On lisäksi hyvä muistaa se, että vähän kuin urheiluvedonlyönnissä, tai vaikkkapa kalastuksessa, jaksetaan sijoittamisessa väsymättä tuoda esiin omat onnistumiset, joihin vielä lyödään päälle reilusti lapinlisää. Sen sijaan tappiolliset kaupat ja veivaukset tuppaa jäämään unholaan, kun 90% keskustelupalstojen sijoittajista lyö tuotossa pitkän ajan indeksin, tekee harva se kuukausi hyviä löytöjä yritysmarkkinasta, jotka raketoi ja lisäksi he ovat myös helvetin kovia panomiehiä ja kaiken päälle helvetin mukavia jätkiä.
Tämä on kyllä totta, siksi se keuliminen on minusta kummallista, koska tuskin se on ollut pelkkää ruusuilla tanssimista kvartaalista ja vuodesta toiseen. Itse kun olen vedonlyönnissä aivan sysipaska, niin se piti lopettaa heti alkuunsa. Sijoittamisessa olen pärjännyt ehkä arvosanallisesti jossain tuolla välttävän ja kohtalaisen välimaastossa, eikä edes hävetä sitä sanoa. Oppirahoja on tullut maksettua varmasti ainakin kymmeniä tuhansia euroja, en edes halua laskea. Mutta tässä tullaankin nimenomaan siihen pitkäjänteiseen sijoittamiseen ja sen hyötyihin. Vaikka vuositasolla olen indeksin "voittanut" 17 vuoden aikana ehkä kahden käden sormin laskettavan määrän (ei välttämättä sitäkään, koska se ei ole relevanttia itselleni, niin en ole kirjaa pitänyt), ja niistäkin vielä suurin osa defensiivisten osakkeiden omistamisen takia, niin pitkäjänteisyydellä olen saanut kasvatettua itselleni pääomaa vaikken koskaan ole mitään +1000% osakevoittoja tehnytkään. Siksi tuo
@Walrus21 ohje, että sijoittamisessa paras mahdollinen päätös on lähteä markkinoille mukaan, on erittäin relevantti, oli se osaamistaso mikä tahansa. Lähtee vaan sitten helpomman kautta, ETF:t ja rahastot, opettelemaan ja maltillisella riskillä. Se on se pääpointti, muut jutttelut menee sitten erilaisiin nyansseihin ja ihmisten tapoihin toimia sekä erilainen riskinsietokyky.
Unohtakaa ne Q2 tulokset, kaikki tietävät että ne ovat huonoja.
Itselleni se pointti onkin siinä, että kuinka paskoja ne on ja se pääpointti siinä Q2 tiedotuksessa on se tilauskirjojen kehitys, koska kyllähän se antaa osviittaa tulevaisuudelle. Itse en ainakaan uskalla jättää niitä asioita huomiomatta ja uskotella itselleni, että 2021 ollaan tukevassa nousukiidossa ilman konkretiaa. Mutta tämä nyt on vain yhden ihmisen näkemys asiaan, ja voin asian suhteen olla erittäin väärässä, mutta sijoituspäätökseni teen lukujen perusteella, en mutulla.