Ensinnäkin täällä käydään keskustelua jossa jotkut tuovat hyvin esiin tuplastandardeja ja some-lynkkaamista. Niistä ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä, mutta tapasi tulla paikalle palokunnan lailla sammuttamaan keskustelua tai viemään sitä sivuraiteelle, kun siinä tuodaan esiin jotain ideologiaasi vastaista alkaa olemaan niin nähtyä näissä vapaan puolen ketjuissa. Täällä kun kukaan ei ole sanonut, että todelliset uhrit ovat keski-ikäisiä miehiä vaan tuotu esiin sitä kun seksuaalista ahdistelua tapahtuu "molemminpuolin".No, selkeästi ollaan löydetty ne todelliset uhrit tässä keskustelussa - eli me keski-ikäiset miehet. Miten edes kehdataan meitä syrjittyjä parkoja vainota ja ahdistella.
Muista kuitenkin se, että olet yhtä tärkeä kuin kuka tahansa. Usko mua bro.@BOL
Voin ainoastaan luvata, etten itse syyllisty moiseen toimintaan ja nykyään voin jo puuttuakin ahdisteluun, koska ulkonäkö on jo mennyttä.
@BOL
Hieno viesti.
Itse olen setämies, mutta samalla ujo introvertti, joten en ole naisia pystynyt koskaan edes puhuttelemaan, saati kähmimään.
Siksi minulle tuli suurena yllätyksenä tämän ilmiön yleisyys (jota en siis kiistä), sillä ainakin minua opetettiin kotona kunnioittamaan muita ihmisiä. Jopa naisia (kevennys).
Olen kotoisin maaseudulta ja siksi kaveripiirin pienuus (ja tiiviys) saattoi hillitä menovuosina porukan hulluimpien päähänpistoja, vaikkakin yökerhoissa tuli joskus nähtyä sopimatonta käytöstä, johon en häpeäkseni puuttunut.
Puolustuksekseni voin sanoa olevani ruumiinrakenteeltani luokkaa pulkannaru, joten silkka itsesuojeluvaisto esti tilanteisiin puuttumisen, sillä olen tykästynyt nykyiseen vaatimattomaan ulkomuotooni.
En siis pysty mitenkään samaistumaan kokemuksiisi, paitsi hämmästelemällä ihmistyyppiä, joka loukkaa toisen ihmisen fyysistä tai henkistä koskemattomuutta.
Toki voisin pyytää anteeksi kaikkien miesten puolesta, mutta sitä et järkevänä naisena uskoakseni edes halua.
Voin ainoastaan luvata, etten itse syyllisty moiseen toimintaan ja nykyään voin jo puuttuakin ahdisteluun, koska ulkonäkö on jo mennyttä.
Olisi suotavaa että jokainen "kyllä miehiäkin voidaan lähennellä ja miksei keski-ikäinen mies saa sitäjatätä" -vänkääjä lukisi tuon BOLin tekstin pariin kertaan ja miettisi että miksi siinä saattaa olla pienoinen ero onko ehdottelun/lähentelyn kohteena nainen vai mies.
@BOL kirjoitti nyt sen verran väkevästi, että näin illanpäätteeksi voi sanoa oikeasti oppineensa jotain. Olen joitakin kertoja ihmetellyt, että kun joku nainen vaikka jossain tuolla lenkkipolulla säikähtää ohi juostessani ääneen ja hyppää suunnilleen pientareen puolelle,
Noissa hetkissä olen vain omassa päässäni sitä välillä funtsinut, että ei tässä pienessä mielessäkään kävisi tehdä mitään muuta, kuin juosta kyseisestä ihmisestä ohi, niin mitä se tuolla tavalla minua säikkyy? No nyt sain asiaan vastauksen.
Varovaisen ja hysteerisesti varovaisen pelkääjän raja on käytännössä todella häilyvä. Itse luotan vaistooni, mutta tiedostan myös, että sekin voi olla väärässä. Olen miettinyt sitäkin, että jos joku tuntematon ihminen on sinulle kohtelias ja vaikkapa tervehtii, kuinka monelle tulee sellaisesta oudot vibat? Ainakin Suomessa, ulkomaillahan sellainen katsotaan ihan normaaliksi käytökseksi. Sanoisin kuitenkin, että ei näiden mun kirjoitusten pohjalta nyt kannata alkaa omaa käytöstään hirveästi muuttamaan, jos aiemmin ei ole ollut ongelmia. Mutta kyllä ne huomioida kannattaa. Ja jos on tuttuja naispuolisia ihmisiä, asiasta kannattaa rohkeasti jutella heidän kanssaan. Kysyä, että mitkä ovat heille ehdottomasti sellaisia asioita, jotka kokevat oudoiksi ja ehkä pelottaviksikin. Mä en kuitenkaan ole mikään kaiken kokenut häirintäekspertti.
Eipä käy kateeksi miehiä tässä asiassa, ei tosin kovin usein muutenkaan. Ja lisättäköön vielä, että naisetkin voivat ahdistella seksuaalisesti ja ahdistelevatkin. Ihan yhtä tuomittavaa.
Varovaisen ja hysteerisesti varovaisen pelkääjän raja on käytännössä todella häilyvä. Itse luotan vaistooni, mutta tiedostan myös, että sekin voi olla väärässä. Olen miettinyt sitäkin, että jos joku tuntematon ihminen on sinulle kohtelias ja vaikkapa tervehtii, kuinka monelle tulee sellaisesta oudot vibat? Ainakin Suomessa, ulkomaillahan sellainen katsotaan ihan normaaliksi käytökseksi. Sanoisin kuitenkin, että ei näiden mun kirjoitusten pohjalta nyt kannata alkaa omaa käytöstään hirveästi muuttamaan, jos aiemmin ei ole ollut ongelmia. Mutta kyllä ne huomioida kannattaa. Ja jos on tuttuja naispuolisia ihmisiä, asiasta kannattaa rohkeasti jutella heidän kanssaan. Kysyä, että mitkä ovat heille ehdottomasti sellaisia asioita, jotka kokevat oudoiksi ja ehkä pelottaviksikin. Mä en kuitenkaan ole mikään kaiken kokenut häirintäekspertti.
Nämä tilanteet tulee itsekin vältettyä pääsääntöisesti aina jotenkin. Siinä tulee itselle vaan niin kiusallinen olo, kun tiedostaa sen vaikutelman, joka tämän kaltaisessa tilanteessa voi syntyä.Just viime viikolla kävi iltaisella juoksulenkillä niin, että juoksin ulkoilutietä ja edessäni juossut nainen kääntyi juuri samalla pienemmälle polulle, jolle itse olin aikeissa kääntyä. En kuitenkaan viitsinyt sännätä suoraan perään, vaan pakko oli hetkeksi pysähtyä, ettei tulisi sellaista takaa-ajofiilistä. Myös esimerkiksi pimeällä kulkiessa jos olen ohittamassa tai kohtaamassa naispuolista kulkijaa, pyrin valitsemaan reittini niin, että varsin hyvin käy jo kauempaa selväksi, etten pyri mihinkään kontaktiin.
Minua on myös ahdisteltu seksuaalisesti pari kertaa ihan kunnolla käymällä yllättäen käsiksi ja niistä kerroista voin kertoa sen, että lamaannuin täysin. Siis aivan totaalisesti, enkä pystynyt tekemään mitään.
...
Itselleni toki kävi niin, kun kimppuuni hyökättiin takaapäin, etten saanut enää ääntä suusta ja lamaannuin aivan täysin, vaikka olin uhonnut, että jos joku ikinä käy käsiksi, potkaisen munille ja alan huutaa. En siis edes kyennyt huutamaan apua. Että ei se elämä aina sitten mene suunnitelmien mukaan kuitenkaan.
...
Miehillä on oikeasti tärkeitä tehtäviä, jotta asiat muuttuvat oikeasti. Teidän tehtävänänne on aidosti puuttua, jos joku toimii väärin. Teidän tehtävänänne on kasvattaa sellaisia poikia, jotka opetetaan kunnioittamaan tyttöjä ja naisia jo pienestä pitäen.
Mielestäni tulee kuitenkin myös tiedostaa se, että lopullisesti toisen pään sisälle ei voi päästä eikä toisen ulkonäöstä tai käyttäytymisestä voi tehdä päätelmiä toisen tarkoitusperistä tai olemuksesta.
Mielestäni kuvaamasi ajattelu, jossa on ''miehen'' vastuulla taata ettei naiselle tule ''outoja viboja'' on esimerkiksi autistien tai vaikka fyysisesti poikkeavien kannalta todella julma.
Ja en tietenkään sano, etteikö mitään varotoimia tulisi tehdä, mutta ainakin pitäisi olla avoin sille että se aluksi negatiivinen vaikutelma toisesta menee väärin ja olla ilmaisematta ''viboja'' toiselle.
Lisäksi ehkä aavistuksen mielestäni korostat nimenomaan naisten väkivallan uhkaa. Naisen kohdalla uhkaa toki syventää se, että pelätään nimenomaan seksuaalista väkivaltaa, mutta kuten kirjoitit, niin väkivallan kohdalla miehet joutuvat sen kohteeksi yleisemmin. Kohdallani kävi niin, että yöllä kolme miestä piiritti ja kävi kimppuun (kännissä, huviksi, tekosyyn varjolla). Monesti miehet ovat toki isompia kuin naiset, mutta toisaalta jo puukko vie tämän edun pois.
Muistaakseni siitä on ihan tutkimustakin, että miehet vaikka joutuvat väkivallan kohteeksi useammin, niin eivät sitä kuitenkaan pelkää samalla tavalla kuin naiset. Tähän syynä paitsi todellinen väkivalta, niin myös esim. populaarikulttuuri (vaikka en sano, että sinun kohdalla näin on).
Kyllähän näitä asioita tulee huomioitua ja vaikka vaiva on useimmiten minimaalisen pieni, niin välillä kyllä harmittaa, että miesten urpoilun takia on ajauduttu tilanteeseen, jossa jokainen mies on potentiaalinen uhka. Just viime viikolla kävi iltaisella juoksulenkillä niin, että juoksin ulkoilutietä ja edessäni juossut nainen kääntyi juuri samalla pienemmälle polulle, jolle itse olin aikeissa kääntyä. En kuitenkaan viitsinyt sännätä suoraan perään, vaan pakko oli hetkeksi pysähtyä, ettei tulisi sellaista takaa-ajofiilistä. Myös esimerkiksi pimeällä kulkiessa jos olen ohittamassa tai kohtaamassa naispuolista kulkijaa, pyrin valitsemaan reittini niin, että varsin hyvin käy jo kauempaa selväksi, etten pyri mihinkään kontaktiin.
On muuten jotenkin kummallista, että Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu -ketju on sijoitettu Jatkoajan keskustelupalstalla Löylyhuone-osioon, jossa käydään keskustelua politiikasta ja muista ns. kuumista aiheista. En ymmärrä, että miksi tällainen aihe kuuluisi kumpaankaan kategoriaan. Aiheen pitäisi olla ja pitkälti onkin (?) vapaa politiikasta ja kaikesta väännöstä, asia jonka yhdessä tuumin tuomitsemme.
Luulisi myös ettei ilmastonmuutos olisi poliittinen keskustelu, mutta täällä sekin on. Onhan tässä poliittistakin aspektia mukana ja lainsäädännöllistäkin.On muuten jotenkin kummallista, että Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu -ketju on sijoitettu Jatkoajan keskustelupalstalla Löylyhuone-osioon, jossa käydään keskustelua politiikasta ja muista ns. kuumista aiheista. En ymmärrä, että miksi tällainen aihe kuuluisi kumpaankaan kategoriaan. Aiheen pitäisi olla ja pitkälti onkin (?) vapaa politiikasta ja kaikesta väännöstä, asia jonka yhdessä tuumin tuomitsemme.
Tuosta että se olisi miesten tehtävä kasvattaa sellaisia poikia, jotka osaavat kunnioittaa tyttöjä ja naisia jo pienestä pitäen, on minusta kummallisesti sanottu. Minusta se on ihan yhtä paljon äitien ja siskojen tehtävä.
Vaikka en ole mies voinen vastata että en lähetä enkä odota että kaverikaan lähettää.Kuinka moni teistä miehistä lähettää viestin kavereilleen baari-illan jälkeen, että on turvallisesti kotona?
En kyllä tulisi mieleenkään enkä edes tajua mitä tällä ajetaan takaa... Itse halusin vain baari-illan jälkeen istua rauhassa autossa hiljaa ja yleensä kuskit tajusi sen eikä yrittänyt edes jutella.Kuinka moni teistä puhuu kaverin tai puolisonsa kanssa puhelimessa taksimatkalla baarista kotiin?
Silloin kun hoidin ja ulkoilutin ystäväni koiraa niin tykkäsin iltaisin kävellä hiljaisella reiteillä kun koira ei ollut koko ajan tekemässä tuttavuutta eikä minun tarvinnut jutella ihmisten kanssa. Joten ei, en ole valinnut koiran ulkoilutusreittejä sen mukaan että niillä olisi vilkasta vaan suosin reittejä joissa tiesin ettei (iltaisinkaan) kulje paljon ihmisiä.Kuinka moni teistä valikoi koiranulkoilutuslenkkinsä niin, että varsinkaan ilta-aikaan ei kuljeta paikoissa, missä ei ole ketään?
Ei tulisi mieleenkään. Jotenkin minua harmittaa että osan ihmisistä pitää elää sellaisessa pelon ilmapiirissä että pitää tehdä kaikenmaailman kiertoreittejä ja ihme suunnitelmia kun jotkut paikat pelottaa. Tai eihän ne paikat pelota vaan toiset ihmiset.Kuinka moni teistä saattaa kävellä pidemmän matkan pimeällä tai hiljaiseen aikaan vain siksi, että kiertoreitti on vilkkaammin liikennöity?
Mulle ei ollut tuossa listassa mitään erikoista paitsi tuo taksimatkaesimerkki.Vaikka en ole mies voinen vastata että en lähetä enkä odota että kaverikaan lähettää.
En kyllä tulisi mieleenkään enkä edes tajua mitä tällä ajetaan takaa... Itse halusin vain baari-illan jälkeen istua rauhassa autossa hiljaa ja yleensä kuskit tajusi sen eikä yrittänyt edes jutella.
Silloin kun hoidin ja ulkoilutin ystäväni koiraa niin tykkäsin iltaisin kävellä hiljaisella reiteillä kun koira ei ollut koko ajan tekemässä tuttavuutta eikä minun tarvinnut jutella ihmisten kanssa. Joten ei, en ole valinnut koiran ulkoilutusreittejä sen mukaan että niillä olisi vilkasta vaan suosin reittejä joissa tiesin ettei (iltaisinkaan) kulje paljon ihmisiä.
Ei tulisi mieleenkään. Jotenkin minua harmittaa että osan ihmisistä pitää elää sellaisessa pelon ilmapiirissä että pitää tehdä kaikenmaailman kiertoreittejä ja ihme suunnitelmia kun jotkut paikat pelottaa. Tai eihän ne paikat pelota vaan toiset ihmiset.