Sijoitusvinkkejä?

  • 1 083 014
  • 6 072

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joko tuo Degiron ilmoittaminen verottajan suuntaan on automatisoitu? Jos ei, niin ei kyllä kiinnosta. Muutenhan on kyllä ihan hyvä diili. Ei tuolla taida tuntipalkoille päästä, ja vaikka pääsisikin, käytän sen ajan mieluummin johonkin muuhun.
Ei ole vielä automatisoitu. Toimittavat kuitenkin asiakkaalle 9A-raportin jonka voi liittää helposti veroilmoitukseen. Eikai tuohon muutamaa minuuttia kauempaa tarvitse vuodessa uhrata.

Degiro on hyvä USA-sijoituksiin, mutta esimerkiksi Helsingin pörssin osingoista perivät liilaa veroja. Muistaakseni 30%. Tämän takia kotimaiset osakeostot muualla.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ei ole vielä automatisoitu. Toimittavat kuitenkin asiakkaalle 9A-raportin jonka voi liittää helposti veroilmoitukseen. Eikai tuohon muutamaa minuuttia kauempaa tarvitse vuodessa uhrata.

Degiro on hyvä USA-sijoituksiin, mutta esimerkiksi Helsingin pörssin osingoista perivät liilaa veroja. Muistaakseni 30%. Tämän takia kotimaiset osakeostot muualla.

Mjaa, itse en kaipaa yhtään ylimääräistä säätämistä näiden kanssa. Parastahan olisi, jos kaikki toimisi hienosti yhden alustan kautta. Degiro on kyllä kiinnostava, jos saavat nuo asiat oikeasti toimimaan helposti asiakkaan kannalta. Hyvä muutenkin, että kilpailua tulee, niin antaa muillekin toimijoille painetta järkeistää hinnoitteluaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nyt tarvitsisin muutaman vinkin.

Olen miettinyt, että rupeaisiko ensi vuonna sijoittamaan. En etsi mitään pikavoittoja suurilla riskeillä, vaan tähtäimessä olisi pitkän aikavälin tuotanto. Vähän jo jotain eläkesäästämistä tai jotain sen suuntaista siis, että vanhemmilla päivillä on sitten jonkinlaista varallisuutta olemassa. Mitään isoja summia en pysty sijoittamaan, mutta jos näin ensi alkuun 50€ per kuukausi voisi olla semmoinen, josta pystyisin aloittamaan. Mulla ei ole mielenkiintoa ruveta perehtymään asiaan mitenkään syvällisemmin, niin jokin simppeli rahasto voisi olla mulle hyvä vaihtoehto.

Mulla on kaikki pankkisysteemit ja vakuutukset keskitettynä OP:lle, joten luonnollisesti heidän palveluitaan tässäkin asiassa ensimmäisenä rupean ajattelemaan. Avosylin otetaan vinkkejä vastaan, jos tässä paikassa olisi tehtävissä fiksumpiakin valintoja.

Sitten toisekseen, mitenkä tuo sijoitusten myyminen tapahtuu? Oletetaan, että sijoitukseni ovat tuottaneet voittoa vaikka 10 000€ ja haluan myydä koko potin, niin kuinka paljon verottaja vie siitä?
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitään isoja summia en pysty sijoittamaan, mutta jos näin ensi alkuun 50€ per kuukausi voisi olla semmoinen, josta pystyisin aloittamaan. Mulla ei ole mielenkiintoa ruveta perehtymään asiaan mitenkään syvällisemmin, niin jokin simppeli rahasto voisi olla mulle hyvä vaihtoehto.
Tässä tapauksessa joku kuluton indeksirahasto on varmaankin järkevin vaihtoehto. Osuuspankilta ei kuluttomia rahastoja löydy. Taitaa Nordnet olla tällä hetkellä ainoa toimija, joka tarjoaa indeksirahastoja täysin ilman kuluja.

Sitten toisekseen, mitenkä tuo sijoitusten myyminen tapahtuu? Oletetaan, että sijoitukseni ovat tuottaneet voittoa vaikka 10 000€ ja haluan myydä koko potin, niin kuinka paljon verottaja vie siitä?
Alle 30 000 euron pääomatuloista maksetaan veroa 30 % ja tämän yli menevältä osalta 34 %. Eli tässä esimerkkitapauksessasi verottaja veisi 3 000 €. Pääomatulojen verotusta on vuosien saatossa aina pikku hiljaa kiristetty eli saattaa verottaja tuosta kahmaista vähän enemmänkin reilun parinkymmenen vuoden kuluttua, jolloin mahdollisesti olisit harkitsemassa sijoitustesi myyntiä tuollaisella voitolla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tässä tapauksessa joku kuluton indeksirahasto on varmaankin järkevin vaihtoehto. Osuuspankilta ei kuluttomia rahastoja löydy. Taitaa Nordnet olla tällä hetkellä ainoa toimija, joka tarjoaa indeksirahastoja täysin ilman kuluja.
Kiitti vastauksista. Osaatko/osaako joku muu vielä valaista, että paljon nuo salkunhoitokulut on suurin piirtein esimerkiksi siellä OP:lla? Oletetaan, että sijoitan vuodessa yhteensä 1000€ johonkin rahastoon, niin paljonko tuosta menee noihin kuluihin?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitti vastauksista. Osaatko/osaako joku muu vielä valaista, että paljon nuo salkunhoitokulut on suurin piirtein esimerkiksi siellä OP:lla? Oletetaan, että sijoitan vuodessa yhteensä 1000€ johonkin rahastoon, niin paljonko tuosta menee noihin kuluihin?

Nopealla googlauksella OP:n pohjoismaisen indeksirahaston kulut:
merkintä 0,10%
lunastus 0,10%
hallinnointi 0,39%/v


Nordnetin Superrahastoissa kulut ovat Suomen osalta 0% ja muiden Pohjoismaiden osalta menee vain 0,25% valuuttamaksu. Selkeästi halvempi siis.

Noista "pienistä" kuluista ei kannata hämääntyä. Kulujen minimointi on helpoin tapa kasvattaa tuottoa ja korkoa korolle -efekti näkyy ja tuntuu kun puhutaan pitkästä sijoitushorisintista (20 vuotta tai enemmän). Kaikki kulut ja palkkiot kun ovat pois sijoituksen tuotoista. Suhteessa esim. 5% tuotto-odotukseen nuo palkkiot tuntuvat jo huomattavasti suuremmilta!

Periaatteessa toi OP:n rahasto on sama tuote kuin Pohjoismaiset Superrahastot Nordnetillä enkä itse näkisi järkeä kuukausisijoittaa antamillasi tiedoilla minnekään muualle. Kuukausiveloituksen kun saa rullaamaan ihan yhtä helposti minkä tahansa pankin kautta Nordnetille.
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitti vastauksista. Osaatko/osaako joku muu vielä valaista, että paljon nuo salkunhoitokulut on suurin piirtein esimerkiksi siellä OP:lla? Oletetaan, että sijoitan vuodessa yhteensä 1000€ johonkin rahastoon, niin paljonko tuosta menee noihin kuluihin?
OP:lla nuo indeksirahastot ovat ihan sopuhintaisia. Taitaa olla 0,39% hallinnointipalkkio ja merkintäkuluja ei esim. omistaja-asiakkalta taideta indeksirahastoissa periä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
OP:lla nuo indeksirahastot ovat ihan sopuhintaisia. Taitaa olla 0,39% hallinnointipalkkio ja merkintäkuluja ei esim. omistaja-asiakkalta taideta indeksirahastoissa periä.
Otetaan pikainen laskuharjoitus. Oletetaan, että sijoitetaan rahastoon vuoden välein 1000 euroa kerrallaan ja oletetaan rahaston arvon nousevan 5 % joka vuosi. Jos tehdään ensimmäinen tonnin sijoitus vuoden 2020 alussa ja tarkastellaan näillä oletuksilla miltä tilanne näyttää vuoden 2039 lopussa, olisi rahasto-osuuksien arvo 34 719,25 € mikäli rahasto on täysin kuluton. Rahastoon on tähän mennessä sijoitettu 20 000 €, eli voittoa olisi tullut 14,72 k€.

Mikäli rahaston arvosta on joka vuosi otettu 0,39 % hallinnointipalkkio, olisi rahasto-osuuksien arvo 20 vuoden jälkeen 33 124,28 €. Eli voittoa olisi tullut 13,12 k€. Kulut ovat syöneet siis noin 11 % tuotoista. Asiaa voi havainnollistaa myös niin päin, että kuluton rahasto tuottaa näillä oletuksilla noin 19 vuodessa yhtä paljon voittoa kuin tuo OP:n hallinnointipalkkiolla varustettu rahasto 20 vuodessa. Mitä heikommin rahasto kehittyy, sitä suuremman osan kulut suhteessa syövät tuotosta.

Jos oletetaan vielä 0,1 % merkintä- ja lunastuspalkkiot (näitä tosiaan OP:n omistaja-asiakkaiden tuskin tarvitsee maksaa), saadaan sijoitusten arvoksi vuoden 2039 lopussa 33 058,06 €.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kannattaa huomioida, että osakkeiden arvo on nyt korkealla ja niiden arvo saattaa laskea lähivuosina paljonkin. Minä olen käyttänyt sijoittamisessani Nordnetin ilmaisia palveluita.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kannattaa huomioida, että osakkeiden arvo on nyt korkealla ja niiden arvo saattaa laskea lähivuosina paljonkin. Minä olen käyttänyt sijoittamisessani Nordnetin ilmaisia palveluita.
Tästä kiinnostaisi kuulla lisää. Eli voisiko mahdollisesti olla fiksumpaa odottaa jonkun aikaa, vai voiko ihan hyvin mielin ruveta tuuttaamaan sitä 50-100€ / kk rahastoon? Mulla on tähtäimessä pidemmän aikavälin säästäminen, eli +20 vuotta. Olenko oikeassa, kun olen ymmärtänyt, että tuollaiseen ajanjaksoon noita nousuja ja laskuja mahtuu useampikin?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osakkeet laskevat ja nousevat. Kukaan ei tiedä milloin. Saattavathan ne nyt olla korkealla, mutta eivät ne välttämättä romahda edes seuraavina vuosina.

Jos sijoittaa joka kuukausi eli hajauttaa ajallisesti, kannattanee aloittaa heti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tästä kiinnostaisi kuulla lisää. Eli voisiko mahdollisesti olla fiksumpaa odottaa jonkun aikaa, vai voiko ihan hyvin mielin ruveta tuuttaamaan sitä 50-100€ / kk rahastoon? Mulla on tähtäimessä pidemmän aikavälin säästäminen, eli +20 vuotta. Olenko oikeassa, kun olen ymmärtänyt, että tuollaiseen ajanjaksoon noita nousuja ja laskuja mahtuu useampikin?

Dow Jonesista 100 vuoden historia. Ei kasva tasaisesti koko ajan mutta aina on menty edellisestä huipusta jossain vaiheessa yli.
 

Johnnie

Jäsen
Osakkeet laskevat ja nousevat. Kukaan ei tiedä milloin. Saattavathan ne nyt olla korkealla, mutta eivät ne välttämättä romahda edes seuraavina vuosina.

Jos sijoittaa joka kuukausi eli hajauttaa ajallisesti, kannattanee aloittaa heti.

Näin. "Time in the market beats timing the market" -vanha viidakon sanonta.

Jos ajoittaminen olisi helppoa, jokainen osakesijoittaja olisi miljonääri.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alle 30 000 euron pääomatuloista maksetaan veroa 30 % ja tämän yli menevältä osalta 34 %. Eli tässä esimerkkitapauksessasi verottaja veisi 3 000 €. Pääomatulojen verotusta on vuosien saatossa aina pikku hiljaa kiristetty eli saattaa verottaja tuosta kahmaista vähän enemmänkin reilun parinkymmenen vuoden kuluttua, jolloin mahdollisesti olisit harkitsemassa sijoitustesi myyntiä tuollaisella voitolla.
Jos kyseessä oikeasti pitkäaikainen sijoitus, kuten adolfin tapauksessa, niin hyvä ottaa huomioon myös hankintameno-olettama. Eli, yli 10 vuotta pidetyn sijoituksen hankinta-arvoksi voidaan vaihtoehtoisesti olettaa 40% myyntiarvosta, mikäli se on sijoittajan kannalta edullisempaa.

Skenaario: hankinta-arvo 1000€, pidetty 20 vuotta, tuottanut keskimäärin 7%/vuosi eli arvo nyt 3870€. Normaalilla po-verolla maksettavaa tulisi 861€, hankintameno-olettamalla 697€. Mitä kauemmin omistaa, sitä suurempi hyöty. Esim. lapselle sijoittaessa tämä on hyvä ottaa huomioon.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon jos siirtyy suoria osakkeita ostamaan? Tällä hetkellä on salkussa vain paria superrahastoa ja paria ETF:ää, mutta vähän himottaisi tuota Nokiaa tankata kun kerran noin alhaalla suihkii. Onko jotain sudenkuoppia/pointteja mitä kannattaisi pohtia, ennenkuin näihin koskee?
Itse antaisin semmoisen vinkin että tiedä mihin sijoitat. En suosittele sijoittamista sellaisille ketkä ei ole valmiita asiaan perehtymään, mutta indekseihin voi toki vähemmälläkin perehtymisellä pumpata rahaa.

Mikäli nyt sitten haluat osakkeisiin siirtyä niin kyllä niistä selvää pitäisi olla valmis ottamaan. Mikäli iskenyt Nokiaan kiinni euroja odotan että osaat vastata kysymyksiin mihin tuotto-odotukset kohdistuu? Osinko vai arvonnousu? Jos osinko niin mikä on osinko % ja millainen osingon maksuhistoria. Entä P/E luku ja tulos? Toimiala ja kasvunäkymät sekä yrityksen strategia? Osakkeen arvo pitää siis jollain tavalla määrittää ja se että kurssi on vaikka edellisestä päivästä noussut tai laskenut ei suoraan vielä kerro mitään.

Jos puhutaan Nokiasta niin nykyisestä arvostustasosta voidaan olla montaa mieltä siihen en ota kantaa. Mutta tulevaisuutta ajatellen mikäli haluat osakkeisiin sijoittaa suosittelen kulloisenkin yhtiön kohdalla paneutumaan asiaan huolella mitä sitten oletkin ostamassa. Kun sitten ostat niin paina mieleen miksi ostit. Jos tuottaa hyvin seuraa tunnuslukuja että tuottiko päätöksesi peilaten vai siitä huolimatta, Sama myös vastaavassa tilanteessa jos tuotto ei ole hyvä.

Perusta siis ostopäätös johonkin faktaan ja seuraa yhtiöitä ja ole niistä perillä, näillä pääsee pitkälle. Lisäksi pysy suunnitelmassa jonka itsellesi luot, älä kuitenkaan orjallisesti. Sijoittaminen on lopulta kestävyysurheilua ja hätiköidä ei kannata.
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Otetaan pikainen laskuharjoitus. Oletetaan, että sijoitetaan rahastoon vuoden välein 1000 euroa kerrallaan ja oletetaan rahaston arvon nousevan 5 % joka vuosi. Jos tehdään ensimmäinen tonnin sijoitus vuoden 2020 alussa ja tarkastellaan näillä oletuksilla miltä tilanne näyttää vuoden 2039 lopussa, olisi rahasto-osuuksien arvo 34 719,25 € mikäli rahasto on täysin kuluton. Rahastoon on tähän mennessä sijoitettu 20 000 €, eli voittoa olisi tullut 14,72 k€.

Mikäli rahaston arvosta on joka vuosi otettu 0,39 % hallinnointipalkkio, olisi rahasto-osuuksien arvo 20 vuoden jälkeen 33 124,28 €. Eli voittoa olisi tullut 13,12 k€. Kulut ovat syöneet siis noin 11 % tuotoista. Asiaa voi havainnollistaa myös niin päin, että kuluton rahasto tuottaa näillä oletuksilla noin 19 vuodessa yhtä paljon voittoa kuin tuo OP:n hallinnointipalkkiolla varustettu rahasto 20 vuodessa. Mitä heikommin rahasto kehittyy, sitä suuremman osan kulut suhteessa syövät tuotosta.

Jos oletetaan vielä 0,1 % merkintä- ja lunastuspalkkiot (näitä tosiaan OP:n omistaja-asiakkaiden tuskin tarvitsee maksaa), saadaan sijoitusten arvoksi vuoden 2039 lopussa 33 058,06 €.

Jep. Tarkoitus ei ollut väittää, että 0,39% hallinnointipalkkiolla varustettu OP:n indeksirahasto olisi edullisempi kuin Nordnetin kuluttomat superrahastot. Lähinnä vain tuoda esille, että on ihan varteenotettava vaihtoehto, jos haluaa sijoittaa pohjoismaiden ulkopuolelle indeksirahastoihin tai jos käyttää jo OP:n palveluja muuten(=omistaja-asikas). OP:n aktiivisiin rahastoihin en koske, koska ovat mielestäni hinnoiteltu kuluiltaan härskin korkealle.

Ohessa vielä siteeraus sijoittaja.fi:n jutusta, jossa OP:n rahastot olivat vertailussa:

"OP-Indeksirahastojen hallinnointipalkkiot pudotettiin vuoden 2017 syksyllä kaikissa OP:n indeksirahastoissa 0,39 %:iin. Lisäksi ne kerryttävät omistaja-asiakkaille 0,25 % OP-bonusta. Mikäli OP:n muille palveluille on muutoinkin käyttöä, tipahtaa indeksirahastojen reaalinen hallinnointikustannus vain 0,14 %:iin, mikä tekee niistä käytännössä kaikkein edullisimmat indeksirahastot Suomessa. Lisäetuna OP-bonukset ovat verovapaata ”tuloa”. Ainoastaan Nordnetin Superrahastot ovat edullisempia, mutta niiden sijoituskohteet on rajattu vain Pohjoismaihin. OP:n indeksirahastot tarjoavat sijoituskohteita ympäri maailmaa."
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olikos niin että OP:n asiakkaana arvo-osuustilikin on maksullinen? Aloittelevalle pienillä panoksilla toimivalle sijoittajalle nekin turhaa kuluerää.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, voivat nuo jotkin OP:n rahastot olla aivan harkitsemisen arvoisia.

Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon jos siirtyy suoria osakkeita ostamaan? Tällä hetkellä on salkussa vain paria superrahastoa ja paria ETF:ää, mutta vähän himottaisi tuota Nokiaa tankata kun kerran noin alhaalla suihkii. Onko jotain sudenkuoppia/pointteja mitä kannattaisi pohtia, ennenkuin näihin koskee?
Kauppalehden palstalle joku oli tänään listannut Seppo Saarion sijoitusvinkkejä. Tässä on kyllä hyviä vinkkejä jos näitä onnistuu noudattamaan. Etenkin vinkit 3, 4 ja 8 kannattaa katsoa tarkkaan, sillä intuitio tai mikä lie "voittamisen pelko" käskee useimpia sijoittajia käytännössä toimimaan päinvastaisesti. Yleensä kyllä jokaisen pitää näistä maksella omat oppirahansa itse.

1. Tee samoin kuin muutkin sijoittajat, mutta ennen heitä
2. Sijoita yhtiöön, jonka oman pääoman tuotto on ainakin 12%
3. Ota voitot hitaasti, tappiot nopeasti
4. Lisää varoja voitollisiin sijoituksiin, myy heikoimmat osakkeet ensin
5. Käännekohdasta nousuun selviytyvät yhtiöt tarjoavat unelmavoittoja
6. Timantteja louhikossa - osta pienyhtiön osakkeita
7. Riskisi on sitä suurempi, mitä velkaantuneempaan yhtiöön sijoitat
8. Huonot sijoittajat myyvät siksi, että kurssi on noussut, ja ostavat siksi, että kurssi on laskenut
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Taloustieteen dosentti Tuomas Malinen lienee Suomen tohtori Tuho? GNS Economicsin riveissä oleva ekonomi povaa taantumaa ja syvintä talouskriisiä 90 vuoteen. No, hänen edustamansa yritys myy kriisivarautumiseen liittyviä palveluita, joten insentiivi huudella suden tulosta on ilmeinen. Romahdus olisi hänen mukaansa tulossa lähikuukausina, joten jos miestä on uskominen, joulusta voi tulla hyvin musta.

Mutta jokainen voi kuunnella Inderesin podcastista miehen perustelut siitä, miksi keskuspankkien toimet eivät tule riittämään ja kuinka suuri puhdistus lakaisee heikkokuntoiset yritykset tieltään.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo, voivat nuo jotkin OP:n rahastot olla aivan harkitsemisen arvoisia.


Kauppalehden palstalle joku oli tänään listannut Seppo Saarion sijoitusvinkkejä. Tässä on kyllä hyviä vinkkejä jos näitä onnistuu noudattamaan. Etenkin vinkit 3, 4 ja 8 kannattaa katsoa tarkkaan, sillä intuitio tai mikä lie "voittamisen pelko" käskee useimpia sijoittajia käytännössä toimimaan päinvastaisesti. Yleensä kyllä jokaisen pitää näistä maksella omat oppirahansa itse.

1. Tee samoin kuin muutkin sijoittajat, mutta ennen heitä
2. Sijoita yhtiöön, jonka oman pääoman tuotto on ainakin 12%
3. Ota voitot hitaasti, tappiot nopeasti
4. Lisää varoja voitollisiin sijoituksiin, myy heikoimmat osakkeet ensin
5. Käännekohdasta nousuun selviytyvät yhtiöt tarjoavat unelmavoittoja
6. Timantteja louhikossa - osta pienyhtiön osakkeita
7. Riskisi on sitä suurempi, mitä velkaantuneempaan yhtiöön sijoitat
8. Huonot sijoittajat myyvät siksi, että kurssi on noussut, ja ostavat siksi, että kurssi on laskenut
Nämä on kyllä sinänsä mielenkiintoisia teesejä. Itse näiden mukaan lukeudun huonoksi sijoittajaksi. Juuri kohdat 3, 4 ja 8 on sellaisia joissa itse toimin eritavalla. No kun katsoo tuota salkun kehitystä viimeisen 3 vuoden ajalta niin 20% kasvu kelpaa ainakin allekirjoittaneelle ja pitäydyn omissa taktiikoissa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Taloustieteen dosentti Tuomas Malinen lienee Suomen tohtori Tuho? GNS Economicsin riveissä oleva ekonomi povaa taantumaa ja syvintä talouskriisiä 90 vuoteen.
Tuon mukaan siis ensi vuonna ja varsinkin sitä seuraavana koittaa erittäin ankara pudotus. Suomen BKT tulee supistumaan 10% hänen mukaansa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei muuta kuin ostamaan nyt vähän kultaa siis ja laman alkaessa myy sitä ostaakseen osakkeita.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nämä on kyllä sinänsä mielenkiintoisia teesejä. Itse näiden mukaan lukeudun huonoksi sijoittajaksi. Juuri kohdat 3, 4 ja 8 on sellaisia joissa itse toimin eritavalla. No kun katsoo tuota salkun kehitystä viimeisen 3 vuoden ajalta niin 20% kasvu kelpaa ainakin allekirjoittaneelle ja pitäydyn omissa taktiikoissa.
Itse olen kohdista 3, 4 ja 8 maksanut jo sen verran oppirahoja, että allekirjoitan näiltä osin Saarion teesit täysin. Ja nimenomaan näissä kohdissa psykologia ohjaa helposti toimimaan päinvastoin. Toki jos yrittää löytää kohdan 5 mukaisia käänneyhtiöitä kohdan 1 mukaisesti ennen muita, silloin aletaan jossain määrin lähestymään tilannetta, josta kohdassa 8 varoitetaan.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen kohdista 3, 4 ja 8 maksanut jo sen verran oppirahoja, että allekirjoitan näiltä osin Saarion teesit täysin. Ja nimenomaan näissä kohdissa psykologia ohjaa helposti toimimaan päinvastoin. Toki jos yrittää löytää kohdan 5 mukaisia käänneyhtiöitä kohdan 1 mukaisesti ennen muita, silloin aletaan jossain määrin lähestymään tilannetta, josta kohdassa 8 varoitetaan.
Oma tekeminen perustuu todella vahvasti omaan valuaatioon ja vain sivusilmällä seuraan markkinan kohelluksia. Tämä toiminut pitkään itsellä tosi hyvin. Omaan silmään tuo kohta 3 on jo alunperin huono sijoitus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös