Indeksit alkavat olemaan nyt alkuvuoden tasoilla, joten voimme todeta, että korona on pörssien osalta tältä erää käsitelty.
Rommarit tosiaan jäivät asemille. Mielenkiintoista lukea tätä ketjua maaliskuun lopulta, todella paljon oli myyjiä ja erityisesti niitä, jotka jäivät odottamaan lisäalennuksia, vaikka osakkeet olivat kaikilla mittareilla juuri silloin ennätyshalpoja. Jos jotain oppia tästä voi ottaa, niin osakkeita pitää ostaa juuri silloin kun se tuntuu kaikista pahimmalta ja koko hommassa ei tunnu olevan mitään järkeä. Tällainen tilanne oli maaliskuun lopulla.
En kyllä itsekään saanut kaikkia lisäsijoituksia tehtyä mitä ajattelin, mutta sentään 10% lisää salkun kokoon. Jos nyt tulisi uusi dippi toisen aallon myötä, niin ompahan vielä kassassa rahaa.
Olihan tuo opettavainen kevät. Nyt kun jälkikäteen lukee omia kirjoituksia tuolta ajalta, niin olin jo helmikuun lopulla todennut, että osakkeet alkavat olla Helsingissä kalliita, ja koronan vaikutuksia ei tiedä. Jälkikäteen ajateltuna se olisi ollut ehkä ainakin kevennyksen paikka.
No, kun myllerrys sitten tapahtui, niin kyllä minä hermoilin. Ja yhdessä kohdassa laskua myinkin koko salkun tyhjäksi. Jälkikäteen ajateltuna se oli oikea päätös, mutta se olisi pitänyt tehdä jo hieman aiemmin, kun tuo tyhjennysmyynti kävi mielessä ensimmäistä kertaa mielessä jo silloin kun syöksy alkoi.
No, minulla ei missään vaiheessa ollut tarkoitus poistua markkinoilta kokonaan, vaan odotella sitä, kun ensimmäisiä merkkejä syöksyn oikenemisesta tulee, ja sitten aloittaa maltillisesti paluu markkinoille. Noin teinkin. Osan ostoista aloitin hieman liian aikaisin, mutta kokonaisuutena kuitenkin ajoitus osui varsin hyvin kohdilleen.
Onneksi tein nuo peliliikkeet salkun tyhjennystä koskien. Sain isomman käteiskassan näille ostoille romahduksen jälkeen.
Kovasti asiantuntijat huusivat mediassa romahduksen jälkeen, että "nyt ei saa panikoida, kyllä ne sieltä nousevat", mutta minua tämä ei vakuuta. Onhan se ihan selvää, että jos hyppää kyydistä vaikka romahduksen puolivälissä, ja palaa markkinoille vasta kun pohjilta on noustu esim. 5%, on säästänyt rahaa.
Onhan se ajoitus vaikeaa, mutta ei niitä huippuja ja pohjia tarvitse täydellisesti löytää. Riittää, että huomaa käänteen tapahtuvan. Nytkin laskutrendi kesti kuukauden. Jos kaksikin viikkoa oli tuosta poissa, sai "hyvän tuoton".