Tarkoitukseni ei ollut hyökätä sinun sijoituksesi kimppuun, sinulla on varmasti perehtyneempi arvio Bitcoinin kasvupotentiaalista kuin minulla. Haluan kuitenkin alleviivata tässä keskustelussa sitä, mikä erottaa (krypto)valuuttaan sijoittamisen vaikkapa Nokiaan tai hiilikaivosyhtiöön sijoittamisesta: osakeyhtiöiden tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. (Krypto)valuutan tehtävä sen sijaan ei ole tuottaa mitään, vaan toimia vaihdannan välineenä. Valuutta on itse asiassa sitä toimivampi, mitä vähemmän sen arvo vaihtelee. Jos euron arvo vaikkapa tuplaantuisi tämän vuoden aikana, se aiheuttaisi todella suuria ongelmia maailmantaloudelle.Juurikin siksi olen tässä pariin kertaan maininnut, että ei siihen Pentti Perussuomalaisen kannata lähteä sijoittamaan ja alleviivasin, että tuo minun laittama BTC spekulaatio ei ole mikään sijoitusvinkki. Lähinnä omaa pohdintaa ja spekulaatiota näillä vähäisillä tiedoilla mitä asiasta tiedän. Se mikä on hyvä sijoituskohde, on tavallaan henkilökohtainen mielipideasia, toisen mielestä se voi olla hiilikaivos, toisen mielestä Nokia ja kolmannen mielestä Bitcoin. Henkilökohtaisesti näen kryptovaluutassa kasvupotentiaalia tulevaisuuteen (varsinkin näissä 4. sukupolven kryptovaluutoissa), ja ei kai se keneltäkään ole pois jos minä sinne omat rahani laitan. BTW, otin sijoittamani pienen summan tänään ulos kryptopörssistä ja nyt siellä jauhaa enää nuo siellä tekemäni voitot, joten en kai sinne penniäkään periaattelisella tasolla pysty häviämään, kaikki mitä tästä eteenpäin tapahtuu on ns. kotiinpäin.
Se, mikä valuutoille ja pörssiosakkeille on yhteistä, on että kummassakin hinta määräytyy markkinoilla kysynnän ja tarjonnan perusteella. Osakkeiden tapauksessa kuitenkin taustalla on se liiketoiminta, jonka arvoa kaupan osapuolet pyrkivät määrittämään (ainakin mikäli ovat pitkäjänteisiä sijoittajia). Bitcoinin tapauksessa ei ole mitään taustalla olevaa liiketoimintaa, vaan kaupan osapuolet ainoastaan spekuloivat sillä, nouseeko vai laskeeko kurssi. Tietysti osakkeillakin voi käydä tällaista spekulatiivista kauppaa, ja ammattilaistreidaajat tekevätkin sillä paljon rahaa mm. teknisen analyysin tukemana. Samoin Bitcoinia treidaamalla voi saavuttaa isojakin tuottoja. Kuten sanoit, perus-Pentille (lue: minulle) tämä ei kuitenkaan ole kannattava vaihtoehto.
Tavalliselle tallaajalle paras sijoitusstrategia on hajautettu ETF-sijoittaminen. Jos haluaa ottaa enemmän näkemystä ja riskiä, kannattaa tehdä suoria osakesijoituksia yhtiöihin jotka tuottavat (tai joiden uskoo tulevaisuudessa tuottavan) voittoa ja mielellään vielä kasvavasti. Mitä pidempi sijoitushorisontti, sitä vähemmän tarvitsee välittää siitä meneekö yhtiön kurssi ensi vuonna alas- vai ylöspäin, kunhan liiketoiminta kehittyy suotuisasti. Jos yhtiö menestyy, ennen pitkää kurssikin nousee.
Yllä olevaa ei tule ottaa sijoitusneuvontana, enkä suosittele ketään sijoittamaan mihinkään.