen luulo on se, ettei bitcoinilla ole mitään arvoa koska sillä ei juuri mitään voi ostaa. Bitcoinilla voi ostaa esimerkiksi auton, lentolippuja ja onpa Suomessakin jo kymmenen automaattia, mihin voi tallettaa käteistä bitcoineiksi ja osasta nostaa bitcoineja käteiseksi ja esimerkiksi laskutuspalvelu UKKO tarjoaa mahdollisuuden maksaa työsuorite tai palkka Bitcoineina. Henkilökohtaisesti katson tässä asiassa tulevaisuuteen, ja sen takia kryptovaluuttaan halusinkin piruuttain sijoittaa vähän ja katsoa mitä tapahtuu. Vahvasti luulen, että jotain epäilyksiä ihmisillä on silloinkin ollut kun oravannahkoja on ruvettu kolikoiksi vaihtamaan. Tai kun itä- Intian kauppakomppania 1602 perusti Amsterdamin pörssin ja tarjosivat guldeneita tai tulppaaninsipuleita vastaan paperilappusia, niin on siinä voinut jollain olla naurussa pitelemistä. Aika näyttää, että ostinko jotain arvokasta vai ostinko tulppaaninsipuleita.

Ja tämä on ihan puhdasta omaa spekulaatiota, ei millään tavalla mikään sijoitusvinkki. Bitcoin ylitti aamulla 10 000$ rajan, ja nousu on nyt jatkunut tuolta joulukuun alusta asti. Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että huhti-toukokuussa louhintavauhti puolittuu ja sen jälkeen on yleensä nähty nämä huiput Bitcoinin arvossa, tässä juttua jos on tunnukset Kauppalehteen. Myös koronavirus taitaa auttaa tätä ennenaikasta kipuamista, tässäpä linkki. Itse juuri mietin, että taidanpa huvikseen vaihtaa vähän toista kryptovaluuttaa bitcoiniksi ja katsoa mitä sille tapahtuu, kurssihuiput ovat olleet yleensä puoliintumisen jälkeen; ensimmäisen puoliintuumisen jälkeen huippu oli vuoden päästä ja toisen puoliintumisen jälkeen puolentoista vuoden.

Joka tapauksessa, väitän että bitcoin ja kryptovaluutat on tullut jäädäkseen, vaikka jotkut sitä pelkää. Pelkohan toki johtuu tietämättömyydestä ja opiskelu on tietämättömyyden vastalääke, joka auttaa myös pelkoon. Tuskin esimerkiksi tunnettu sijoitusyhtiö VanEck tarjoaisi mahdollisuutta sijoittaa kryptovaluuttaan tai useat valtiot jotka tutkii mahdollisuuksia omaan kryptovaluuttaan, jos se olisi vain pyramidihuijaus.

Edit. Unohtui linkit laittaa
Linkki 1 bitcoinist.com sivulle tutkimukseen
Linkki 2 Kauppalehteen
Linkki 3 cnn.com sivustolle
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Esimerkiksi väite, että sitä käyttää vain rikolliset, on juuri sitä itseään. Viime vuonna julkaistusta tutkimuksesta selviää, että kryptovaluuttojen transaktioista on noin 1% rikollista alkuperää, Linkki tutkimukseen. Mikähän mahtaa olla käteisen rahan prosentti? Joku aikaisemmin puhui tuolla tästä katiska- jutusta ja siinä yhteydessä Bitcoinista, niin sehän on käytännössä typerin tapa siirtää rahaa toiselle rikollisessa tarkoituksessa, koska kaikki bitcoin- transaktiot näkyy lohkoketjussa ja ne ovat julkisia.

Toinen yleinen luulo on se, ettei bitcoinilla ole mitään arvoa koska sillä ei juuri mitään voi ostaa. Bitcoinilla voi ostaa esimerkiksi auton, lentolippuja ja onpa Suomessakin jo kymmenen automaattia, mihin voi tallettaa käteistä bitcoineiksi ja osasta nostaa bitcoineja käteiseksi ja esimerkiksi laskutuspalvelu UKKO tarjoaa mahdollisuuden maksaa työsuorite tai palkka Bitcoineina.
En tiedä onko kukaan esittänyt väitettä, että bitcoinia käyttävät vain rikolliset, tuskin. Sen sijaan on esitetty väite, että niistä on hyötyä nykyisellään länsimaissa lähinnä vain rikollisille. Tuo 1% ei kuulosta mitenkään kovin pieneltä luvulta ja olisi jopa mahdollinen peruste valtioille ottaa maksumuoto läheisempään tarkasteluun. Viimeksi bitcoinit olivat julkisuudessa noin viikko sitten Nacci-Trangergin silkkitie-nettihuumekaupan maksumuotona. Vaikka takana olisi lohkoketju, niin maksun saajien anonyymius voittaa pankkisiirrot espanjaan kun käteinen ei ole vaihtoehto.

Vertailun vuoksi euroja on käteisenä liikeessä 1200 miljardia euroa. Siitä 1% olisi 12 miljardia euroa. Toki käteinenkin on rikollisten keskuudessa parempi vaihtoehto kuin sähköiset maksamismuodot ja senpä esim käteisen liikuttamista maiden rajojen yli valvotaan (missä rajavalvontaa on).

Autoja, lentolippu ja muu voi ostaa käteiselläkin eikä palkkojenkaan maksamisessa ole ongelmia, joten mitään lisäarvoa helvetin epävakaa valuutta ei siihen hommaan tuo. Olisi ihan perseestä tehdä joku urakka ja sopia summaksi tietty määrä bitcoineja ja sitten maksuhetkellä huomata kurssin puoliittuneen. Toki voi käydä toisinpäin, mutta tuo on edelleen arpapeliä ja kuka haluaa lotota kuukausipalkkansa.
 
En tiedä onko kukaan esittänyt väitettä, että bitcoinia käyttävät vain rikolliset, tuskin. Sen sijaan on esitetty väite, että niistä on hyötyä nykyisellään länsimaissa lähinnä vain rikollisille. Tuo 1% ei kuulosta mitenkään kovin pieneltä luvulta ja olisi jopa mahdollinen peruste valtioille ottaa maksumuoto läheisempään tarkasteluun. Viimeksi bitcoinit olivat julkisuudessa noin viikko sitten Nacci-Trangergin silkkitie-nettihuumekaupan maksumuotona. Vaikka takana olisi lohkoketju, niin maksun saajien anonyymius voittaa pankkisiirrot espanjaan kun käteinen ei ole vaihtoehto.

Se oli melkoinen kärjistys minun puolelta, my bad. Maksun saajien anonyymiys ei mielestäni ihan pidä paikkaansa, koska kun bitcoinia siirrettään, niin lähettäjä sekä vastaanottaja allekirjoittavat tämän transaktion, koska molemmat tarvitsevat julkisen yksityisavaimen siirron lähettämiseen ja vastaanottamiseen, silloin rahan lähettämisestä sekä vastaanottamisesta jää jälki hajautettuun julkiseen tietokantaan (joka BTC itseasiassa on, kirjanpitojärjestelmä), jota ei pysty enää jälkikäteen muokkaamaan. Tässä yksi esimerkki kuinka BTC:n avulla saatiin kiinni suuri lapsipornorinki, linkki.

Autoja, lentolippu ja muu voi ostaa käteiselläkin eikä palkkojenkaan maksamisessa ole ongelmia, joten mitään lisäarvoa helvetin epävakaa valuutta ei siihen hommaan tuo. Olisi ihan perseestä tehdä joku urakka ja sopia summaksi tietty määrä bitcoineja ja sitten maksuhetkellä huomata kurssin puoliittuneen. Toki voi käydä toisinpäin, mutta tuo on edelleen arpapeliä ja kuka haluaa lotota kuukausipalkkansa.

Niin, eihän se periaatteessa tuokkaan vielä tällä hetkellä, mutta itsellä on tapana katsoa asioita tulevaisuuteen eikä menneisyyteen. Sanoin vain noin esimerkkinä siihen, että kyllä sillä pystyy jo nyt tekemään useitakin asioita. Ja se nyt on ihan vaan omaa hölmöyttä jos sopii urakan tämän päivän hinnalla, ja saa rahat urakasta kuukauden päästä. Yleensä se toimii niin, että siirretään esimerkiksi 2000€ tämän päivän kurssilla vastaanottajalle. Se on sitten aivan oma asia, jättääkö ne rahat sinne BTC-lompakkoon kasvamaan tai sulamaan, vai nostaako pois.

Jos näin niinkuin taas sijoittajan näkökulmasta katson asiaa, niin ehkäpä itseäni viehättää nimenomaan tuo tämänhetkinen epävakaus, sillä sillä on mahdollista tehdä fyrkkaa. Tässä on varmasti se ero, miksi en osaa suhtautua kryptovaluuttaan niin skeptisesti, vaan näen sen mahdollisuutena. Muutenkin oma riskinsietokykyni on sijoittana erittäin korkea. Tästä syystä ymmärrän että jonkun Pentti Perussuomalaisen ei sinne kannata lähteä sijoittamaan, tai käyttämään, ja se varmasti näyttää ulospäin uhkaavalta toiminnalta, kun rahat liikkuu ihmiseltä ihmiselle ilman rajoja tai pankkien hallintaa, sääntelyä ja helvetin pitkiä siirtoaikoja. Vielä kun kurssit menee ylös ja alas, niin ettei mukana pysy, niin eihän sinne silloin kannata lähteä rahojaan laittamaan. Mutta jos katsotaan esimerkiksi @stunt cock tekemää huomiota, niin kurssipohjat ovat joka vuosi nousseet poislukien vuonna 2014.

Vaikka se on käsittääkseni sinun mielestäsi täysin arvoton ja turha valuutta, niin haluaisin kuulla kommenttisi siitä, että minkä takia esimerkiksi Microsoft käyttää bitoinia, tai VanEck tarjoaa sijoitusmahdollisuuksia kryptovaluuttaan ja BlackRock harkitsee sen ottamista portfolioon? Onko ne niin saatanan tyhmiä vai näkisivätköhän nämä köyhät pikku puulaakit siellä jonkun erilaisen potentiaalin kuin jatkoajan tietäjät. No sen vain aika näyttää, miten tässä käy.

Linkki gizmodo sivustolle uutiseen lapsipornoringin kiinni saamisesta
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
No nämä ovat niita klassisia mielipide asioita - miten osakekauppa on win - win? Eikö osakkeista luopuva menetä osinko ja kurssinousuhyödyn? Ei se nimenomaan ole niin, etteikö osakekauppaa voisi pitää nollasummapelinä. Toki ymmärrän hyvin näkemyksen, että se ei ole nollasummapeliä. Jos myyn sinulle jonkun osakkeen, todennäköisesti kauppa on jommallekummalle huono.
Eihän tämä ole mikään mielipideasia, vaan matematiikkaa. Googlaa odotusarvo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös