Mitä luulet, kuuluuko ajallinen hajauttaminen fiksuun sijoittamiseen? Indeksien suhteen olen mielelläni kliseinen, sillä ne kliseet sattuvat olemaan totta, todistetusti.OMX helsinki 12.5.2008 päätös 9 720,94
OMX helsinki 12.5.2018 päätös 10 227,73
Eli nousua on ollut hurjat 5,2%
Pitäisikö laskelma tehdä siten, että summa on sijoitettu indeksiin tasan kymmen vuotta sitten vai ajallisesti tasaisesti hajautettuna? En ole varma, että oletko vain totaalisen pihalla kliseisesti. Oletko ollut tyypillisenä indeksisäästäjänä mukana muutamat viimeiset vuodet ja tottunut tasaiseen nousuun ilman todellisia karhumarkkinoita?
Voin vastata kysymykseesi: aloitin 2015 sijoittamisen. Alkuun suoria osakeostoja oppirahoja maksaessa vaikka rahoituksen professori suositteli painavasti ETFiä. Nykyään lähes pelkästään kuukausittain rahastoihin ja ETF-rahastoihin. Horisonttini on se 30v+ enkä laita rahaa kiinni yhtään enemmän kuin olen valmis menettämään, joten karhumarkkinat eivät varsinaisesti kauhistuta.
Nyt varmasti sitten kohteliaisuudesta vastaat minun kysymykseeni: paljonko on viimeisen kymmenen vuoden vuosittainen tuottosi, verot ja kulut huomioiden?
:)