Vastoin palstalaisten neuvoja myin ne sp500 etf:t maanantaina ja tähän mennessä näyttää olleen hyvä päätös. Täytyy jossain kohtaa ostaa takaisin, kun tilanne on vähän rauhoittunut.
Tämän takia pyrin itse olemaan antamatta mitään sen kummempia suoria neuvoja, koska jokainen on omien rahojensa herra ja jokainen tekee omat päätökset. Omia näkökulmia voi avata, ja niistä voi jokainen tehdä taas omia jatkopäätelmiä, mutta toisten suora neuvominen näissä asioissa on mielestäni hiukan kyseenalaista. Mutta sanoisin näin, hyvä että myit ja olet tyytyväinen päätökseen, silloinhan sijoitus oli onnistunut. Nyt vaan väijymään uusia osto mahdollisuuksia!
Itsellä kävi hyvä tuuri, kun realisoin viime vuotiset voitot 11.2. lähes kokonaan, kuten jo täällä aikaisemmin mainitsin. Totaalista exittiä en ottanut, karkeasti noin 60% sijoitusvarallisuudesta realisoin käteiseksi, jäljelle jäi oikeastaan kaikki tappiolliset osakkeet ja muutama viime vuoden onnistuja, millä näen vielä potentiaalia ylöspäin, luvut näyttää hyvältä ja koronavaikutukset jää todennäköisesti pieniksi. Kuten täällä on mainittu, nythän on syöty vasta tammirallin nousu ja osakkeet on aikalailla joulukuun arvostuksien tasolla. Oma näkemykseni on myös, että vielä ei ole aika laittaa ostohousuja jalkaan, kaikkea ei vielä olla nähty. Nythän on muutamat yritykset vasta antaneet tulosvaroituksia, esim. Finnair eilen, että Q1 tulee olemaan heikompi kuin viime vuotinen, mutta näkisin itse näin, että koronan aiheuttamat vaikutukset tulevat vielä näkymään myös Q2:lla, koska silloin rupeaa näkymään kuinka Kiinan tehtaiden kiinni oleminen on vaikuttanut varaosien, komponenttien yms. tarvikkeiden tehtaiden tuotantoketjuihin. Muutama muu huolestuttava uutinen, mitkä on jäänyt hiukan varjoon tämän koronan takia, on Japanin talouden supistumisvauhti oli vuoden lopussa 6,3%, joka on todella karu lasku maailman kolmanneksi suurimmalta kansantaloudelta, tässä
HS:n uutinen. Toinen mihin on aika vähän kiinnitetty huomiota on Kiinan automyynnin sakkaaminen,
tässä YLE:n uutinen asiasta. Kiinan automyynti sakkasi helmikuun alussa -92%, mikä tulee näkymään Euroopassa kovalla kädellä, koska Saksalaiset myy liki 50% valmistamistaan autoista Kiinaan. Ja kuten tiedetään, Saksa on Suomen tärkein vientimaa, niin tällä tulee olemaan vaikutuksia myös Suomalaisiin yrityksiin.
Eli omalta kohdaltani siis jatkan väijymistä, että mihin tässä mennään ja pidän käteiset käden ulottuvilla, vaikka kieltämättä ne tuolla taskunpohjalla hiukan polttelee.