Itse kun ei ole päässyt lukemaan Hesarin alkupereistä kirjoitusta kun on maksumuurin takana niin voisiko joku kertoa mistä Rydmania tarkalleen ottaen syytetään. Onko hän siis kosketellut jotain alaikäisiä tyttöjä, puhunut tuhmia vai mitä? Muista lehdistä ei ole vielä saanut muuta selvää kuin, että on jotain todella epäillyttävää tehnyt.
osa jutusta:
''Kaksi tytöistä kertoi alkaneensa tavata Rydmania ollessaan vasta yläasteella. Kaikki ahdistavasta käytöksestä kertoneet ovat olleet selvästi, noin 8–10 vuotta, Rydmania nuorempia.
Milja tutustui Rydmaniin 14-vuotiaana vuonna 2010. Kahdeksannen luokan oppilas oli tet-harjoittelussa kokoomusnuorissa.
Rydman oli 24-vuotias kokoomusnuorten puheenjohtaja, joka oli toiminut kansanedustajien avustajana.
Kun olin alle 16-vuotias, niin kävimme juuri lounailla ja illallisilla, mutta kun täytin 16 vuotta, Wille pyysi minua kotiinsa käymään.
Milja kertoi poliisille, että kun harjoittelu oli päättymässä, Rydman ehdotti, että hän voisi viedä tytön vierailulle eduskuntaan. He alkoivat tavata. Rydman ei aina ollut aloitteellinen, joskus Milja ehdotti tapaamista.
Kursivoidut kohdat ovat suoria lainauksia poliisin kuulustelupöytäkirjasta.
Kun olin alle 16-vuotias, niin kävimme juuri lounailla ja illallisilla, mutta kun täytin 16 vuotta, Wille pyysi minua kotiinsa käymään, Milja kertoi.
Näin Milja kuvasi tapahtumia Rydmanin kotona.
Hän kertoi pitävänsä minua hyvin viehättävänä ja kertoi myös keskustelleen minusta ystäviensä kanssa aikanaan jo TET-harjoitteluni jälkeen, kun olin 14-15, että he pitivät minua Willen sanojen mukaan ”kuumana”, mikä tuntui Willestä ”kamalalta, koska olit niin nuori”, mutta hän perusteli asiaa sillä, että olin kuulemma aina vaikuttanut kypsältä ja ikäistäni vanhemmalta.
Sohvalla Rydman alkoi Miljan mukaan lähennellä. Rydman kosketteli ja kähmi takapuolta ja koetti myös suudella minua, jolloin peräännyin tilanteesta, Milja kertoi kuulustelussa.
Kokoomusnuoriin kuulunut Lotta kertoo HS:lle saaneensa Rydmanilta kahvikutsun 16-vuotiaana vuonna 2014.
”Kerroin muille nuorisojärjestön aktiiveille, että Rydman oli minua lähestynyt, että vähän outo juttu. Muut sanoivat, että älä todellakaan mene hänen kanssaan mihinkään.”
Lotan mukaan varoitukset liittyivät siihen, miten Rydman käyttäytyi alaikäisten tyttöjen kanssa. Lotta sanoo, että Rydman kyseli hänen peräänsä jonkin aikaa, mutta hän ei halunnut olla Rydmanin kanssa tekemisissä.
Rydman itse sanoo, että hän tapaa ”kaikennäköisiä ja -ikäisiä kaiken aikaa”, mutta ei erityisesti alaikäisiä. Rydmanin mukaan hän ”auttaa ja tsemppaa” molempien sukupuolten edustajia poliittisissa asioissa.
Anna kertoi poliisille ottaneensa 17-vuotiaana yhteyttä itseään kymmenen vuotta vanhempaan Rydmaniin Facebookissa. Anna korjasi kuulustelua seuraavana päivänä lausuntoaan. Tässä jutussa esitetyt asiat ovat korjatusta lausunnosta.
Anna kertoi poliisille tavanneensa Rydmanin ravintolassa Helsingissä.
Hän tarjosi minulle kaksi lasia viiniä, vaikka tiesi minun olevan alaikäinen. Menin vähän hämilleni joistain asioista. Hän käyttäytyi kuitenkin asiallisesti ja tapaamisesta jäi hyvä mieli.
Seuraavalla tapaamisella, noin vuotta myöhemmin, Rydman oli Annan mukaan käyttäytynyt töykeästi.
Hän myös kysyi mielestäni omituisia ja tungettelevia kysymyksiä. En olisi halunnut vastata niihin, mutta hän kysyi aina uudelleen kunnes vastasin. Tarkistin edellä mainitut seikat vanhoista päiväkirjamerkinnöistäni.
Hän myös sanoi, että ei kannata liittyä kokoomusnuoriin, koska he ovat kaikki lorttoja, Anna kertoi.
Oona oli alaikäinen ja mukana kokoomusnuorissa. Kun hän myöhemmin erosi parisuhteestaan, Rydman kutsui hänet luokseen. Oona oli tuolloin parikymppinen, Rydman kymmenen vuotta vanhempi.
Oona kertoo HS:lle ajatelleensa, että kutsussa oli kyse kahvittelusta.
”Wille avasikin samppanjapullon. Olin nuori, ja minulle kallis samppanjapullo oli sellainen velvollisuus, että en voi heittää sitä hukkaan.”
Oona humaltui voimakkaasti.
”Wille ihan selkeästi juotti minut humalaan. Hän itse lopetti juomisen jossain vaiheessa”, Oona sanoo.
”Hän alkoi suudella ja otti vaatteeni pois. Olin tosi humalassa, ja yhtäkkiä huomaan, että olen ilman vaatteita hänen sängyssään ja hänellä on kaikki vaatteet päällä. Se oli tosi outoa. Alleviivaan, että olin tosi humalassa, eronnut juuri pitkästä suhteesta ja tosi hauraassa tilassa. En missään nimessä olisi päätynyt tuollaiseen tilanteeseen muuten.”
Oona sanoo, että hän ja Rydman eivät lopulta harrastaneet seksiä.
”Onneksi. Wille suuttui, kun en halunnut jäädä yöksi. Selkeästi yritti, että jää nyt, jää nyt. Se oli tosi turhautunut.”
Yksi keskusrikospoliisin kuulustelemista tytöistä tapasi kaverinsa kanssa Rydmanin juhlissa vuonna 2016. Tytöt olivat 17-vuotiaita.
Siellä synttäreillä oli pääasiassa 17-18-vuotiaita, toinen tytöistä kertoi poliisille.
Juhlien jälkeen Rydman pyysi tyttöjä baariin. He olivat liian nuoria päästäkseen sisään. Rydman viestitti tyttöystävälleen ja kertoi tuovansa kotiin ”tuliaisia”.
Mulla on kaks alaikäistä tyttöä mukana. Saat itse arvioida, tykkäätkö niistä , Rydman kirjoitti HS:n näkemässä viestissä.
”Parisuhteessa viestitellään kaikenlaista hassua ja höpöä.”
Tyttö kuvasi poliisille, miten ilta eteni.
[Rydman] sitten pyysi luokseen jatkamaan bileitä, jonne menimmekin. Sitten hän pyysi myös lopulta meitä jäämään yöksi, mutta tähän ei suostuttu ja lähdettiin pois sieltä.
14-vuotias Petra sai yhteiskuntaopin kurssilla tehtäväksi haastatella poliitikkoa. Hän oli jo aiemmin tutustunut Rydmaniin kokoomusnuorten tapahtumassa. Petra kysyi Rydmanilta, voisiko hän haastatella tätä.
Petra kertoi poliisille Rydmanin ehdottaneen haastattelun päätteeksi, että tapaisimme uudelleen, että hänellä olisi vielä minulle lisää kerrottavaa.
Rydman oli tuolloin yli 30-vuotias kansanedustaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu.
Petra kertoi, että hän meni tapaamaan Rydmania eduskuntatalon kahvilaan. Kuulustelussa Petra kertoi näin: Rydman sanoi minulle, että muistutan erästä seksikästä naista.
Sitten hän itsekin totesi, ettei 14-vuotiaalle pitäisi tällä tavalla puhua, Petra jatkoi.
He olivat kuppilassa iltaan asti, minkä jälkeen Rydman ehdotti siirtymistä jonnekin mukavampaan paikkaan. Petran mukaan hänestä alkoi tuntua, että he olivat suuntaamassa Rydmanin luokse, mikä tuntui ahdistavalta.
Petra ehdotti syömistä läheisessä kahvilassa. Petran mukaan Rydman kertoi keskustelun lomassa kaksimielisiä vitsejä ja mainitsi muun muassa saamastaan kansalaiskirjeestä, jossa eräs mies oli kuvaillut masturbointikokemustaan.
Hän aloitti lauseen minulle todella moneen kertaan, että 14-vuotiaalle ei pitäisi puhua tästä... ja sitten jatkoi kuitenkin. Lopulta pääsin tapaamisesta kotiin.
Petra koki Rydmanin käytöksen epämukavaksi. Poliisille hän puhui myös lääppimisestä ja lähentelystä.
…lääppimisellä ja lähentelyllä tarkoitan sitä, että joskus kosketus tuntuu ahdistavalta – kuten esimerkiksi, että hän tavatessamme ollessani 14-vuotias, heti ohjasi minua alaselästä koskemalla pöytään istumaan.''