Severi Lahtinen – koirankoppitalentti vai ei käyttöä JYPissä?

  • 239 564
  • 1 321

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Minulle tämä on tässä kohtaa vaikea ymmärtää, ottaen huomioon ne tiedot ja aineistot jonka varaan käräjäoikeus on tuomionsa perustanut. Näiden myötä ei mielestäni kyseessä ole mikään "kaksi eri puolta". Tämä asia on toki aika monesti tässä ketjussa ollut esillä.
Minusta vähän vaikuttaa, että sekoitat nyt ymmärtämisen ja hyväksymisen. Ymmärtää voi, vaikkei hyväksyisikään. Ymmärtämisellä voi tarkoittaa myös esimerkiksi sitä, että miettii motiiveja ja näkökulmia (vaikka ns. objektiivisesti tai moraalisesti vääriäkin).

Muun muassa filosofi Hannah Arendt pyrki jälkikäteen ymmärtämään natsien toimintaa tutkimuksissaan, joista mm. vuoden 1963 julkaistussa Eichmannin oikeudenkäyntiä käsittelevässä kirjassaan päätyykin varsin kontroversiaaliin näkemykseen: Eichmann ei ollut Arendtin mielestä mikään ihmishirviö, vaan tavallinen ihminen, joka kykeni tietyssä tilanteessa hirviömäisiin tekoihin. Taustatietona: Arendt itse oli saksanjuutalainen, ja sai paljon kritiikkiä juutalaiselta yhteisöltä, koska nämä eivät käsittäneet ymmärtämisen ja hyväksymisen eroa. Sitä eroa on edelleenkin ihmisten hankala käsittää tosiasiallisesti.

Ei siinä mielestäni ole moraalisesti mitään vikaa, että rikoksentekijää pyritään ymmärtämään. Hyväksyminen on tosiaan sitten eri asia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sain käsityksen, että mielestäsi on ensiarvoisen tärkeää huomioda myös syytetyn näkökulma asiaan, tuomion jälkeenkin - keskusteluhan lähti siitä, kun toinen kirjoittaja kertoi kuinka asioilla on aina kaksi puolta ja näiden ero voi olla hiuksenhieno. Saatavilla, käräjäoikeuden tuomionsta perusteena, olevan tiedon varjossa asia ei mielestäni näin ollut.

Minulle tuli tuosta kuva, että syytettyä olisi syytä jotenkin sympatiseerata tässä. Hyvä, jos kukaan ei sitä mieltä tässä kohtaa kuitenkaan ollut.

Edit: tässä hyvin kirjoitettu omiakin ajatuksia sanoiksi: Kommentti: Severi Lahtisen uhria on haukuttu ja vähätelty, mutta se vain korostaa, kuinka rohkea hän on
Sait ainakin minun kirjoituksistani sitten täysin väärän käsityksen. Samoilla linjoilla olemme.
 

Kideradio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Edelleen löytyy kaksi eri näkemystä. Ei käräjäoikeuden päätös poista sitä toista näkemystä. Voi olla, että sen toisen näkemyksen kannalla on vain tekijä itse, eikä kukaan muu siihen usko, mutta edelleen se on olemassa.

Ei tämä nyt oikeasti ole noin vaikea asia ymmärtää?
Jos toisen näkemyksen kannalla on vain tekijä, kyseessä ei ole enää näkemys, vaan vähintään harhakuvitelma.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse toivon Lahtisen saavan apua elämönhallintaansa. Ei minulla ole tarve lynkata/lisätuomita ihmistä, sen tekee oikeuslaitos.

Harmi, hän oli yksi suosikeistani ja jypin mielenkiintoisin pelaaja. Mutta suurin harmi uhrin ja hänen itsensä vuoksi.

Me fanit pärjätään ja muistellaan tätä hetki. Kaksi muuta ja heidän lähipiiri sitten muistelee ja katuu tätä pidemmän aikaa, todennäköisesti koko elämänsä ajan.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oikeuslaitos ei lynkkaa ihmisiä, koettaa lähinnä pitää jonkinlaisia rajoja ihmisten käytökselle, kun kaikki eivät siihen itse kykene.
Huonosti ja nopeasti muotoiltu. Viittasin tällä lähinnä lisärangaistuksen antamiseen. Eli oikeus tuomitsee ja antaa rangaistuksen. Itse en koe olevani siinä asemassa että olisi tarve lynkata tekijää enempää. Ja selvyyden vuoksi en hyväksy tätä Lahtisen toimintaa mitenkään.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
"Tuntuu hirveltä" nauratti ääneen.

Ja varmasti on todella ihmisiä rakastava ja arvostava tämä Seve. Sellaiset ihmisethän nussivat sammuneita naisia salaa. Vihoviimeinen ihmissaasta.
Toi koko päivitys oli tosi itsekeskeinen narsistin kirjoittama nyyhkytarina. Ei tossa edes pyydetty anteeksi oikeasti. Nyyhkytellään vaan sitä kun ei voi saada enää huomiota tai lahjoja faneilta ja kuinka sukulaiset ei pääse seuraamaan enää, kun Seve pelaa.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos toisen näkemyksen kannalla on vain tekijä, kyseessä ei ole enää näkemys, vaan vähintään harhakuvitelma.

Tässä on vaan sellainen harhakuvutelma ettei kukaan muu kuin Lahtinen ja uhri tiedä mitä on sovittu ennen kuin varsinainen rikos on tapahtunut. Johtaa siihen että edelleen Lahtisella on oikeus olla tilanteesta jotain tiettyä mieltä.

Voi olla että osapuolet on ymmärtänyt asioita pahasti väärin.

Tai sitten asiat on mennyt jollain muulla tavalla erilailla.

Ei tuokaan ihan terveellä kuulosta että täällä voidaan kirjoittaa Lahtisen oman näkemyksen olevan harhakuvutelmaa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Aivan huikeaa!

”Minä olen vain ihminen-kortti” pelattu.

Parit kyyneleet vielä Lahden torilla niin se on yhtä iloa ja valoa sen jälkeen.

Tai sitten ei.
 

TAPPI32

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On kyllä uskomattoman huonosti Lahtinen hoitanut tämän keissin jälkipyykinkin. Ensinnäkin ihmetyttää, että menee oikeuteen valtion hänelle määrämän avustajan kanssa. Kyseessä on kuitenkin koko hänen uransa ja maineensa, joten hänenä olisin ottanut parhaan mahdollisen asianajajan. Rahasta sen ei pitäisi olla miehellä kiinni.

Toinen juttu on sitten nämä IG-päivitykset. Uskottavuutta parantaisi ensinnäkin se, että joku edes oikolukisi nuo julkaisut ja mielellään muutenkin auttaisi sisällön kanssa. Tuo viimeisin päivitys näyttää lukuisine kielioppinevirheineen ja tautologineen joltain kolmasluokkalaisen kirjoittamalta.

Noh eipä ole ainakaan sitä vaaraa, etteikö Severi pääsisi pälkähästä taitavan asianajajan ja julkisuuskuvan hallinan ansiosta. Tässä on tehty hovioikeudelle työ aika helpoksi. Vaikea nähdä, että Lahtinen onnistuisi tämän tason suorittamisella lieventämään tuomiota mitenkään.

Koira ei kai vain pääse eroon karvoistaan. Joka kerta, kun Lahtinen avaa suunsa niin oma uskoni miehen syyllisyydestä vahvistuu.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Piti Lahtisen viimeisimmästä päivityksestä tai ei, kaikesta huolimatta hivenen huvitti kirjoitusvirhe tässä kohtaa: "Tuntuu hirveltä :(".

Edit. Kappas joku muukin oli aiemmin jo asiasta tässäkin ketjussa huvittunut.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös