Sijoitusvinkkejä?

• 1 201 954
  • 6 556

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Siinä voisi huuli väpättää, kun joku olisi tilille päässyt ja tehnyt noston. Omalle tilillehän ne rahat olisi saanut, mutta verottaja tuskin antaisi armoa, vaikka rahat palauttaisi nordnettiin välittömästi.
Periaatteessa juu. Mulla tosin on aika paljon omaisuudesta kiinni Yhdysvaltain pörssissä, joka ei ollut siis Nordnetin synkkänä hetkenä edes auki, joten eipä niitä olisi saanut myytyäkään. Ja koska vastatilillekin voi rahat siirtää muistini mukaan aikaisintaan seuraavana pankkipäivänä, niin ei kukaan ole tuossa parin tunnin aikaikkunassa saanut rahoja vastatilille asti, vaikka olisi yrittänytkin. Toki arvo-osuustilin kohdalla sehän riittää veroseuraamuksiin, että osakkeet ehtii myydä, mutta osakesäästötililläkin sun pitäisi myynnin jälkeen vielä nostaa tililtä varoja, että ne menisi verotukseen asti. Ei ole tullut nostettua vielä koskaan osakesäästötililtä mitään ulos, joten en tiedä sovelletaanko siihenkin tuota yhden päivän odottelua.

Mutta paljon riittää nyt spekulaatiota siitä, että joku olisi voinut tehdä kauppaa haavoittuvuuden aikana. Vaan onko yhtään tällaista tapausta oikeasti vielä raportoitu?

Tuamas

Jäsen
Vielä tuosta henkilötunnuksesta, kun jotkut varmasti miettivät mitä sen vääriin käsiin vuotamisesta voi seurata:

Vuodenvaihteen jälkeen tilanne on parantunut, kun Klarnakin joutui taipumaan vahvaan tunnistautumiseen.

Nykyään uuden maksupalveludirektiivin (kirottu EU) myötä pelkkä hetu ei enää mahdollista juurikaan väärinkäytöksiä (kaupparekisterin paperi-ilmoitukset alkavat olla ainoa poikkeus).

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuodenvaihteen jälkeen tilanne on parantunut, kun Klarnakin joutui taipumaan vahvaan tunnistautumiseen.

Nykyään uuden maksupalveludirektiivin (kirottu EU) myötä pelkkä hetu ei enää mahdollista väärinkäytöksiä.

Se on hyvä, jos näin on jo käytännössäkin. Suomessahan laki on tuota vaatinut jo ymmärtääkseni jo jonkin aikaa, mutta täällä on voinut toimia ulkomaisiakin tahoja, jotka eivät tuota ole vaatineet. Ymmärtääkseni kuitenkin jotain osamaksusopimuksia ja tilauksia velaksi voi vielä tehdä, vai korjasiko tuo direktiivi tuonkin?

Tuamas

Jäsen
Ymmärtääkseni kuitenkin jotain osamaksusopimuksia ja tilauksia velaksi voi vielä tehdä, vai korjasiko tuo direktiivi tuonkin?

Verkkokaupassa ei ole enää vuodenvaihteen jälkeen voinut tehdä luotolla myyntiä kuin vahvan tunnistautumisen jälkeen.

Klarna noissa oli pahin porsaanreikä.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Verkkokaupassa ei ole enää vuodenvaihteen jälkeen voinut tehdä luotolla myyntiä kuin vahvan tunnistautumisen jälkeen.

Klarna noissa oli pahin porsaanreikä.
Teen vaimon harrastuksen vuoksi pari kertaa kuussa (alle 5€) ostoksia luottokortilla, ja ne menevät läpi ilman tunnistautumista. Jos summat ovat 2-numeroisia, niin sitten tulee vahva tunnistautuminen.

Alejandro

Jäsen
Kun finanssialalla olen töissä (en Nordnetissä!), niin täytyy ainakin oman työpaikkani puolesta sanoa, että meillä tähän Nordnetin tapaukseen suhtauduttiin suurella empatialla, ei vahingonilolla. Kun tietää millainen katastrofi tämänkaltainen olisi omalle kohdalle osuessa, niin ei paljon naurattanut.
Itseäni kiinnostaisi näin IT-alan järjestelmäukkona tietää, että miten ihmeessä tämä Nordnetin tapaus oli mahdollista teknisesti. Miten joku voi kirjautua toisen tunnuksella sisään? Olen toki lukenut ja kuullut kaikenlaista finanssialan järjestelmien purkkavirityksistä, mutta olen erittäin hämmentynyt.

rpeez

Jäsen
Itseäni kiinnostaisi näin IT-alan järjestelmäukkona tietää, että miten ihmeessä tämä Nordnetin tapaus oli mahdollista teknisesti. Miten joku voi kirjautua toisen tunnuksella sisään? Olen toki lukenut ja kuullut kaikenlaista finanssialan järjestelmien purkkavirityksistä, mutta olen erittäin hämmentynyt.
Voisikohan olla ollut ohjelmistopäivitys-> mukaan ohjelmisto vika. Omilla tunnuksilla sisään, mutta joku identity parametri databaasien luvussa sekoaa tuon ohjelmistovirheen vuoksi. Ihan hatusta, en tunne pankkien järjestelmiä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy