Routainen Sydän kirjoitti:
Sijoituskeskusteluista kun oli puhe tuolla "vitutusketjun" puolella, niin kysyisin arvon palstalaisilta, minkälaisilla sijoitussysteemeillä - ja myöskin säästämissysteemeillä - kannattaisi lähteä liikenteeseen, kun olisi valmis laittamaan kuukaudessa pienehkön summan sijoituksiin - pienellä riskillä, tottakai.
Tämän tapainen kiinnostaisi:Muutenkin ehkä nuo metsäyhtiöt. Eikö ne ole aika tuottavia?
Jos haluat suurimman mahdollisen tuoton sijoituksellesi, niin sijoita suoraan osakkeisiin. Mutta jos ja kun olet aloittelija (minäkin olen vielä sitä), niin ehkä kannattaa valita sijoitusrahasto, joka hoitaa sijoittamisen puolestasi. Toki näissä rahastoissa on myös hallinnointikulunsa, mutta yleensä ne tuottavat kyllä ihan mukavasti, jos osaa valita oikean rahaston.
Omat kokemukseni näistä rahastoista ovat toistaiseksi olleet hyviä, ja olen n. vuoden sijoittamisen jälkeen todella mukavasti voiton puolella.
Rahastot kannattaa myös kilpailuttaa!! Vertaile eri pankkien sijoitusrahastoja. Ota huomioon mm. merkintäpalkkiot ja lunastuspalkkiot, sekä tietenkin viime viikkojen ja kuukausien tuotot. Seuraa myös talousjulkaisuja, koska niissä annetaan vinkkejä siitä, että mille aloille tai maantieteellisille alueille ennustetaan taloudellista kasvua.
Itse olen suosinut suuremman riskin sijoituskohteena Venäjää ja sen tuotot ovat olleet viime kuukausina aika mukavia. Mutta koko osakesalkkua ei kannata sijoittaa suuren riskin kohteeseen, koska riskin realisoituessa voit menettää suurimman osan sinne sijoittamastasi summasta. Sijoitukset kannattaa hajauttaa pienemmän ja suuremman riskin kohteisiin, ja mieluiten siten, että suurin osa salkustasi on hajautettu pienemmän riskin kohteisiin.
Jos haluat pääomallesi suurinta mahdollista tuottoa, niin kehittyvät markkinat (Venäjä, Baltia, Itä-Eurooppa, Kauko-itä) on tällä hetkellä paras kohde. Riskit näillä markkinoilla on olemassa, mutta ainakin toistaiseksi länsimaisten sijoittajien usko on pysynyt suurena. Venäjällä tosin Jukos-skandaali laski kursseja välillä roimasti, mutta tällä hetkellä on jälleen menossa noususuhdanne, jonka itse uskon kestävän jonkin aikaa - ilman uusia Jukos-skandaaleja tietenkin.
Jos haluat saada jo alussa kunnon tuottoa pääomallesi, niin pikkusummia ei kannata sijoittaa. Mutta jos haluat lähteä tarkkaillen liikkeelle, niin monet rahastot mahdollistavat esim. kuukausittaisen 30-60 euron kertasijoituksen rahastoon, jolloin sinun ei tarvitse heti lähteä liikkeelle esim. 500 eurolla.
Vielä sellainen tarkennus, että sijoittaminenhan ei ole säästämistä, vaan todellakin sijoittamista. :)