Selän takana puukottaminen, suomalainen kansanurheilu. Get in the ring, MikeM

  • 5 299
  • 128

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erot Veikkausliigan ja kansainvälisten matsien katsojamäärien välillä onkin yksi homma mitä olen miettinyt. Veikkausliigan kotisivu tietää kertoa, että katsojakeskiarvo on viimeisen kuuden kauden aikana koko ajan pyötinyt noin 2000:n kieppeillä mennen välillä pikkuisen ylöspäin, välillä pikkuisen alaspäin, mutta merkittäviä muutoksia ei ole.

Futisfanaatikot ovat toki ekstaasissa, kun PSV Eindhoven, Benfica tai Liverpool vetää HJK:ta tai Hakaa pelatessaan Stadionin pullolleen kuin myös Saksa, Englanti tai Italia maajoukkuetta vastaan pelatessaan. Entäpä sitten kun seuraavassa matsissa HJK:ta vastaan tuleekin toinen Veikkausliigajoukkue tai maajoukkuetta vastaan joku itäblokin pikkumaa? Jälleen katsomossa värjöttelee ne samat vähän toista tuhatta fanaatikkoa, kun ne muutamat kymmenen tuhatta huippujoukkuetta katsomaan tullutta kohauttelevat olkapäitään noille matseille. Taitaa olla niin, että suuret massat käyvät katsomassa lähinnä laadukkaita vierailijoita kuin suomalaista jalkapalloa.

Nappulana tuli jotain kymmenkunta suomalaista liigamatsia katsottua ja vielä kerran kävin vuonna 1997 yhden matsin katsomassa, mutta kun joka kera se suomifutis näytti yhtä vastenmieliseltä nyhjäämiseltä, olen tullut siihen tulokseen, että kyseistä lajia ei kannata enää mennä katsomaan edes ilmaislipulla.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
mission 6W

Se on oikein, että puolustat fudista.
Voin kertoa, että itse pelasin aikoinaan 70-luvulla I-divaria monena vuonna ja aloitin fudiksen pelaamisen 6-vuotiaana. Olen myös toiminut ylemmillä tasoilla sekä junnuissa erilaisissa johtotehtävissä fudiksen parissa ja "touhunut" myös ulkomailla fudisasioissa, joten jonkinlainen näkemys luulen itselläni olevan. Olen aina pitänyt fudiksesta mutta Suomen taso kotimaassa ja siihen liittyvät järjestelyt eivät tyydytä minua.

Esimerkiksi Allianssi - HJK muutama viikko takaperin. Hieno kenttä ja hieno kesäilma. Paikalliskamppailu - vau siinä vasta hyvät asetelmat kivalle illalle.
Istuin ns. aurinkokatsomossa hyvin ahtaasti (Pohjola Stadionin katsomo on ahdas). Peli ihan mukava, mutta yleisöä muutama tuha - vain!! Puoliajalla sitten virvokkeita ostamaan. Aurinkokatsomon kohdalla yksi ns. jätskikioski yhdellä myyjällä ja jono valtava. Sitten suuntana ns. oluttelttaan. Kaksi myyntipistettä ja jälleen valtavat jonot. Hodareita et saa vaan ainoastaan kärventyneitä makkaroita tai / ja olutta. Loistavaa. Mikäli olisin jäänyt jonoon ja odottanut vuoroani olisi toinen puoliaika ollut täydessä käynissä ennen kuin olisin ehtinyt omalla paikalleni.

Sekä Allianssin että HJK:n matseissa et kuule koskaan esim. divari peleistä tuloksia vaikkakin ovat pelikohteina pitkävedossa.
Tärkeämpää näyttää olevan kuuluttajan tokaisu säännöllisin väliajoin: RICHO - we are in your corner!!!
Ja muitakin esimerkkejä löytyy.

Eli, yleisöstä ei välitetä, tai ei osata välittää.

Montako tutkimusta (kyselyä) on Suomessa tehty jossa on kyselty ihmisiltä miksi eivät käy matseissa ja / tai mitä haluavat mikäli kävisivät?

Puolusta sinä fudista ja laita sydämesi mukaan. Toivotan tosi paljon onnea; minä vaan en enää jaksa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti mission16W
Niin ovat. Liigan yleisömäärät OVAT alhaalla, mikä on melkoinen ihme, kun ottaa huomioon että maajoukkue tekee joka ottelussa lähes uuden yleisöennätyksensä. Futikselle on siis selvästikin tilausta, koska Olympiastadionille tunkee kymmeniä tuhansia sitä katsomaan. Miksei tätä saada hyödyntämään liigafutiksen yleisömääriä? Kuka tietää. Myös futispaitoja näkyy enemmän ja enemmän kaupungilla, Mestarien Liiga kerää parempia ja parempia katsojalukuja jne... Futis siis kiinnostaa.

Mistäköhän tuo johtuu että maajoukkue vetää väkeä?
Ehkä se peli on jalkapallon näköistä, ei potkupallon.

Kuinkakohan monta maajoukkueen vakiopelaajaa palliollee kotoisessa Veikkausliigassa? Yksi?

Kotimaisen POTKUPALLON taso on todella matala, pelaajat ovat melkein poikkeuksetta ns. puujalkoja ja mielikuvituksettomia vätyksiä. Suomipotkupallon prinsiippi on pitkä päätyyn ja katotaan ehtiikö nopea kärki saamaan pallon. Tylsää katella semmosta nyhjäämistä 90 min. Nämä harvat väriläiskät kotoisessa potkiliigassa (Roiha, Kopteff & Tauriainen) pelaavat yhden, korkeintaan kaksi kautta Potkisliigassa ja sen jälkeen poistuvat. Tällä hetkellä Veikkausliigassa tuntuu olevan vain yksi edes hiukan kansainvälistä tasoa täyttävä pelaaja: Rami Rantanen.
 
Viimeksi muokattu:

helko-vaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ajax ja Vänämöisen Pallo
Aikalailla samaa mieltä, Tommy.

Tämä tilanne on surullinen, mutta tosi.

Miksi suurimman seuran, HJK:n ns. fanikatsomo on pienempi kuin aikaisemmin?

Miksi Finnair Stadiumin penkit ovat AINA paskasia pölystä ja muusta liasta?

Miksi Pohjola Stadionin kuulutus toimii vain pääkatsomossa?

Miksi Martti Kuusela, Pasi Rautiainen eikä Hjalliskaan "kelpaa" Suomen fudikselle?

Miksi Suomen fudispäättäjät väittävät, että matseja pitäisi olla vähemmän / harvemmin jotta ehtis treenaa kun jääkiekossa, jonka taso on korkeampi, pelataan enemmän / vko?

Miksi fudiskenttien taso (ruoho) on niin alhainen kun samaa ilmastoa "potevat" Ruotsi ja Norja pystyvät tarjoamaan parempaa?

Tässä hieman pohdiskeltavaa. Muistuu Curre Lindströmin asiat mieleen: menestys koostuu pienistä seikoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös