Sijoitusvinkkejä?

  • 1 083 002
  • 6 072

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen päässyt säännöllisesti jälleen sijoittelemaan vasta pari vuotta sitten kun piti vanhat vaatimattomat sijoitukset realisoida. Silloin jo päätin omaksi strategiaksi, että laskeviin kursseihin enemmän ostoja kuin nouseviin. Joka kuukausi kuitenkin pari satasta kiinni minimissään.

Tällä hetkellä norskin säästötilin ja nordnetin rahastosalkun suhde aika 50/50. Jos ja kun romahdus tulee paino siirtyy enemmän rahastoihin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen nyt viimeisen vajaan vuoden ajan sijoitellut osakkeisiin. Ei mikään paras aika aloittaa, kun kurssit ovat tulleet alas, mutta Siperia opettaa, ja ketään muuta ei valinnoista voi syyttää kuin itseään. Virtuaalisesti on tullut takkiin, mutta tappioita ei ole mikään pakko realisoida.

Olen nyt tehnyt ostoja siten, että olen erilaisilla arvonmäärityskaavoilla laskeskellut eri tunnuslukuihin ja analyytikoiden ennusteiden pohjalta potentiaalisia arvoja eri osakkeille, ja verrannut näitä myös analyytikkojen suosituksiin. Kun osakkeen hinta on selvästi laskennallista ja ennustettua arvoa pienempi, turvamarginaalit huomioiden, olen alkanut tarkkailla osaketta enemmänkin. Ostopäätöksiä olen tehnyt vasta tarkemman pohdinnan jälkeen.

Aika näyttää, että onko tuo hyvä taktiikka. Vielä en ole kovinkaan hyvin onnistunut ostamaan pohjilta, mutta tämä on tunnetusti vaikeaa. Myyntejä olen joidenkin osakkeiden kohdalla onnistunut ihan hyvin ajoittamaan, ja tällä tavalla olen napsinut muutaman pikkuvoiton, jonka olen sitten sijoittanut uudelleen.

Mitä palstalaiset ovat metsäyhtiöistä mieltä? Itselläni on Stora Ensoa ja Metsä Boardia salkussa. Molemmissa on tullut tappiota, mutta ei sentään hirveitä määriä. Pahimmat laskut olivat jo takana, kun ryhdyin näiden omistajaksi. Oma näkemykseni on, että lyhyellä tähtäimellä on kehitys heikkoa, mutta pitkällä aikavälillä potentiaalia kurssin nousuun löytyy hyvinkin. Osinkotuottokin on nykykurssilla ihan kohtuullinen molemmilla.

UPM oli myös lyhyen aikaa salkussani, mutta myin sen pois, kun kurssi oli noussut tuplasti ennustetun tulevan osingon verran. Ihan hyvä, koska kurssi putosi pian. UPM on metsäyhtiöistä mielestäni laadukkain, mutta hajautuksen vuoksi en mielelläni ottaisi sitä nyt salkkuun, etenkin kun nuo kaksi muuta yhtiötä ovat enemmän ostohinnoissa.
 

BaronFIN

Jäsen
Tänään:
UPM 24,55€
Stora 10,00€

Metsäyhtiöistä ei kyllä uskalla sanoa mitään varmaa. Suhdannehuippu on vanhan maailmanjärjestyksen mukaan jo käsillä ja vaikka nyt on lasketeltu alas talven huipuista, niin nyt tuloksissa vasta voittojen kasvu on hidastunut ja varsinainen suunta alas voi vasta alkaa.

Itse ostin aikanaan UPM hintaan 12,50€ ja Storaa hintaan 4,30€ ja luopumiset tapahtui 16,00€ ja 11,00€ tasoilla, vaikka osinko-osakkeiksi ne alkujaan hankin. Niistä vapautuneilla pääomilla tuplasin varallisuuteni Fortumilla ja nyt haen samaa Nordealla.

No se siitä. Vertailuna meillä on mökillä saunan sytykkeenä vuoden 2003 Helsingin Sanomien taloussivut ja siellä oli vastaavat kurssit: UPM 33,50€ ja Stora 24,60€. Ja kauppalehden sivuilla on keskusteluketju ”UPM hyvä sijoitus kympillä”.

Tämä siis muistutuksena että suhdanteen alussa arvostukset voivat olla todella matalia ja suhdanne huipussa arvostus voi olla läpi katosta. Siitä vaan veikkaamaan missä vaiheessa maailmantalous menee. Itse en uskaltaisi koskea pitkällä tikullakaan. En vielä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siitä vaan veikkaamaan missä vaiheessa maailmantalous menee. Itse en uskaltaisi koskea pitkällä tikullakaan. En vielä.

Kiitos ansiokkaasta viestistäsi.

Hyvin samanlaisia ajatuksia kuin minullakin. Tein itse asiassa tänään sellaisen liikkeen, että myin pienellä tappiolla Metsä Boardit pois. Ne olivat nousseet viime päivinä kuopasta sen verran hyvin, että näin tämän tässä kohtaa järkeväksi. Hinta on niillä mielestäni pitkällä tähtäimellä varsin edullinen, mutta lyhyellä tähtäimellä uskon alamäen olevan vielä edessä. Etenkin kun ohjeistus kolmannelle kvartaalille on synkähkö, uskon pohjia kolkuteltavan vielä moneen kertaan.

Seuraan kuitenkin yhtiötä vielä, ja jos hinta putoaa loppuvuonna runsaasti (ehkä 3.5€:n tuntumaan tai alle), harkitsen vakavasti paluuta omistajaksi. Uskon kuitenkin, että nyt oli oikea hetki realisoida pieni tappio, ja ottaa väärästä ajoituksesta opiksi.

Nuo rahat sijoitin Sampoon, joka on laatuyhtiö, ja minusta nyt ostohinnoissa (5€ halvempi, kuin heinäkuussa, jolloin myin edelliset Samponi pois).
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Tämä siis muistutuksena että suhdanteen alussa arvostukset voivat olla todella matalia ja suhdanne huipussa arvostus voi olla läpi katosta. Siitä vaan veikkaamaan missä vaiheessa maailmantalous menee. Itse en uskaltaisi koskea pitkällä tikullakaan. En vielä.
Sykliset osakkeet (kuten metsäyhtiöt, SSAB, Outokumpu, kaivokset, perusteollisuus yms.) ovat vielä siitä vänkiä että ne ovat tunnuslukuperusteisesti (P/E, osinkotuotto) kaikista halvimpia silloin kuin kurssi on korkeimmillaan ja vastaavasti kurssin ollessa alimmillaan ne näyttävät kaikista kalleimmilta. P/B luku ei tästä harhasta kärsi ja sitä on siksi syytä käyttää näihin yhtiöihin, ainakin jossain määrin. Siihen kannattaako niitä ostaa nyt en ota kantaa, en tunne alaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
P/B luku ei tästä harhasta kärsi ja sitä on siksi syytä käyttää näihin yhtiöihin, ainakin jossain määrin. Siihen kannattaako niitä ostaa nyt en ota kantaa, en tunne alaa.

Joskus törmäsin väitteeseen, että metsäyhtiöitä kannattaa ostaa silloin kun niiden P/B -luku olisi lähellä yhtä. Ja kun se lähenee kahta, kannattaa osakkeet myydä.

En tiedä yhtään, että pitääkö tämä paikkaansa. Metsä Board ja Stora Enso olisivat tuolla perusteella nyt ostohinnoissa.
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Minulla olisi ajatus avata läheiselle 1v. ihmistaimelle jonkinsortin säästötili tjsp. 15+ vuoden tähtäimellä eli sitten kun opiskelut yms. astuu kuvioihin, niin olisi mahdollista ojentaa auttavaa kättä. Tarkoituksena laittaa kuukausittain "kymppejä" ja synttäri- ja joululahjana sitten pikkuisen enemmän. Minkälaista ratkaisua suosittelisitte?

Pääpankkiyhteyteni on Nordeassa ja heillä näyttäisi olevan Nora-palvelu, linkki alla.


Vihreän kortin myötä käytössä on myös S-Pankki ja heillä on Säästäjä-niminen vaihtoehto, linkki alla.


Onkohan näistä jompikumpi tarpeeseeni huomattavasti toista parempi vai otanko vaan jommankumman käyttöön? Vai olisiko joitain parempia ideoita?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Romppanen me tehtiin siten, että 60€ kuukaudessa siirtyy tyttären arvo-osuustilille Nordnetiin ja 15€ menee jokaiseen pohjoismaiseen Nordnetin superrahastoon, eli 60€ yhteensä. Nuo ovat kuluttomia.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkohan näistä jompikumpi tarpeeseeni huomattavasti toista parempi vai otanko vaan jommankumman käyttöön? Vai olisiko joitain parempia ideoita?
Itse en varmaan valitsisi kumpaakaan nuorelle lapselle sijoittamiseen, johtuen allokaatiosta ja kuluista. Nuori ei tarvitse korkoja salkkuun tuottojen tasaamiseksi (= alentamiseksi), koska sijoitusaika on sen verran pitkä. Noissa molemmissa taitaa olla korkoja joku määrä jopa riskisimmissä vaihtoehdoissa. Sen lisäksi kulut pyörivät näköjään välillä 0.5-1.0% mikä on liikaa passiiviseen sijoittamiseen. Puolen prosentin ero tuotossa voi hyvin pitkällä aikavälillä tarkoittaa jo todella suurta summaa.

Passiiviset ETF-rahastot olisivat hajautuksen ja kulujen kannalta paras vaihtoehto, mutta niitä saa ostettua vain kokonaisia osuuksia joiden yksikköhinnat voivat olla liian korkeita muutaman kympin kuukausisäästämiseen. Toiseksi paras vaihtoehto on varmaan nuo Nordnetin superrahastot, jotka @macnevis mainitsi.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pankki, joka ei ole Nordea, markkinoi minulle mahdollisuutta sijoittaa erikoissijoitusrahastoon, joka sijoittaa hajautetusti eri hedge-rahasto-strategioihin sekä lukuisiin huolella valittuihin hedge-rahastoihin. Hallinnointipalkkio 0,9 %, juoksevat kulut on noin 2,5 % ja tuottopalkkio on 20 % Credit Suisse Hedge Fund Index (EUR) -tuottoindeksin tuoton ylittävästä tuotosta.

"Rahaston kaikki varat voidaan sijoittaa sijoitusrahastoihin, erikoissijoitusrahastoihin ja vaihtoehtorahastoihin (Kohderahastot). Kohderahastot voivat olla avoimia, suljettuja taikka rajatun likviditeetin omaavia hedge-rahastoja ja niiden rekisteröintimaata ei ole rajoitettu, mutta rahastoille mahdollisia rekisteröintimaita ovat ainakin Bermuda, Caymansaaret, Guernsey, Jersey, Irlanti, Brittiläiset Neitsytsaaret, Luxemburg ja Bahama."

...ja...

"Rahastoyhtiö saa ottaa Rahaston lukuun sijoitusrahastotoimintaa varten luottoa määrän, joka vastaa enintään 67% Rahaston arvosta." (mistähän?)

Kuulostaa hyvältä bisnekseltä - rahaston pyörittäjälle - ja itsekin laittaisin kaikki rahat tuonne, mutta kun Dorian vei Bahaman.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Passiiviset ETF-rahastot olisivat hajautuksen ja kulujen kannalta paras vaihtoehto, mutta niitä saa ostettua vain kokonaisia osuuksia joiden yksikköhinnat voivat olla liian korkeita muutaman kympin kuukausisäästämiseen.
Vaikka tämä on totta ja vaikka sekin on totta että kokonaisten osuuksien arvo on usein luokkaa 25-50€, niin kuukausisäästämisessä se tarkoittaa vain sitä, että kauppa toteutuu vain aina silloin kun rahat riittävät osuuteen eli esim joka toinen kuukausi.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka tämä on totta ja vaikka sekin on totta että kokonaisten osuuksien arvo on usein luokkaa 25-50€, niin kuukausisäästämisessä se tarkoittaa vain sitä, että kauppa toteutuu vain aina silloin kun rahat riittävät osuuteen eli esim joka toinen kuukausi.
Joo noinkin voi toki tehdä. Itse en vaan tykkää, että kuukausisäästöistä jää ao-tilille ylimääräistä roikkumaan. Yleensä laitan sen verran ETF:iin mitä osuuksien yksikköhinnat suo ja loput esim. Suomi-superrahastoon.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Pankki, joka ei ole Nordea, markkinoi minulle mahdollisuutta sijoittaa erikoissijoitusrahastoon, joka sijoittaa hajautetusti eri hedge-rahasto-strategioihin sekä lukuisiin huolella valittuihin hedge-rahastoihin. Hallinnointipalkkio 0,9 %, juoksevat kulut on noin 2,5 % ja tuottopalkkio on 20 % Credit Suisse Hedge Fund Index (EUR) -tuottoindeksin tuoton ylittävästä tuotosta.

"Rahaston kaikki varat voidaan sijoittaa sijoitusrahastoihin, erikoissijoitusrahastoihin ja vaihtoehtorahastoihin (Kohderahastot). Kohderahastot voivat olla avoimia, suljettuja taikka rajatun likviditeetin omaavia hedge-rahastoja ja niiden rekisteröintimaata ei ole rajoitettu, mutta rahastoille mahdollisia rekisteröintimaita ovat ainakin Bermuda, Caymansaaret, Guernsey, Jersey, Irlanti, Brittiläiset Neitsytsaaret, Luxemburg ja Bahama."

...ja...

"Rahastoyhtiö saa ottaa Rahaston lukuun sijoitusrahastotoimintaa varten luottoa määrän, joka vastaa enintään 67% Rahaston arvosta." (mistähän?)

Kuulostaa hyvältä bisnekseltä - rahaston pyörittäjälle - ja itsekin laittaisin kaikki rahat tuonne, mutta kun Dorian vei Bahaman.
Tähän vielä sisällä olevien rahastojen kulut niin alkaa oleen sijoittajan näkökulmasta kulurakenne kohdallaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Olen nyt sijoitellut reilun vuoden verran kuukausittain Nordean Nora 3 yhdistelmärahastoon. Nyt houkuttelisi käydä myös osakekauppaa. Olen ihan lähtöpisteessä, mutta tarkoitukseni ei ole hakea mitään pikavoittoja ja aluksi on tarkoitus laittaa osakkeisiin rahaa noin satanen sieltä täältä, jos sattuu jäämään ylimääräistä. Ensimmäistä sijoitusta olen tässä tekemässä ja olisiko esimerkiksi paljon puhuttu Nordea nyt hyvä ensisijoitus?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ensimmäistä sijoitusta olen tässä tekemässä ja olisiko esimerkiksi paljon puhuttu Nordea nyt hyvä ensisijoitus?
Kysymys on mallia voittaako Puljujärvi liigan pistepörssin. Sitä ei kukaan voi varmaksi sanoa ja siihen liittyy riskiä. Sen takia riskiä voi vähentää lyömällä vetoa myös monen muun puolesta.
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kysynys on mallia voittaako Puljujärvi liigan pistepörssin. Sitä ei kukaan voi varmaksi sanoa ja siihen liittyy riskiä. Sen takia riskiä voi vähentää lyömällä vetoa myös monen muun puolesta.
Niin se kysyms varmaan oli. Hajauttamista on tottakai tarkoitus toteuttaa. Täytynee lueskella sijoittamiseen liittyviä artikkeleita ja aloitella pikkuhiljaa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ensimmäistä sijoitusta olen tässä tekemässä ja olisiko esimerkiksi paljon puhuttu Nordea nyt hyvä ensisijoitus?

Kuten jo tuossa tulikin, niin ei munia yhteen koriin. Mitä Nordeaan tulee, niin pikaisesti heitän parit plussat ja miinukset.

+ Näppituntumalla nuo tuntuvat panostavan tekniikkaan paljon, minkä näen suurena plussana muuttuvan alan takia. Automaatio vaikuttaa olevan ainakin isoimpia kilpailijoita edellä ja mediassa olleiden tietojen perusteella myös panostus on suurta. Henkilökohtaisesti näen tuon positiivisena asiana, joka saattaa tuota positiivisia asioita pariin alla olevaan kohtaan nähden. Taikasanat PSD2 ja rahanpesu.

+ Käytännössä suurin Suomessa toimiva pankki. Tietyin tunnusluvuin mitattuna näin ei ole, mutta Nordea tuntuu näyttävän suuntaa sille, mihin ala Suomessa kehittyy. Kärjistäen tekisi mieli sanoa, että jos Nordea nyt panostaa johonkin, OP ja Danske seuraavat perässä 1-2 vuoden säteellä.

+ P/E-luvulla ja osinkotuotoprosentilla mitattuna osake on halpa...
- ... Toisaalta alaspäin on menty viime vuosina melkoisen paljon. Tulos ei ainakaan ole kehittynyt odotetusti tai toivotusti, mikä luonnollisesti vaikuttaa noihin. Tosin Nordean tapauksessa tuossa P/E:ssä saattaa näkyä tietyiltä osin myös markkinoiden varautuneisuus ja arvostusta syöneet (+ esimerkiksi sakkouhkaa lisänneet) negatiiviset uutiset.

+/- PSD2. Mediassa on paljon puhuttu tämän vaikutuksesta mm. paperisiin tunnuslukulistoihin, mutta se ei vain rajoitu siihen. Sama direktiivi tosin vaikuttaa myös kolmansien osapuolien mahdollisuuksiin hyötyä pankin palveluista, kun mahdollisuus avata maksutilejä ulkopuolisille mahdollistuu. Hyvässä lykyssä pankki pystyy tarjoamaan entistä enemmän palveluita kolmansien osapuolien kautta, huonossa lykyssä taas tuo voi syödä pankin tuottoja. Käsittääkseni ainakaan Suomessa ei vielä mitään aivan valtavaa buumia ole tämän osalta tullut/tulossa, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin.

+/- Von Koskull vaihtoon. Koskullin aika on ollut sijoittajan näkökulmasta aika karmeaa kamaa. Oliskos se nyt viitisen milliä per päivä mitä arvosta on sulanut Von Koskullin aikana? Siihen mulla ei kuitenkaan riitä ballsit, että lähtisin liiaksi ennustamaan vaihdon pitkäaikaisia vaikutuksia. Henkilökohtaisesti kuitenkin odotan melkoisen rajuja toimenpiteitä tuloksen saamiseksi nousuun useamman laihan vuoden jälkeen. En olisi yllättynyt, vaikka esimerkiksi henkilöstöä leikattaisiin lähivuosina merkittävästikin ja/tai toimintoja siirrettäisiin halvempiin maihin. Hauskana esimerkkinä, vilkaisin juuri tätä kohtaa kirjoittaessani mitä paikkoja on Nordean hakuun. Viroon 17, joissa viidessä on otsikossa "Finnish Speaking" ja kahdessa "Swedish Speaking". Suomeen paikkoja oli 28 ja Puolaan vaatimattomat 116, tosin ainakaan mainittavan suurta määrää ei skandinaavisia kieliä puhuvia Puolaan ainakaan otsikon perusteella haettu.

- Alan sääntely lisääntyy jatkuvasti. Käytännössä tuo näkyy mm. siinä, että tiettyihin toimintoihin panostetaan paljon, vaikka ne eivät tuota talolle suoraa tulosta viivan alle. Taikasanat AML, KYC, CTF ja vastaavat pikemminkin pitävät miinusmerkkiä tuovat sakot poissa/pieninä kuin tuovat profittia. Sivuillaan Nordea toteaa, että "Olemme investoineet vuodesta 2015 lähtien yli 700 miljoonaa euroa riskienhallintaan, compliance-toimintoihin ja toimintavarmuuteen. Tästä summasta 400 miljoonaa euroa on käytetty yksinomaan rahanpesun estämiseen ja talousrikollisuuden torjuntaan." Ei tuollaisia summia pistetä vain hyvää hyvyyttään asiaan. Onko tuo luku sitten aikavälillä 2020-25 mitä, niin sitä on vaikea ennustaa.

- Imago tuntuu heikolta. Tasaisin väliajoin tulee mediassa esille väärinkäytöksiä ja epäilyjä, joista tuntuu nousevan melkoinen haloo. Näppituntumalla kilpailijat selviävät tällä saralla paremmin, esimerkiksi Dansken Viron toimintojen linkittyminen melkoiseen rahanpesuvyyhtiin tuntui menevän mediassa ohi melkoisen nopeasti ja huomaamattomasti. Siihen en kuitenkaan pysty ottamaan kantaa, miten tämä käytännössä näkyy tai voi näkyä pidemmän ajan kehityksessä.

Henkilökohtaisesti olen ajoittain miettinyt, että salkkuun voisin hommata jonkin verran Nordeaa. En henkilökohtaisesti näe tuota "vakaana osinkoautomaattina", "vakaana nousijana" tai vastaavana, vaan "hillityn riskin pelilappuna". Mä en ole sijoittamisen ammattilainen ja varsinkaan tunnuslukuja en tähän hätään ole todellakaan plärännyt, joten puhun vain tämänhetkisestä fiiliksestäni. Jos vakaammin alan harkita tuohon lappuun rahojeni pistämistä, niin tätä kirjoitusta enemmän vielä tulen asiaa itse miettimään ja laskemaan asioita.

Summa summarum. Hajauta tarpeeksi, lue aiheesta, opi virheistä, määrittele miten siedät riskiä, perehdy sekä yritykseen että toimialaan ja ole kärsivällinen. Ihan sama mistä osakkeesta on kyse, niin mikään ei ole "idioottivarma". Tietyn profiilin sijoittajalle osake X saattaa olla äärimmäisen kiinnostava, toiselle taas ehdoton no-no. Onko Nordea juuri sinulle sopiva lappu hankittavaksi, niin suosittelen määrittelemään sen itse.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ensinnäkin heitän ihan lonkalta mitään tietämättä, että kannattaa noissa EU:n säätelyasioissa muistaa että vaikka ne ovat kalliita ja voivat olla pienemmille jopa ylitsepääsemättömiä, niin jos näin on niin se tarkoittaa liiketoimintajärjestelyjä eli sitä että toimijoita poistuu kentältä, kilpailu vähenee ja kannattavuus kasvaa.
Onko Nordea juuri sinulle sopiva lappu hankittavaksi, niin suosittelen määrittelemään sen itse.
Toisekseen tykkään tästä varovaisesta hengestä joka ketjussa vallitsee. En tiedä onko se perua siitä, että jokaisen esitteen lopussa on disclaimerit että lausuntoihin missä sisältyy sana tulevaisuus liittyy aina epävarmuustekijöitä jne vai mistä, mutta harvoin täällä vahvasti yksittäisten osakkeiden ostosuosituksia tyrkytetään ja hyvä niin. Vaikka monilla on varmasti näkemystä sen verran että uskaltaa omilla rahoillaan tehdä ostopäätöksiä, niin se että joku kovasti tyrkyttää näkemyksiään on usein merkki, että hänellä on joku oma lehmä ojassa että tai ettei hän ole vielä ymmärtänyt sitä varovaisuutta, jonka alaa seuranneet ovat oppineet.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kuten jo tuossa tulikin, niin ei munia yhteen koriin. Mitä Nordeaan tulee, niin pikaisesti heitän parit plussat ja miinukset.
Kiitos erittäin asiallisesta vastauksesta. Kaikkea mitä tuossa kerroit Nordeasta niin sen sisäistäminen vaatii hieman perehtymistä. Mutta näinhän se kuuluu ollakkin, että otetaan yrityksestä selvää ja tutustutaan siihen.

Nordeaa nyt otin eilen hieman ja tarkoitus tulevaisuudessa ottaa salkkuun eri toimialoilta osakkeita.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko muut täällä jo suunnitelleet osakesäästötilin perustamista? Tuossahan saa aika kivasti verovähennyksiä, kun myy salkun tappiolliset osakkeet (mitkä kuitenkin haluaa pitää) ja ostaa ne osakesäästötilin sisällä sitten takaisin. Onkohan niin, että tilille voi siirtää rahaa jo aiemmin, mutta kauppoja pystyy tekemään vasta 2.1 alkaen? Jos näin on (pitää varmistaa pankista), niin itse todennäköisesti laitan oman salkun tappiolliset laput 31.12 iltapäivällä lihoiksi ja heti 2.1 aamulla osakesäästötilille sisään. Voitollisia en lähde siirtelemään vielä, kun on tuota myyntivoittoa, osinkoa ja vuokratuloja tältä vuodelta nin paljon että ei riitä tuo tappiollisten lappujen myyntikään kattamaan niitä, mutta aika lähelle nollaa pitäisi päästä, ellei nyt vielä ennen vuoden vaihdetta paineta jotain isoa nousu/laskurallia.

Tappiollisten myynnin jälkeen kasassa on aikalailla se puolet osakesäästötilin kokonaissummasta, ja kassaa on sen verran että saan koko 50k siirrettyä tilille kerralla, mutta en varmaan osta aluksi mitään (pl. samat tappiolliset kuin myyn) vaan aloitan ostot jollain 2-3k/kk tahdilla markkinatilanteesta riippuen. Todella hyvä systeemi mielestäni, saa piensijoittaja korkoa korolle ilmiöstä saman hyödyn mitä indeksit ja vakuutuskuorta käyttävät. Ne ketä jaksavat sinne 50k säästää ja saavat 7% vuotuisen tuoton niin 20 vuodessa pääoma kasvaa 200 000 euroon.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Onko muut täällä jo suunnitelleet osakesäästötilin perustamista? Tuossahan saa aika kivasti verovähennyksiä, kun myy salkun tappiolliset osakkeet (mitkä kuitenkin haluaa pitää) ja ostaa ne osakesäästötilin sisällä sitten takaisin. Onkohan niin, että tilille voi siirtää rahaa jo aiemmin, mutta kauppoja pystyy tekemään vasta 2.1 alkaen? Jos näin on (pitää varmistaa pankista), niin itse todennäköisesti laitan oman salkun tappiolliset laput 31.12 iltapäivällä lihoiksi ja heti 2.1 aamulla osakesäästötilille sisään. Voitollisia en lähde siirtelemään vielä, kun on tuota myyntivoittoa, osinkoa ja vuokratuloja tältä vuodelta nin paljon että ei riitä tuo tappiollisten lappujen myyntikään kattamaan niitä, mutta aika lähelle nollaa pitäisi päästä, ellei nyt vielä ennen vuoden vaihdetta paineta jotain isoa nousu/laskurallia.

Tappiollisten myynnin jälkeen kasassa on aikalailla se puolet osakesäästötilin kokonaissummasta, ja kassaa on sen verran että saan koko 50k siirrettyä tilille kerralla, mutta en varmaan osta aluksi mitään (pl. samat tappiolliset kuin myyn) vaan aloitan ostot jollain 2-3k/kk tahdilla markkinatilanteesta riippuen. Todella hyvä systeemi mielestäni, saa piensijoittaja korkoa korolle ilmiöstä saman hyödyn mitä indeksit ja vakuutuskuorta käyttävät. Ne ketä jaksavat sinne 50k säästää ja saavat 7% vuotuisen tuoton niin 20 vuodessa pääoma kasvaa 200 000 euroon.

Kyllähän tuo kannattaa käyttöön ottaa ainakin kotimaisten osakkeiden kanssa. Riippuu nyt tietenkin, minkälaisilla ehdoilla ja kustannuksilla noita asiakkaille sitten lopulta tuodaan. Ei ainakaan omiin silmiin ole vielä osunut, että tarkempia tietoja yksikään välittäjä olisi vielä julkaissut.

Tuskin tuonne suoraan tulee kovin paljoa siirrettyä tavaraa. Pikku hiljaa ja tilanteen mukaan tai sitten juuri toisinpäin. Saas nähdä.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Kiitos erittäin asiallisesta vastauksesta. Kaikkea mitä tuossa kerroit Nordeasta niin sen sisäistäminen vaatii hieman perehtymistä. Mutta näinhän se kuuluu ollakkin, että otetaan yrityksestä selvää ja tutustutaan siihen.

Nordeaa nyt otin eilen hieman ja tarkoitus tulevaisuudessa ottaa salkkuun eri toimialoilta osakkeita.
Aikoinaan kun itse aloin tutustumaan sijoittamiseen hain kirjastosta kasan sijoituskirjoja. Seppo Saarion Saarion sijoituskirja, Kim Lindtrömin Vaurasto arvo-osakkeilla, Jukka Oksaharjun kirjat ja joitain muita. Kirjoista ei kyllä suoraan saa vastausta mitä osakkeita ostaa, mutta näkemys kasvaa. Twitteristä löytyy myös vilkasta sijoituskeskustelua sieltä mulla on kans kasa taloustwiittaajia joita seuraan.

Olisi hyvä osata hieman arvioida milloin osake on halpa ja milloin kallis. Yleisimmät tunnusluvut on P/E, P/B, ROE ja osinkotuotto%. Nämä on ainakin syytä opetella. Riippuu lisäksi paljon toimialasta mikä on halpa ja mikä kallis. Esim. teknologiayhtiöitä arvostetaan yleensä paljon korkeammilla kertoimilla mitä matalan jalostusasteen teollisuutta. Minusta se mihin pitää pyrkiä on oman ja itselle sopivan sijoitusstrategian luominen. Milloin ostaa? milloin myy? Montaako eri osaketta omistaa? Minkälaisia yhtiöitä? Laaja salkku suojaa hazardeilta, mutta useampia yhtiöitä on vaikeampaa seurata, eikä yksittäiset onnistumiset tuota niin hyvin. Kannattaa minusta pikkuhiljaa kokeilla pienin panoksin kunnes alkaa tuntumaan että on löytänyt tavan millä jää voitolle ja sen jälkeen vasta kasvattaa panoksia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nordeaa nyt otin eilen hieman ja tarkoitus tulevaisuudessa ottaa salkkuun eri toimialoilta osakkeita.

Tulee hieman myöhässä, mutta Nordea oli minullakin ensimmäinen ostamani osake viime syksynä. Sen jälkeen olen ostellut sitä tasaisesti lisää, kun se on tuntunut silloin poikkeuksellisen halvalta. No, viimeiset ostot tein vähän yli kuudella eurolla, ja sitten ajattelin, että nyt saa riittää. Laski se vieläkin, mutta nyt on kääntynyt nousuun. Virtuaalisesti olen tappiolla, mutta uskon tuon pitkällä tähtäimellä nousevan, ja osinkotuottojen olevan edelleen hyviä, vaikka osinkoa tarkistettaisiinkin alaspäin. Sain tästä joka tapauksessa hyvän oppitunnin siitä, kuinka laskeviin kursseihin ostamisessa usein käy. Olisi siis kannattanut odottaa, kun lasku jatkui aina vaan.

Nordealle hyvä vaihtoehto voisi olla myös Sampo, joka on yleensä mielletty varsin vakaaksi osakkeeksi. Sampo omistaa ison siivun Nordeaa, joten omistamalla Sampoa pääsee tavallaan myös Nordean omistajaksi. Nyt Sampo oli laskenut Nordean vanavedessä mielestäni liiankin alas, joten ostin sitä salkkuuni. Nyt kurssi onkin korjaantunut hieman ylöspäin.

Itse olen kehittänyt erilaisia omia analyysimenetelmiäni osakkeille yrittäen löytää sopivia hetkiä ostolle ja myynnille. Nämä pohjautuvat eri analyysipalveluiden suosituksille sekä tunnusluvuille sekä myös osakkeen viime aikaiselle käyttäytymiselle. Noihin on lisäksi laitettu turvamarginaalit. Noiden pohjalta en vielä ostopäätöksiäni tee, vaan lisäksi seuraan, mitä minua fiksummat ovat yhtiöstä kirjoittaneet.

Sen lisäksi olen huvikseni analysoinut ostojeni ja myyntieni ajoittamista vertaamalla näitä tietyn aikavälin minimi- ja maksimihintoihin. Tällä olen lähinnä pyrkinyt tutkimaan omaa toimintaani.

Minua viisaammat ovat varmasti sitä mieltä, että tällainen on turhaa ja ehdottomasti väärä tapa toimia. Voi ollakin, mutta itse teen kuitenkin päätökseni. Onhan niinkin sanottu, että analyytikkojen näkemyksiin ei kannata luottaa hirveästi. Näinkin se varmasti on. Tästä huolimatta aika iso osa ihmisiä luottaa niihin, joten siksi nekin toimivat ainakin jonkinlaisena ajurina kursseille.
 
Tulee hieman myöhässä, mutta Nordea oli minullakin ensimmäinen ostamani osake viime syksynä. Sen jälkeen olen ostellut sitä tasaisesti lisää, kun se on tuntunut silloin poikkeuksellisen halvalta. No, viimeiset ostot tein vähän yli kuudella eurolla, ja sitten ajattelin, että nyt saa riittää. Laski se vieläkin, mutta nyt on kääntynyt nousuun. Virtuaalisesti olen tappiolla, mutta uskon tuon pitkällä tähtäimellä nousevan, ja osinkotuottojen olevan edelleen hyviä, vaikka osinkoa tarkistettaisiinkin alaspäin. Sain tästä joka tapauksessa hyvän oppitunnin siitä, kuinka laskeviin kursseihin ostamisessa usein käy. Olisi siis kannattanut odottaa, kun lasku jatkui aina vaan.

Minusta hoidit tilanteen laskevaan kurssiin erinomaisesti. Ilmeisesti otit suunnitelman ja pysyit siinä. Tällä hetkellä on varmasti useampi kaveri, joka pohti ostamista 5.5e hintaan vaan nyt ihmettelee notta miksi se nyt noin nousee? Yritän vain sanoa, että ajoittaminen on käytännössä mahdotonta ja olemalla orjallinen omalle osto-ohjelmalle, saat parempia tuloksia.

Itse olen kehittänyt erilaisia omia analyysimenetelmiäni osakkeille yrittäen löytää sopivia hetkiä ostolle ja myynnille. Nämä pohjautuvat eri analyysipalveluiden suosituksille sekä tunnusluvuille sekä myös osakkeen viime aikaiselle käyttäytymiselle. Noihin on lisäksi laitettu turvamarginaalit. Noiden pohjalta en vielä ostopäätöksiäni tee, vaan lisäksi seuraan, mitä minua fiksummat ovat yhtiöstä kirjoittaneet.

Sen lisäksi olen huvikseni analysoinut ostojeni ja myyntieni ajoittamista vertaamalla näitä tietyn aikavälin minimi- ja maksimihintoihin. Tällä olen lähinnä pyrkinyt tutkimaan omaa toimintaani.

Minua viisaammat ovat varmasti sitä mieltä, että tällainen on turhaa ja ehdottomasti väärä tapa toimia. Voi ollakin, mutta itse teen kuitenkin päätökseni. Onhan niinkin sanottu, että analyytikkojen näkemyksiin ei kannata luottaa hirveästi. Näinkin se varmasti on. Tästä huolimatta aika iso osa ihmisiä luottaa niihin, joten siksi nekin toimivat ainakin jonkinlaisena ajurina kursseille.

Onko se sitten turhaa vai ei, niin tulokset sen kertovat. Tärkeintä kuitenkin on, että perustat toimintasi faktoihin ja toimit päättämäsi mallin mukaisesti. Jos jäät fiiliksellä odottamaan "se nousee tästä vielä" tai "se laskee tästä vielä", niin tulokset eivät pitkässä juoksussa enää olekaan välttämättä ruusuisia. Voit toki olla analyysiesi kanssa väärässäkin, sehän olisi ikävää, mutta ainakin yrität!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös