Sijoitusvinkkejä?

  • 1 079 785
  • 6 063

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos treidata haluat, niin sitten kun katsot osakkeen arvostuksen ylittäneen perusteltavan tason ja uskot saavasi parempaa tuottoa jostain muualta.

Omat eniten tuottaneet osakkeet ovat menneet heittämällä yli analyytikoiden tavoitearvoista ja olisin menettänyt paljon, jos olisin myymään ryhtynyt.

Todennäköisimmin tulet tuolla strategialla myymään menestyjät (liian aikaisin) pois ja hirttäydyt luusereihin. Joskus voi onnistua, mutta pitkässä juoksussa häviät. Warren Buffetin mukaan maailmassa on kahden käden sormin laskettavissa oleva määrä ihmisiä, jotka voittavat indeksin. Onneksi olkoon, jos kuulut siihen joukkoon!

En minä tuossa missään nimessä lähde suinpäin myymään, vaan ensin katson laskelmiin pohjautuen, että marginaali on riittävä. Sekään ei toimi vielä automaattisesti treidauksen triggerinä, vaan analysoin kattavasti (omalla "ammattitaidollani") nuo yhtiöt, ja hyödynnän tässä myös minua paremmin asiat hallitsevien näkemyksiä. Vältän noita ns. luuserifirmoja, koska niiden kohdalla aliarvostuksen kuroutuminen on hyvinkin epävarmaa.

Ja olet oikeassa, että treidaus on haastavaa, ja moni osake ylittää analyytikoiden ennusteet kirkkaastikin. Pitää kuitenkin muistaa se, että joskus osakkeen vaihto toiseen voi olla hetkellisesti kannattavaa. Ja mikään ei estä sitä, etteikö tähän aiemmin myytyyn voisi palata myöhemminkin.

Itselläni on useampikin firma pitkässä salkussa, enkä edes harkitse niiden myyntiä, vaikka analyytikoiden ennusteiden pohjalta sen aika olisi nyt. Minulla on myös osakkeita, jotka olen ottanut ihan sillä perusteella, että pidän niitä pahimman aliarvostuksen purkautumisen ajan, ja arvioin sitten jatkoa. Ja jos näyttää, ettei aliarvostuksen purkaminen onnistu, niin sitten tunnustan tosiasiat, ja arvioin, olisiko joku toinen osake varmempi investointikohde.

Olen tätä strategiaa nyt käyttänyt omalla lyhyellä "sijoitusurallani" viime ajat. Ainakin toistaiseksi olen voittanut useampanakin kuukautena indeksin. Joitain myyntejä olen katunut jälkikäteen, mutta aika hyvin tuo oma arvostukseen pohjautuva ja tiettyä marginaalia edellyttävä osakevalinta on kuitenkin onnistunut.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Joo, tottakai ja itsekin olen sattuneesta syystä tehnyt nyt kovat tuotot kun tankkasin tässäkin ketjussa pari kertaa mainittuja rajusti laskeneita osakkeita. Kautta linjan laskuissa kannattaakin tilanne käyttää hyödyksi.

On vain tiedossa yleinen ajatusvirhe, että sijoittajat myyvät salkustaan nousseita osakkeita ja jättävät häviäjät salkkuun odottamaan nousua ja "pahimmillaan" ostavat niitä lisää kun saa "halvalla". Lopputuloksena salkussa on vain häviäjiä. Tämä ajatusvirhe kannattaa pitää mielessään omissa toimissaan, toki joskus lasku on perusteeton tai ylilyönti (kuten maaliskuussa lähes kautta linjan) ja ne kannattaa hyödyntää.
Kyllä, toki. "Ei kannata myydä kultamunia munivaa hanhea".

Moni tuntuu ostavan jotain (syystäkin) laskenutta osaketta vain sen vuoksi, että kuvittelee sitä saavan nyt halvemmalla kuin joskus aiemmin. Enkä puhu siis koronadipistä, vaan ihan yleisesti. Jos yhtiö esimerkiksi ilmoittaa heikentyneistä tulevaisuudennäkymistään, sen arvon kuuluukin laskea. Moni aloittelija kuitenkin kuvittelee, että tätä seuranneen kurssilaskun johdosta yhtiö on nyt edullisempi kuin aiemmin. Noin niin kuin yksinkertaistettuna.

Samalla sitten myydään laadukkaiden yhtiöiden osakkeita, jotka ovat nousseet viime aikoina ja jotka todennäköisesti tulevat myös tulevaisuudessa kasvamaan kannattavasti.
 
On vain tiedossa yleinen ajatusvirhe, että sijoittajat myyvät salkustaan nousseita osakkeita ja jättävät häviäjät salkkuun odottamaan nousua ja "pahimmillaan" ostavat niitä lisää kun saa "halvalla". Lopputuloksena salkussa on vain häviäjiä. Tämä ajatusvirhe kannattaa pitää mielessään omissa toimissaan, toki joskus lasku on perusteeton tai ylilyönti (kuten maaliskuussa lähes kautta linjan) ja ne kannattaa hyödyntää.
Tämä on kyllä sellainen moka jonka varmasti 99% on tehnyt aloitellessaan sijoittamista ja siksi tämä olisi ensimmäinen asia mikä pitäisi takoa jokaisen aloittelevan sijoittajan mieleen. En toki tiedä että vähentäisikö se ajatusvirheen yleisyyttä mutta ainakin ensimmäisen virheen jälkeen ajatusvirhe olisi tunnistettavissa. Itsekin siihen syyllistyneenä useastikin alkuaikoina. Ja siihen voin sanoa rehellisesti, että se johtui siitä, etten ymmärtänyt tarpeeksi hyvin tunnuslukuja (P/E, P/B, EV/EBITDA, P/FCF, P/CF), saati osannut niitä soveltaa yhtiöiden toimialaan. Mutta onpahan ne kuuluisat oppirahat kirjaimellisesti maksettu.

Tuossa haravoidessa markkinoita löytyi erittäin mielenkiintoinen osake mihin piti sijoittaa kohtalaisella summalla, koska mielestäni potentiaalia löytyy reippaaseen kasvuun tulevaisuudessa. Mikä tekee tästä osakkeesta itselle mielenkiintoisen on FCF:n (Free Cash Flow) ja OCF:n (Operating Cash Flow) kehitys, toisekseen yhtiön kohderyhmä on erittäin laaja ja käyttäjäkanta kasvoi viime vuonna 26% -> 335 miljoonaan käyttäjään maailmanlaajuisesti ja potentiaalia on vaikka mihin, koska on erittäin käyttökelpoinen sosiaalisen median alusta yrityksille sekä yksityishenkilöille. Osake on Pinterest inc, josta useat varmasti on kuullutkin (siis sosiaalisen median palveluna). Näkisin, että kun tämä alusta saa vielä enemmän jalansijaa, niin mainostulot tulevat tuottamaan oivallista cash flowta sisäänpäin ja reippaasti. Suosittelen tutustumaan asiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Onko siihen mitään yleistä nyrkkisääntöä tai pohdintoja, kun on koronan pohjien aikaan laittanut rahaa liikenteeseen, niin kuinka kovalla kasvulla niiden ostettujen osakkeiden myyminen olisi paikallaan? Itsellä on nyt yhdet osakkeet nousseet lähes 50 prosenttia, joka on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen tuotto parin kuukauden aikajaksolta.
Myyminen on todella vaikeaa. Kun ne isoimmat tuotot tehdään sillä että holdataan pitkään hyvää osaketta ja annetaan sen nousta. Jos on halvalla saanut ostettua hyvää, niin kovin helpolla siitä ei kannata luopua. Monet kerrat osake on vielä moninkertaistunut sen jälkeen kun olen sen myynyt. Yksiselitteisesti ei voi tietenkään sanoa milloin pitää myydä mutta tällaisia olen mietiskellyt.
  • Seppo Saario: kun osake tekee uuden ennätyksen myy puolet, loput myöhemmin.
  • Monesti nousu tökkää ylätukitasoon, esim. kun kurssi on kauniissa tasalukemassa 10 tai vanhassa huipussa on aika myydä.
  • Mun kokemuksen mukaan mitä paskempi firma sitä herkemmin kannattaa olla myymässä, sillä hyvät ajat eivät välttämättä kauaa kestä. Esim. itse en myynyt aikoinaan Suomisen osaketta kun se ei ollut kallis, niin sujuvasti se lasketteli murto-osaan huipuista. Firma on huono, koska se on asema arvoketjussa on heikko ja tuotteiden tekninen kompleksisuus kohtuullisen matala. Neo Industrial toinen esimerkki vastaavasta. Käänteisesti taas mikäli firmalla on korkean teknologian tuotteita ja uusia markkinoita mitä vallata ei siitä kannata helpolla luopua.
  • Myy kun yhtiön tarina muuttuu. Tämä olisi pitänyt myynti perusteena vaikkapa yllä mainittuun Suomiseen. Hyvien uutisten putki katkesi ja TJ oli silminnähden hermostunut haastattelussa.
  • Toimi oman sijoitus strategian mukaisesti. Jos jäät jollakin tapaa säännöllisesti voitolle niin jatka sitä. Toisille sopii nopeampi kauppa ja toisille hitaampi.
  • Osake altistaa väärälle asymmetriselle riskille. Positiiviset uutiset jotka aiheuttaa nousua on epätodennäköisiä ja laskua aiheuttavat negatiiviset asiat todennäköisiä. Koska sijoittamiseen liittyy aina epävarmuutta tällainen ajattelu ohjaa oikeaan toimintaan. Esimerkiksi pitää ostaa tai myydä yleensä aina vaikka ei tiedä varmasti.
  • Minusta kannattaa yleensä ennemmin seurata yksittäisen osakkeen tapahtumia, mitä yrittää arvata markkinan suuntaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja ralli sen kun jatkuu, kiitos jälleen kerran osakemarkkinoille! Oma salkku nyt YTD -6%, mikä on mielestäni tilanne huomioiden ihan siedettävä. Laitoin siis vuoden alussa isosti sisään, mikä kostautui. Muutamalla peliliikkeellä sai tuota lievennettyä. Kun katsoo vuoden aikajänteellä, niin kuitenkin +10%, mikä on ihan kivasti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja ralli sen kun jatkuu, kiitos jälleen kerran osakemarkkinoille! Oma salkku nyt YTD -6%, mikä on mielestäni tilanne huomioiden ihan siedettävä. Laitoin siis vuoden alussa isosti sisään, mikä kostautui. Muutamalla peliliikkeellä sai tuota lievennettyä. Kun katsoo vuoden aikajänteellä, niin kuitenkin +10%, mikä on ihan kivasti.

Itseäni taas hieman harmittaa, että odotin pari päivää liian pitkään salkun tyhjennystä tuossa romahdusvaiheessa. Tein sen kuitenkin onneksi, ja säästin siinä suhteessa ihan kivasti. Sitten paluu markkinoille onnistui jopa varsin hyvässä ajankohdassa.

Olen oikeastaan tyytyväinen siitä, että koin tällaisen rajun shokin aika alkuvaiheessa sijoittajan "uraani". Se opettaa hyvin.

Oma salkku nyt vuoden alusta 5% plussalla. Viimeisen kuukauden tuotto on 15%. Sen verran kova nousu, etten yhtään ihmettelisi, jos kohta tulisi korjausta alaspäin. Vuosituottoa en osaa arvioida. Nordnetin mukaan se olisi 29%, mutta ihan tuohon en usko. Olen kuitenkin vuoden aikana tehnyt käteistalletuksia, joten ne taitavat sotkea tuota.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Melkoista vuoristorataa on tämä vuosi tosiaan ollut. Tuntuu uskomattomalta, että viimeisen vuoden ajalta salkku on +13%, vaikka joukkoon mahtuu yksi -45% romahdus huipuista. Tämä toki vahvistaa uskoani siihen, että aina kannattaa istua osakemarkkinan kyydissä. Myynyt en ole mitään, muutamia ostoja hyviä suomalaisia osingonmaksajia tarttui hyvään hintaan mukaan. Esimerkkinä Fortum, mitä sai parhaimmillaan alle 13 euron hintaan. Aivan uskomattomia ylilyöntejä näköjään nähdään näissä kriisirytinöissä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Ei tarvitse vastata, mutta kysyn parin lauseen päästä kuitenkin. Sijoittamisessahan on vähän samat lainalaisuudet sijoittaapa isosti tai pienesti, mutta kun tulee luettua tätäkin ketjua niin olisi ihan mielenkiintoista tietää minkä suuruusluokan sijoittajia tänne kirjoittelee. Se taas antaisi vähän painoarvoa vinkeille ja muullekin ohjeistukselle.
Onko portfoliosi
a) 0 - 5000€
b) 5001 - 15 000€
c) 15001 - 50 000€
d) 50 001 - 100 000€
e) >100 001€

Minä vaan että kun joku kirjoittaa täyttäneen salkkua agressiivisesti tai tankanneen rajusti tms. niin minulle sillä on vinkkitietona merkitystä on rajusti tankkaus 1700€ vai 37 000€

Oma salkku on vaihtoehto e) mukainen.
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ei tarvitse vastata, mutta kysyn parin lauseen päästä kuitenkin. Sijoittamisessahan on vähän samat lainalaisuudet sijoittaapa isosti tai pienesti, mutta kun tulee luettua tätäkin ketjua niin olisi ihan mielenkiintoista tietää minkä suuruusluokan sijoittajia tänne kirjoittelee. Se taas antaisi vähän painoarvoa vinkeille ja muullekin ohjeistukselle.
Onko portfoliosi
a) 0 - 5000€
b) 5001 - 15 000€
c) 15001 - 50 000€
d) 50 001 - 100 000€
e) >100 001€

Minä vaan että kun joku kirjoittaa täyttäneen salkkua agressiivisesti tai tankanneen rajusti tms. niin minulle sillä on vinkkitietona merkitystä on rajusti tankkaus 1700€ vai 37 000€

Oma salkku on vaihtoehto e) mukainen.
Kuulun a) kohdan sijoittajiin. Ehkä vuoden loputtua b) kategoriaan. Sijoituspaino on tällä hetkellä n.50% rahastossa ja 50% osakkeissa.

EDIT: Niin ja yksi sijoitusasunto on tällä hetkellä. Siinä velkaa vielä ihan riittämiin, mutta joka kuukausi sekin lyhenee. Ja lisäyksenä vielä sen verta, että viime syksynä on homma lähtenyt liikenteeseen eli märkäkorva osastoon kuulun. Palkkatuloista sijoittelen sen verta kun on varaa.
 
Viimeksi muokattu:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tarvitse vastata, mutta kysyn parin lauseen päästä kuitenkin. Sijoittamisessahan on vähän samat lainalaisuudet sijoittaapa isosti tai pienesti, mutta kun tulee luettua tätäkin ketjua niin olisi ihan mielenkiintoista tietää minkä suuruusluokan sijoittajia tänne kirjoittelee. Se taas antaisi vähän painoarvoa vinkeille ja muullekin ohjeistukselle.
Onko portfoliosi
a) 0 - 5000€
b) 5001 - 15 000€
c) 15001 - 50 000€
d) 50 001 - 100 000€
e) >100 001€

Minä vaan että kun joku kirjoittaa täyttäneen salkkua agressiivisesti tai tankanneen rajusti tms. niin minulle sillä on vinkkitietona merkitystä on rajusti tankkaus 1700€ vai 37 000€

Oma salkku on vaihtoehto e) mukainen.
Ei kai sillä suuruusluokalla ole niin väliä, vaan enemmänkin mikä suhde niillä sijoituksilla on omaan varallisuuteen ja palkkaan. Varmaan suurin osa täällä kuitenkin taitaa sijoittaa sen verran, mitä on varaa hävitä (kultainen sääntö). Omien sijoitusteni/säästöjeni arvo on tällä erää n. 36 000€ ja epämääräisenä tavoitteena n. 20 vuoden päästä on olla taloudellisesti riippumaton, vai mikä termi nyt kuvaakaan sitä, ettei haittaa jos duuni lähtee alta.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko portfoliosi
a) 0 - 5000€
b) 5001 - 15 000€
c) 15001 - 50 000€
d) 50 001 - 100 000€
e) >100 001€

Minä vaan että kun joku kirjoittaa täyttäneen salkkua agressiivisesti tai tankanneen rajusti tms. niin minulle sillä on vinkkitietona merkitystä on rajusti tankkaus 1700€ vai 37 000€

Oma salkku on vaihtoehto e) mukainen.

Oma salkku nousi nyt "agressiivisen" ja onnistuneen tankkauksen vuoksi e) luokkaan eli yli 100k. Lisäksi sijoitusportfolioon jos lukee sijoitusasunnot, joita on 3kpl niin kaikenkaikkiaan ollaan 500k luokassa. Sijoitusasunnoista toki velkavipua paljon jäljellä eli nettona sijoitusvarallisuudessa ollaan jossain 200k kieppeillä. Ikää on 28v, tänä vuonna mittariin 29. Nollasta ollaan lähdetty liikkeelle eikä mitään perintöä tms. ole tullut, 21 vuotiaasta asti opiskelujen ohessa täysipäiväisesti hommissa. Tulot pyörinyt viime vuodet 100k tuntumassa niin siitä on ollut hyvä sijoittaa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tarvitse vastata, mutta kysyn parin lauseen päästä kuitenkin. Sijoittamisessahan on vähän samat lainalaisuudet sijoittaapa isosti tai pienesti, mutta kun tulee luettua tätäkin ketjua niin olisi ihan mielenkiintoista tietää minkä suuruusluokan sijoittajia tänne kirjoittelee. Se taas antaisi vähän painoarvoa vinkeille ja muullekin ohjeistukselle.
Onko portfoliosi
a) 0 - 5000€
b) 5001 - 15 000€
c) 15001 - 50 000€
d) 50 001 - 100 000€
e) >100 001€

Minä vaan että kun joku kirjoittaa täyttäneen salkkua agressiivisesti tai tankanneen rajusti tms. niin minulle sillä on vinkkitietona merkitystä on rajusti tankkaus 1700€ vai 37 000€

Oma salkku on vaihtoehto e) mukainen.
Osake- ja rahastosalkku on kategoriassa d) ja sen lisäksi on sitten pari kämppää vuokralla (oma ja vaimon), joista toki velkaakin vielä molemmista, mutta nettovarallisuus siis > 100.000€ ja itse asiassa lähempänä 300t€.

Itse olen laskenut alustavasti niin, että n. 10 vuoden päästä olisi mahdollista jäädä oloneuvokseksi ja elää nykyisellä kustannustasolla "kuoppaan asti", sillä edellytyksellä toki, että rouva jatkaa edelleen ansiotyössä ja tuo oman kontribuutionsa perheen kassaan, eli maksaa ~puolet vuokrasta, talousmenoista ja lasten hankinnoista. Katsotaan nyt, miten käytännön tasolla onnistuu ja sehän saattaa muuttaa pelikenttää, jos rouva sanookin jossain vaiheessa, että pidä tunkkisi ja sijoituksesi. :D

Sijoittajana olen yhdistänyt konservatiivisuutta ja "lonkalta ampumista" ja seurauksena salkun kokonaistuotto on ollut varsin keskinkertaista, mutta itse olen ihan tyytyväinen. Nyt tuli maalis-huhtikuussa vähän selkiytettyä salkkua ja myytyä kaikennäköistä "roskaa" pois silläkin uhalla, että meni pieleen. Eli tullut tehtyä matkan varrella heräteostoja sekä osallistuttua muutamaan uusantiin. Fokus on nyt selkeämpi ja loppuvuodesta ei ole suunnitelmissa tehdä erityisemmin ostoja pl. säännölliset kuukausisijoitukset ETFiin (1000€/kk).
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tänks kaikille. Vastaukset olivatkin vähän sen suuntaisia kuin olen ollut tulkitsevinaan. On aina ilahduttavaa kun ihmisillä menee hyvin tai se,että tekee sen eteen asioita, että menisi hyvin. Ja kun tekee niin se yleensä johtaa siihen että meneekin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Ei tarvitse vastata, mutta kysyn parin lauseen päästä kuitenkin. Sijoittamisessahan on vähän samat lainalaisuudet sijoittaapa isosti tai pienesti, mutta kun tulee luettua tätäkin ketjua niin olisi ihan mielenkiintoista tietää minkä suuruusluokan sijoittajia tänne kirjoittelee. Se taas antaisi vähän painoarvoa vinkeille ja muullekin ohjeistukselle.
Onko portfoliosi
a) 0 - 5000€
b) 5001 - 15 000€
c) 15001 - 50 000€
d) 50 001 - 100 000€
e) >100 001€

Minä vaan että kun joku kirjoittaa täyttäneen salkkua agressiivisesti tai tankanneen rajusti tms. niin minulle sillä on vinkkitietona merkitystä on rajusti tankkaus 1700€ vai 37 000€

Oma salkku on vaihtoehto e) mukainen.
Vaihtoehto D:ssä mennään tällä hetkellä. Salkku vajaan 60k€ arvoinen, jaoteltuna kutakuinkin puoliksi kasvu- ja arvoyhtiöiden välille. Peter Lynchin kirjan luettuani painotus hieman siirtynyt kasvuyhtiöiden puoleen, lisäksi jonkinlainen informaatio- sekä mittakaavaetu suomalaisissa pienyhtiöissä kiinnostaa. Opintolainat sekä käytännössä kaikki muut säästöt mitä opintojen ajalta töissä käydessä on kertynyt, on käytännössä osakkeissa. Toki ASP-tili löytyy ja joitain tonneja säästötilillä, mutta muutoin käytännössä 100% osakepaino, josta vieläpä ~50% opintolainaa, todella halpaa sellaista.

Koronarytinässä tuli myytyä kaikki ETF-rahastot ja siirrettyä kaikki omistukset arvo-osuustililtä OST:n puolelle. Tavoitteena joskus parin-kolmenkymmenen vuoden kuluttua pystyä elämään sijoituksilla (osingot+vuokratulot sijoitusasunnoista) tulevilla tuotoilla. Ihan hyvään aikaan käytännössä pohjilta sain siirrettyä osakkeet AOT:lta OST:lle, sillä OST-salkku on nyt siis lähes 60k€ arvoinen, kun sinne on varaa siirtää lisää rahaa vielä 11k€. Saan siis hyvän hyödyn irti tuon tilin parhaista puolista. Hieman toki kuumottaa se, että myymäni ETF-rahastot olisivat pitkässä juoksussa tuottaneet reilusti enemmän kuin osakesalkkuni, mutta toisaalta taas tykkään seurata omistamiani yhtiöitä päivittäin (vaikka en salkussa todellakaan mitään veivauksia olekaan tekemässä käytännössä koskaan). Lisäksi haluan vuosittain kasvavaa osinkovirtaa, joka toivottavasti jossain vaiheessa vuosikymmenten kuluessa kasvaa niin suureksi, että pystyisin elättämään itseni osingoilla. Uudelleen osinngot sijoittavien ETF-rahastojen tapauksessa joutuisi myymään osuuksia, mikä nyt toki periaatteessa vastaa samaa kuin osingotkin, mutta en kyllä siihenkään jaksa lähteä. Lisäksi saa nähdä missä muodossa koko ETF-rahastoja olisi edes olemassa tuolloin vai olisiko näitä nykyisiä jo lopetettu, jolloin verot myyntivoitoista pamahtaisivat maksuun aina välissä ja söisi tuottoa pois.

Perusluonteeltani olen todella säästäväinen, enkä oikein osta esimerkiksi mitään turhanpäiväistä materiaa muuta kuin oikeaan tarpeeseen. Sen sijaan muun muassa matkusteluun ja muihin elämyksiin tulee lyötyä suhteellisen suuria summia muuhun kulutukseen nähden. Lisäksi olen sisäistänyt korkoa korolle -efektin, joka vain ruokkii halua laittaa osakkeisiin enemmän rahaa. Opinnot alkavat olemaan loppusuoralla, joten saa nähdä kuinka paljon rahaa jää jatkossa sijoitettavaksi jos tästä vakituiseen työsuhteeseen työllistyy.

Melkoista vuoristorataa on tämä vuosi tosiaan ollut. Tuntuu uskomattomalta, että viimeisen vuoden ajalta salkku on +13%, vaikka joukkoon mahtuu yksi -45% romahdus huipuista. Tämä toki vahvistaa uskoani siihen, että aina kannattaa istua osakemarkkinan kyydissä. Myynyt en ole mitään, muutamia ostoja hyviä suomalaisia osingonmaksajia tarttui hyvään hintaan mukaan. Esimerkkinä Fortum, mitä sai parhaimmillaan alle 13 euron hintaan. Aivan uskomattomia ylilyöntejä näköjään nähdään näissä kriisirytinöissä.
Samat havainnot tein itsekin. Itselläni salkun ytd on plussalla eli salkku arvokkaampi kuin vuodenvaihteessa, mikä tuntuu markkinatilanne sekä romahdus huomioiden melko uskomttomalta. Eikä helmikuun ath-lukemiinkaan ole enää kuin parin prosenttiyksikön verran matkaa. Maaliskuun romahdus ei aiheuttanut itsessäni "no jaa" -tason reaktiota kummempaa. Kai se kertoo sen, että olen sisäistänyt touhun pitkäjänteisyyden oikein. Ei salkussa olevat varat edes tunnu minulle rahalta, vaikka siellä on tällä hetkellä enemmän rahaa kuin mitä todennäköisesti ikinä tulen vuoden aikana ansiotuloina tienaamaan. Opiskeluaikaiseen tulotasooni nähden salkku on yli tuplasti suurempi kuin mitä keskimääräiset vuosituloni viime vuosilta.

Ainoa mikä tuossa dipissä jäi harmittamaan oli se, että oma osakepainoni tosiaan on maksimissa, eikä käteistä lisäostoihin ollut. Tosin itseni tuntien olisin luultavasti lyönyt käteiset sisään ihan liian aikaisin ja myöhemmin olisi jäänyt harmittamaan, kun ei ollut käteistä hyödyntää "kaikkien aikojen ostopaikkaa". Sen mitä tämä romahdus opetti, niin jatkossa pyrin pitämään jonkinlaista käteiskassaa tällaisia tilanteita varten. Tosin nyt sitä olisi ainakin hyvä aika kerätä, sillä nykyiset arvostustasot eivät houkuta lisäostoihin ja järki sanoo, että pakko tämän nousun on jossain vaiheessa korjata alaspäin. Tosin viime kuukausina markkina on liikkunut juuri vastakkaiseen suuntaan kuin mitä oma "järki" tai mutu on sanonut.
 

444

Jäsen
Osake- ja rahastosijoitusten osalta c-kategorian tyyppi, sijoitusasunnon myötä jotain muuta. Omista säästöistä ja palkkatuloista sijoitellen. Pyrin olemaan antamatta kovin kummoisia neuvoja kellekään, paitsi korkeintaan ihan perus asioissa. Vinkkejä sen sijaan otan vastaan oikein mielelläni etenkin sellaisilta, jotka kykenevät ja haluavat avata strategiaansa ja ajatuksiaan tarkemmin. Mitään suuren suurta suunnitelmaa itselläni ei ole tulevaisuuden varalle, joskin joskus sadan vuoden päästä alkavia eläkepäiviä olisi toki kiva rahoittaa jollain muulla kuin niillä eläkerahoilla, joita en itse koskaan tule näkemään.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mitään suuren suurta suunnitelmaa itselläni ei ole tulevaisuuden varalle, joskin joskus sadan vuoden päästä alkavia eläkepäiviä olisi toki kiva rahoittaa jollain muulla kuin niillä eläkerahoilla, joita en itse koskaan tule näkemään.

Ite kirjoittelinkin joku aika sitten ilmeisesti ihan väärään paikkaan tuosta yhtiön kautta maksaman eläkesäästön ajatuksesta. Sen voi sijoittaa itselleen maksamatta välillä veroa ja sen sijaan se pienentää tulosta ja vähentää yhtiön verotaakkaa. Tämä on lähinnä meille yrittäjille kelpo homma. Ja kun on saatu tehtyä ryhmävakuutuksia niin ensimmäisen aloituspäivä saatiin 60 ikävuoteen. Vajaa 200k€ on saatu noille jo arvoa ja kun 23 vuotta on vielä aikaa niin en tarvitse välttämättä eläkkeelle jäädessä muuta. YELitkin on maksettu omaa palkkasummaa suuremmiksi . Sanoisin että eläkepäivät alkaa olla turvattu. Ja mikäli henki lähtee ennen sitä niin onpahan lapsille jotain mitä jakaa. Mutta 23 vuotta on piiiiitkä aika ja sekin pitää rahoittaa, eli kyllä tässä sijoittamistakin tarvitsee harrastella.

Oma yksiselitteinen strategiani on kasvattaa tai pyrkiä kasvattamaan joka vuosi saatavaa osinkomäärää, riippumatta niinkään sijoitusten arvojen heilahtelusta. mm. ostin vasta Sammon osakkeita jyrkästi nousevasta kurssista sillä ehdin sillä mukaan tänään irronneiden osinkojen jakoon.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mä olen ihan täysi aloittelija. Rahastoihin menee rahaa pikkusummia kuukausittain ja mahdollisesti sitten jossain vaiheessa laitan osan suoriin osakkeihin. Katotaan nytten. Ei tässä ole mikään kiire minnekään ja tarkoitus on se, että sitten kypsässä iässä ei tarvisi kauheasti rahasta murehtia, kun tälläistä normaalia elämää elelee.
 
Sijoitan itseni kategoriaan e), vaikka sinällään (itse ajattelen näin) se on sijoittamisessa melko irrelevantti asia minkälaisilla summilla sijoittaa tai minkä kokee suureksi summaksi sijoittaa, katson mieluummin asiaa prosentuaalisesta näkökulmasta. Eli esimerkiksi jos tankkaa vaikka 30%:lla omaisuudestaan vaikka johonkin tiettyyn osakkeeseen, niin tavallaan se "riski" on sama, oli se salkun koko 5K€,10K€ tai 100k€, se on kuitenkin aika subjektiivinen kokemus.

Strategia on kasvattaa salkkua, etsiä mahdollisia tulevaisuuden kasvuyhtiöitä ja tämän koronan myötä siirtelin osakepainoja noin 50% osinko-osakkeisiin, joten saan jaettua rahantulovirtaa vuoden ympäri, ja nekin laitan sitten sijoitukseen kuten aikaisemmin tuolla kirjoittelin. Sijoitukset on 99% osakkeissa ja 1% ETF:ssä. Aikanaan oli strategia asunnon maksamiseen se, että laitan kuukausittain sen lainanlyhennyssumman sijoitukseen ja maksan lyhennyksen kerran vuoteen, ja se oli kyllä toimiva systeemi, aika nopeasti sai kerättyä ns. ylimääräistä tilille ja lainat pois.

Sinällään mitään "päämäärää" ei mulla sijoittamisessa ole, enemmänkin tämä on harrastus muiden joukossa. Noin 99% varmuudella en tule eläkepäiviä näkemään, niin ei sitäkään tarvitse miettiä. Mutta eipähän tarvii käydä kuin 2-3 päivää viikosta töissä ja loput ajasta jeesailla kavereita sekä tehdä musiikkia, opiskella ja reissata silloin kun huvittaa. Nyt kun sitä asiaan pohdin, niin se varmaan se päämäärä oli, että voi tehdä juurikin sitä mitä huvittaa elämällään ilman taloudellisia rajoitteita, toki olen sen verran vähään tyytyväinen ettei siihen kovin suuria summia tarvita.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Sijoitan itseni kategoriaan e), vaikka sinällään (itse ajattelen näin) se on sijoittamisessa melko irrelevantti asia minkälaisilla summilla sijoittaa tai minkä kokee suureksi summaksi sijoittaa, katson mieluummin asiaa prosentuaalisesta näkökulmasta. Eli esimerkiksi jos tankkaa vaikka 30%:lla omaisuudestaan vaikka johonkin tiettyyn osakkeeseen, niin tavallaan se "riski" on sama, oli se salkun koko 5K€,10K€ tai 100k€, se on kuitenkin aika subjektiivinen kokemus.

Onhan se tieysti näinkin ja siihen viittasin sanoilla samat lainalaisuudet. Itse kuitenkin koen että jos sijoitusvinkki tulee ihmiseltä joka on sijoittamalla aikaansaanut suuren varallisuuden niin otan sen enemmän tosissaan kuin jos se tulee ihmiseltä joka aloittelee toimintaa eikä oikein ole vielä itsekään perillä toimiiko ne vinkit.

Sinällään molemmilta voi saada yhtä hyviä ohjeita.

Itse en ole hyvä antamaan mitään todesta otettavia vinkkejä vaikka varallisuutta on ihan mukavasti. Oma paras vinkki on että kannattaa sijoittaa. Sen sijaan lueskelen kyllä mielelläni muiden kirjoittamia asioita jos niistä jotain tarttuisi.

Tuollainen kirja on kesken Ammattimainen sijoittaminen ja se on ainoa asia mitä olen aiheesta teoriaa opiskellut. Varallisuus kasvaa yritystoiminnan vuoksi, mutta sellaista vauhtia että rahoja ei ole järjeä makuutta tileillä ja se minut on aikanaan ajanut pienimuotoiseen sijoitteluharrasteeseen.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan se tieysti näinkin ja siihen viittasin sanoilla samat lainalaisuudet. Itse kuitenkin koen että jos sijoitusvinkki tulee ihmiseltä joka on sijoittamalla aikaansaanut suuren varallisuuden niin otan sen enemmän tosissaan kuin jos se tulee ihmiseltä joka aloittelee toimintaa eikä oikein ole vielä itsekään perillä toimiiko ne vinkit.

Sinällään molemmilta voi saada yhtä hyviä ohjeita.

Itse en ole hyvä antamaan mitään todesta otettavia vinkkejä vaikka varallisuutta on ihan mukavasti. Oma paras vinkki on että kannattaa sijoittaa. Sen sijaan lueskelen kyllä mielelläni muiden kirjoittamia asioita jos niistä jotain tarttuisi.

Tuollainen kirja on kesken Ammattimainen sijoittaminen ja se on ainoa asia mitä olen aiheesta teoriaa opiskellut. Varallisuus kasvaa yritystoiminnan vuoksi, mutta sellaista vauhtia että rahoja ei ole järjeä makuutta tileillä ja se minut on aikanaan ajanut pienimuotoiseen sijoitteluharrasteeseen.

Ja onhan se eri "puolustaa" satojen tuhansien omaisuutta kuin tonnin salkkua. Eri asia sanoa että on 100% bitcoinissa jos toisella on kiinni elämänmittaiset säästöt ja toisella kuukauden liksan verran, vaikka 100% sijoitusvarallisuudesta olisikin kyse. Riskiprofiili pienenee (normaalilla ihmisluonnolla) sitä mukaa mitä varallisuus kasvaa.
 
Onhan se tieysti näinkin ja siihen viittasin sanoilla samat lainalaisuudet. Itse kuitenkin koen että jos sijoitusvinkki tulee ihmiseltä joka on sijoittamalla aikaansaanut suuren varallisuuden niin otan sen enemmän tosissaan kuin jos se tulee ihmiseltä joka aloittelee toimintaa eikä oikein ole vielä itsekään perillä toimiiko ne vinkit.

Sinällään molemmilta voi saada yhtä hyviä ohjeita.

Itse en ole hyvä antamaan mitään todesta otettavia vinkkejä vaikka varallisuutta on ihan mukavasti. Oma paras vinkki on että kannattaa sijoittaa. Sen sijaan lueskelen kyllä mielelläni muiden kirjoittamia asioita jos niistä jotain tarttuisi.

Tuollainen kirja on kesken Ammattimainen sijoittaminen ja se on ainoa asia mitä olen aiheesta teoriaa opiskellut. Varallisuus kasvaa yritystoiminnan vuoksi, mutta sellaista vauhtia että rahoja ei ole järjeä makuutta tileillä ja se minut on aikanaan ajanut pienimuotoiseen sijoitteluharrasteeseen.
Juu, kyllä sen pointin tuosta ensimmäisestä viestistä ymmärsinkin ja ymmärrän kyllä sen näkökulman täysin. Lähinnä itsestäni vaan tuntuu jotenkin kornilta puhua euromääristä ja sillä tavalla arvottaa ihmisen osaamista, niin mieluummin käytän itse tuota prosentuaalista näkökulmaa. Itse otan kaikki vinkit mielellään vastaan, mutta kertaakaan en ole toisten vinkkien perusteella ns. lonkalta mitään ostanut vaan tehnyt omat tutkimukseni osakkeesta ja tehnyt sen jälkeen ostopäätöksen, niin siinä omalla kohdallani tulee se, että kaikkien antamat vinkit on minulle samanarvoisia, oli se sijoitussumma mikä tahansa. Ja vaikka olen itse tehnyt omaisuuteni sijoittamalla, ei se poista sitä asiaa ettenkö tekisi virheitä. Eilen juuri pistin yhden sijoituksen lihoiksi, kun näyttää että yritys menee konkurssiin, tappiota tuli 70% ja puhutaan tuhansista euroista, näkymät oli yrityksellä kohtalaisen hyvät, numerot ja tulevaisuuden näkymät täsmäsi ostaessa (toki riskiä oli mukana kohtalaisesti) mutta sitten tämä korona muutti kaiken. Yritys oli muuten Borr Drilling ltd.

Tuossahan sulla on nuo parhaat sijoitusvinkit kahdessa viimeisessä osassa, kannattaa sijoittaa eikä rahaa ole järkeä makuuttaa tileillä.
 
Ja onhan se eri "puolustaa" satojen tuhansien omaisuutta kuin tonnin salkkua. Eri asia sanoa että on 100% bitcoinissa jos toisella on kiinni elämänmittaiset säästöt ja toisella kuukauden liksan verran, vaikka 100% sijoitusvarallisuudesta olisikin kyse. Riskiprofiili pienenee (normaalilla ihmisluonnolla) sitä mukaa mitä varallisuus kasvaa.
Samaa mieltä asiasta, mutta otinkin lähinnä siihen kantaa että itselleni se ei ole sijoitusvinkkinä relevanttia, että kuinka paljon jollain on tilillä rahaa kun sijoittaa johonkin vaikka sen 30% varallisuudestaan eli näkee potentiaalin jossain osakkeessa. Tuo riskiprofiili on omalla kohdallani kääntynyt jotenkin päinvastoin, silloin kun oli velkaa ja sijoitussalkku oli pienempi niin aika matalalla riskillä tuli vedettyä. Nykyään on oikeastaan ei riskillä ole mitään väliä, jos menee reisille niin rahaa saa aina tehtyä lisää, eikä niitä täältä mukaansa kuitenkaan saa.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mä olen ihan täysi aloittelija. Rahastoihin menee rahaa pikkusummia kuukausittain ja mahdollisesti sitten jossain vaiheessa laitan osan suoriin osakkeihin. Katotaan nytten. Ei tässä ole mikään kiire minnekään ja tarkoitus on se, että sitten kypsässä iässä ei tarvisi kauheasti rahasta murehtia, kun tälläistä normaalia elämää elelee.
Hajauta. Rahastot ovat jo sinällään hajautettuja. Hae jollain osalla osakepottia, mutta hajauta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Euromäärät ovat toisarvoisia, mutta onhan se hiukan helpompaa tyhjentää joku 5000€ salkku, kun kohdalle osuu korona, jos vertaa vaikka sadan tonnin salkkuun, joka on hajautettu 30 kohteeseen. Aika monta löytyy aina keskustelupalstoilta, jotka ovat osuneet ajoituksissaan nappiin ja myyneet oikeaan aikaan kaikki. Suurin osa pelailee todennäköisesti muutamalla osakkeella ja lyhyellä pitoajalla.

Hajautukseen sen verran, että etf-kuukausisäästöön tuli juuri monta hyvää uutta vaihtoehtoa. Nyt löytyy mm. Small cap ja monta mielenkiintoista megatrendi etf:ää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös