Sijoitusvinkkejä?

  • 1 079 773
  • 6 063

Vipu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Twite kirjoitti:
Mistä lähtien raha on ollut riskitön sijoitusmuoto?

Käteisellähän on pikemminkin huikeat tuottomahdollisuudet tulevaisuudessa. Jos vessapaperin hinta jatkaa reipasta nousuaan, niin kova käteinen voi osoittautua todella hyväksi sijoituskohteeksi.
 

Viljuri

Jäsen
Mahtaisikohan kenelläkään olla käytännön kokemusta Ofexiin listautuneisiin PK-yhtiöihin sijoittamisesta?

En siis kysy sinänsä mitään yksittäisistä yhtiöistä, vaan pörssin toimivuudesta yleensä. Toki saattaa tällä palstalla jäädä vastauksetta, mutta kokeillaan kuitenkin...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rodion kirjoitti:
Jos arvostus ei ole mielestäsi liian korkealla tasolla, yritys tekee voittoa koko ajan ja jakaa osinkoa, niin miksi et pitäisi osakkeita vaikka seuraavat 30 vuotta?

Kiitos tästä neuvosta, sillä ajattelin katsoa ja odottaa. Nyt tuntuu pirun kivalta tämä puolentoista viikon nousukausi. Alun lopsahduksesta huolimatta sijoitetulle pääomalle on kertynyt kolmessa viikossa 9 prosentin korko, ihan mukavat kipurahat. Jatkuisi vain samanlaisena...
 

The Analyser

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Toverit.
Jatkoajan osakesijoittajat, onko teitä muita kuin allekirjoittanut?

Itse olen liikkeellä toisaalta riskisellä ja ei-ihan-tavallisella osakesalkulla jonka jakauma 2.2.2006 klo 10.42 seuraava:

AFFECTOGENIMAP 5,6%
AMER SPORTS 9,0%
BIRKA LINE 7,5%
CAPMAN B 4,2%
CARGOTEC B 8,5%
EFORE 5,2%
FISKARS A 7,2%
NOKIAN RENKAAT 7,1%
OUTOKUMPU 9,8%
RAPALA VMC 4,5%
RAUTARUUKKI 16,4%
TECHNOPOLIS 15,0%

Pyöristyksistä johtuen prosenttiosuuksien loppusumma poikkeaa sadasta.

Rahastosijoituksia minulla ei ole eikä tule, suora osakesijoittaminen on rutkasti mielenkiintoisempaa riskeineen päivineen. Riskihän on aina hauska lisä elämään :)

Taulukosta tuli hieman juosten kustun näköinen johtuen siitä ettei tänne ole mahdollista lisätä excel-taulukoita. Mitä muut rahojaan sijoittelevat ovat mieltä salkun rakenteesta? Toimialoittaista hajautusta pitäisi kyllä lisätä. Itse olen sijoittanut myös kaikki 6v aikana nostetut opintolainani, joita pitäisi pikku hiljaa maksella takaisin. Olen tehnyt niillä noin 40% voiton, kannatti siis ottaa halpaa lainaa. Pääasiassa noita rahoja on kiinni rautaruukissa.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onhan tuota jotain pientä aina tullut puuhasteltua. Muistan kuinka 16-vuotiaana aloitin kesätyörahoilla ja vanhan Tunturi-mopedin myytyäni ja ostin niillä 10 kpl Lohjan A-osakkeita. Eikä ollut tuolloin arvo-osuustileistä tietoakaan vaan osakekirjat sai kotiin osinko- ja merkintäkuponkeineen. Nykyäänhän noita ei näe kuin koneen putkelta, mutta ehkä se silti parempi on näin.

Ja kyllähän tuota edelleenkin olen tällainen aika "laiska" sijoittaja eli enemmänkin Buy&Hold -tyyppiä. Kauppoja tulee tehtyä yleensä korkeintaan yksi kuukaudessa.

Aika iso kakku sijoituksista on tässä noteeraamattomassa firmassa eli omassa työpaikassa. Noteerattujen yritysten ja rahastojen osalta salkun sisältö näyttää tältä:

Koodi:
Elektrobit Group Plc	7,60 %
Basware Corporation	6,26 %
Huhtamäki Oyj	        4,31 %
Fiskars Corporation A	4,27 %
Kemira Oyj	        4,14 %
Nokia Corporation	3,41 %
TeliaSonera AB	        3,39 %
M-real Corporation B	3,09 %
Aldata Solution Oyj	2,97 %
Okmetic Oyj	        2,42 %
eQ Oyj	                2,37 %
Nokian Tyres Plc	1,87 %
Scanfil Plc	        1,69 %
Mandatum Russia	        5,93 %
Mandatum China	        3,59 %
Mandatum Medilife	4,76 %
Sampo Japani	        5,29 %
Korkorahastot	       32,64 %

Lähtölaskennan tuntua ilmassa tällä hetkellä seuraaville: Aldata, Okmetic ja Mandatum MediLife. Toimialahajautusta pitäis itsekin lisätä reilustikin.

Old TJ
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
varjo kirjoitti:
Sanokaas joku palstan sijoitusihmisistä, että mitä pitäisi tehdä juuri nyt Pohjolan osakkeille.

Kerropas varjo mitä tapahtui omistamillesi Pohjolan osakkeille. Möitkö ne heti ensimmäisessä vaiheessa OKOlle vai nyt myöhemmin kun ko. pankki käytti pakkolunastusoikeuttaaan?

Tässäkin ketjussa on tullut kerrottua oma käsityksensä erilaisisa säästövaihtoehdoista. Jos merkkejä riittää niin suorat osakekaupat ovat mainio keino hiukan rikastua. Jokainen kuitenkin valitsee itselleen sopivimman ja parhaimman vaihtoehdon säästöratkaisuille. Monet suosivat jopa takuutuottoista vaihtoehtoa.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Kysytäänpä täältä hieman vinkkiä, eli jos minulta löytyisi n. 1000€ ylimääräistä ja haluaisin sijoittaa sen esim. osakkeisiin tai rahastoihin niin mistä lähteä liikkeelle? Mikä olisi fiksuin tapa edetä asiassa? Ja riittääkö tuo 1000€ mihinkään kannattavaan sijoitukseen?
Itselläni ei ole mitään hajua miten tuo homma käytännössä toimii ja sitä kautta tieto jonkun pankin ehdotuksien järkevyydestä nollassa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
koukou kirjoitti:
Kysytäänpä täältä hieman vinkkiä, eli jos minulta löytyisi n. 1000€ ylimääräistä ja haluaisin sijoittaa sen esim. osakkeisiin tai rahastoihin niin mistä lähteä liikkeelle? Mikä olisi fiksuin tapa edetä asiassa? Ja riittääkö tuo 1000€ mihinkään kannattavaan sijoitukseen?
Itselläni ei ole mitään hajua miten tuo homma käytännössä toimii ja sitä kautta tieto jonkun pankin ehdotuksien järkevyydestä nollassa.

Tonnihan riittää aivan loistavasti, sen kun tyrkkäät sen johkin fiksuun osakerahastoon tai vastaavaan, ei sinun tarvi välttämättä itse olla konkreettisesti osakkeita ostamassa, varsinkin kun tonnilla ei välttämättä mitä tahansa osakkeita saa, riippuen siitä paljonko minkäkin osakkeen pörssierä on, kun erä jos on hirmu iso ja osakkeen kappalearvo korkea niin likviditeetti heikkenee elikkäs tarvii paljon massia ehkä jopa useamman tonnin saadakseen ostettua jotain tiettyä osaketta. Eli rahastoon vaan ja sitäpaitsi ne jampat kyllä hoitelee sijoitukselle tuottoa ihan sitten ilman, että mitään itse tarttee duunailla. Sinne vaan, tietenkään tuotto ei ole varmaa ja tappiokin on mahdollista, mutta elämä on.

Itse eilen lähinnä sijoitin omaan vatsaani niin paljon olutta, että vähänkö tekisi mieli sijoittaa johonkin prostituoituun tai johonkin kun se nyt vielä tällä hetkellä ei ole edes laitonta. Mikähän siinäkin on, että darrassa tekee aina niin pirusti mieli...
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
koukou kirjoitti:
Kysytäänpä täältä hieman vinkkiä, eli jos minulta löytyisi n. 1000€ ylimääräistä ja haluaisin sijoittaa sen esim. osakkeisiin tai rahastoihin niin mistä lähteä liikkeelle? Mikä olisi fiksuin tapa edetä asiassa? Ja riittääkö tuo 1000€ mihinkään kannattavaan sijoitukseen?
Itselläni ei ole mitään hajua miten tuo homma käytännössä toimii ja sitä kautta tieto jonkun pankin ehdotuksien järkevyydestä nollassa.

Minä olen tienannut todella hyvin tämän rahaston ansiosta:

http://sampo.is-asp.com/funds/fundprofile_hex.html?sym=MANDRUSSIK.FIF&fundid=2769,2769

Vuoden tuotto reippaasti yli 100%. Viime kuukausina kasvu on ollut erityisen hyvää. Viimeisen kuukauden tuotto 12%. Kyseessä on rahasto, joka sijoittaa lähinnä Venäjän energiayhtiöihin, jotka ovat kasvaneet viime vuosina merkittävällä tavalla.

Minulla on varallisuutta myös toisessa rahastossa, jonka tuotto on niinikään ollut melko hyvä:

http://sampo.is-asp.com/funds/fundprofile_hex.html?sym=SAMPOKEOSK.FIF&fundid=2603,2603

Kyseessä on uusi, viime vuoden loppupuolella perustettu rahasto, joka sijoittaa kehittyville markkinoille.

Molemmat ovat ns. korkean riskin rahastoja, joten koko salkkua ei niihin kannata sijoittaa. Mutta esimerkiksi Venäjän markkinoiden kasvulle ei näy loppua, joten pitäisin sinne sijoittamista melko varmana juuri tällä hetkellä.
 
Suosikkijoukkue
Vaasa
koukou kirjoitti:
Kysytäänpä täältä hieman vinkkiä, eli jos minulta löytyisi n. 1000€ ylimääräistä ja haluaisin sijoittaa sen esim. osakkeisiin tai rahastoihin niin mistä lähteä liikkeelle?

Minulle se yksinkertainen tapa jo useamman vuoden takaa oli http://www.gyllenberg.fi/ voit tehdä rahastomerkinnän suoraan netissä ilman pankissa käyntiä. Heidän palvelussaan voit myös seurata päivittäin omalta koneeltasi kuinka omaisuutesi voi. Rahastosäästäminenkin hyvä vaihtoehto; monta eri tyyppistä rahastoa eri riskitasolla
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
koukou kirjoitti:
Kysytäänpä täältä hieman vinkkiä, eli jos minulta löytyisi n. 1000€ ylimääräistä ja haluaisin sijoittaa sen esim. osakkeisiin tai rahastoihin niin mistä lähteä liikkeelle? Mikä olisi fiksuin tapa edetä asiassa? Ja riittääkö tuo 1000€ mihinkään kannattavaan sijoitukseen?
Itselläni ei ole mitään hajua miten tuo homma käytännössä toimii ja sitä kautta tieto jonkun pankin ehdotuksien järkevyydestä nollassa.
Pitäisi varmaan pohtia sijoitushorisonttia,tuottovaatimusta ja sitä kuinka paljon perse kestää kurssivaihteluita.

Itse pistäisin kolmeen indeksirahastoon (vaikkapa www.seligson.fi : Euro, Japani ja Brands) neljännesvuosittain 83,3e/rahasto eli 250e/vuosineljännes. Sen jälkeen jatkat samaan malliin hamaan tulevaisuuteen.

Tulee hajautusta ajallisesti, toimialallisesti ja alueellisesti eikä tarvitse juurikaan omaa päätä vaivata sijoitusasioilla. Kaupan päälle pienet kustannukset.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
The Original Jags kirjoitti:
Molemmat ovat ns. korkean riskin rahastoja, joten koko salkkua ei niihin kannata sijoittaa. Mutta esimerkiksi Venäjän markkinoiden kasvulle ei näy loppua, joten pitäisin sinne sijoittamista melko varmana juuri tällä hetkellä.

Venäjään ja ehkä Kiinaan olen itsekin nyt sijoittamassa. Keskustelin asiasta ekonomistiystäväni kanssa ja sain ihan mielenkiintoista tietoa. Ei mitään sen erikoisempaa varmastikaan, mutta mikäpä asiantuntijalausunnon hankkimisessa olisi vikana. Pankkien myyjien mainospuheita en rupea kuuntelemaan.

Matalat riskit ei muutenkaan kiinnosta tässä vaiheessa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
The Original Jags kirjoitti:
Minä olen tienannut todella hyvin tämän rahaston ansiosta:

Miten nyt tässä valossa kommentoit ensimmäisellä sivulla tuputtamaasi uskispaskaa?

Laitan sen tähän, kun en ole varma osaisitko itse sitä löytää.

Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi". Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin. Niin hän mietti mielessään ja sanoi: ‘Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?’ Ja hän sanoi: ‘Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni; ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse’. Mutta Jumala sanoi hänelle: ‘Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?’ Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä." (Luuk 12:15-21)

Taivaspaikka vaarassa? Kamelit ja neulansilmä? Vai kuittaako Adventtikirkolle tilitetty kymmenesosa tämän ja samalla rauhoittaa pelon sielussa?
Jos Jumala ja taivas ovat olemassa niin kuin uskot, niin luuletkos että sinulla olisi sinne paikka?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
koukou kirjoitti:
Kysytäänpä täältä hieman vinkkiä, eli jos minulta löytyisi n. 1000€ ylimääräistä ja haluaisin sijoittaa sen esim. osakkeisiin tai rahastoihin niin mistä lähteä liikkeelle? Mikä olisi fiksuin tapa edetä asiassa? Ja riittääkö tuo 1000€ mihinkään kannattavaan sijoitukseen?

Pitäisi tietää riskinsietokykysi ja tuottovaatimuksesi lisäksi sijoituksen aikahorisontti. Rahastoja onkin jo hehkutettu, mutta niiden kuluista ei ole mainittu mitään. Tuollaisella kertasijoituksella rahastot tulevat usein erittäin kalliiki verrattuna suoriin osakesijoituksiin.

Osakkeita voi ostaa myös yksittäiskappaleina, eli se etteikö raha riittäisi pörssierään ei ole mikään este. Osakkeita on ostettava pörssierällä jaollinen oleva määrä TAI pörssierää pienempi määrä. Jos pörssierä on 100, niin voi ostaa n*100 osaketta "kerrallaan" TAI <100 osaketta, esim: 500 osaketta tai 27 osaketta.

Nuo alle pörssierän kokoiset määrät vain toteutuvat hitaammin, koska pitää löytyä vastaavia vajaita pörssieriä ostavia toimeksiantoja. Minä olen useasti ostanut vajaita pörssieriä ja aina on kyllä oston ja myynnin saanut toteutumaan päivässä. Ehkä jotain vähän vaihdettua (Nordic Aluminium esim. ) ei kannata ostaa alle pörssierää. Mitä suurempi vaihto osakkeella sitä helpommin ja nopeammin osakkeista pääsee eroon, tai niitä voi ostaa.

Jos tuo 1000e on "pelirahaa", joka voi pahimmassa tapauksessa heikentyäkin, niin suosittelen tutustumaan warrantteihin, ovat johdannaisia, joilla saa hurjan vipuvaikutuksen tuottoihin. Esimerkkiä pukkaa taas:

Jos odotat, että Nokia (tai Nasdaq-indeksi) nousee lähiaikoina, niin ostat ostowarrantteja ko. kohteille. Sitten katsot vaikka viikon ja huomaat, että Nokia on noussut 5% (tai Nasdaq 4%), niin warranttisi arvo onkin noussut noin 30%! Riippuen riskinottohalusta, voi jopa päivässä tuplata pottinsa, kun se Nokia (tai Nasdaq) nousee vaikka prosentin.

On myös olemassa myyntiwarrantteja, joiden arvo nousee, jos Nokian (tai Nasdaqin) arvo laskee. Eli "pörssiromahduksessakin" voi tehdä tuottoa.

Tietenkin tuo hurja vipuvaikutus toteutuu myös toiseen suuntaan, eli tappiota voi tulla helposti paljon.

Nokian lisäksi on useita muitakin osakkeita, joista on olemassa warrantteja. Samoin Nasdaqin lisäksi on olemassa muitakin indeksejä, joista on olemassa warrantteja.

Rahastot yleensä seuraavat aika tarkoin kohdemaansa pörssin yleisindeksiä, vaikka Venäjä-rahasto RTF:ää ja Suomi-rahasto OMHEXiä ja "Saksa"-rahasto DAXia. Onhan se hienoa, kun indeksi nousee ja rahaston arvo nousee. Mutta jos olisi laittanut vaikka DAX-warranttiin rahansa eikä rahastoon, niin joku 10% kuukausinousu voisi olla helposti 400%:n kuukausinousu!

Jos pelkää, ettei ehkä uskalla laittaa rahaansa likoon tuollaiseen, niin on olemassa ETF:iä, joilla ostetaan esim. jotain tiettyä indeksiä ikään kuin pörssistä. Tällä ETF-osuudella saa ko. indeksin tuoton ilman markkinariskiä. Eli about saman tuoton saa RTF:ään sijoittavalla ETF:llä, kuin venäjä-rahastolla. Ainoa vaan, että ETF:ien palkkiot ovat minimaaliset verrattuna rahastopalkkioihin. Lisäksi ETF:iä voi ostaa koska vaan ja myydä koska vaan ilman mitään ikäviä viiveitä, jotka ovat tuttuja rahastopuolelta.

Tässä hieman ETF:ien hinnoista:

"Eurooppalaisten indeksiosuusrahastojen vuotuisten hallinnointipalkkioiden keskiarvo (2003) oli 0,483 %. Sama luku vuonna 2003 aktiivisesti hoidetuille rahastoille oli 1,62% ja perinteisille indeksirahastoille 1,20% (Fitzrovia). Aktiivinen salkunhoito tarkoittaa, että rahastosalkun arvopaperiomistukset määräytyvät salkunhoitajan harkinnan mukaan."

Lisätietoa warranteista:

http://www.handelsbanken.se/shb/inet/IStartSv.nsf/Frameset?OpenView&id=Z_Warranter_Fin

Lisätietoa ETF:istä:

http://eqonline.fi/docs/eq/ETF_P.ppt

(uskaltaa avata tuon powerpoint-tiedoston)
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Warrantteihin, ETF:hin ja muihinkin sijoitusmuotoihin pätee hyvin Seppo Saarion kuolematon vinkki: Pysy poissa sellaisilta alueilta, joiden toimintaa et ymmärrä.

Aloittelijan kannattaa pysytellä rahastoissa ja suorissa sijoituksissa ja jättää optiot, warrantit ja muut jutut myöhäisempään aikaan, kun tietotaito markkinoiden toimivuudesta on parempi.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
En näe suurtakaan eroa rahastoiden ja ETF:ien välillä. Pankit vain tuputtavat rahastojaan kaikille, koska saavat mehukkaat palkkiot itselleen.

Ja tuskin kovin moni ymmärtää rahastoiden toiminnastakaan juuri mitään (esim. millä periaatteella salkunhoitaja sijoitettua varallisuutta hoitaa, miten määrittelee ostopaikat ja exitit). Eli sinällään kait sitten taavettitanopää ei voi sijoittaa kuin olutpulloihin ja käteiseen.

lisäys: Seppo Saario on muutenkin hieman kyseenalaisessa maineessa aktiivitreidareiden keskuudessa. Ihan päteviä neuvoja hänellä, mutta tietyissä asioissa omat mokat painavat eikä suositukset ole "puolueettomia".
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Rodion kirjoitti:
Ja tuskin kovin moni ymmärtää rahastoiden toiminnastakaan juuri mitään (esim. millä periaatteella salkunhoitaja sijoitettua varallisuutta hoitaa, miten määrittelee ostopaikat ja exitit). Eli sinällään kait sitten taavettitanopää ei voi sijoittaa kuin olutpulloihin ja käteiseen.

Ei ole tietoa salkunhoitajan tekemisistä, eikä ne edes kiinnosta. Miksi pitäisikään olla? Eihän monet tiedä autonkaan toiminnasta mitään ja silti ajelevat henkensä uhalla.

Jälkimmäistä virkettäsi en ymmärrä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
pernaveikko kirjoitti:
Ei ole tietoa salkunhoitajan tekemisistä, eikä ne edes kiinnosta. Miksi pitäisikään olla? Eihän monet tiedä autonkaan toiminnasta mitään ja silti ajelevat henkensä uhalla.

Jälkimmäistä virkettäsi en ymmärrä.

Viittasin tuohon duden kirjoittamaan Saarion ohjeeseen, joka duden mukaan pätee hyvin:

"muihinkin sijoitusmuotoihin pätee hyvin Seppo Saarion kuolematon vinkki: Pysy poissa sellaisilta alueilta, joiden toimintaa et ymmärrä."
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
bisnesman kirjoitti:
Itse pistäisin kolmeen indeksirahastoon (vaikkapa www.seligson.fi : Euro, Japani ja Brands) neljännesvuosittain 83,3e/rahasto eli 250e/vuosineljännes. Sen jälkeen jatkat samaan malliin hamaan tulevaisuuteen.

Tulee hajautusta ajallisesti, toimialallisesti ja alueellisesti eikä tarvitse juurikaan omaa päätä vaivata sijoitusasioilla. Kaupan päälle pienet kustannukset.

Seligsonin "johtotähti" on viime aikoina ollut Russian Prosperity. Viimeisen vuoden aikana kasvu on ollut yli 100%. Toinen suositeltava rahasto voisi olla vaikka Tapiolan Kehittyvät Markkinat tai saman firman uusi Kiinteistö-rahasto. Kehittyvät markkinat sijoittaa Itä-Eurooppaan, Aasiaan (ei Japani), Latinalaiseen Amerikkaan ja soveltuvilta osin Afrikkaan. Kiinteistö-rahaston kohteena ovat erilaiset liiketilat, hotellit, jne. ympäri pääasiassa Länsi-Euroopan alueella. Säästämisessä kannattaa tavallisen kuluttajan myös miettiä kohteen turvallisuutta. Kehittyviltä markkinoilta saa varmasti parhaan tuoton, mutta esimerkiksi kiinteistöissä raha on paremmassa turvassa.

Itse en ole juurikaan perehtynyt warranteihin tai johdannaisiin. Ja tuskinpa tällä hetkellä on edes tarvetta. Ei noita pelimerkkejä ole ihan liikaa kertynyt kuitenkaan. Parempi pysytellä siis matalammilla vesillä. :)
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
teemu_s kirjoitti:
Itse en ole juurikaan perehtynyt warranteihin tai johdannaisiin. Ja tuskinpa tällä hetkellä on edes tarvetta. Ei noita pelimerkkejä ole ihan liikaa kertynyt kuitenkaan. Parempi pysytellä siis matalammilla vesillä. :)

Warrantit ja muut johdannaiset (optiot) ovat nimenomaan hyviä sijoituskohteita kun pääoma on pieni. Tämä mahdollistaa mielekkäät tuotot pienellä pääomalla. Eli vipuvaikutus on hyvä eikä tarvitse esim. velkavivulla nostaa tuottoa.

Jos 1000e laittaa rahastoon, joka nousee 20% vuodessa, niin se on "hurjat" 200e tuottoa p.a.

Jos laittaa 1000e warranttiin tai johdannaiseen, joka nousee päivässä 20%, niin paljonkose se on tuottoa p.a.?

Noh, eihän tietenkään joka päivä voi saada 20% tuottoa, ellei ole joku jeesus. Mutta pointtina siis on se, että johdannaisilla voidaan saada mielekästä tuottoa jo pienellä pääomalla.

Minun ihan ensimmäinen optio-ostokseni oli noin vuosi sitten: ostin Metson optioita 200 eurolla. Myin ne parin kuukauden päästä ostohetkestä ja sain niistä 900 euroa.

Seuraava optio-ostokseni oli Orionia noin 2000 eurolla, pidin niitä muutaman kuukauden ja myin pois 5000 eurolla. Tuottoa kivasti...

Joko alkaa valjeta johdannaisten hyödyt? :)
 

Luukkuvahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Rodion kirjoitti:
Tuollaisella kertasijoituksella rahastot tulevat usein erittäin kalliiki verrattuna suoriin osakesijoituksiin.

Puhuttiin siis noin 1000 €:n kertasijoituksesta. Ihanko oikeasti? Vaikka olisi passiivinen kaupankävijä. Olisiko kellään vinkkejä välittäjistä, joilla arvo-osuustilit ja transaktiokorvaukset ovat kohtuuhintaisia, ja siten PIENsijoittajalle sopivia. Usein nuo näyttävät olevan sitä luokkaa, ettei tonnilla vielä kovin paljon hajautella. Laskutapa riippunee tietysti myös tuotto-odotuksista ja sijoitusajasta.

Itse olen sijoitellut tuulipukumaisesti rahastoihin (pääsääntöisesti korko-sellaisiin), koska se on yksinkertaisesti ollut helppoa. Eikä näillä tuloilla isoja summia pyöritelläkään. Vähitellen olisi tarkoitus ottaa kuitenkin selvää muistakin vaihtoehdoista, ja varsinkin nuo Rodionin mainitsemat ETF:t vaikuttavat mielenkiintoisilta.
 
Viimeksi muokattu:

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Luukkuvahti kirjoitti:
Puhuttiin siis noin 1000 €:n kertasijoituksesta. Ihanko oikeasti? Vaikka olisi passiivinen kaupankävijä. Olisiko kellään vinkkejä välittäjistä, joilla arvo-osuustilit ja transaktiokorvaukset ovat kohtuuhintaisia, ja siten PIENsijoittajalle sopivia.

Minun arvo-osuustili maksaa 0e/kk. Jos kävisi vähemmän kauppaa, niin 2e/kk vaikka olisi miljoonaa eri osaketta miljoona kappaletta kutakin.

Minun pankissani perushinnat ovat alle 600e:n ostolle 5e ja alle 1100e:n 9 e. Tuosta isommat oli muistaakseni 0,18% + 8,4e/ostos. Jos tekee kauppaa paljon, kustannukset alenevat.

Ja tässä lienee halvin tapa käydä osakekauppaa tällä hetkellä Suomessa kenelle tahansa:

Käy kauppaa Helsingin pörssissä niin paljon kuin haluat kiinteään hintaan 2,99 €/osakekauppa kuuden kuukauden aikana.

http://www.nordnetpankki.fi/
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Warret on hyviä pelilappuja, riskinä on toki hävitä kaikki, mutta ainakin riski on rajattu. Niitähän löytyy sitten sekä laskuun että nousuun (+vieläkin eksoottisempia), näkemyksestä riippuen. Sitten on näitä optioita joissa on myös kohtalainen vipu, käyttäytyvät maltillisemmin kuin warret, voi myös vaihtaa osakkeiksi.

Kaikkein parhaimmat tuotot saa jos onnistuu löytämään käänneyhtiön jonka kurssi on huonoista ajoista johtuen painunut alas. Kurssikin nousee kun tulos alkaa jälleen parantumaan. Yleensä vaatii myös vaihdoksia johdossa. Ehdottomasti kannattaa ennen sijoituspäätöstä tutustua kaikkeen saatavissa olemaan materiaaliin.

Osakkeista saa pitkällä tähtäimellä parhaan tuoton, mutta moni aina pettyy tullessaan mukaan poikkeuksellisina aikoina (silloin kun taksikuskitkin puhuvat osakkeista), eli malttia ja sijoitukset hyviin yhtiöihin, tai hyviksi muuttuviin.
Oma taiteenalansa on sitten se irtautuminen osakkeesta jonka tuottopotentiaali on huonontunut, tai kun osake on noussut "liikaa". B&H-sijoittaja ei pienistä hätkähdä mutta, ei silti kannata roikkua huonoissa yhtiöissä, vaan siirtää rahat paremmalle hevoselle.

Kaupankäyntikustannukset ovat tulleet kyllä aika alas, että jo pienellä panoksella voi siirtyä suoraan osakkeisiin, jos näkemystä löytyy. Vähänvaihdetuissa on hyvä pitäytyä pörssierissä, eli ei kannata lähteä ostamaan hajaeriä, niistä voi olla vaikea päästä eroon. Muutenkin kannattaa olla näissä epälikvideissä tarkkana ettei tule päivänkurssiin ostettua ylihintaisia lappuja, eli aina rajahinnalla.

Rahastot sopivat hyvin kuukausisäästämiseen ja ulkomaille sijoittamiseen sekä eksoottiselle markkinoille. Toki jos ei seuraa niin tarkasti ja silti haluaa olla mukana niin kotimaan rahastot ihan ok, hallinnointipalkkiot vievät pari%/pa..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös