Sijoitusvinkkejä?

  • 1 082 922
  • 6 072

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun sijoitussuunnitelma on säästää joka kuukausi Nordnetin kuukausisäästämisen eeteeäffiin. Jos kurssit ovat viimeisen kuukauden aikana laskeneet, ostan suunnilleen tuplamäärän rahasto-osuuksia kuin ostaisin nouseviin kursseihin. Perustelen tätä itselleni sillä, että kun kurssit joskus romahtavat saan sillä tavalla ostettua itselleni ”halvalla” enemmän. Eli periaatteessa sijoitan markkinoita vastaan, mutta kuitenkin hajautetusti myös ajallisesti.

Pohjoismaisia superrahastoja ostan myös hieman fiiliksen mukaan ja enemmän laskeviin kursseihin.

Tällä mennään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta hoidit tilanteen laskevaan kurssiin erinomaisesti. Ilmeisesti otit suunnitelman ja pysyit siinä. Tällä hetkellä on varmasti useampi kaveri, joka pohti ostamista 5.5e hintaan vaan nyt ihmettelee notta miksi se nyt noin nousee? Yritän vain sanoa, että ajoittaminen on käytännössä mahdotonta ja olemalla orjallinen omalle osto-ohjelmalle, saat parempia tuloksia.

Tuossa vaiheessa olin vielä sen verran vasta-alkaja, että ainoa suunnitelmani oli oikeastaan oman perstuntuman noudattaminen ja osinkoennusteen tuijottaminen. Ehkä tuolla omalla analysoinnillani olisin saanut hieman keskihintaa alemmas. Mutta toisaalta pahin laskuhan on tapahtunut vasta tämän kesän aikana. Liikaa viivästyttämällä olisi jäänyt viime kevään osingoistakin.

Oma suunnitelmani on tällä hetkellä se, että seuraan noin kahtakymmentä eri osaketta, ja arvioin niiden potentiaalista tuottoa analyysieni pohjalta. Jos tuntuu siltä, että joku toinen osake vaikuttaa selkeästi paremmalta sijoitukselta, myyn sen osakkeeni, jolla analyysini mukaan odotettavissa pienin tuotto, ja ostan tilalle tätä parempaa. Ihan näin suoraviivainen en kuitenkaan ole, vaan hajautan toimialoittain ja katson myös, että mitä minua fiksummat henkilöt, kuten sijoitusbloggaajat ovat näistä mieltä.

Onko se sitten turhaa vai ei, niin tulokset sen kertovat. Tärkeintä kuitenkin on, että perustat toimintasi faktoihin ja toimit päättämäsi mallin mukaisesti. Jos jäät fiiliksellä odottamaan "se nousee tästä vielä" tai "se laskee tästä vielä", niin tulokset eivät pitkässä juoksussa enää olekaan välttämättä ruusuisia. Voit toki olla analyysiesi kanssa väärässäkin, sehän olisi ikävää, mutta ainakin yrität!

Kiitokset! Sanotaanko näin, että tällä mallilla on ainakin tullut ihan mukavasti pikkuvoittoja viime aikoina. Tuntuu siltä, että nyt markkinoilla on niin voimakkaasti heiluntaa, että tällaisella treidaamisella voi onnistuessaan tienata paremmin, kuin "osta-ja-pidä" -strategialla.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ylen radiopuolen Pörssipäivässä vieraili mielenkiintoinen vieras, Peter Seligson. Pitkän linjan rahoitusalan ammattilainen, joka oli ensimmäisten joukossa tuomassa myöhemmin valtavirraksi muuttuneita indeksirahastoja Suomeen.

Seligsonilla oli Nalle Wahlroosin tapaan napakkaa sanottavaa taloudesta ja yhteiskunnasta. Onneksi, sillä pelkästä pörssistä puhuminen olisi puuduttavaa. Hän oli mm. huolissaan pojista ja arveli, että 20 vuoden kuluttua tarvitaan kiintiöitä turvaamaan miesten osuus pörssiyritysten hallituksissa. Ei siksi koska feminismi, vaan koska tytöt jyräävät pojat paremman koulutuksensa turvin. Suosittelen!
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ylen radiopuolen Pörssipäivässä vieraili mielenkiintoinen vieras, Peter Seligson. Pitkän linjan rahoitusalan ammattilainen, joka oli ensimmäisten joukossa tuomassa myöhemmin valtavirraksi muuttuneita indeksirahastoja Suomeen.

Seligsonilla oli Nalle Wahlroosin tapaan napakkaa sanottavaa taloudesta ja yhteiskunnasta. Onneksi, sillä pelkästä pörssistä puhuminen olisi puuduttavaa. Hän oli mm. huolissaan pojista ja arveli, että 20 vuoden kuluttua tarvitaan kiintiöitä turvaamaan miesten osuus pörssiyritysten hallituksissa. Ei siksi koska feminismi, vaan koska tytöt jyräävät pojat paremman koulutuksensa turvin. Suosittelen!
Satuin sattumalta tätä kuuntelemaan, ja piti oikein höristää korvia kun tuli niin täyttä asiaa Peteriltä. Fiksu kaveri.
 

hege

Jäsen
@Huerzo , tuota Peterin pointtia että pojilla pitäisi olla kiintiö pörssiyhtiön hallituksessa (vaikka lienee tietenkin heitetty kieliposkessa) voi pitää varsin erikoisena kun kuitenkin yhtiön tarkoitus on menestyä niin miksi pitäisi antaa kiintiöpaikka tyhmemmälle? Tai siis miksi ei ole kiintiöpaikkaa minun kaltaiselle keski-ikäiselle idiootille pörssiyhtiöiden hallituksissa kun siellä ei muuten keski-ikäisiä idiootteja ole tarpeeksi, kysyn vaan eli Peter olen käytettävissä!
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Huerzo , tuota Peterin pointtia että pojilla pitäisi olla kiintiö pörssiyhtiön hallituksessa (vaikka lienee tietenkin heitetty kieliposkessa) voi pitää varsin erikoisena kun kuitenkin yhtiön tarkoitus on menestyä niin miksi pitäisi antaa kiintiöpaikka tyhmemmälle? Tai siis miksi ei ole kiintiöpaikkaa minun kaltaiselle keski-ikäiselle idiootille pörssiyhtiöiden hallituksissa kun siellä ei muuten keski-ikäisiä idiootteja ole tarpeeksi, kysyn vaan eli Peter olen käytettävissä!

En tiedätkö oletko huomannut, mutta aika monet ovat ehdottaneet naisille vastaavaa kiintiötä.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@paki77 , mutta ei ehkä sen takia kun muuten miehet jyrää fiksuutensa ja paremman koulutuksen ansiosta?

Niin, ei miehet jyrää paremman koulutuksen tai keskimääräisen älykkyyden turvin, mutta yksi syy saattaa olla hyvinkin se että miehiä löytyy Gaussin käyrän molemmista päistä enemmän. Lisäksi evoluutiolla saattaa olla osuutta siihen että miehet ovat valmiita ryhtymään työnarkomaaneiksi ja tavoittelemaan paikkaa firman huipulta. Toki sekin fakta että miehet perustavat suurimman osan yrityksistä vaikuttaa.

Että näin.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
@Huerzo , tuota Peterin pointtia että pojilla pitäisi olla kiintiö pörssiyhtiön hallituksessa (vaikka lienee tietenkin heitetty kieliposkessa) voi pitää varsin erikoisena kun kuitenkin yhtiön tarkoitus on menestyä niin miksi pitäisi antaa kiintiöpaikka tyhmemmälle? Tai siis miksi ei ole kiintiöpaikkaa minun kaltaiselle keski-ikäiselle idiootille pörssiyhtiöiden hallituksissa kun siellä ei muuten keski-ikäisiä idiootteja ole tarpeeksi, kysyn vaan eli Peter olen käytettävissä!
En muista haastattelua tietenkään sana sanalta, mutta se löytyy jostain puolivälin kohdilta.

Muistaakseni toimittaja kysyi Peter Seligsonilta kantaa juuri hallitusten naiskiintiöihin. Tähän Seligson totesi maailman muuttuvan ja totesi 20(?) vuoden kuluttua miesten olevan kiintiöiden tarpeessa. Hänen mukaansa naiset etenevät tulevina vuosina yhä suurempana enemmistönä keskijohtoon ja sitä kautta ylemmäs myös yhtiöiden hallituksiin. Ihan omilla ansioillaan.

En usko PS:n kannattavan kiintiöitä. Kiintiökeskustelu oli mielestäni PS:lta oiva tapa katsoa asiaa pidemmällä tähtäimellä juuri hallitustyöskentelyn näkökulmasta, joka oli yksi haastattelun teemoista. Ei siis katsota asiaa vain nykyhetken, vaan tulevien vuosien perspektiivillä. Mutta tarkemmat tiedot löytyvät mieheltä itseltään, joten mitäpä minä arvailemaan mitä kaikkea rivien välistä löytyi.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, historiallisesti miehet ovat miehittäneet keskijohdon ja ylimmän johdon, koska ovat omanneet keskimäärin sopivamman koulutuksen ja työelämä on suosinut miehiä erityisesti uralla etenemisessä.

Nyt kulttuuri on vahvasti muuttumassa ja asiantuntija- sekä keskijohtotasolla naiset alkavat monella alalla olla enemmistössä.
Tämä on trendi, jota tukevat koulutustilastot ja joka tulee vääjäämättä johtamaan siihen, että naiset tulevat lähivuosikymmeninä saamaan enemmistön myös ylimmässä johdossa, jossa vaihtuvuus on hitaampaa ja toiminta konservatiivisempaa.

Tämä oli nähdäkseni se Seligssonin pointti. Hän myös korosti sitä, että monimuotoisuus hallituksissa tekee hallituksista parempia, koska ”miehet ovat usein vanhanakin ihan poikia” ja että heillä Ahlström-Munksjössä 50/50 hallitus toimi parhaiten.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Nokia kyykkäsi ilmeisesti yllättäenkin pahoin. Sopivasti lueskelenkin Sillasmaan kirjaa Paranoidi Optimisti, jossa hän kertoilee viime kertaisesta Nokian kriisistä ja mitä toimenpiteitä se silloin aiheutti.

Saas nähdä tuleeko Nokian osake vielä paljonkin alaspäin. Täytyy laittaa mietintään sitten, josko sitä lisäisi salkkuun. Moni kyllä on heittänyt jo vallan hanskat tiskiin Nokian suhteen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saas nähdä tuleeko Nokian osake vielä paljonkin alaspäin. Täytyy laittaa mietintään sitten, josko sitä lisäisi salkkuun. Moni kyllä on heittänyt jo vallan hanskat tiskiin Nokian suhteen.

Nythän ne spekuloivat jo sitäkin, että joku tekisi Nokiasta piakkoin ostotarjouksen. Siinä olisi hyvä sauma tienata, jos omistaa suunnilleen nykykurssilla hankittuja osakkeita.

Itselläni oli pienehkö positio Nokiaa, ostettu reilu kuukausi sitten. Nyt tultiin rumasti alas. Olen kuitenkin optimisti, ja ostin hieman lisää. Nousee tuo joskus ylöspäin väkisinkin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vipua sijoittamiseen?

Esim. Nordnet mainostaa jotain superhyperluottoa 0,99% korolla kun salkku on riittävän hajautettu.

Kannattaako? Jos kyllä, niin kuinka paljon tuota kehtaisi vivuttaa?



----

Tulevaan osakesäästötiliin ei ilmeisesti voi suoraan saada lainaa. Tai siis tuo ost ei käy lainan vakuudeksi, mutta lainaa voisi ottaa nykyistä rahasto/ETF-salkkua vastaan ja käyttää sen sitten osakesäästötiliin.
 

444

Jäsen
Vipua sijoittamiseen?

Esim. Nordnet mainostaa jotain superhyperluottoa 0,99% korolla kun salkku on riittävän hajautettu.

Kannattaako? Jos kyllä, niin kuinka paljon tuota kehtaisi vivuttaa?



----

Tulevaan osakesäästötiliin ei ilmeisesti voi suoraan saada lainaa. Tai siis tuo ost ei käy lainan vakuudeksi, mutta lainaa voisi ottaa nykyistä rahasto/ETF-salkkua vastaan ja käyttää sen sitten osakesäästötiliin.
Tuon kanssa saa olla aivan helvetin tarkkana, se hajautus kun elää sitä mukaa, kun sijoitusten arvot muuttuvat. Ei muuta kuin excel laulamaan ja skenaarioita pyörittelemään. Itse mietin tuota samaa joskus, mutta pienen excelöinnin jälkeen totesin, että olen liian passiivinen sijoitusmarkkinoilla, että haluaisin ottaa sitä riesakseni. Joillekin se varmasti sopii paremmin.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon jos siirtyy suoria osakkeita ostamaan? Tällä hetkellä on salkussa vain paria superrahastoa ja paria ETF:ää, mutta vähän himottaisi tuota Nokiaa tankata kun kerran noin alhaalla suihkii. Onko jotain sudenkuoppia/pointteja mitä kannattaisi pohtia, ennenkuin näihin koskee?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon jos siirtyy suoria osakkeita ostamaan? Tällä hetkellä on salkussa vain paria superrahastoa ja paria ETF:ää, mutta vähän himottaisi tuota Nokiaa tankata kun kerran noin alhaalla suihkii. Onko jotain sudenkuoppia/pointteja mitä kannattaisi pohtia, ennenkuin näihin koskee?
Kannattanee pohtia ja hyväksyä, että osakkeiden arvo ei välttämättä nouse takaisin entiselleen. Viitaten nyt kun joku kirjoitti, että pakkohan sen Nokian on nousta vielä. Moni taisi ajatella Talvivaarasta samoin.

Nokian osakkeen oikeaan arvoon en ota kantaa kun kompetenssi ei riitä.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon jos siirtyy suoria osakkeita ostamaan? Tällä hetkellä on salkussa vain paria superrahastoa ja paria ETF:ää, mutta vähän himottaisi tuota Nokiaa tankata kun kerran noin alhaalla suihkii. Onko jotain sudenkuoppia/pointteja mitä kannattaisi pohtia, ennenkuin näihin koskee?
Sudenkuoppa 1: varmaan yleinen moka on juurikin ostaa sitä mikä on laskenut paljon. Trendeillä on taipumus jatkua. Monesti laskijaa ostettuaan huomaa että lasku jatkuu edelleen. Pitäisi osata jotenkin arvioida syitä mikä on firman arvo ja palautuuko kilpailukyky myöhemmin. Eikä kannata heti mennä all-in vaan ostaa erissä. Nokian tapauksessa vaikkapa tasearvo voi suojata laskulta?
Sudenkuoppa 2: ostaa syklistä osaketta huipulta, kun se näyttää halvimmalta, mutta on tosiasiassa kalleimmillaan.
Sudenkuoppa 3: pitää huonolaatuista firmaa pitkään holdissa, kun se ei ole kallis. Huonoilla firmoilla hommat kusee jossain vaiheessa. Parempi minusta ostaa niitä vain aliarvostettuina ja myydä pois hinnan noustua.
Sudenkuoppa 4: ostaa hype osakkeita kuplan huipulla. Tulppaanit, IT-kupla, bitcoin, kannabis.... niitä riittää. Kuplan puhjettua ei kannata myöskään ostaa liian aikaisin.

Tässä jotain pikaraapaisuna. Noin minä teen, jollekin toiselle toimii toinen tapa.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon jos siirtyy suoria osakkeita ostamaan? Tällä hetkellä on salkussa vain paria superrahastoa ja paria ETF:ää, mutta vähän himottaisi tuota Nokiaa tankata kun kerran noin alhaalla suihkii. Onko jotain sudenkuoppia/pointteja mitä kannattaisi pohtia, ennenkuin näihin koskee?

Yllä jo ansiokkaita sudenkuoppia tulikin, mutta lisättäköön nyt vielä yksi suhteellisen ilmeinenkin, johon aloittelevat sijoittajat (mukaanlukien allekirjoittanut aikanaan) usein sortuvat.

Eli ihan pikkusummilla suoria osakeostoja on turha tehdä, vaan silloin esim. kuukausisäästäminen rahastoihin on fiksumpaa. Esim. jos Nordnetilla maksat 9€ kaupankäyntikuluja ja ostat jotain osaketta sadalla eurolla, on sijoituksesi jo lähtötilanteessa 9% miinuksella. Sitten myyntitilanteessa tuo sama kaupankäyntikulu peritään uudestaan.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Onko jotain sudenkuoppia/pointteja mitä kannattaisi pohtia, ennenkuin näihin koskee?

Noiden jo aiempien kirjoittajien lisäksi nostaisin esille seuraavat seikat:
- Ymmärrä yrityksen toimialaa ja toimintaympäristöä. Joku fyysisiä leffoja vuokrannut lafka saattoi olla 1999 kovaa valuuttaa lyhyellä tähtäimellä, mutta jatkuvasti nopeutuvat nettiyhteydet ja muut mukavuudet pitivät huolen, että holdaaja tuskin nauroi tänä vuonna. Fortum meni isolla rahalla Venäjälle, ja ei se ihan nappiin mennyt. Puhelimien puolella Nokia veti melko lyhyessä ajassa täysin suvereenista toimijasta turistiksi. Tässä toki pidä oma kykysi sietää riskiä: aivan jokaiseen lafkaan liittyy riskinsä, kaikkea et voi ennustaa ja yleensä riski ja tuotto ovat suhteessa toisiinsa. Mä itse olen ottanut sen linjan, että mun täytyy ymmärtää mitä tehdään, kenelle tehdään, missä tehdään ja miten tehdään suhteessa kilpailijoihin.
- Tee lopullinen päätös ostosta tai myynnistä itse omista lähtökohdistasi. Eri lähteistä on hyvä hakea näkemyksiä ja näkökulmia, mutta loppupeleissä kyse on sun rahoista, sun halusta sietää riskiä ja sun sijoitussuunnitelmasta. Kellään ei ole kristallipalloa ennustamaan tulevaa ja voit olla melko varma, että todennäköisesti et mitään sisäpiiritietoa saa (tai saa käyttää jos olet oikeassa asemassa oikeassa yrityksessä) ja ammattilaisenkin arvioon vaikuttaa moni asia.
- Älä hätiköi ostojen ja myyntien kanssa. Paniikinomainen myynti tai kiimainen osto ovat melkoista kolikon viskelyä, ja todennäköisesti pitkässä juoksussa liika "tunteella" ja "perstuntumalla" meno maksaa hintansa. Putoava tai nouseva hinta voi olla joko peruste niellä tappiota tai kuitata voitot, tai vaihtoehtoisesti lisätä omistusta.
- Opi virheistä ja analysoi onnistumisia. Oliko syy tappioon sellainen, joka olisi ollut vältettävissä? Napsahtiko pikavoitto huolellisen työn seurauksena vai ennalta arvaamattoman sattuman kautta? Olisitko voinut tehdä jotain toisin? Lopputulemasta riippumatta, oliko päätöksesi perusteltu riskinsietokykysi huomioiden?

Mulla on näistä omakohtainen tarina vuosien takaa, jolloin ensimmäisiä sijoituksia tuli tehtyä. Yhtenä päivänä silloisessa duunissa eräs vähän pidempään osakkeisiin sijoittanut ja niihin enemmän perehtynyt duunikaveri rupesi kovaan ääneen kehumaan erästä osaketta. Oli dipannut isosti, mutta sinänsä järkiperäisesti tämä duunikaveri perusteli miksi ja mitä olisi tulossa. Oli itse pistänyt sinänsä merkittävästi rahaa sisään sinä aamupäivänä, ja pari duunikaveriakin tarttui "vihjeeseen". Tiesin firman ja tiesin mitä tekivät, ei siinä. Pistin suhteessa isosti rahaa peliin, käytännössä niin paljon kuin "perse kesti tappiota" silloin. Ei se juna sitten ihan pääteasemalle mennyt, ja takkiin tuli. Ilman ulkopuolista "virikettä" en olisi pistänyt tuohon pennin jeniä, mutta loppupeleissä syy oli tasan mun. En tiennyt firmasta tai toimialasta tarpeeksi, en analysoinut firman tilannetta itse omista lähtökohdistani ja hätiköin aivan tarpeettomasti. Mitä opin? Noh, tuossa ylhäällä noita on listattuna. Ja tosiaan, tämän duunikaverin strategia oli "aavistuksen enemmän" riskihakuisempi kuin omani, mikä konkretisoitui tässä tilanteessa.

Eli ihan pikkusummilla suoria osakeostoja on turha tehdä, vaan silloin esim. kuukausisäästäminen rahastoihin on fiksumpaa. Esim. jos Nordnetilla maksat 9€ kaupankäyntikuluja ja ostat jotain osaketta sadalla eurolla, on sijoituksesi jo lähtötilanteessa 9% miinuksella.

Viime perjantaina pistin vajaa neljä huntia osakkeisiin, palkkiota meni tasan prosentti Nordean kautta. Sitä en tiedä, onko tuossa joku asiakasryhmän tuoma etu tai vastaava, asuntolainat ainakin on tuolla. Ei tuo sinänsä pointtia kulujen huomioimisesta muuta, mutta varsinkin näillä summilla tuollainen ero on jo suhteellisen merkittävä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Viime perjantaina pistin vajaa neljä huntia osakkeisiin, palkkiota meni tasan prosentti Nordean kautta. Sitä en tiedä, onko tuossa joku asiakasryhmän tuoma etu tai vastaava, asuntolainat ainakin on tuolla. Ei tuo sinänsä pointtia kulujen huomioimisesta muuta, mutta varsinkin näillä summilla tuollainen ero on jo suhteellisen merkittävä.

Kyllä tuo käsittääkseni kaikille on tarjolla. Ihan hyvä diili, mikäli sijoitettavat summat ovat satasissa. Itse käyttänyt helpon ja kohtuu edukkaan sijoituslainan takia pääsääntöisesti Nordnettiä, mutta onpa Nordeassakin osa. Pitää nyt vielä miettiä, kumpaan noista osakesäästötilin avaa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itse otin Nokiaa eilen hieman lisää 3,1 alkavalla hinnalla. Tässä eletään mielenkiintoisia aikoja. Osa on luovattanut täysin ja osa pitää nyt Nokian hintaa hyvänä hankkia lisää.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viime perjantaina pistin vajaa neljä huntia osakkeisiin, palkkiota meni tasan prosentti Nordean kautta. Sitä en tiedä, onko tuossa joku asiakasryhmän tuoma etu tai vastaava, asuntolainat ainakin on tuolla. Ei tuo sinänsä pointtia kulujen huomioimisesta muuta, mutta varsinkin näillä summilla tuollainen ero on jo suhteellisen merkittävä.

Degirolla toistaiseksi Helsingin pörssin kauppakulut n. 2,6e riippumatta määristä. Satasilla tai parilla tonnilla kauppaa käyvälle ehdottomasti edullisin alusta. Ovat lisäksi luvanneet että hinnoittelu muuttuu kk-maksuiseksi Netflixin tapaan ja perustaso olisi tuo alle 3e/kk sisältäen niin monta kauppaa kuin ehdit tehdä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Degirolla toistaiseksi Helsingin pörssin kauppakulut n. 2,6e riippumatta määristä. Satasilla tai parilla tonnilla kauppaa käyvälle ehdottomasti edullisin alusta. Ovat lisäksi luvanneet että hinnoittelu muuttuu kk-maksuiseksi Netflixin tapaan ja perustaso olisi tuo alle 3e/kk sisältäen niin monta kauppaa kuin ehdit tehdä.

Joko tuo Degiron ilmoittaminen verottajan suuntaan on automatisoitu? Jos ei, niin ei kyllä kiinnosta. Muutenhan on kyllä ihan hyvä diili. Ei tuolla taida tuntipalkoille päästä, ja vaikka pääsisikin, käytän sen ajan mieluummin johonkin muuhun.
 

linnasta

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk kärpät
UPM on mielestäni edullinen osake koska firma on toistaiseksi nettovelaton ja nykyisilläkin sellunhinnoilla tekee tulosta. Sellun ja kartongin ympärille syntyy myös nykyään paljon uusia sovelluksia sekä yleensäkin muovia korvataan sellulla. Lisänä uruguayn uusi sellutehdas. Ehkäpä Nokiat kannattaisi vaihtaa ainakin toistaiseksi umppiin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joko tuo Degiron ilmoittaminen verottajan suuntaan on automatisoitu? Jos ei, niin ei kyllä kiinnosta. Muutenhan on kyllä ihan hyvä diili. Ei tuolla taida tuntipalkoille päästä, ja vaikka pääsisikin, käytän sen ajan mieluummin johonkin muuhun.

Minulla ei ole ajantasaista tietoa. Edellisessä veroilmoituksessa joutui hoitamaan asian käsin, eli generoidun raportin x2 (Vuositiliote 2018 ja Vuotuiset kulut ja veloitukset - 2018) tallentamaan ja liittämään veroilmoitukseen. Vai tarkoititko jotain monimutkaisempaa?
Ilmeisesti hait sitä että menevätkö osto-myyntitiedot suoraan verottajalle ja näkyvät myös esitäytettyinä? Luultavasti ei vieläkään koska ei mitään ole tiedotettu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös