Selän takana puukottaminen, suomalainen kansanurheilu. Get in the ring, MikeM

  • 5 294
  • 128

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Predator


>>> Vilpertti, olet asian ytimessä! Eikö tällä meidän palstallakin olisi paljon hauskempaa FF:n malliin kirjoitusten sijaan vain läimiä ruutuun kaikenlaisia hymiöitä ja keskisormi-pystyssä kuvia. Tässä näppäimistön hakkaamisessahan menee sormenpäät ruvelle... jos näin jatkuu, niin tulevaisuudessa poliisi ei pysty ottamaan sormenjälkiä meiltä jatkoaikalaisilta... ja tämähän avaa taas uusia ulottuvuuksia meille....

Terveisin nimim. Päivän Pervo

Hyvä idea, Predator. Turhat kirjoitukset voisi korvata viidellä vakioviestillä, joilla voisi vaivatta hoitaa vastaukset ketjunavauksiin. Nämä vakioviestit olisivat valmiiksi esiasetuksissa:

1) Haista vittu homo
2) Haista vittu lesbo (aika harvinainen, kun naisia on niin vähän)
3) Vitun jees mielipide
4) Ihan ok, mutta kelaa hei vähän lisää
5) Vittu, mä en tajunnut tosta mitään

Aloitusviestille olisi varattu se tekstiviestistä tuttu 160 merkkiä, sillä se on säälittävä nyhertäjä, joka ei saa asiaansa sanottua tällä merkkimäärällä. Palsta voisi sitten näyttää tältä erään esimerkkiketjun valossa:

aloittaja Predator:
Ape on vitun paska valmentaja, vaihtoon!

JHag: 5
Johannes: 4
Animal: 3
reds1897: 1
JHag: 2
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti JHag




1) Haista vittu homo
2) Haista vittu lesbo (aika harvinainen, kun naisia on niin vähän)
3) Vitun jees mielipide
4) Ihan ok, mutta kelaa hei vähän lisää
5) Vittu, mä en tajunnut tosta mitään


>>> Mihin jäi VITTU numerosta NELJÄ? Törkeää huolimattomuutta!
VITTU!
Sitäpaitsi olen elämäni aikana törmännyt (siis melkein) muutamaankin otukseen, jotka väittivät olleensa miehiä... mutta silti olisin voinut vahvasti epäillä heitä lesboiksi (joten tuo kohta nro 2 ei ole mitenkään harvinainen... harvinaisempaa on nähdä livenä saukon nussivan siiliä, tai valkohain nappailevan merilevää kun vieressä on sukeltajan perse...
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Lempeitä poikia

Ihan ok, mutta kelataa hei vähä lisää...

Viestin lähetti MikeM
älymystö ollut enemmän kiinnostunut jalkapallosta, kuin jääkiekosta

...sillä saattaa tuossa olla perääkin. Kävin ensimmäistä kertaa eläissäni kannustamassa oman kaupungin joukkuetta Finnair-stadionilla HJK:ta vastaan. Astuessani katsomoon tokaisin enempiä miettimättä kaverilleni, että ompas täällä jotenkin lempeän ja fiksun oloista porukkaa. Näin jälkikäteen asiaa ajatellen luulen sen lempeyden johtuvan säästä. Kauheasti puhalsi viima ja lämpötila viiden hujakoilla. Siinä kananlihalla hytistessään laihat alipukeutuneet fanit saattoivat tahtomattaankiin vaikuttaa brittiälyköiltä. Vai mahtavatko siellä Britanniassa brittiälyköt edes käydä futis-matseissa? Näkyihän siellä toki jokunen suomimakkaraäijäkin, mikä on ainoastaan hyvä asia.

Väittäisin kuitenkin, että äo:n keskiarvo lienee sama niin hallissa kuin stadionillakin. Urheilutapahtumien erilaisesta luonteesta johtuen ihmisessä vain puhkeavat erilaiset piirteet esiin. Tämä ulkoinen ero tosin tasoittunee, kun meidän porukka alkaa käydä enemmän myös jalkapallokentillä ja harras tunnelma saa väistyä. Itse tykkään kuitenkin enemmän öyhkätä kiekkomatsissa.

Viestin lähetti JanJ
Kertooko se siitä, että Suomessa älymystö ei johda yrityksiä?

Tuntemani pomot vaikuttavat enemmänkin tomerilta kuin äärimmäisen fiksuilta, mikä on vain hyvä asia. Koska äärimmäisen fiksut ihmiset ovat usein laiskoja. Henkilökohtaisesti en tunne ketään näistä suuryritysjohtajista, joten saatanpa paskaakin tässä nakuttaa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuohon "espoolainen ei saa kannattaa stadilaisia joukkueita" on pakko ottaa kantaa. Ehkäpä korkeintaan parikymppisille espoolaisille on itsestäänselvä juttu, että Espoollakin on oma pääsarjajoukkue, mutta jo tällaiselle 70-luvun puolessa välissä syntyneelle homma ei olekaan yhtä selvä. Jos olisin asunut lapsuuteni Espoossa, luulisin silti olevani HIFK-fani, sillä silloin kun rupesin lätkää seuraamaan, Kiekko-Espoo pelasi missä lie maakuntasarjoissa. Niin kotikaupunkiuskollinen tuskin olisin ollut, varsinkaan hieman yli 10-vuotiaana, että olisin ruvennut jotain harrastelijajoukkuetta kannattamaan. JHag lienee meikäläistä parikymmentä vuotta vanhempi, joten ei hänen IFK-faniudessaan mitään ihmeellistä ole.

Muutenkin pääkaupunkiseudulla rajat on niin veteen piirrettyjä viivoja, että en minä ainakaan pidä mitenkään kummallisena sitä että espoolaiset tai vantaalaiset kannattaa HIFK:ta tai Jokereita. Esimerkiksi Lintuvaara/Konala-seudulla Helsingin ja Espoon raja menee suurinpiirtein jonkun takapihan läpi. Onko todella niin, että 20 metriä idempänä sijaitsevaan taloon syntynyt saa olla HIFK-fani, mutta naapuri, joka (onnettomuudekseen) syntyi Espoon puolelle, ei saa?

Futisforumia en pahemmin ole seurannut, mutta luulenpa etten kovin kauaa vastaavassa lätkäforumissa viihtyisi. Ehkä muilla osastoilla on hyvääkin tekstiä, mutta Vapaassa ja ainakin jossain määrin MM-kisaforumissa keskustelu tuntuu menevän sitä rataa, että yksi kirjoittaa jotain (tai copy/pastaa) ja 50 kirjoittajaa vastaa siihen käyttämällä lähinnä hassuja naamoja tai pystyssä olevia sormia. Haukotus...

En minä Jatkoaikaa minään poliisivaltiona pitäisi. Joskus olen ehkä hieman ihmetellyt joitain pelikieltoja, mutta kyllä kaikki "ulosajot" on olleet ihan oikeutettuja ja taatusti kirjoittaja on itsekin tiennyt sen ansaitsevansa. Viikon pelikielto tuskin kenenkään maailmaa romuttaa, joten eiköhän ne pikkuvirheistään opi, jos haluavat oppia...
 

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag


Hyvä idea, Predator. Turhat kirjoitukset voisi korvata viidellä vakioviestillä, joilla voisi vaivatta hoitaa vastaukset ketjunavauksiin. Nämä vakioviestit olisivat valmiiksi esiasetuksissa:

1) Haista vittu homo
2) Haista vittu lesbo (aika harvinainen, kun naisia on niin vähän)
3) Vitun jees mielipide
4) Ihan ok, mutta kelaa hei vähän lisää
5) Vittu, mä en tajunnut tosta mitään

Tuleehan nämä aina jokaisen viestin perään? Siihen, missä tätä nykyä ovat ne profiili yms. nappulat? Tuleehan? Itsekin aina kirjoittelisi kovin mielellään useampiakin viestejä, mutta se on NIIN vaivalloista. Eikä ole edes sihteeriä, jolle nämä viestit voisi sanella. Perkele! (tuosta voisi tehdä nappulan numero 6). 4.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
JHaggis

Luuletko todella,että MINÄ käyttäisin noinkin voimakkaita sanoja?Olen hyvin empaattinen ihminen,joka suo kaikille ihmisille(Jatkoaikalaisille)oman mielipiteen,enkä rupea heitä siitä moittimaan.Olen myöskin kovin ujonlainen,enkä usko,että ikuna edes pystyisin moista kieltä käyttämään.Minä rakastan kovasti kaikkia kirjoittajia täällä,vaikka minua ei rakastettaisikaan,niin olen aina valmis keskustelemaan rakentavasti(hiljaisesti)kaikista asioista.

Rakkaudella sinun:reds189764566678764.

ps:Halatkaa toisianne!
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Re: Re: Re: ...

Viestin lähetti JanJ


Ilmeisesti pieleen mennyt arvaus.
Jos otetaan mittapuuksi vaikkapa suomalaiset suuryritykset ja niiden johtajat. Taannoin oli kysely, jossa kartoitettiin suomalaisten huippujohtajien urheilumieltymyksiä.
Olikos se niin, että 8 kymmenestä seurasi jääkiekkoa.
Kertooko se siitä, että Suomessa älymystö ei johda yrityksiä?


Mitenkään itse väittelyyn sotkeutumatta - en tiedä kenellä on pisin - mutta tuo nyt ei kerro mistään. Jos otetaan mittapuuksi suomalaiset whatever julkkikset, niin heistä varmaankin suurinpiirtein sama prosentti kertoo olevansa kova jääkiekkofani.
Kuinka moni heistä sitten todella tajuaa pelistä mitään, tai edes jalallaan olisi koskaan astunut katsomoon jos laji ei olisi noussut mediaseksikkääksi Suomessa... Jaa'a.

Ainakin itselläni on varsin selkeä mielikuva näistä ns. johtajista, heidän vieraistaan ja isosta joukosta katsomoissa istuvaa paskasakkia ylipäänsä.
Voisivat pysyä poissa, molemmista lajeista. Seurajohtajia ja taloudenpitäjiä lukuunottamatta kenelläkään ei tule ikävä.

Väitän että jääkiekon SM-liigan lähestulkoon täydellinen floppaaminen viimeisen 10-vuoden aikana juontaa juurensa pitkälti tämän menestyksen mukana rattaille kasautuneen paskan ympärille.
Nyt koitetaan mielistellä kaikkia ja vältellä negatiivista julkisuutta, ettei vaan silmäätekevät perskärpäset lähde muihin maisemiin yritysvieraineen ja muine siipeilijöineen.
SM-liiga ei ole osannut käsitellä kasvanutta asemaansa, vaan on alkanut nuolemaan milloin kenenkin perseitä pitääkseen kaikki tyytyväisinä.
Tuloksena on helvetin tylsä ja kaikinpuolin surkea sarja siihen nähden mitä se joskus on ollut. Jos olisin nyt 6-10-vuotias ja pitäisi hakea elämyksiä katsomalla liigakiekkoa, niin tuskin korvaa lotkauttaisin koko paskalle.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hmm...

Ei Mike nyt minusta ihan haukuteillä ole... Olen ollut hieman samoissa fiiliksissä, varsinkin viimeisen vuoden. Näen liigan ja elitserienin täysin toisiinsa vertauskelpoisina sarjoina.

Suurta muotia yrityksille on ostaa kausilippuja ja jakaa niitä työntekijöilleen ja asiakkailleen. Tuloksena hiljaisia halleja, joissa patut kuolaavat cheerleadersien reisien väliin. Poissa on se paine, joka sai ennen puhumaan matsista vielä viikonkin päästä niskakarvat pystyssä.

Jos hallit tosiaankin tyhjennettäisiin ja sisälle jäisi vain tosi kannattajat, niin tunnelma saattaisi olla aika autio.

Ei senpuoleen, kivahan se on että saadaan halli täyteen, mutta koko homma alkaa tuntumaan hieman jipolta, josta omia ideoita ei löydy, vaan kaikki haetaan veden toiselta puolelta.

Moni sanoo syntyneensä jääkiekkofaniksi, mutta katsomossa istuessa huomaa monesti, miten kyllästyneitä vanhat veteraanit ovat kiekkoon. Eletään vanhoilla muistoilla ja kaivataan vanhoja tähtiä uusien muuttaessa suurien sopimusten maihin.

Moni ei anna periksi vanhalle perinteelle. Kun kerran ollaan aina katsottu kiekkoa, niin sitä tullaan myös aina katsomaan.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Siihen se on mennyt. Minä olen jo pitkään ihmetellyt mitä teen siellä vuodesta toiseen, kun itse peli ei ole enää aikoihin antanut juuri yhtään mitään. Yksittäisiä hyviä iltoja toki silloin tällöin, mutta etupäässä pelkkää yksitoikkoista paskaa pelistä toiseen. Painimista, kahvaamista ja nuhjaamista kaudesta toiseen. Ei ole kausikortti todellakaan hintansa väärtti, eikä ole ollut sitä enää pitkään aikaan.

Lähinnä tuo tulee nykyään kai ostettua vanhasta muistista ja näistä runkosarjan paskaväännöistä on tullut enemmänkin semmoinen sosiaalinen tapahtuma, kun hallissa on paljon tuttuja.
Viimeiset kaudet sitä sentään sai psyykattua itseään sillä ajatuksella, että se mestaruus pitää vielä kaiken vittuilun jälkeen saada, mutta eipä tuostakaan ainakaan lisää tullut virtaa.
Nimittäin nyt kun se tuli, niin täytyy tosissaan myöntää itselleen, että ainakaan tällä hetkellä ei kiinnosta koko laji juuri pätkääkään. Ei ole hinkua spekuleerata ensi kauden joukkueella, puhumattakaan siitä, että olisi pienen pienintäkään hinkua lähteä katselemaan sitä tuttua nuhjausta ja painimista.
Kausari tuli tietty kuitenkin taas ostettua, joten toivotaan nyt, että on sitten edes paljon lauantaipelejä, joissa voi sentään vetää kaksin käsin viinaa naamaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minulla on ollut kausari siitä lähtien kun lopetin oman paskan levittelyn pinnasängyssä. Nyt on tapahtumassa pieni käänne ajattelutapaan. Se sai alkunsa kolmesta tahtumasta:

1) Yhdessä matsissa edessämme istui poppoo kutsuvieraita. Minun edessäni istuva nainen naputteli tekstiviestejä koko matsin ajan. Ainoastaan jäätelökauppias sai hänet nostamaan katseensa kännykästä. Niin mielenkiintoinen matsi se hänelle oli.

2) Suomi ei voita mitään kansainvälisiä turnauksia, jotka tosiaankin tuntuisivat sankariteoilta. Viimeiset MM-kisat olivat B-kisat joka näkökulmasta katsottuna. Areenaa kiersi tauoilla lähes yhtä paljon kortti kaulassa varustettuja kutsuvieraita, kuin itse oman lippunsa maksaneita. Kuinkanhan moni näistä vapaa-korttilaisista olisi tullut, jos heidän olisi pitänyt itse maksaa lippunsa?

3) Rubens päästi Shumin ohi loppusuoralla. Se oli viimeinen kerta kun tuhlaan aikaa mokomaan pelleilyyn. Samalla tuli mieleeni: Myös meidän tämänpäivän huippukiekko on yhtä ja samaa apinointia. Ei mitään syytä vannoa meidän markkinavoimien imemän lehmän nimeen. Nyt saa olla!

Ensi talven matsit menevät biljardihallilla. Sielläkin on aina tuttuja, myös heitä, jotka ovat pari kertaa kysyneet: "Miten sä hei jaksat aina vaan kytätä sitä samaa hinkkaamista edes takaisin?"

Uskallanko sanoa... jääkiekko tänä päivänä on aika paska juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti finnishninja
Uskallanko sanoa... jääkiekko tänä päivänä on aika paska juttu.

Kyllä se sitä on ainakin liigassa. Tai ei toki kauttaaltaan paska - faneus on elämäntapana erinomaisen hyvä juttu - mutta se itse peli tasollisesti ei kyllä enempiä enää säväytä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mike ja ninja: Couldn´t agree more. Mutta kiekko on sellainen elämäntapa, ettei sitä lähinnä talvisten vaihtoehtojen puutteessa osaa poiskaan heittää. Miken jokerifanius on todellakin peräisin ajalta ennen Hjallista, mikä on kunnioitettavaa. En voisi kuvitellakaan sinua Mike kiintymässä ja kasvamassa kiinni 90-luvun puolivälin Jokereihin, joka pitkälti vastaa siitä, että näitä jakkupukuleidejä ja kukkahattutätejä on alkanut pyöriä "meidän mestoilla". Tämä mitenkään väheksymättä Harryn kiistatonta bisnesvainua ja -taitoa.

Persekärpäset mallia sannasaarijärvi-hannelelauri-rikisorsa-younameit tulevat kaiken menestyksen perässä kuin kärpäsparvi. 90-luvulla se sattui olemaan jääkiekko. Mutta jos Suomi menee futiksessa EM- tai MM-skaboihin, voinemme olettaa, että siipiveikot siirtyvät seuraavaksi sinne, koska Riki Sorsaa lainatakseni: "Tää on aina ollut mulle kova juttu". Kommentti, jonka voi heittää missä vaan. Silloin kiekko ehkä "taantuu" taas äijälajiksi. Vähän niinkuin oikeasti superhieno laji eli nyrkkeily, jota kuuluukin väheksyä ja taivastella. Eletään siinä toivossa.
 

harva

Jäsen
JHag: Nyrkkeilyssähän homma on tosiaan toiminut. Lääkärit sanovat konttorirotille: ”Sulla on hartiat jumissa, kuntonyrkkeily tekisi hyvää”. Äijämeininki on muotikuntoilusta huolimatta säilynyt hyvin. Tosinyrkkeilijät ovat kuntoilijoista usein erillään, vaikka saavatkin kuntoilijoilta ihailua, kunnioitusta ja massia.

Ehkä muuten joku terapeutti on joskus sanonut: ”Sä patoat Riki sun agressiot patologisella tavalla ja miesenergiasi hiipuu. Oletko ajatellut ruveta käymään jääkiekkomatseissa?”.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti harva
JHag: Nyrkkeilyssähän homma on tosiaan toiminut. Lääkärit sanovat konttorirotille: ”Sulla on hartiat jumissa, kuntonyrkkeily tekisi hyvää”. Äijämeininki on muotikuntoilusta huolimatta säilynyt hyvin. Tosinyrkkeilijät ovat kuntoilijoista usein erillään, vaikka saavatkin kuntoilijoilta ihailua, kunnioitusta ja massia.

Ehkä muuten joku terapeutti on joskus sanonut: ”Sä patoat Riki sun agressiot patologisella tavalla ja miesenergiasi hiipuu. Oletko ajatellut ruveta käymään jääkiekkomatseissa?”.

Riki Sorsa. Kaveri, jolla riittää nenää työntää se joka paikkaan
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti JHag
Miken jokerifanius on todellakin peräisin ajalta ennen Hjallista, mikä on kunnioitettavaa. En voisi kuvitellakaan sinua Mike kiintymässä ja kasvamassa kiinni 90-luvun puolivälin Jokereihin, joka pitkälti vastaa siitä, että näitä jakkupukuleidejä ja kukkahattutätejä on alkanut pyöriä "meidän mestoilla". Tämä mitenkään väheksymättä Harryn kiistatonta bisnesvainua ja -taitoa.


Jeps. Haluan kuitenkin ehdottomasti korostaa, että minulla ei ole, eikä tule näillä näkymin koskaan olemaan mitään Hjallista vastaan. Hjallis on meidän pelastaja, Messias jota ilman Jokereita ei enää olisi - ei ainakaan sillä tasolla millä on hänen jälkeensä ollut.

Syylliset ovat tuolla liigan johdossa. Seurajohtajat ovat oikealla asialla haaliessaan firmalleen rahaa ja sitä kautta meille faneillekin parempia oltavia.
Liiga sen sijaan pyörittää sitä itse tuotetta, peliä, joka on samaan syssyyn ajautunut rappiolle. Liigajohdon ei tule hyysätä hännystelijöitä, eikä liigajohdon tule nuolla kaikkien perseitä ja tehdä lajista hovikelpoista, jos se ei palvele samalla lajia. Sen he ovat kuitenkin tehneet - vieläpä niin läpinäkyvällä tavalla että oikein oksettaa. Vittu.

Nyt sarja on tasaisen paska ja kaikilla on kivaa..? Ehkäpä suurimmaksi osaksi näinkin, mutta tärkein kohde, eli laji-ihmiset ovat jääneet paitsioon. Miksi näin, te johdossa olevat perseennuolijat?
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: ...

Viestin lähetti MikeM
Vaikka vanhempani eivät ole Hgistä, voin sanoa olevani paljasjalkainen hkiläinen, kun passissa lukee syntymäpaikan kohdalla HKI ja muualla en ole Suomessa asunutkaan. Eikä siihen ole syytäkään. Espoo viimeisenä vaihtoehtona. Muutan mieluummin vaikkapa Turkuun, koska siellä on sentään jotain aitoa urbaania henkeä.
Et ole Helsinkiläinen vaikka tänne synnyitkin. Helsinkiläinen ei muuta koskaan Turkuun.

FF miehelle FF läppää niin tulee olo tyytyväiseksi.

Vitun *rotsi*. Et ole mennyt yhtään eteenpäin, rautakangella olisi taas käyttöä. Jos haistaisit revan tuulessa et edes tuntisi sitä. Et erottaisi edes teinislutin revaa. Ja vopite muuten hasita vitu.

Noniin, olen todistetusti älymystöä.

edit. k

Ja sille jollekin joka tarinoi mukavia kypäränremmistä:
Lehtonenkin osoitti oivaa taktista silmää levätessään pää auki jäällä. Puhumattakaan Suutarisesta, huomasi tilaisuuden ja meni ylärimaa päin. Näinhän se on.

Ja JHagille: 4, lisättynä tietysti vitulla.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tuohon älymystöön vielä ottaisin hieman kantaa. Maailmallahan tunnetusti nämä älykkäämmät jalkapallon kannattajat osaavat aina käyttäytyä kunnolla, kun taas neanderthalin ihmiset, jääkiekkokannattajat, riehuvat toreilla ja tuhoavat kaupunkien keskustoja, tappavat poliiseja ja musertavat toisiaan aitoja vasten.

'nuf sed

Voi himpura, kuinka olenkaan missannut tämän älyllisen ylivertaisuuden.

Ainiin, maailman fiksuin ihminen, MacGyver, on jääkiekkoihmisiä...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
No niin, se on siinä. Vilpertti sanoi sen minkä itse olin kokonaan unohtanut. MacGyver "pelasi" aikanaan lätkää(kuten näyttelijäkin) ja muistaakseni yksi jaksokin keskittyi lätkäturnauksen ympärille.

Mitäs futisihmiset tuohon, kun MacGyver on lätkäihmisiä ja tuskin edes tietää futiksesta?
Eiköhän tämän keskustelun voi jo muutenkin jättää väliin, kukin taaplaa tyylillään ja fiksuimmat meistä kykenevät seuraamaan peräti kahta tai useampaa lajia.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Re: Re: Re: Re: ...

Viestin lähetti Mike
Kuinka moni heistä sitten todella tajuaa pelistä mitään, tai edes jalallaan olisi koskaan astunut katsomoon jos laji ei olisi noussut mediaseksikkääksi Suomessa... Jaa'a.


Näitähän nähdään Hockey Nightissa joka kuukausi. Joku pikkumissi tai sunnuntaipoliitikko kertoo, että hän on suuri lätkäfani. No mitäs joukkuetta hän sitten kannattaa? "Mul on keikka Hesas ens viikol et kai se sit on hifki tai jokerit" "Mun mummo teki kakarana tosi hyvää pottumuusia ja siitä jäi hyvät muistot, eli Tappara". Pohjaluku sinänsä ovat nämä "Minä en usko tällaiseen vastakkainasetteluun, minä kannatan Suomea"-tyypit.


Voisivat pysyä poissa, molemmista lajeista. Seurajohtajia ja taloudenpitäjiä lukuunottamatta kenelläkään ei tule ikävä.


Ehdottomasti. On se niin kiva kun liigafinaalien lipuista puolet menee ennakkoon erilaisille yhteistyökumppaneille, joista sitten ehkä 3/4 jaksaa raahautua hallille asti. Pitäähän sitä nyt jääkiakkoa käydä kerran katsomassa...

Tuloksena on helvetin tylsä ja kaikinpuolin surkea sarja siihen nähden mitä se joskus on ollut. Jos olisin nyt 6-10-vuotias ja pitäisi hakea elämyksiä katsomalla liigakiekkoa, niin tuskin korvaa lotkauttaisin koko paskalle.

Aivan samaa mieltä. Itse aloin liigaa seuraamaan kaudella 1994-1995. Vaikka meno ei ollut ollenkaan yhtä huoliteltua ja kiiltävää kuin nykyään, oli itse kiekko paljon viihdyttävämpää. No, onneksi on videot.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Re: Re: Re: Re: ...

Viestin lähetti mission16W


Pohjaluku sinänsä ovat nämä "Minä en usko tällaiseen vastakkainasetteluun, minä kannatan Suomea"-tyypit.

[/b]

Ehdottomasti SAMAA MIELTÄ. Ärsyttävimpiä ovat juuri ne rikisorsat, jotka haluavat jättää ovet auki joka suuntaan, jotta pääsisivät kuikuilemaan milloin HIFKin, milloin Jokereiden ja milloin TPS:n yhteydessä. Varsinaisia kiekkofaneja:mad:
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Eiköhän raja näiden julkkujen kohdalla voida vetää siihen ovatko he ostaneet kausarin omilla rahoillaan ja istuvatko katsomossa myös muissa kuin pleijarimatseissa. Mikko Kivinen ja Pave Maijanen ovat käsittääkseni tälläisiä jokerijulkkuja ja saavat ainakin minulta synnin päästön.

Hieman epäselväksi on jäänyt Madon ja Saken (Järvisen) tilanne. Sakke ainakin tekee yhteistyötä kummankin helsinkiläisjoukkueen kanssa, mutta kumman matseissa he käyvät.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Sakke on ilmoittanut julkisesti (ainakin HIFK-magazineissa) useinkin olevansa tiukka HIFK-fani. Minäkin sen tiedän, että työ voi viedä muidenkin seurojen pariin, eikä siinä mitään, mutta fanius kuuluu vain yhdelle jengille. Siis normaalisti.

Oikea HIFK-fani on myös...gulp....Kojo, joka on hengaillut HIFKin matseissa niin kauan kuin muistan.

Kun HIFK voitti mestaruuden pitkän tauon jälkeen -98, inkarnoitui joka puolelta tyyppejä "jotka ovat aina olleet HIFK-faneja": Linda & Göran, Hannele & Tepi etc etc. Missähän he ovat nyt?:D
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag
Sakke on ilmoittanut julkisesti (ainakin HIFK-magazineissa) useinkin olevansa tiukka HIFK-fani. Minäkin sen tiedän, että työ voi viedä muidenkin seurojen pariin, eikä siinä mitään, mutta fanius kuuluu vain yhdelle jengille. Siis normaalisti.

Oikea HIFK-fani on myös...gulp....Kojo, joka on hengaillut HIFKin matseissa niin kauan kuin muistan.

Kun HIFK voitti mestaruuden pitkän tauon jälkeen -98, inkarnoitui joka puolelta tyyppejä "jotka ovat aina olleet HIFK-faneja": Linda & Göran, Hannele & Tepi etc etc. Missähän he ovat nyt?:D

Tätä en olisi koskaan uskonut tekeväni, mutta niin vain se on pakko puolustaa Lindaa. Linda on kyllä ollut HIFK-fani pitkään. Jo ennen varsinaista "läpimurtoaan" hän kertoi haastatteluissa kannattavansa HIFK:ta ja hänet saattoi nähdä hallilla. Ja kyllä se Linda viime kaudellakin vilahti hallilla. Niin ja mitä Göraniin tulee, niin hänen faneudestaan minulla ei ole tietoakaan. Eiväthän Linda ja Göran seurustelleet vielä mestaruusvuonna. Niin, miksikö tämän kerroin. Ei hajuakaan. Ketä voisi vähempää kiinnostaa :)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Uskollisuus jollekin joukkeelle on aika mielenkiintoinen juttu. Minkä arvoinen on koko elämän kestänyt, yhden ja saman joukkueen kannatus? Tietysti hieno juttu! Mutta taas toisaalta, eihän sekään ole hullumpaa, jos on seurannut kiekkoa leveällä rintamalla, tutustunut moneen eri joukkueeseen ja vaikkapa eri kaupungeissa, liigoissa ja maissa. Tuskin se tekee jääkiekkoa rakastavasta huonompaa fania.

Tuoreessa muistissa on miten suomalaiset ottivat Slovakian sydämiinsä viime MM-kisoissa, ihan vaan yhtäkkiä.

Taas toisaalta, yleensä ihmiset, jotka käyvät katsomassa kiekkoa useammin kuin kerran kauden aikana, ovat siitä kiinnostuneita. En usko, että kukaan lähtee huvikseen istumaan halliin, jos se ei kiinnosta pätkääkään. Kai heilläkin on arvonsa faneina, vaikka eivät käy / pysty käymään joka matsissa.

Fanit voisi oikeastaan jakaa eri ryhmiin, esim:

- Lipun ilmaiseksi saaneet, vailla kiinnostusta olevat katsojat
- Lipun ilmaiseksi saaneet, innokkaat kannattajat
- Satunnaiset ”kerran pari kaudessa” katsojat
- Todella kiinnostuneet fanit
- Kausikortin omistajat
- Huutosakkien jäsenet
- Fanaattiset joka matsiin tulevat kannattajat

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Kaikkihan ovat kassöörille tervetulleita, mutta hengen mukaan tulisi vain alempi puoli listasta astua halliin, jotta päästäisiin oikeaan tunnelmaan. Tämä fanien eliitti alkaa olla tosin vähissä, eikä riitä täyttämään hallia.

Jääkiekko ei mielestäni kehity vauhdilla, jota laji vaatii. Myös kaikkien uskollisimmilla faneilla horjuu usko välillä. Istahdetaan penkille ja huokaistaan syvään ensimmäisen erän kahvaamisen jälkeen. Jääkoneen tasainen kierto saa aikaan haaveita äksonista. Yhtä hyvin voisi katsoa vastamaalatun seinän kuivumista. Kaiuttimista tulee samaa musiikkia, vuodesta toiseen. Moni lajia rakastava on kyllästynyt ja valitsee sohvan ja urheiluruudun kotona.

Mikä sitten saa tosi fanit ostamaan kausikorttinsa vuodesta toiseen, samalle areenalle ja samaa joukketta katsomaan? No tietysti se on uskollisuus, mutta myös tapojen orjuus. Omalta kohdaltani se on kymmenen hengen porukka, joista useimmat ovat istuneet samoilla tuoleilla yli kymmen vuotta. Siitä huolimatta kuulen joskus kun joku sanoo: ”Voi vittu, olis ollu yhtä hyvä mennä katsomaan jalkapalloa”. Tai: ”Ensi kaudella en pane jalkaani tänne”. Siitä huolimatta rakkaus jääkiekkoon voittaa. Kuuman kesän jälkeen alkaa isovarvas väpättämään lehtien kirjoittaessa uusien pelaajien cooper-testien tuloksista. Pari voitettua harjoitusottelua ja halliin on pakko päästä taas.

Paljon HIFKiä tässä keskustelussa. Itse näin kaikkein ikivihreimmät matsit Vaasan Sportin pelatessa paikasta liigassa. Kaikkihan tietävät kuka teki liigan ensimmäisen maalin… Muistan kun Oulun Kärpät tulivat ensimmäisen kerran pelaamaan Vaasan tekojääradalle. Voi juma mitä luistelijoita! Ja mitä matseja! Sen jälkeen ovat joukkueet ja pelaajat tulleet ja menneet, mutta kyllä nää naskali-ajan matsit ovat iskostuneet aivoon tavalla, jota ei pysty mikään joukkue horjuttamaan, vaikka olisi kysymys tetroit ret vinkistä.

Jokainenhan näkee oman faniutensa omasta näkökulmastaan ja asettaa sen näin sopivalle tasolle. Jos itse leikkisin hieman (ketään loukkaamatta), niin voisin sanoa:

”Kaikki jotka istuvat lämpimässä hallissa kaljamuki kädessä ja katsovat kun lellityt miljonäärit hässivät toisiaan kaukalon nurkissa ovat homoja”. Kunnon lätkäfani seisoo karvalakki päässä taivasalla ja syö Itikan makkaraa Turun sinapissa, tauolla 30:n asteen pakkasessa!

Nää nyt oli vaan hieman haja-ajatuksia… Englanti – Brasilia matsia odotellessa…
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös