Sijoitusvinkkejä?

  • 1 082 918
  • 6 072

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Hyvin paljon heiluntaa ainakin ja taitaa jokaiseen olla laskettu tulevaisuuden kasvua hyvinkin paljon. Olisiko ollut yli vuosi sitten kun nuo ampaisivat nousuun ja nyt vaikuttaa hieman siltä että suurin nousu on jo saavutettu.
Ihan noin yleisenä kommenttina niin jos lakimuutos on tullut jo, niin silloin sijoittamisen suhteen ollaan pahasti myöhässä. On naiivia kuvitella, etteikö pörssi osaisi hinnoitella tapahtuneita muutoksia kursseihin käytännössä reaaliaikaisesti ja vielä kun kyseessä on hidas prosessi, kuten lakimuutos niin käytännössä jo pelkkä asian käsittely on kursseissa ollut huomioituna jo ajat sitten.
Itsekin pohdin vuosi pari takaperin kannabikseen sijoittamista. Loppujen lopuksi kannattaa aina sijoittaessa kysyä itseltään peruskysymys: onko tämä ala/firma voimissaan 30-40 vuoden päästäkin? Siinä missä kannabis on nyt pääsemässä vauhtiin ja myynti on siirtynyt/siirtymässä lailliselle puolelle, on kuitenkin kyse päihteestä. Tupakkaakin poljetaan alaspäin jatkuvasti eikä kai alkoholikaan ole nuorilla niin kovassa huudossa (toki kannabis tullut ehkä osin tilalle). Terveellisyys on kovassa huudossa ja uskon sen tulleen jäädäkseen. En halua aloittaa keskustelua kannabiksen terveellisyydestä, mutta kyseessä on kuitenkin päivän päätteeksi päihde jolla on haittansa. Lisäksi sen suositun ETF:n kulut taisivat olla aika kovat.

Itse olen aikalailla samaa mieltä @muti :n kanssa asiasta. Suurin nousu on mielestäni näissä yhtiöissä tällä hetkellä saavutettu. Canopy Growth Corporation on viimeisen vuoden ajalta hyvä esimerkki firmasta, joka ensiksi kolminkertaisti itsensä mutta nyt on viimeiset puoli vuotta jauhanut aika samassa arvossa. Myöhässä siis ollaan, jos tässä vaiheessa haluaa mukaan hypätä. Toki pitkällä tähtäimellä nousu ihan hyvin mahdollista, joskin tuskin enää yhtä suurta kuin viimeiseltä vuodelta.

Kiitokset näistä tiedoista. Eli taidan siis skipata tuon kannabiksen tällä kertaa, ja jatkaa näillä rahastoilla edelleenkin. Voisi alkaa noihin ETF:iin tutustumaan superrahastojen ohella, ja sitten jossain vaiheessa myöhemmin osakesijoittamista. Ehkä näin aloittelevalle sijoittajalle on fiksumpi pysyä vielä rahastoissa ja joskus tulevaisuudessa tutustua osakesijoittamiseen.

Itse olen nyt pistänyt Suomen, Ruotsin ja Norjan superrahastoihin. Alkuun olen sijoittanut siten että Suomeen ja Ruotsiin molempiin 35% siivut ja loppu 30% Norjan rahastoihin. Onko tämä millainen suhde näissä, kannattaisiko enemmän panostaa Suomen rahastoihin vai onko fiksumpi jakaa tasaisesti useampaan? Osakepuolellahan hajauttaminen on fiksua, ja kaiketi sama pätee myös rahastoihin?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos tätä Kannabis-caseä vielä mietti, niin Yhdysvalloissahan homma on laillista kahdessa pienehkössä osavaltiossa eli Coloradossa ja Washingtonissa. Käsittääkseni kokemukset ovat ollet hyvinkin rohkaisevia, joten todennäköisenä pitäisin että tuo saattaa laajentuakin muuallekin. En tiedä tarkasti minkälaisia asenneilmastoja eri osavaltioissa on, mutta esim joku Kalifornia voisi olla todennäköinen ja siellä on 40 miljoonaa asukasta. Se että minkälaiset E/P -luvut nykyisillä toimijoilla on eli onko niihin jo huomioitu vahvat kasvuodotukset, mitkä heistä olisi logistiikaltaan ja rakenteeltaan todennäköisiä kasvajia vai tulisiko silloin markkinoille lisää kilpailua ovat kaikki punnittavia kysymyksiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tätä Kannabis-caseä vielä mietti, niin Yhdysvalloissahan homma on laillista kahdessa pienehkössä osavaltiossa eli Coloradossa ja Washingtonissa.
Mikä on laillista vain noissa? Viihdekäyttöhän on sallittu mm. Kaliforniassa ja lukuisissa muissakin osavaltioissa.
 

Tuamas

Jäsen
Mikä on laillista vain noissa? Viihdekäyttöhän on sallittu mm. Kaliforniassa ja lukuisissa muissakin osavaltioissa.

Rangaistavuutta voi peilata tästä wiki-artikkelista
Legality of cannabis by U.S. jurisdiction - Wikipedia

9 osavaltiota jossa käytännössä täysin laillista,13 osavaltiota jossa viihdekäyttö on dekriminalisoitu,12 osavaltiota jossa viihdekäyttö on rike ja 16 osavaltiota jossa se on laitonta.

22 osavaltiota jossa viihdekäyttö on käytännössä sallittu ja 28 osavaltiota, joissa pieni viihdekäyttö on jollain tasolla rangaistavaa ja näistä 12 sellaisia joissa se on käytännössä rikesakon aiheuttava rike.

9 osavaltiota joissa kotikasvatus on sallittu ja 5 osavaltiota joissa voi tehdä laillista liiketoimintaa kannabiksella.
 
Viimeksi muokattu:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannattaako aina kysyä? Jos vuosi sitten olisit jättänyt kyseisen kysymyksen kysymättä, voisi kannabissijoitustesi arvo olla nyt kolminkertaistunut ;-). Noh, historiaa on aina mukava katsella.
Sepä se, riippuu tietysti sijoittajan omasta iästä ja sijoitushorisontista. Minulla on vielä alle 30v mittarissa joten fiilis kaikissa sijoituksissa on "never sell". Tässä mielessä sitä jollain tapaa aina toivoo kurssilaskuja, sitä halvemmalla pääsee sitten ostamaan.
 

molari

Jäsen
Itsekin pohdin vuosi pari takaperin kannabikseen sijoittamista. Loppujen lopuksi kannattaa aina sijoittaessa kysyä itseltään peruskysymys: onko tämä ala/firma voimissaan 30-40 vuoden päästäkin? Siinä missä kannabis on nyt pääsemässä vauhtiin ja myynti on siirtynyt/siirtymässä lailliselle puolelle, on kuitenkin kyse päihteestä. Tupakkaakin poljetaan alaspäin jatkuvasti eikä kai alkoholikaan ole nuorilla niin kovassa huudossa (toki kannabis tullut ehkä osin tilalle). Terveellisyys on kovassa huudossa ja uskon sen tulleen jäädäkseen. En halua aloittaa keskustelua kannabiksen terveellisyydestä, mutta kyseessä on kuitenkin päivän päätteeksi päihde jolla on haittansa. Lisäksi sen suositun ETF:n kulut taisivat olla aika kovat.

Tein taas itse jotain kaikkien ohjesääntöjeni vastaista, eli aloin laittamaan rahaa aktiiviseen rahastoon. Didner & Gerge on ennenkin tullut vastaan ja muistaakseni Martin Paasikin on antanut firmalle siunauksensa. Rekordi on kova ja salkunhoitajat ilmeisen päteviä, joten mielelläni laitan arvan vetämään. Omaan salkkuun siis tulee nyt joka kuussa Small and Microcap -rahastoa.

Itse asiassa alkoholialalla ja etenkin tupakkateollisuudella menee hyvin, kolmannessa maailmassa kulutus on vasta lähtenyt kasvamaan ja siellä ei turhia niuhotella esim. mainostamisen suhteen.

Toinen varma ala on sotateollisuus, vakaata kasvua ja hyviä osinkoja tiedossa, ei luottotappioriskejä, isoimmat yritykset ovat tavallaan osa "julkista sektoria". USAn isoimmat ovat melkoisia mammutteja ja työllistäjiä.

Kolmas varmahko ala on lääketeollisuus, toki sisältää jo enemmän riskiä. Esim. Orionin kyydissä on ollut hyvä olla, tarjonnut hyvät osingot ja kohtalaisen arvonnousun. On nyt ottanut takapakkia - on houkuttelevalla ostotasolla - vaikka kallis edelleen. Parempia saman alan yrityksiä löytyy Pohjoismaista lähtien.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikä on laillista vain noissa? Viihdekäyttöhän on sallittu mm. Kaliforniassa ja lukuisissa muissakin osavaltioissa.
Pitää sanoa, että on mennyt ohi että seuraajia on jo ollut.
Muistin että Washington oli ensimmäinen osavaltio joka laillisti viihdekäytön muutama vuosi sitten eli tarkemmin sanottuna joulukuussa 2012 ja Colorado heti sen sen jälkeen. Näköjään 2016 on Maine ja Massachusetts sekä Nevada seuranneet perässä ja Kaliforniassa ja Vermontissa tuo astunut voimaan 2018 alusta. Alaskakin on listalla, mutta osassa on eritasoisia rajoituksia ja säännöksiä.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Uusien kasvumarkkinoiden tapauksessa hyviä sijoituskohteita voi löytyä yhtiöistä, jotka (tässä tapauksessa) tuottavat palveluita kannabistuottajille. Kannabiskauppa on kai jollain tapaa säädeltyä tuotteiden vahvuuden osalta, jolloin esimerkiksi erikoistuneet laboratoriot ja/tai näille mittalaitteita tuottavat yhtiöt voisivat olla hyvä bisnes? Näin pienentää riskiä veikata "väärää hevosta" - nopeasti muuttuvalla alalla voittajien noukkiminen voi olla hankalaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Hox!

Itse olen nyt pistänyt Suomen, Ruotsin ja Norjan superrahastoihin. Alkuun olen sijoittanut siten että Suomeen ja Ruotsiin molempiin 35% siivut ja loppu 30% Norjan rahastoihin. Onko tämä millainen suhde näissä, kannattaisiko enemmän panostaa Suomen rahastoihin vai onko fiksumpi jakaa tasaisesti useampaan? Osakepuolellahan hajauttaminen on fiksua, ja kaiketi sama pätee myös rahastoihin?

Haluaisiko joku vielä näihin antaa jonkun täsmennyksen ja ohjeen, kiva on oppia mahdollisimman paljon aina kaikkia pieniä ja yksinkertaisia juttuja ihan tässä alkumetreillä kun omia rahojaan säästöön laittaa.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Hei,

Plz älkää dumatko mua ihan täysin. Varmasti löytäisin haulla paljon apua. Haluaisin aloittaa kevyen sijoittamisen. Budjetti on noin 100-300 euroa kuukaudessa. Varmasti lottovoittoa ei ole luvassa, mutta pitkäaikainen sijoittaminen kiinnostaa.

Varmasti aiheeseen pitäisi enemmän perehtyä ja käyttää aikaa googlen kanssa ja alan kirjallisuuden parissa, mutta mitä te suosittelisitte täysin noviisille?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Hei,

Plz älkää dumatko mua ihan täysin. Varmasti löytäisin haulla paljon apua. Haluaisin aloittaa kevyen sijoittamisen. Budjetti on noin 100-300 euroa kuukaudessa. Varmasti lottovoittoa ei ole luvassa, mutta pitkäaikainen sijoittaminen kiinnostaa.

Varmasti aiheeseen pitäisi enemmän perehtyä ja käyttää aikaa googlen kanssa ja alan kirjallisuuden parissa, mutta mitä te suosittelisitte täysin noviisille?
Nordnetin superrahastot Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska. Näistä kolme ensimmäistä on itsellä käytössä, Tanskaan ei ymmärtääkseni kannata enää sijoittaa samalla tavalla kun siellä on tullut jotain muutoksia mikä vaikuttaa kuluihin yms. Suomi on siis täysin kuluton, ja muihin menee näitä valuutanvaihtoon liittyviä kuluja ja Tanskassa ne on nyt nousseet.

Itsekään en luultavasti näistä tiedä juuri yhtään sen enempää kuin sinäkään, joten nuo on helppo ottaa siihen alkuun.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse olen nyt pistänyt Suomen, Ruotsin ja Norjan superrahastoihin. Alkuun olen sijoittanut siten että Suomeen ja Ruotsiin molempiin 35% siivut ja loppu 30% Norjan rahastoihin. Onko tämä millainen suhde näissä, kannattaisiko enemmän panostaa Suomen rahastoihin vai onko fiksumpi jakaa tasaisesti useampaan? Osakepuolellahan hajauttaminen on fiksua, ja kaiketi sama pätee myös rahastoihin?
Varmaan syy miksi tähän ei ole kukaan vastannut on, että kysymys ei ole kovin kiinnostava. Jos nyt mietitään hajauttamista, niin hajauttaa voi vähintään neljällä tavalla (tähän voi paaaljon useampiakin luokitteluja löytyä): toimialakohtaisesti, maantieteellisesti, yrityksien koon mukaan ja ajallisesti. Tämä toki oletuksella, että puhutaan osakemarkkinoista sillä tokihan sijoittaa voi myös muihin omaisuuslajeihin, kuten kiinteistöihin, kultaan, tulppaaneihin ja bitcoineihin. Näistä toiseksi viimeisintä ja viimeisintä suosittelen välttämään.

Ensimmäinen on mielestäni näistä tärkein. Jos sijoitat esim Suomen superrahastoihin, niin olet hajauttanut jo sijoituksesi toimialakohtaisesti. Ei muiden pohjoismaiden elinkeinorakenteet Suomesta niin radikaalisti poikkea, että niihin sijoittaminen hajautusta merkittävästi parantaisi. Toki turskilla on öljyä jne, mutta kuitenkin.
Sitten maantieteellinen hajautus. Mielestäni eri pohjoismaiden välillä maantieteellinen hajautus ei toteudu. Maailman mittakaavassa nuo ovat kaikki pieniä pohjoiseurooppalaisia kehittyneitä maita. Niiden taloussyklit menevät enemmän tai vähemmän samaa käyrää. Joskus vielä ajatellaan, että mikäli oma työpaikka on suomessa niin samaan maahan sijoittaminen on erityisen huono idea, koska silloin laman myötä tuleva mahdollinen työpaikan menestys tulee ajallisesti juuri silloin kuin sijoituksien arvostus on pohjalla eli hajautus on epäonnistunut.
Superrahastoiden kautta sijoitetaan päälistojen pörssiyhtiöihin. Näiden myötä et ole mukana sijoittamassa pieniin kasvuyrityksiin, joissa on isommat riskit ja tuotot.
Jos ja kun sijoitat noihin kaikkiin kuukausisäästöllä niin olet ajallisen sijoituksen periaatteita noudattunut. Siihen ei vaikuta se että sijoitatko yhteen vai useampaan naapurirahastoon.
Koska olen ymmärtänyt että nyt puhutaan muutamista satasista, niin itse tuijottaisin nimenomaan noita kuluja enemmän kuin hajauttamisen tieteellisen optimaalista sijoittamista.

Minä olen omat rahani sijoittanut indeksiin joka mahdollisimman pienillä kuluilla seuraa ns koko "maailmantaloutta". Ajatusmallina on ollut, että jos koko maailmantalous sakkaa, niin siinä katastrofissa ei rahat ole turvassa missään muuallakaan. Toki tämä käytännössä tarkoittaa pääasiassa suuria globaaleita eli usein amerikkalaisia yrityksiä, mutta minun on vaikea nähdä että paljon sen paremmin pystyisin sijoitustani hajauttamaan. Niinpä minulle riittää yksi ETF koska se hoitaa jo hajauttamisen ja nimenomaan sellainen, että tuotot kasvattavat arvoa jolloin niistä ei makseta veroja joka välissä. Olen toki miettinyt että voisin osan sijoittaa myös kehittyviin markkinoihin tai small cap -indeksirahastoihin, mutta en ole löytänyt selllaisia kehittyvien markkinoiden indeksejä joihin olisin tyytyväinen. Kulut ovat korkeat ja hajauttaminen on vain yksittäiseen maahan ja alueeseen, jolloin sekään ei oikein täytä tarkoitustaan. Small cap -ajatus syntyi vasta sijoittamisen aloittamisen jälkeen ja on laiskuutta jäänyt hoitamatta. En tosin tuota niin fataalina ongelmana näe näillä summilla ja varsinkin näillä arvostustasoilla. Olen myös pyrkinyt keräämään käteistä puskuriksi (lue: juonut ja tuhlannut)

Mutta loppuun disclaimeriksi, tehkää niinkuin minä sanon eikä niinkuin minä teen. Ja älkää koskaan menkö sänkyyn ruman naisen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Itseasiassa Bitcoin ja muut kryptovaluutat ovat olleet viimeaikoina varsin erinomaisia sijoituskohteita. Bitcoin on noussut kuukaudessa vajaan 40% ja toisiksi suurimman marketcapin omaava ethereum päälle 80%. Vuodenvaihteen ilmat on puhallettu ulos ja kurssit näyttävät olevan tasaisessa nosussa. Vähitellen suuret investointipankit ovat myös innostuneet kryptovaluutoista ja instituutionaalisten sijoittajien raha alkaa vähitellen virtaamaan kryptovaluuttoihin. Näyttää vahvasti siltä, että viimevuoden huiput ohitetaan yllättävän pikaisesti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itseasiassa Bitcoin ja muut kryptovaluutat ovat olleet viimeaikoina varsin erinomaisia sijoituskohteita. Bitcoin on noussut kuukaudessa vajaan 40% ja toisiksi suurimman marketcapin omaava ethereum päälle 80%. Vuodenvaihteen ilmat on puhallettu ulos ja kurssit näyttävät olevan tasaisessa nosussa. Vähitellen suuret investointipankit ovat myös innostuneet kryptovaluutoista ja instituutionaalisten sijoittajien raha alkaa vähitellen virtaamaan kryptovaluuttoihin. Näyttää vahvasti siltä, että viimevuoden huiput ohitetaan yllättävän pikaisesti.
No en alkaisi täällä neuvomaan kenellekään noita. Parhailla arvokehitys ollut hyvää, mutta voittavien hevosten veikkaaminen on ihan arpapeliä, ja loput voivat osoittautua nolla-arvoiksi. Perussääntö on, että älä sijoita liiketoimintaan, jota et ymmärrä ollenkaan, ja tämä toteutunee useimpien piensijoittajien kohdalla kryptojen osalta.

Asiaan vihkiytyneet sitten erikseen, ja voihan noita riskilapuiksi hankkia, mutta silloin kannattaa melkein varautua henkisesti siihen, että kaikki sijoitettu menee. Ei se todennäköisin skenaario, mutta tuosta kun lähtee, niin ei tule pahoja pettymyksiä ;)
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Yksi etu kryptovaluuttoihin sijoittamisessa on se, että markkinat ovat auki 24/7. Tämän takia kurssikehitys on erittäin nopeaa. Tosin heilunta on myös erittäin rajua. Jos kryptovaluutat kiinnostavat, ne saattavat olla näin aikaisessa vaiheessa poikkeuksellisen hyvä sijoitus. Riskin kantokykyä tietysti kannattaa olla ja alan kehitystä kannattaa seurata. Omassa salkussa kryptovaluuttojen ja niihin liittyvien sertifikaattien osuus on noussut jo hyvin merkittävän suureksi.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Goldman Sachs pankki lähtee mukaan kryptovaluutta bisnekseen. Joten ainakin yksi varsin suuri pankki on erimieltä Warren Buffettin kanssa. Eipä Buffet uskonut Applenkaan nousuun.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Superrahastoiden kautta sijoitetaan päälistojen pörssiyhtiöihin. Näiden myötä et ole mukana sijoittamassa pieniin kasvuyrityksiin, joissa on isommat riskit ja tuotot.
En tiedä, mitä tarkoitat pienillä kasvuyrityksillä, mutta jos viittaat small cappeihin, niin mid cappia on superit melkein täynnä(jos ei norjan öljyjättejä ja muutamaa kansainvälistä suurfirmaa lasketa)ja mukaan mahtuu muistaakseni joitain small cappejäkin. Sitten, kun omia small cap-ETF:iä katsoo, niin toinen niistäkin luokitellaan mid cappeihin sijoittaviksi, joten kyllä supereilla osittain pääsee tuota small cap-ilmiötäkin hyödyntämään siinä missä sijoittamalla small cap-rahastoihinkin.

Haluaisiko joku vielä näihin antaa jonkun täsmennyksen ja ohjeen, kiva on oppia mahdollisimman paljon aina kaikkia pieniä ja yksinkertaisia juttuja ihan tässä alkumetreillä kun omia rahojaan säästöön laittaa.
Suoraan pörssiosakkeisiin hajauttamalla puhutaan yleensä, että optimi on jotain 10-20 osaketta, koska enempää et pysty realistisesti seuraamaan riittävällä tasolla. Jo OMXH25 ylittää tuon määrän, joten siinä mielessä hajautus täyttyy. Tosin koska indeksisijoittaminen ei vaadi yhtiöiden seuraamista, niin hajauttaa voi niin paljon kuin haluaa, jos siitä ei lisää kuluja synny. Itse en uskaltaisi jättää jenkkejä pois, mutta tuskin suuresti tuotot eroaa oli jenkit mukana tai ei.

Maantieteellisen hajautuksen osalta kannattaa myös muistaa, että useat firmat ovat globaaleja, eivätkä kovinkaan vahvasti sidottuja pohjoismaihin, vaikka supereissa ovatkin. Esim. Nokiaa ei kiinnosta, eikä se ole riippuvainen mitenkään Suomen tilanteesta. Toki maantieteellinen riski on suurin ongelma, jos salkussa vain supereita on kuukausisäästöllä. Riski on tosin näin globaaleilla markkinoilla jokseenkin pieni, koska eiköhän Suomi mene seuraavaan taantumaan heti samana päivänä kuin jenkit.

No en alkaisi täällä neuvomaan kenellekään noita. Parhailla arvokehitys ollut hyvää, mutta voittavien hevosten veikkaaminen on ihan arpapeliä, ja loput voivat osoittautua nolla-arvoiksi. Perussääntö on, että älä sijoita liiketoimintaan, jota et ymmärrä ollenkaan, ja tämä toteutunee useimpien piensijoittajien kohdalla kryptojen osalta.
Eihän kryptot harrasta liiketoimintaan, joten et sijoita liiketoimintaan. Kysymys on täysin spekulatiivinen ja ainoa asia mitä kryptoa ostaessa pitää arvailla on, että ostaako joku tämän tulevaisuudessa kalliimmalla. Sitten kristallipallo käteen ja miettimään. Kryptoihin sijoittaminen ei ole sijoittamisen ydinkäsitteiden mukaan edes sijoittamista, vaan spekulointia.

Hei,

Plz älkää dumatko mua ihan täysin. Varmasti löytäisin haulla paljon apua. Haluaisin aloittaa kevyen sijoittamisen. Budjetti on noin 100-300 euroa kuukaudessa. Varmasti lottovoittoa ei ole luvassa, mutta pitkäaikainen sijoittaminen kiinnostaa.

Varmasti aiheeseen pitäisi enemmän perehtyä ja käyttää aikaa googlen kanssa ja alan kirjallisuuden parissa, mutta mitä te suosittelisitte täysin noviisille?
Kirjallisuuden vai sijoitusten osalta? Sijoitusneuvoja en toki anna, mutta todetaan vain, että ETF-kombo EUNL(sijoittaa koko maailmaan-kehittyvät)+IS3N(kehittyvät) suhteessa 80-20 taitaa kattaa koko maailman aika täydellisesti ja oikeassa suhteessa. Suosittelen kuitenkin aina tekemään sijoituspäätökset itse, jotta pääset syyttämään itseä, jos menee metsään. On muutenkin järkevää tietää mihin laittaa sen 100-300€ kuukaudessa.

Kirjallisuuden osalta löytyy hyviä kirjoja, kuten Intelligent Investor, joka kattaa aika hyvin koko sijoittamisen. Indeksisijoittajalle varmaan riittää joku Erolan paras sijoitus.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Itsellä ongelmaksi suorien osakesijoitusten kanssa nousi se, että omat pääomat on niin auttamattoman pieniä, että esimerkiksi Nordnetin kiinteä oliko se nyt vähintään 7e merkintäpalkkio muodostuu törkeän isoksi. Toki hupsutuksissani aluksi ostelin ihan naurettavan pienillä summilla (kympeillä) ja ihmettelin kun kovasti olin tappiolla. Vähän kyllä myös hävettää, että en tajunnut katsoa kiinteän maksun määrää alussa. Kuitenkin olen jollain tasolla finanssialan ammattilainen niin tällaiset asiat PITÄISI ymmärtää. Nyt dumppaan vaan kuukausisäästönä rahojani superrahastoon ja toistaiseksi on ollut pelkkää nousua. Toki tiedostan, että jossain kohtaa se crash tulee, mutta sen nyt on pitänyt tulla viimeisen vuoden ajan esimerkiksi kaikkitietävien rahishärkä-opiskelukavereideni mielestä.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itsellä ongelmaksi suorien osakesijoitusten kanssa nousi se, että omat pääomat on niin auttamattoman pieniä, että esimerkiksi Nordnetin kiinteä oliko se nyt vähintään 7e merkintäpalkkio muodostuu törkeän isoksi. Toki hupsutuksissani aluksi ostelin ihan naurettavan pienillä summilla (kympeillä) ja ihmettelin kun kovasti olin tappiolla. Vähän kyllä myös hävettää, että en tajunnut katsoa kiinteän maksun määrää alussa. Kuitenkin olen jollain tasolla finanssialan ammattilainen niin tällaiset asiat PITÄISI ymmärtää. Nyt dumppaan vaan kuukausisäästönä rahojani superrahastoon ja toistaiseksi on ollut pelkkää nousua. Toki tiedostan, että jossain kohtaa se crash tulee, mutta sen nyt on pitänyt tulla viimeisen vuoden ajan esimerkiksi kaikkitietävien rahishärkä-opiskelukavereideni mielestä.
Esimerkiksi Nordeassa on 1% kulukatto suoria osakesijoituksia tehtäessä, sijoittamastasi rahasummasta riippumatta. Olen itsekin tykittänyt rahojani viimevuodet Nordnetin Superrahastoihin ja muutamaan isoon ETF:ään. Saas nähdä tuleeko jossain vaiheessa lähdettyä suoriin osakesijoituksiin, järki sanoo ei, tunne kyllä. Tiedän, etten indeksejä osakepoiminnalla tule ikinä voittamaan, mutta jotenkin nuo tilille kilahtavat osingot kiinnostaa.

Ja osingothan ei ole sen enempää kuin omien rahojen siirtämistä vasemmasta taskusta oikeaan, verottajan iskiessä vieläpä väliin. Eli kyllä se voi olla että järki voittaa ja pysyn pienikuluisissa rahastoissa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eihän kryptot harrasta liiketoimintaan, joten et sijoita liiketoimintaan. Kysymys on täysin spekulatiivinen ja ainoa asia mitä kryptoa ostaessa pitää arvailla on, että ostaako joku tämän tulevaisuudessa kalliimmalla. Sitten kristallipallo käteen ja miettimään. Kryptoihin sijoittaminen ei ole sijoittamisen ydinkäsitteiden mukaan edes sijoittamista, vaan spekulointia.


.
Lillukanvarsia. Huono sanavalinta multa, mutta olisiko toimiala sitten ollut parempi. Pointti kuitenkin, ettei monikaan ymmärrä kryptojen arvonmuodostumisesta hevon humppaa, sen paremmin kuin noihin liittyvistä riskeistäkään.
 

molari

Jäsen
Esimerkiksi Nordeassa on 1% kulukatto suoria osakesijoituksia tehtäessä, sijoittamastasi rahasummasta riippumatta. Olen itsekin tykittänyt rahojani viimevuodet Nordnetin Superrahastoihin ja muutamaan isoon ETF:ään. Saas nähdä tuleeko jossain vaiheessa lähdettyä suoriin osakesijoituksiin, järki sanoo ei, tunne kyllä. Tiedän, etten indeksejä osakepoiminnalla tule ikinä voittamaan, mutta jotenkin nuo tilille kilahtavat osingot kiinnostaa.

Ja osingothan ei ole sen enempää kuin omien rahojen siirtämistä vasemmasta taskusta oikeaan, verottajan iskiessä vieläpä väliin. Eli kyllä se voi olla että järki voittaa ja pysyn pienikuluisissa rahastoissa.

Kyllä osingoilla on merkitystä - monella tapaa. Omaa salkkua rakennettu kohta 30 vuotta, ennen sijoitin osingot heti, monesti vielä samaan yhtiöön. Nykyään muodostavat 70 %:a vuoden tuloista.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
ESaas nähdä tuleeko jossain vaiheessa lähdettyä suoriin osakesijoituksiin, järki sanoo ei, tunne kyllä. Tiedän, etten indeksejä osakepoiminnalla tule ikinä voittamaan, mutta jotenkin nuo tilille kilahtavat osingot kiinnostaa..
Edellisellä kierroksella joku todisti matemaattisesti, että indeksin voittaa todennäköisesti ihan valitsemalla osakkeet sattumanvaraisesti. Suosittelen ehdotomasti suoria osakesijoituksia, jos sijoittaminen kiinnostaa eikä vain pelkkä säästäminen. Indeksin voittamattomuus on lähinnä vain myytti. Eikä sijoittamisessa muutenkaan pidä olla pelkkänä ajatuksena "indeksi vs. suora osake" kisailu.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suosittelen ehdotomasti suoria osakesijoituksia, jos sijoittaminen kiinnostaa eikä vain pelkkä säästäminen. Indeksin voittamattomuus on lähinnä vain myytti.
Virkistätkö vielä muistiani, ja kerrot millä ajalla olet osakeostoja tehnyt ja kuinka monella pisteellä olet voittanut indeksin?
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Edellisellä kierroksella joku todisti matemaattisesti, että indeksin voittaa todennäköisesti ihan valitsemalla osakkeet sattumanvaraisesti. Suosittelen ehdotomasti suoria osakesijoituksia, jos sijoittaminen kiinnostaa eikä vain pelkkä säästäminen. Indeksin voittamattomuus on lähinnä vain myytti. Eikä sijoittamisessa muutenkaan pidä olla pelkkänä ajatuksena "indeksi vs. suora osake" kisailu.
Ei tuo kyllä taida pitää paikkaansa. Osakepoiminnan oletusarvoinen tuotto on lähtökohtaisesti pienempi kuin indeksisijoittajan, koska kulut ovat korkeammat. Tyhjiössä ilman kuluja joo voitat ja häviät indeksille yhtä todennäköisesti, mutta joku voisi sanoa riskin kasvavan ilman, että saat tuottoa vastineeksi. Jos saa osakepoiminnan TER-luvun 1%, mikä ei ole edes kovin huono, niin häviää pitkässä juoksussa silti merkittävän määrän rahaa, kun esim. OMXH25 pystyy tällä hetkellä sijoittamaan nollakustannuksilla, ilman että osingotkaan menevät verolle. SP500-indeksiinkin pääsee kai kiinni alle 10 bpsn TER:llä.

Siinä olen toki samaa mieltä, että sijoittaminen on ihan hyvä harrastus ja sijoittaminen on vähän tylsää harrastuksena, jos on passiivisesti indekseillä liikenteessä. Harrastukset usein tosin maksavat, joten siltäkään osin tuskin porukkaa haittaa hävitä, mutta osakepoiminnassa on ihan mahdollisuudet tienatakin. Indeksille häviäminen ei suinkaan tarkoita, etteikö tekisi toiminnalla ihan hyvin rahaa. Itsekin jouduin kakkossalkun tekemään, koska indeksisijoittaminen oli suhteellisen tylsää ja aktiivisesti tulee opiskeltua ja markkinoita seurattua. Tosin olematon hajautus kaikin puolin, koska keskittyy teknologiaan, missä kuvittelen olevani markkinaa viisampi. Vahva luotto, että seuraava romahdus lyö tuota salkkua ja kovaa.

Lillukanvarsia. Huono sanavalinta multa, mutta olisiko toimiala sitten ollut parempi. Pointti kuitenkin, ettei monikaan ymmärrä kryptojen arvonmuodostumisesta hevon humppaa, sen paremmin kuin noihin liittyvistä riskeistäkään.
On joo. Iski vain silmään, kun Grahamia taas selaillut ja se tykkäsi valittaa kuinka spekuloijat puhuvat spekuloinneistaan sijoittamisena. Herran mukaan tosin kaikki paitsi fundamentaalisijoittaminen on spekulointia. Tosin jos kaikki noudattaisivat neuvoasi, että pitäisi ymmärtää mihin rahansa laittaa, niin suurin osa bitcoinin omistajista ei olisi ostanut bitcoinia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös