Kyllä, luettuani Hesarin jutun ja Rydmanin vastineen sekä bonuksena tuon Bingan jutun, niin minä en olisi toimittajana tohtinut julkaista tuollaista Hesarin nyt tekemää juttua.
Tällä hetkellä minun tuntuma on, että jutusta vain pieni osa on totta. Ja se osa on sinänsä sopimatonta käytöstä, mutta aika pieneksi se jää lähtökohtiin nähden.
Oletuksenani oli, kun aloin Hesarin juttua lukea, oli se, että sieltä tulisi varmasti aukottomat todisteet, RIP Rydmanin ura, mutta ei näköjään tullutkaan. Ainakaan minun mielestäni. Saa nähdä tuleeko lisätodisteita. Journalismin kannalta se olisi hyvä asia, Rydmanin kannalta se ei sitä tietenkään olisi.
Sopimattomasta käytöksestähän koko casessa on kysymys.
Kokoomus hyväksyi 2020 puoluekokouksessa aloitteen Code of Conduct. Siinä määritetään säännöt, joihin jokainen puolueen tapahtumille ja toimintaan tuleva joutuu sitoutumaan. Ne on konkretisoitu puolueen eettiseksi ohjeistoksi ja on hyväksytty syksyllä 2021 puoluehallituksessa.
Code of Conductin tarkoitus on luoda kaikille järjestötyössä mukanaoleville (vapaaehtoiset, toimihenkilöt ja luottamustoimijat) turvallinen ja tasa-arvoinen ympäristö osallistua toimintaan. Selkeiden pelisääntöjen kautta varmistetaan, että esimerkiksi kaikenlaiseen syrjintään ja kiusaamiseen puututaan. Yhdistysten,
kunnallisjärjestöjen, piirijärjestöjen sekä yksittäisten jäsenten on helpompi puuttua mahdollisiin väärinkäytöksiin ja epäasialliseen käytökseen, kun Code of Conduct on määritelty ja samoihin toimintatapoihin sitouduttu kaikessa puoluetoiminnassa.
HS:n jutussa ja Orpon ulostulossa on kysymys juuri tästä. Oletan, että selvityspyyntö Rydmanille viime vuonna noudatti myös Code of Conductin määritelmiä. Ydinasia on, onko nuorille tytöille luotu turvallinen ja tasa-arvoinen ympäristö osallistua toimintaan vai onko ympäristö ollut joidenkin osalta jotain muuta.