Sijoitusvinkkejä?

  • 1 086 215
  • 6 080

Tobias

Jäsen
Tobias kirjoitti:
Veikkaan että tänään rommaa Noksu Helsingissä. Profiitin metsästys jatkuu warreveivauksella, putteria tankataan tänään salkkuun.

Osakepuolella ei kyllä oikeen tiedä mitä tällä hetkellä ostaisi, Tulikivestä luovuin eilen. Taidan pysyä nyt jonkin aikaa ihan käteisessä osakkeiden osalta ja kalastelen lohta warranteilla.

No joo, olin oikeassa suunnasta mutta aika pieneksihän tuo jäi. No 10% profiitti toukokuun putterilla 6QNOKEW170. Muutama sata euroa tuosta nettoaa mutta jatketaan lohen kalastusta taas maanantaina. Tänään baariin.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Olisi kannattanut pitää shorttiwarret salkussa, kun tänään näköjään jatketaan laskettelua.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tähän saakka piti olla hiljaa kuin hiiret pissalla, mutta nyt voi ilmeisesti huokaista helpotuksesta, sillä FIM lähti ylöspäin eikä suoraan alaspäin niin kuin viimeksi kävi SSH:n kanssa - great!
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Onnittelut FIM:n nousun johdosta. Itse en uskaltanut merkitä, en ostaa enkä suositella annin merkitsemistä kenellekään. Kohtuu haastavasti hinnoiteltu kaltaisekseen.

Viime aikaisten IPO:jen perusteella eletään nousun loppua...
 

Tobias

Jäsen
Rodion kirjoitti:
Onnittelut FIM:n nousun johdosta. Itse en uskaltanut merkitä, en ostaa enkä suositella annin merkitsemistä kenellekään. Kohtuu haastavasti hinnoiteltu kaltaisekseen.

Viime aikaisten IPO:jen perusteella eletään nousun loppua...

Olet Rodion mielestäni täysin oikeassa tuossa IPO-kommentissasi. Salcompin IPO varsinkin alkoi jo muistuttamaan teknohuuman ajoista. Tosi kalliisti hinnoiteltu mun mielestä.

Niinkuin tossa aiemmin kirjoitin niin nyt alkaa olemaan mun nähdäkseni tilanne, että ainakaan itse en osta helsingin pörssistä mitään. Kallista on mun mielestä. Pelisalkkua pyörittelen eli warrekauppaa mutta enpä juuri muuta. Aattelin kattoa seuraavat osarit ja ohjaukset ja tehdä sitten päätöksiä mutta Rodionin kanssa olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että lopun aikoja eletään nousun suhteen. Parempi ottaa nyt kymmenien prosenttien voitot kotiin ja hävitä ehkä vielä tuleva muutaman prosentin nousu, kuin että bear market sulattaa salkun arvon. No katotaan miten menee. "Eläkesalkun" paperit toki pidän, eli hyvät osingot vuosittain, tiettyihin lappuihin en kajoa vaan annan olla, kävi mitä vaan.

Ootko Rodion warrekauppaa käynyt viime aikoina? Mikäs näkemys sulla Noksusta, onko posaria tulossa?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tobias kirjoitti:
Parempi ottaa nyt kymmenien prosenttien voitot kotiin ja hävitä ehkä vielä tuleva muutaman prosentin nousu, kuin että bear market sulattaa salkun arvon.

Pankkitililläkö ajattelit pitää rahasi vai mihin nämä kotiutetut rahat nyt pitäisi laittaa?

Onko USA:n hyökkäys Iraniin otettu jo huomioon esim. Nysen Exxonissa tai Osen Statoilissa vai kannattaisiko ostaa ja kääriä voitot sodan alettua?
 
Viimeksi muokattu:

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Tobias kirjoitti:
Niinkuin tossa aiemmin kirjoitin niin nyt alkaa olemaan mun nähdäkseni tilanne, että ainakaan itse en osta helsingin pörssistä mitään. Kallista on mun mielestä.

Aivan totta. Tällä kertaa buumi tuntuu tosin koskevan näitä perinteisempiä aloja. Ei tarvitse kuin tarkastella joidenkin osakkeiden kurssikäyriä pidemmältä aikaväliltä, niin tämä viimeisen 1-2 vuoden kehitys näyttää hyvinkin samankaltaiselta, kuin miltä IT-osakkeiden käppyrät näyttivät ennen kuplan puhkeamista. Eli markkina-arvot menevät ylös lujaa vauhtia, eivätkä liikevaihto/tulos pysy millään perässä. Tarkkana täytyy nyt olla, että mihin rahansa tänä päivänä pistää.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viikon sijoitusvinkki

Niin, itse olen havainnut, että kun sijoittaa itseensä, niin rahat eivät mene muiden taskuihin.

Täältä tähän
 

Tobias

Jäsen
Voi veljet tänään on ollut Noksun callewarrettajilla juhlaa. Harmi etten ehtinyt koneelle ennen osaria mutta Nordean toukocallella 6ENO1EW170 tuli tunnissa 2150 eur vaikka vähän myöhästyinkin. Ihan jees tuntipalkaksi mutta harmi ettei näitä päiviä tule usein. Mutta kiitos Jorma!
 
Tobias kirjoitti:
Voi veljet tänään on ollut Noksun callewarrettajilla juhlaa. Harmi etten ehtinyt koneelle ennen osaria mutta Nordean toukocallella 6ENO1EW170 tuli tunnissa 2150 eur vaikka vähän myöhästyinkin. Ihan jees tuntipalkaksi mutta harmi ettei näitä päiviä tule usein. Mutta kiitos Jorma!

Kuulostaa tosi hyvältä mutta voisiko tuon lainaamani osan saada myös suomeksi? kiitos
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
RTS-indeksi on tullut vauhdilla alas viime aikoina. Pitäisiköhän Venäjän sijoitukset kotiuttaa, vai kannattaako odotella kurssien nousua?
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ohmi kirjoitti:
Nyt iski paniikki. Voitot korkopapereihin. Haukkukaa vaan pelkuriksi - perkele!

Pientä laskunpoikasta on kieltämättä ollut viime päivinä, mutta kuten Talouselämän verkkouutiset tänään otsikoi; "Pörssiromahdus peruuntui taas". Eiköhän nuo kurssit siis lähde taas tämän korjausliikkeen jälkeen nousuun, koska mitään todellista syytä pysyvämmälle laskusuunnalle ei ole olemassa.

Kaikki johtuu vain tuollaisista Ohmin kaltaisista hötkyilijöistä ;).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä teen, kun tilillä on ylimääräistä rahaa? Ja ei, en edes juo.

Oikeasti, mitä kaltaiseni sijoittamisesta täysin pihalla olevan jannun kannattaisi tehdä alkajaisiksi? Marssia pankkiin jonkun palveluneuvojan puheille, vai? Muutama tonni varmaan lohkeisi johonkin kohteeseen, mutta ei ole mitään hajua, miten aloitan. Laitanko sittenkin patjan alle?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
sampio kirjoitti:
Mitä teen, kun tilillä on ylimääräistä rahaa? Ja ei, en edes juo.

Oikeasti, mitä kaltaiseni sijoittamisesta täysin pihalla olevan jannun kannattaisi tehdä alkajaisiksi? Marssia pankkiin jonkun palveluneuvojan puheille, vai? Muutama tonni varmaan lohkeisi johonkin kohteeseen, mutta ei ole mitään hajua, miten aloitan. Laitanko sittenkin patjan alle?

Rahastot. Niissä ammattilaiset hoitaa sijoituspuolen, joten sinun ei tehtäväksesi jää vain seurata rahaston kurssia, ja tehdä päätöksiä joko lisäsijoitusten tai rahojen kotiutusten osalta.

Nykyisin muotia ovat kehittyvien markkinoiden rahastot, joissa tuotot ovat olleet suurempia kuin perinteisiin teollisuusmaihin sijoittavissa rahastoissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
The Original Jags kirjoitti:
Rahastot. Niissä ammattilaiset hoitaa sijoituspuolen, joten sinun ei tehtäväksesi jää vain seurata rahaston kurssia, ja tehdä päätöksiä joko lisäsijoitusten tai rahojen kotiutusten osalta.
Mutta mistä niitä löytää? Onko TM tehnyt vertailua eri rahastoista? Keltaisilla Sivuilta ei löydy R:n kohdalta mitään!
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
sampio kirjoitti:
Mutta mistä niitä löytää? Onko TM tehnyt vertailua eri rahastoista? Keltaisilla Sivuilta ei löydy R:n kohdalta mitään!

Luulisin, että kaikilla pankeilla on omansa ja muistaakseni vakuutusyhtiöistä ainakin Pohjolalla. Katso lisäinfoa pankkisi nettisivuilta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
sampio kirjoitti:
Mutta mistä niitä löytää? Onko TM tehnyt vertailua eri rahastoista? Keltaisilla Sivuilta ei löydy R:n kohdalta mitään!

Esimerkiksi tuosta http://funds.nordea.com/fin/services/funds/performance.asp?navi=performance .
Toisaalta, eiväthän nuo rahastotkaan sinänsä mitään autuaaksi tekeviä ole, jos ei ota selvää mihin rahojaan laittaa. Sijoitusaika kannattaa ainakin ottaa huomioon näissä korkeampi riskisimmissä rahastoissa ja sillä aikaisemmalla historiallahan ei ole mitään tekemistä tulevan kanssa...
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
sampio kirjoitti:
Mutta mistä niitä löytää? Onko TM tehnyt vertailua eri rahastoista? Keltaisilla Sivuilta ei löydy R:n kohdalta mitään!
www.morningstar.fi pitää jonkinlaista rahastovertailupalvelua. En sen tarkemmin tuota tunne, joten älä tulee meikäläisen polvilumpioita rikkomaan, mikäli sivuston informaatio on vajavaista.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
sampio kirjoitti:
Mitä teen, kun tilillä on ylimääräistä rahaa? Ja ei, en edes juo.

Oikeasti, mitä kaltaiseni sijoittamisesta täysin pihalla olevan jannun kannattaisi tehdä alkajaisiksi? Marssia pankkiin jonkun palveluneuvojan puheille, vai? Muutama tonni varmaan lohkeisi johonkin kohteeseen, mutta ei ole mitään hajua, miten aloitan. Laitanko sittenkin patjan alle?

Aika tärkeä tieto tietysti on, aiotko sijoittaa pitkällä tähtäimellä vai lyhyeksi aikaa. Minä olen ollut varsin tyytyväinen sijoitusvakuutus-nimiseen säästämismuotoon. Siinä sijoitetaan muutamaan rahastoon haluamallaan prosenttijakaumalla. Tätä ei kaiketi kuitenkaan suositella lyhytaikaiseen sijoittamiseen.

Aloitin tuon sijoitusvakuutukseni runsas vuosi sitten ja vuosituotto on ollut n. 40%. Olihan se jo enemmänkin, mutta viime päivinä on tultu tukevasti persmäkeä, kiitos Yhdysvaltain keskuspankin johtajan löyhien lausuntojen.

Rahastoja voi valita sen mukaan haluaako "pelata" riskillä vai ottaa varman päälle. Minä olen sen verran peluri, että olen hakenut osakerahastoja, joissa viime vuosien tuotto on ollut erinomaista luokkaa. Osuuspankilla tämä tarkoittaa mm. Intiaa ja Itä-Eurooppaa.

Monet puhuvat suoran osakesijoittamisen puolesta. Minä olen kuitenkin valinnut rahastot (siis sijoitusvakuutuksen kautta). Kehottaisin käymään esimerkiksi pankkisi sijoitusneuvojan pakeilla. Ei homma vaikeata ole loppujen lopuksi ja siihen voi jopa jäädä koukkuun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ai juu, mainostaahan omakin pankki kaikenlaista. Ehkä sitten alkajaisiksi marssin sinne ja tänne. Vaikeaa tämä rikastuminen, vaatteiden osto lienee helpompaa.
 

Luukkuvahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hyvää perustietoa ytimekkäässä muodossa löytyy osoitteesta www.investori.com.

Pankissakin voi toki käydä sijoitusneuvoja kyselemässä, muttei niihin neuvoihin kannata kovin yksioikoisesti luottaa. Näiden neuvojien tehtävänähän on kuitenkin lähinnä myydä omia rahastojaan, joissa on yleensä palkkiohinnat yläkantissa.

Sijoituskohteen valinnassa pitää huomioida aikajänne ja riskitaso sekä tietysti myös käytettävissä olevat summat. Mitä enemmän sijoitettavaa, sitä kannattavampia ovat suorat osakesijoitukset tai ETF:t kuin osakerahastot.

Jos riskiä haluaa karttaa, silloin tulevat kysymykseen korkosijoitukset: joko korkorahastot tai suorat sijoitukset joukkolainoihin. Päinvastaisesta riskistä, kun joku tuolla edellä mainitsi nuo kehittyvät markkinat: riskitaso - kuten myös tuotto-odotukset - ovat korkeat, joten sellaista nyrkkisääntöä olen kuullut, ettei niihin tulisi sijoittaa enempää kuin on valmis häviämään.

Ei kannata pelästyä, jos tuntuu monimutkaiselta. Älä ainakaan missään nimessä pidä ylimääräisiä pankkitilillä vaan pistä vähintään johonkin lyhyen koron rahastoon (jos tiedät ettet tarvitse rahoja seuraavan parin kuukauden sisään).

Oma asiantuntemukseni kun on vähän heikonlaista, niin omissa sijoituksissani korot ovat painottuneet riskin minimoimiseksi. Markkinoita en itse osaa analysoida juuri lainkaan, joten kuuntelen varoituksia ehkä liiankin herkällä korvalla. Kurssit ovat olleet pitkään nousussa, ja varsinkin kehittyvillä markkinoilla on tehty rahaa, yhä useammat puhuvat sijoittamisesta (ja varsinkin onnistuneista Venäjä/ Intia jne... kaupoista) eli lieneekö laskuvaihe sitten oikeasti tulossa...
 
Viimeksi muokattu:

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Itse suosittelen varovaisuutta kehittyvien markkinoiden suhteen. Suhdannehuipulla on helppo tuulettaa, mutta itse näkisin osan nousuista johtuvan "pyramiditalouden" kaltaisesta ilmiöstä. Wikipedian tiedon mukaan RTS-pörssissä on vain 50 yhtiön osakkeita, joista Gazprom nokiamaiseen tapaan kerää suurimman vaihdon. Eli nopea nousu imee lisää "korvamerkittyä" rahaa mukaansa pörssiin, joka on siis sijoitettava Venäjälle näihin harvoihin yhtiöihin. Rahastot tekevät työtä käskettyä. Siis samanlaista meininkiä, kuin aikanaan IT-buumin merkeissä.

Aikaisessa vaiheessa kelkkaan hypänneet keräävät nopeat voitot, mutta ainakin toistaiseksi Venäjän suhteen on parasta olla varuillaan, vaikka Kiina ja muut kehittyvät taloudet imevätkin raaka-aineita kovalla tahdilla. Tosin meikäläinen hyppäsi Venäjän kelkasta jo 2002, mikä oli jälkeenpäin katsottuna virhe, mutta sillä hetkellä hyvä kauppa...

Oma silmäpari on suunnattuna Afrikkaan, josta tulee seuraava kehittyvä markkina. Paljon nuorta, halpaa työvoimaa. Raaka-aineita kuten öljyä ja kuparia löytyy monesta maasta. Monessa maassa puhutaan siirtomailta perittyä länsieurooppalaista kieltä. Suurimmat puutteet ovat Venäjään verrattuna yhteiskunnallisen järjestyksen puute, korruptio sekä AIDS. Tosin kaksi jälkimmäistä ovat Venäjälläkin ongelma.

Tämä näin karkeana hahmotelmana, mutta veikkaan että Afrikkaan sijoittavat riskirahastot ovat vapautuvan maailmankaupan myötä riskipelurin suosikkeja...
 
Itse sijoitin rahastoihin ja vieläpä oman pankkini sellaisiin, joten tuulipuku kahisten edetään. Laitoin yhden osan lyhyen koron rahastoon ja vastaavan summan kahtia jaettuna Intiaan sekä Itä-Eurooppaan. Sitten yksi könttä maltilliseen yhdistelmärahastoon, jonne panen nyt tietyn summan kuukaudessa. Kaikki ovat kivasti plussalla - riskikohteet paljonkin - mutta tulevaisuudestahan ei koskaan tiedä. Jos elämä ei kohtele kaltoin, niin viisi-kymmenen vuotta saavat nuo fyffet tuolla loikoilla - katsotaan sitten mikä on tilanne.

Puhuin minä-muodossa, mutta vaimon kanssa yhteisiähän nuo rahat ovat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös