Indeksimiehelle tuntuu olevan tärkeintä, että oma "indeksisijoittaminen" on paras menetelmä. Menetelmää puolustetaan henkeen ja vereen. Jos joku sattuu pärjäämään indeksille jollain aikavälillä, nousee siitä kauhea haloo ja indeksi on lyöty jotenkin väärällä tavalla. Osinkojen päälle indeksimies ei ymmärrä ollenkaan. Pääasia tuntuu olelevan oikeanlainen hajauttaminen ja muiden pärjäämisen seuraaminen.
Eei se ole paras menetelmä, paras olisi aktiivinen osakepoiminta tietäen, että kykenee pitkällä aikavälillä indeksin kukistamaan. Mutta koska en ole mikään Peter Lynch ja kykenen sen vieläpä myöntämään, olen tullut siihen lopputulemaan, että koko indeksin ostaminen tuo minulle parhaan lopputuleman pitkällä aikavälillä.
Ei sitä menetelmää puolusteta henkeen eikä vereen, lähinnä naureskellaan sinunkaltaisillesi junteille, jotka tosissaan väittävät kykenevänsä indeksin lyömiseen pitkällä aikavälillä. Ehkä voit neljän kuukauden ajanjaksolla indeksin lyödä. Hienoa, niin pystyisi myös apinakin. Ehkä kykenet voittamaan sen seuraavat neljä vuotta putkeen, mutta lyön mistä tahansa vetoa, että et neljääkymmentä. Pitkällä aikavälillä sattuman merkitys pienenee ja jossain vaiheessa mutu-tuntuman ohjaamasta sijoitus-strategiastasi ei olekaan lyömään indeksiä. Edelleen, on totta että viiden osakkeen poimiminen saattaa riittää indeksin lyömiseen, mutta todennäköisempää on, että se ei riitä.
Indeksihän on vain keskiarvo. Eli puolet satunnaisesti poimituista osakkeista voittaa indeksin ja puolet häviää, näin karkeasti, ennen kuluja. Kulujen jälkeen noin 25% salkunhoitajaa kykenee lyömään vuosittain indeksin. Saatat hyvin kuulua tuohon neljännekseen, jotka tänä vuonna kulut huomioonottaen indeksin päihittävät. Mutta mikä on todennäköisyys sille, että tämä tapahtuu kahdesti putkeen, entä kolmesti, neljästi jne? Jos väität voittavasi indeksin vaikka ensi vuonna, olen valmis lyömään asiasta vetoa kertoimella 2,00.
Mitäs niistä osingoista pitäisi ymmärtää? Nimenomaan en näitä osinkoja vuosittain halua ja se on yksi syy miksi pidän indeksisijoittamisesta. Tonni osinkoja vuodessa tietää muutaman satasen veroja "turhaan". Vaikka osingot uudelleensijoittaisi, joudut silti maksamaan tuon pääomaveron. Kuten todettua, indeksisijoittamisessa (kasvu-osuuksiin) osingot uudelleensijoitetaan puolestani, eikä minun tarvitse maksaa veroa pääomatulosta ennen kuin vasta alkaessani lunastamaan osuuksia joskus muutaman kymmenen vuoden kuluttua. Mainostat paljon matemaattisia taitojasi (joita et ole kuitenkaan vielä tässä todistanut), joilla voidaan havaita osakepoiminnan olevan pitkässä juoksussa indeksisijoittamista tuottoisampi menetelmä. Itse osaan sen sijaan laskea jo ihan lukiopohjaisella matematiikalla sen, kuinka suuren hyödyn saan, kun minun ei tarvitse vuosittain maksaa veroa "turhasta", vaan se sijoitetaan "verottomana" ja näin ollen antaa maksimaalisen hyödyn korkoa korolle -ilmiölle, eikä kasvua hidasta vuosittain leikattava 30% prosentin valtiolle siirtyvä siivu.
Laske vaikka huviksesi vuosittain osingoista maksamiesi verojen määrä ja mieti mitä se on tehnyt korkoa korolle -ilmiölle ja salkkusi kasvuvauhdilla verrattuna siihen tilanteeseen, että et olisi veroa maksanut lainkaan.