Liittyy hämärästi sijoittamiseen, joten kirjoittelen tähän. Voisi mennä ehkä nigerialaiskirjeiden puolelle...
Meille soitti tänään töihin ulkomaalainen englantia puhuva nainen (jälkeenpäin mietin, että aksentti viittasi johonkin Intiaan tai Pakistaniin, puhui jokatapauksessa erittäin hyvää englantia), jonka puhelu ohjautui minulle. Hän tiedusteli onko paikalla general manageria, ja kuultuaan että general manager on lomalla, kyseli useampaan otteeseen eri johtajanimikkeillä (marketing manager, sales manager, financial manager) onko johtajaa paikalla. Itsehän totesin vain lakonisesti olevani tällä hetkellä se ainoa paikalla oleva manager. Kuuntelin näin pitkälle, koska oletin, että kyseessä on jotenkin vientikauppaamme liittyvä asia, ei ollut.
Sitten alkoi selitys. Hän soitti jostain sijoituspalveluja kauppaavasta firmasta, joka käyttää hyödykseen jotain yhdysvaltain arvopaperimarkkinalaissa olevaa sääntöä (section xx, paragraph, yy etc.), joka koskee ulkomaalaisia sijoittajia. Hän tiukkasi minulta olenko Suomen kansalainen, mihin vastasin myöntävästi.
Hän ei itse halunnut esitellä heidän tuotteitaan, hän vain selitti, että heillä on tapa, jossa yhdysvaltain osakemarkkinoilla, paino sanalla osake, hän sanoi erikseen, että tämä ei koska johdannaisia, pystyy tätä jotain sääntöä hyödyntämällä tienaamaan omaisuuksia.
Tämän naisen tarkoituksena oli luoda minusta sijoittajaprofiili, jonka pohjalta heidän analyytikkonsa ottaisivat puhelimitse parin päivän päästä yhteyttä (sopisiko paremmin aamu- vai iltapäivä?) ja suosittelisivat juuri minun tyylilleni sopivia sijoituskohteita.
Sanoin, että sijoitan tällä hetkellä suoriin osakesijoituksiin ainoastaan Suomessa osana riskienhallintaani, ja hän oli erittäin närkästynyt, koska en halunnut kaksin- tai jopa kolminkertaistaa sijoitettavaa pääomaani maailman parhaiten yksityistä sijoittajaa palvelevilla yhdysvaltain arvopaperimarkkinoilla.
Tätä jankkaamista kesti joku 5-6 minuuttia, kunnes keskeytin ja sanoin, että jos ei kauniisti, niin sitten rumasti, että ei kiinnosta ja suljen nyt puhelimen. Hän pahoitteli häiriötä ja toivotteli hyvät päivänjatkot.
Juttelin sitten myöhemmin general managerin kanssa (perheyrityksessä isäni) ja hän sanoi, että tuollaisia puheluita tulee 2-3 kertaa vuodessa ja hän ei yleensä enää jaksa edes näin pitkälle kuin minä, vaan lyö tylysti luurin korvaan.
Onko joku muu törmännyt vastaavanlaiseen kaupusteluun? Itseäni jäi lähinnä ihmetyttämään se mistä he ovat meidän yhteystietomme saaneet? Internetsivumme ovat ainoastaan suomeksi ja vientikauppakin keskittyy ainoastaan itänaapuriin...