Huerzo kirjoitti:Itse suosittelen varovaisuutta kehittyvien markkinoiden suhteen. Suhdannehuipulla on helppo tuulettaa, mutta itse näkisin osan nousuista johtuvan "pyramiditalouden" kaltaisesta ilmiöstä. Wikipedian tiedon mukaan RTS-pörssissä on vain 50 yhtiön osakkeita, joista Gazprom nokiamaiseen tapaan kerää suurimman vaihdon. Eli nopea nousu imee lisää "korvamerkittyä" rahaa mukaansa pörssiin, joka on siis sijoitettava Venäjälle näihin harvoihin yhtiöihin. Rahastot tekevät työtä käskettyä. Siis samanlaista meininkiä, kuin aikanaan IT-buumin merkeissä.
Aikaisessa vaiheessa kelkkaan hypänneet keräävät nopeat voitot, mutta ainakin toistaiseksi Venäjän suhteen on parasta olla varuillaan, vaikka Kiina ja muut kehittyvät taloudet imevätkin raaka-aineita kovalla tahdilla. Tosin meikäläinen hyppäsi Venäjän kelkasta jo 2002, mikä oli jälkeenpäin katsottuna virhe, mutta sillä hetkellä hyvä kauppa...
Itse laitoin nyt Venäjän ja Itä-Euroopan rahastojen osuudet lunastukseen. Puolentoista vuoden sijoitus toi mukavat voitot, mutta pelko kursseissa tapahtuvasta korjausliikkeestä sai laittamaan osuudet lihoiksi. Pelkona on juuri jonkinnäköinen dominoefekti, jossa pieni takaisku Itä-Euroopan markkinoilla pelästyttää sijoittajia ja romahduttaa kurssit. Nyt vain romahdusta odottelemaan ja valmiina iskemään takaisin Venäjän pörssiin.
Vapautuville rahoille pitäisi nyt keksiä sijoituskohde. Tai sitten sijoitan ne itseeni.
Mitkä mahtaisivat muuten olla mahdollisen Iranin sodan vaikutukset pörssikursseille? Tai vaihtoehtoisesti kriisin ratkeaminen rauhanomaisin keinoin?