Sijoitusvinkkejä?

  • 1 080 255
  • 6 066

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Pankkiirit haukkuisivat hätiköinnistä, mutta poikkesin eilen buy&hold strategiastani radikaalisti, kun laitoin lihoiksi yli puolet suorista osakesijoituksistani. Onhan tässä olemassa isokin riski sille, että ajoitus meni nyt pieleen ja dippi osoittautuu jälkikäteen v:n malliseksi. Siltikään en järjellä pysty selittämään nykyistä kurssirallia ja testataan nyt kerrankin tällaista vahvempaa näkemyksen ottamista. Tarkoituksena on tankata reilusti lisää jos uusi dippi tulee ja ETF kk-säästäminen jatkuu joka tapauksessa, hieman korotetulla summallakin.

Suurimmat hillot tässä kuopassa tuli tehtyä Scandic Hotelsin ja KNOT Offshore Partnersin nousuilla, mutta tuli tulta myytyä vanhojakin papereita nyt pois, osa isolla tappiollakin (lähinnä finanssisektori). Kuopasta ostettuja jätin salkkuun vielä: Disney, Amazon, Sampo ja Viacom, nämä ovat keskimäärin 33% plussalla ostohetkeen ja saavat olla ns. pitemmässä salkussa vaikka heiluntaa tapahtuisi.

Nyt koitan vain malttaa itseni ja seurata markkinaa passiivisesti. Omassa skenaariossa kurssit korjaisivat alas kesän jälkeen kun Q2 tuloksia alkaa tulla ulos ja mahdollinen toinen aalto iskee samalla päälle.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Pankkiirit haukkuisivat hätiköinnistä, mutta poikkesin eilen buy&hold strategiastani radikaalisti, kun laitoin lihoiksi yli puolet suorista osakesijoituksistani. Onhan tässä olemassa isokin riski sille, että ajoitus meni nyt pieleen ja dippi osoittautuu jälkikäteen v:n malliseksi. Siltikään en järjellä pysty selittämään nykyistä kurssirallia ja testataan nyt kerrankin tällaista vahvempaa näkemyksen ottamista. Tarkoituksena on tankata reilusti lisää jos uusi dippi tulee ja ETF kk-säästäminen jatkuu joka tapauksessa, hieman korotetulla summallakin.

Suurimmat hillot tässä kuopassa tuli tehtyä Scandic Hotelsin ja KNOT Offshore Partnersin nousuilla, mutta tuli tulta myytyä vanhojakin papereita nyt pois, osa isolla tappiollakin (lähinnä finanssisektori). Kuopasta ostettuja jätin salkkuun vielä: Disney, Amazon, Sampo ja Viacom, nämä ovat keskimäärin 33% plussalla ostohetkeen ja saavat olla ns. pitemmässä salkussa vaikka heiluntaa tapahtuisi.

Nyt koitan vain malttaa itseni ja seurata markkinaa passiivisesti. Omassa skenaariossa kurssit korjaisivat alas kesän jälkeen kun Q2 tuloksia alkaa tulla ulos ja mahdollinen toinen aalto iskee samalla päälle.

Niin. Holdaaminen on kuulunut myös vahvasti omaan strategiaani, mutta nyt ei pystynyt millään järjellä enää perustelemaan sitä, miksi kurssit seilaavat jo huomattavasti korkeammalla kuin keskimäärin romahdusta edeltäneellä nousukaudella.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viitaten suurenkasikasiin ja petriin, me three.
 
Viimeksi muokattu:

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pankkiirit haukkuisivat hätiköinnistä, mutta poikkesin eilen buy&hold strategiastani radikaalisti, kun laitoin lihoiksi yli puolet suorista osakesijoituksistani. Onhan tässä olemassa isokin riski sille, että ajoitus meni nyt pieleen ja dippi osoittautuu jälkikäteen v:n malliseksi. Siltikään en järjellä pysty selittämään nykyistä kurssirallia ja testataan nyt kerrankin tällaista vahvempaa näkemyksen ottamista. Tarkoituksena on tankata reilusti lisää jos uusi dippi tulee ja ETF kk-säästäminen jatkuu joka tapauksessa, hieman korotetulla summallakin.

Olen tuonut itse aiemminkin esille, että en ole tuollaisen strategian fani. Pitää muistaa, että pörssi on plussummapeliä, joten markkinoilta pois oleminen on aina negatiivisen odotusarvon ratkaisu. On helppo katsoa kurssia taaksepäin että joo, helmikuun 15 kun myi ja osti maaliskuun 15 takaisin niin sai 40% alennuksella. Mutta jos se olisi niin helppoa, olisimme kaikki miljonäärejä.

Tuolla salkun tyhjennyksellä on positiivinen lopputulos vain todella rajuissa romahduksissa. Vain miten näkisit oman toimintasi, jos kurssit jatkaisivat tästä 7% ylöspäin ja sen jälkeen korjaisivat 15% alaspäin. Oltaisiin vasta 9% nykytason (missä myit) alapuolella, ja sulla on mennyt rahaa veroihin ja transaktioihin, ja 15% korjauksen jälkeen edelleen tuhannet huutelevat että vielä tullaan alas ja reilusti. Tuskin 9% halvennus miinus verot ja transaktiokustannukset vielä sinullekaan riittäisi vaan odottaisit käteinen sukanvarressa lisälaskua. Sitten lähdetään korjaamaan ylöspäin, jouluna saavutetaan nykytaso ja 2021 helmikuussa tehdään uudet kurssihuiput ja ollaan nykytasoa 20% ylempänä. Ei varmasti kovin mieluisa tilanne lyödä kaikkea uusiksi kiinni siinä kohtaa, ja katsot edelleen nousukautta käteinen sukanvarressa kun kurssit tekevät uudet huiput 5 vuoden kuluttua 70% nykytasoa ylempänä.

Yllä oleva vain esimerkkiskenaario, miten mielestäni helposti käy näille jotka koittavat isossa määrin (luokkaa 50+% salkusta) ajoittaa myyntejä ja ostoja. En sano että se on väärin, on täysin mahdollista että onnistuu mutta on ajatusvirhe kuvitella olevansa markkinoita viisaampi ja odottaa varmana 20+% rommauksia. Itse en oikeastaan koskaan myy markkinoiden ajoituksen vuoksi, mutta sen verran täälläkin ajoitusta harrastetaan, että jos ostettavaa ei löydy niin laitetaan ostorahat säästöön odottelemaan että löytyy.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Olen tuonut itse aiemminkin esille, että en ole tuollaisen strategian fani. Pitää muistaa, että pörssi on plussummapeliä, joten markkinoilta pois oleminen on aina negatiivisen odotusarvon ratkaisu. On helppo katsoa kurssia taaksepäin että joo, helmikuun 15 kun myi ja osti maaliskuun 15 takaisin niin sai 40% alennuksella. Mutta jos se olisi niin helppoa, olisimme kaikki miljonäärejä.

Hyvää opponointia ja olen pelikirjastasi pitkälti samaa mieltä. Kuten ehkä huomaat tekstistäni, niin realisoin puolet suorista osakesijoituksista, ETF-salkku jäi ennalleen ja sen kasvattaminen jatkuu. Jos uutta romahdusta ei tule, niin 80% nyt kotiutetuista varoista on noin vuodessa ETF:issä kk-säätämisen kautta. Toki voin missata tässä ison nousun. Ajoitusongelmahan pätee sekä myynteihin että ostoihin, joten en missään nimessä koskaan vetäisi esim. koko salkkua kerralla ulos tai sisään.

Syy siihen, että en ole pekissä ETF:issä on muuten se, että suorat osakesijoitukset lisäävät kiinnostusta pörssiin/yhtiöihin. Ja kyllä, sisälläni asuu pieni vedonlyöjä ja nyt mennään "gut feelingillä" kohti syksyä ohuemmalla osakesalkulla.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Olen tuonut itse aiemminkin esille, että en ole tuollaisen strategian fani. Pitää muistaa, että pörssi on plussummapeliä, joten markkinoilta pois oleminen on aina negatiivisen odotusarvon ratkaisu. On helppo katsoa kurssia taaksepäin että joo, helmikuun 15 kun myi ja osti maaliskuun 15 takaisin niin sai 40% alennuksella. Mutta jos se olisi niin helppoa, olisimme kaikki miljonäärejä.

Tuolla salkun tyhjennyksellä on positiivinen lopputulos vain todella rajuissa romahduksissa. Vain miten näkisit oman toimintasi, jos kurssit jatkaisivat tästä 7% ylöspäin ja sen jälkeen korjaisivat 15% alaspäin. Oltaisiin vasta 9% nykytason (missä myit) alapuolella, ja sulla on mennyt rahaa veroihin ja transaktioihin, ja 15% korjauksen jälkeen edelleen tuhannet huutelevat että vielä tullaan alas ja reilusti. Tuskin 9% halvennus miinus verot ja transaktiokustannukset vielä sinullekaan riittäisi vaan odottaisit käteinen sukanvarressa lisälaskua. Sitten lähdetään korjaamaan ylöspäin, jouluna saavutetaan nykytaso ja 2021 helmikuussa tehdään uudet kurssihuiput ja ollaan nykytasoa 20% ylempänä. Ei varmasti kovin mieluisa tilanne lyödä kaikkea uusiksi kiinni siinä kohtaa, ja katsot edelleen nousukautta käteinen sukanvarressa kun kurssit tekevät uudet huiput 5 vuoden kuluttua 70% nykytasoa ylempänä.

Yllä oleva vain esimerkkiskenaario, miten mielestäni helposti käy näille jotka koittavat isossa määrin (luokkaa 50+% salkusta) ajoittaa myyntejä ja ostoja. En sano että se on väärin, on täysin mahdollista että onnistuu mutta on ajatusvirhe kuvitella olevansa markkinoita viisaampi ja odottaa varmana 20+% rommauksia. Itse en oikeastaan koskaan myy markkinoiden ajoituksen vuoksi, mutta sen verran täälläkin ajoitusta harrastetaan, että jos ostettavaa ei löydy niin laitetaan ostorahat säästöön odottelemaan että löytyy.

Yleensä asia on juurikin näin, mutta juuri nyt jos pitää isoja pääomia osakkeissa, niin täytyy olla valmis kantamaan poikkeuksellisen kovaa riskiä omistuksistaan. Markkinathan hinnoittelee käytännössä kurssit nyt niin, että koronaviruksessa ei tule toista aaltoa. Minä en tuon puolesta halua lyödä vetoa ettei tule, joten olen siirtynyt markkinoilta pois ja katson miten tilanne kehittyy.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yleensä asia on juurikin näin, mutta juuri nyt jos pitää isoja pääomia osakkeissa, niin täytyy olla valmis kantamaan poikkeuksellisen kovaa riskiä omistuksistaan. Markkinathan hinnoittelee käytännössä kurssit nyt niin, että koronaviruksessa ei tule toista aaltoa. Minä en tuon puolesta halua lyödä vetoa ettei tule, joten olen siirtynyt markkinoilta pois ja katson miten tilanne kehittyy.
Sama. Minä olen poikkeuksellisesti valmis ottamaan sen riskin omien pitkän tähtäimen strategioiden vastaisesti, että olen poissa markkinoilta syksyyn asti ellei ihmeitä tapahdu. Muut saavat kantaa riskin ja korjata hyödyn onnistuessaan, minusta riski on hinnoiteltu väärin. Tämä ei ole normaali taloustieteellinen päätös vaan enemmänkin terveystieteellinen ja siksi luotto pörssiin ei ole normaalilla tasolla. Tosin pörssihän on oikeassa silloinkin kun se on väärässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Zale

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ottakaa nyt huomioon, ettei koronan mahdollinen toinen aalto tule aiheuttamaan lähellekään vastaavaa tiputusta kursseissa kuin tämä ensimmäinen. Lisäksi toinen aalto on hyvin todennäköisesti lievempi kuin ensimmäinen, koska jokainen maa eristää samantien, jos merkkejä siitä on.

Jos taas toista aaltoa ei tule, niin isompaa kurssilaskua tuskin nähdään. Markkinoilla on rahaa ennätyspaljon ja mitään tuottoa saa heikosti muualta. Kaikki dipit ostataan jo nyt seuraavana päivänä takaisin.

Jos nyt myy puoletkin salkusta, niin mielestäni ottaa hyvin ison riskin, jos siis mielessä on ostaa selkeästi halvemmalla takaisin.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Itseä vähän harmittaa, että en saanut enempää pääomia järjestettyä silloin kun kurssit olivat pohjalla.

Äläpä muuta viserrä, eilen kilahti pelimerkkejä tilille, niin vähän myöhässä tuli. En kyllä saanut edes läheltä pohjia kuin Scandicia jonka osto näyttää toistaiseksi onnistuneen.

Osakesalkku nousi tänään pitkästä aikaa pois pakkaselta. Noh horisonttia on työn lopetteluun asti ja pikaisesti laskien ensimmäiseen vapaaehtoiseen eläkkeeseen on 286kk aikaa.

Ite en osta ehkä nyt juuri mitään mutta jos ostan niin osakkeita joista saan ostoilla keskihintoja alemmas.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Markkinathan hinnoittelee käytännössä kurssit nyt niin, että koronaviruksessa ei tule toista aaltoa. Minä en tuon puolesta halua lyödä vetoa ettei tule, joten olen siirtynyt markkinoilta pois ja katson miten tilanne kehittyy.

Itse muotoilisin tuon ehkä ennemmin niin, että markkinat hinnoittelevat kurssit tällä hetkellä sen olettamuksen varaan, ettei mahdollinen toinen aalto aiheuta samanlaisia toimia, kuin nyt keväällä nähtiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Äläpä muuta viserrä, eilen kilahti pelimerkkejä tilille, niin vähän myöhässä tuli.
Eihän tämä kilpailu ole eikä sillä etteikö tuo harmittaisi, mutta silloin kun kurssit olivat maaliskuun lopulla pohjilla löin isosti ja tein pari järjestelyä, että saisin lisää mutta niissä kesti minusta johtumattomista syistä viikko-pari ja se oli jo vähän myöhäistä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Eihän tämä kilpailu ole eikä sillä etteikö tuo harmittaisi, mutta silloin kun kurssit olivat maaliskuun lopulla pohjilla löin isosti ja tein pari järjestelyä, että saisin lisää mutta niissä kesti minusta johtumattomista syistä viikko-pari ja se oli jo vähän myöhäistä.

Jep, ite en tehnyt asian eteen juuri mitään ja kyllä tileille jäi pari kymppiä käyttämättä mutta tykkään että sen verran on aina käytettävissä vaikka heräteostoihin.
Odotin vaan että oman yhtiön kassa olisi valmis osingonmaksuun. Erinäisten sattumien takia meni tänne asti että saatiin almut ahkerille. Kun normisti se on ollut maaliskuun alku.
No nyt olis millä pelata mutta eipä napostele. Kattellaan.

Ainiin sijoitusvinkkikin on. Älkää sijoittako LähiTapiolan tuotteeseen Suomi plus.
Paskan möivät.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Siirsin vaimon tilille 500€ ja kirjotin viestiksi "osta kajakki"
Sijoitin omaan hyvinvointiin. Suosittelen kaikille
 

Outsider

Jäsen
Siirsin vaimon tilille 500€ ja kirjotin viestiksi "osta kajakki"
Sijoitin omaan hyvinvointiin. Suosittelen kaikille

Noissa tulee helposti kaikenlaista piilokulua mitä ei osaa ennakoida ja parhaimmillaankin kiinteät kulut on lähes poikkeuksetta niin tolkuttomat, että kannattaa kyllä laskea kahteen kertaan kannattaako sijoitus. Kajakeista en tiedä mitään.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Miten se nyt minua auttaa, jos siirrän 500€ vaimosi tilille? Hän saa toisen kajakin?

No jos se ostaisi niillä rahoilla sen kajakin ja antaisi minun 500€ ylimääräisenä takaisin, niin minä olisin onnistunut huippuluokan sijoituksessa.
Ei sijoittamisen yleensäkään tarvitse auttaa kuin sijoittajaa itseään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
No jos se ostaisi niillä rahoilla sen kajakin ja antaisi minun 500€ ylimääräisenä takaisin, niin minä olisin onnistunut huippuluokan sijoituksessa.
Ei sijoittamisen yleensäkään tarvitse auttaa kuin sijoittajaa itsään.
Eikös tämä ala täyttämään jo jonkinlaisen pyramidihuijauksen tunnusmerkistöä?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Onko siihen mitään yleistä nyrkkisääntöä tai pohdintoja, kun on koronan pohjien aikaan laittanut rahaa liikenteeseen, niin kuinka kovalla kasvulla niiden ostettujen osakkeiden myyminen olisi paikallaan? Itsellä on nyt yhdet osakkeet nousseet lähes 50 prosenttia, joka on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen tuotto parin kuukauden aikajaksolta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko siihen mitään yleistä nyrkkisääntöä tai pohdintoja, kun on koronan pohjien aikaan laittanut rahaa liikenteeseen, niin kuinka kovalla kasvulla niiden ostettujen osakkeiden myyminen olisi paikallaan? Itsellä on nyt yhdet osakkeet nousseet lähes 50 prosenttia, joka on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen tuotto parin kuukauden aikajaksolta.

Ei kai tuolle oikein mitään nyrkkisääntöä ole. Enemmänkin ratkaisevaa on tuleva eikä jo tullut tuotto. Itse teen myynnin sillä perusteella, että arvioimani tuotto tästä herkästä eteenpäin olisi jollain toisella osakkeella selvästi suurempi.

Ja myös siinä tapauksessa saattaisin tehdä myynnin, että arvioin osakekurssin nyt nousseen niin merkittävästi, että suunta on todennäköisemmin alaspäin. Tämä poikkeaa tuosta aiemmasta siten, etten sijoita rahoja heti mihinkään, vaan jään odottamaan parempia ostopaikkoja.

Näissä pitää toki huomioida myyntiverot ja välityspalkkiotkin.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kai tuolle oikein mitään nyrkkisääntöä ole. Enemmänkin ratkaisevaa on tuleva eikä jo tullut tuotto. Itse teen myynnin sillä perusteella, että arvioimani tuotto tästä herkästä eteenpäin olisi jollain toisella osakkeella selvästi suurempi.

Ja myös siinä tapauksessa saattaisin tehdä myynnin, että arvioin osakekurssin nyt nousseen niin merkittävästi, että suunta on todennäköisemmin alaspäin. Tämä poikkeaa tuosta aiemmasta siten, etten sijoita rahoja heti mihinkään, vaan jään odottamaan parempia ostopaikkoja.

Näissä pitää toki huomioida myyntiverot ja välityspalkkiotkin.

Juurikin näin. Tulevat tuotot ratkaisee, menneet on vain kivaa nippelitietoa.

Minä myin tänään ensimmäisen omistukseni pitkään aikaan, vaikka omaan filosofiaan kuuluu Buy&Hold. Nyt ollaan kuitenkin kyseisen osakkeen osalta jo ylitetty 20 % maaliskuun alussa nähty aiempi ATH ja yrityksen markkina-arvo on omia laskelmiani lähes 25 % korkeammalla. Velkaelvytys on poistamassa markkinoilta paljon riskiä, joka puolestaan näkyy siinä, ettei riskiä enää samassa määrin tarvitse diskontata pörssikursseihin ja P/E-luvut sekä muut arvostuskertoimet voivat kohota poikkeuksellisen korkeiksi. Tämän kyseisen myymäni yhtiön kohdalla kuitenkaan tuo riski ei mielestäni ole poistunut samassa määrin kuin markkinoilla muuten.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Piensijoittajan yksi suurimmista virheistä on myydä hyvin nousseita osakkeita ja tankata lisää laskevia. Yleinen ajatusvirhe, että paljon nousseet olisivat kalliita. Menestyjillä on tapana menestyä myös jatkossa, amazon, google, netflix, microsoft, apple etc.

Nimimerkillä myin nesteet 100% voitolla, 400% halvemmalla kuin hinta muutaman vuoden päästä.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Piensijoittajan yksi suurimmista virheistä on myydä hyvin nousseita osakkeita ja tankata lisää laskevia. Yleinen ajatusvirhe, että paljon nousseet olisivat kalliita. Menestyjillä on tapana menestyä myös jatkossa, amazon, google, netflix, microsoft, apple etc.

Nimimerkillä myin nesteet 100% voitolla, 400% halvemmalla kuin hinta muutaman vuoden päästä.


Momentum-ilmiö on kyllä hyvin tiedossa. Aikanaan tein graduakin aiheesta. Nyt kuitenkaan myymäni firman osalta "fundamentit" ei tue näin hurjaa kurssikehitystä. Minun mielestäni siis.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko siihen mitään yleistä nyrkkisääntöä tai pohdintoja, kun on koronan pohjien aikaan laittanut rahaa liikenteeseen, niin kuinka kovalla kasvulla niiden ostettujen osakkeiden myyminen olisi paikallaan? Itsellä on nyt yhdet osakkeet nousseet lähes 50 prosenttia, joka on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen tuotto parin kuukauden aikajaksolta.
Jos treidata haluat, niin sitten kun katsot osakkeen arvostuksen ylittäneen perusteltavan tason ja uskot saavasi parempaa tuottoa jostain muualta.

Omat eniten tuottaneet osakkeet ovat menneet heittämällä yli analyytikoiden tavoitearvoista ja olisin menettänyt paljon, jos olisin myymään ryhtynyt.

Todennäköisimmin tulet tuolla strategialla myymään menestyjät (liian aikaisin) pois ja hirttäydyt luusereihin. Joskus voi onnistua, mutta pitkässä juoksussa häviät. Warren Buffetin mukaan maailmassa on kahden käden sormin laskettavissa oleva määrä ihmisiä, jotka voittavat indeksin. Onneksi olkoon, jos kuulut siihen joukkoon!
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Piensijoittajan yksi suurimmista virheistä on myydä hyvin nousseita osakkeita ja tankata lisää laskevia. Yleinen ajatusvirhe, että paljon nousseet olisivat kalliita. Menestyjillä on tapana menestyä myös jatkossa, amazon, google, netflix, microsoft, apple etc.

Nimimerkillä myin nesteet 100% voitolla, 400% halvemmalla kuin hinta muutaman vuoden päästä.
Tähän samaan tuli myös itse sorruttua "sijoitusurani" alkuvaiheissa. Toki myös laskeneita voi ostaa, kunhan perusteet ostolle ovat parempaa luokkaa kuin "Kurssi on ollut aiemmin 20 ja nyt se on 10, pakkohan siinä on olla 100% nousuvaraa".

Olen ostanut laskeviin kursseihin ilman tuon suurempaa perehtymistä Nokiaa, Nokian Renkaita sekä Nordeaa. Kaikki edellä mainitut myin tappiolla pois, onneksi, sillä olisivat laskeneet vielä paljon lisää. Sen sijaan jossain vaiheessa opin, ettei ole mikään häpeä ostaa nousseita osakkeita, kun taas alussa tuo oli vaikeaa. Sitä ajatteli helposti: "Jaa, tuo on noussut parin vuoden aikana 100%, tuskin tulee nousemaan enää tulevaisuudessa". Sitä myös ajatteli olleensa myöhässä, sillä aikaisemmin tätä ostamalla olisi tuplannut rahansa. Kai sitä on myös jokin luontainen tarve saada ostettua "pohjilta".

Hyvät uutiset tuppaavat kuitenkin seuraamaan hyviä uutisia ja päinvastoin. Jos joku firma antaa surkean osarin, millä todennäköisyydellä käänne tapahtuisi juuri sillä hetkellä, eikä alamäki jatkuisi? Sama kääntäen. Laadukkaat yhtiöt ovat laadukkaita juuri sen vuoksi, että niissä tehdään asioita oikein pitkällä aikavälillä. Sittemmin olen ostanut nouseviin kursseihin mm. Remedyä, Talenomia, Qt Groupia (muutaman mainitakseni). Näistä Remedy on tuplannut salkussani, Talenom lähes tuplannut ja myös Qt Group taitaa olla yli 50%, vaikka jokainen ostohetkellä hieman hirvittikin ostaa hurjan kurssinousun huipulla. Samanaikaisesti edellä mainitsemani Nokia, Renkaat sekä Nordea olisivat vain jatkaneet laskuaan.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tähän samaan tuli myös itse sorruttua "sijoitusurani" alkuvaiheissa. Toki myös laskeneita voi ostaa, kunhan perusteet ostolle ovat parempaa luokkaa kuin "Kurssi on ollut aiemmin 20 ja nyt se on 10, pakkohan siinä on olla 100% nousuvaraa".

Joo, tottakai ja itsekin olen sattuneesta syystä tehnyt nyt kovat tuotot kun tankkasin tässäkin ketjussa pari kertaa mainittuja rajusti laskeneita osakkeita. Kautta linjan laskuissa kannattaakin tilanne käyttää hyödyksi.

On vain tiedossa yleinen ajatusvirhe, että sijoittajat myyvät salkustaan nousseita osakkeita ja jättävät häviäjät salkkuun odottamaan nousua ja "pahimmillaan" ostavat niitä lisää kun saa "halvalla". Lopputuloksena salkussa on vain häviäjiä. Tämä ajatusvirhe kannattaa pitää mielessään omissa toimissaan, toki joskus lasku on perusteeton tai ylilyönti (kuten maaliskuussa lähes kautta linjan) ja ne kannattaa hyödyntää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös