Pankkiirit haukkuisivat hätiköinnistä, mutta poikkesin eilen buy&hold strategiastani radikaalisti, kun laitoin lihoiksi yli puolet suorista osakesijoituksistani. Onhan tässä olemassa isokin riski sille, että ajoitus meni nyt pieleen ja dippi osoittautuu jälkikäteen v:n malliseksi. Siltikään en järjellä pysty selittämään nykyistä kurssirallia ja testataan nyt kerrankin tällaista vahvempaa näkemyksen ottamista. Tarkoituksena on tankata reilusti lisää jos uusi dippi tulee ja ETF kk-säästäminen jatkuu joka tapauksessa, hieman korotetulla summallakin.
Olen tuonut itse aiemminkin esille, että en ole tuollaisen strategian fani. Pitää muistaa, että pörssi on plussummapeliä, joten markkinoilta pois oleminen on aina negatiivisen odotusarvon ratkaisu. On helppo katsoa kurssia taaksepäin että joo, helmikuun 15 kun myi ja osti maaliskuun 15 takaisin niin sai 40% alennuksella. Mutta jos se olisi niin helppoa, olisimme kaikki miljonäärejä.
Tuolla salkun tyhjennyksellä on positiivinen lopputulos vain todella rajuissa romahduksissa. Vain miten näkisit oman toimintasi, jos kurssit jatkaisivat tästä 7% ylöspäin ja sen jälkeen korjaisivat 15% alaspäin. Oltaisiin vasta 9% nykytason (missä myit) alapuolella, ja sulla on mennyt rahaa veroihin ja transaktioihin, ja 15% korjauksen jälkeen edelleen tuhannet huutelevat että vielä tullaan alas ja reilusti. Tuskin 9% halvennus miinus verot ja transaktiokustannukset vielä sinullekaan riittäisi vaan odottaisit käteinen sukanvarressa lisälaskua. Sitten lähdetään korjaamaan ylöspäin, jouluna saavutetaan nykytaso ja 2021 helmikuussa tehdään uudet kurssihuiput ja ollaan nykytasoa 20% ylempänä. Ei varmasti kovin mieluisa tilanne lyödä kaikkea uusiksi kiinni siinä kohtaa, ja katsot edelleen nousukautta käteinen sukanvarressa kun kurssit tekevät uudet huiput 5 vuoden kuluttua 70% nykytasoa ylempänä.
Yllä oleva vain esimerkkiskenaario, miten mielestäni helposti käy näille jotka koittavat isossa määrin (luokkaa 50+% salkusta) ajoittaa myyntejä ja ostoja. En sano että se on väärin, on täysin mahdollista että onnistuu mutta on ajatusvirhe kuvitella olevansa markkinoita viisaampi ja odottaa varmana 20+% rommauksia. Itse en oikeastaan koskaan myy markkinoiden ajoituksen vuoksi, mutta sen verran täälläkin ajoitusta harrastetaan, että jos ostettavaa ei löydy niin laitetaan ostorahat säästöön odottelemaan että löytyy.