Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 976 629
  • 47 167

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Onko viime kesäkuussa vanhenneista maitohappobakteereista jo henki pois, vai voisiko noista olla vielä jotain hyötyä?

Älä kuuntele junioria äläkä heitä pois, ihan hyvin nuo toimivat vielä. Minulla on toista vuotta vanhoja maitohappobakteerikapseleita kaapissa, ei mitään eroa uunituoreisiin. Eivät noista ainesosat mihinkään kaikkoa vaikka käyttöpäivä menisi jo umpeen. Koskee monia muitakin troppeja ja lääkkeitä.

Apteekit eivät toki suosittele käyttämään vanhentuneita lääkkeitä, koska apteekit saavat rahaa uusien myymisestä. Toki elintärkeiden lääkkeiden syömisessä ei kannata mitään riskiä ottaa, eli jos elämäsi riippuisi pilleristä X, niin se olisi eri asia, mutta minun melko laajojen kokemuksieni mukaan sen päivämäärän kanssa ei ole niin hengenhätää käsikauppatavaran suhteen, vaikka se vähän ylittyisikin. Jos tuntuu, että teho on heikentynyt, niin sitten voi ottaa kaksikin maitohappobakteerikapselia yhden sijasta.

Sama pätee suurimpaan osaan peruselintarvikkeita. Ei toki kannata jauhelihaa syödä jos se on viime kesäkuulta, mutta muutaman päivän ylitys käyttöpäivissä harvoin tuntuu missään, ellei kyseessä ole tuoretuote. Minulla on ollut jääkaapissa kananmuniakin, joiden päivämäärä on mennyt umpeen kuukausia sitten, ja syömäkelpoisia ovat olleet aivan täysin. Toki olen tarkistanut käyttökunnon rikkomalla ne erilliseen kuppiin. Kananmunastahan näkee ja erityisesti haistaa heti jos se on pilalla, mutta eivät nuo jääkaapissa niin vain miksikään mene.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla on ollut jääkaapissa kananmuniakin, joiden päivämäärä on mennyt umpeen kuukausia sitten, ja syömäkelpoisia ovat olleet aivan täysin. Toki olen tarkistanut käyttökunnon rikkomalla ne erilliseen kuppiin. Kananmunastahan näkee ja erityisesti haistaa heti jos se on pilalla, mutta eivät nuo jääkaapissa niin vain miksikään mene.
Kananmunien testaukseen on helpompikin konsti. Laita munat vedellä täytettyyn astiaan ja pilaantuneet nousevat pintaan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Saako tuollaista wc:n loiteputken suojamuovia takaisin vaaleaksi kellastumisen jäljiltä? Jos ja kun ei, saako siihen jostain mahdollisesti varaosana kyseltyä tuota kupua? Näyttäisi olevan joku itse jälkeenpäin asennnettu malli peilikaapin päälle, ei merkkiä... K-Rauta, Bauhaus, onko toivoja?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Saako tuollaista wc:n loiteputken suojamuovia takaisin vaaleaksi kellastumisen jäljiltä? Jos ja kun ei, saako siihen jostain mahdollisesti varaosana kyseltyä tuota kupua? Näyttäisi olevan joku itse jälkeenpäin asennnettu malli peilikaapin päälle, ei merkkiä... K-Rauta, Bauhaus, onko toivoja?

Maalaa se, jos ei pesemällä kirkastu?

E: Siis sellanen seitinohut kerros spraylla tai ruiskulla.
 
Viimeksi muokattu:

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Saako tuollaista wc:n loiteputken suojamuovia takaisin vaaleaksi kellastumisen jäljiltä? Jos ja kun ei, saako siihen jostain mahdollisesti varaosana kyseltyä tuota kupua? Näyttäisi olevan joku itse jälkeenpäin asennnettu malli peilikaapin päälle, ei merkkiä... K-Rauta, Bauhaus, onko toivoja?

Ei saa. Valaisimen malli kannattaa selvittää (löytyykö tarraaa mistään kohtaa), sekä kuvata valaisin ja ottaa kupu mukaan rautakauppa kierrokselle...
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Maalaa se, jos ei pesemällä kirkastu?

E: Siis sellanen seitinohut kerros spraylla tai ruiskulla.

Maa..laa..se....? Ookei, enpä taida, tuskin valoteho ainakaan paranee, joka oli tarkoitus.

-

^Täytyy kai kivuta jollekin tuolille ja kurkkia onko jotain merkkiä tms... kuvun tosiaan voisi ottaa messiin, vaikka ei kiinnostaisi sen kanssa ympäriämpäri painella.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Maa..laa..se....? Ookei, enpä taida, tuskin valoteho ainakaan paranee, joka oli tarkoitus.

-

^Täytyy kai kivuta jollekin tuolille ja kurkkia onko jotain merkkiä tms... kuvun tosiaan voisi ottaa messiin, vaikka ei kiinnostaisi sen kanssa ympäriämpäri painella.

Ei se huononisikaan, jos ei liikaa läträä maalia. Saattaa maallikon korvaan kuulostaa oudolta. Helposti tuosta tulee mielikuva, että pitkäkarvaisella telalla vedetään niin että maali roiskuu ja valuu.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti joku jossain aikaisemminkin kysynyt, mutta minkä vuoksi juuri mäkihypyssä esimerkiksi Sotshissa hypännyt Jarkko Määttä taivutetaan muotoon Maeaettae, kun muissa lajeissa ääkkösistä jätetään vain pisteet päältä pois? Mäkäräinenkin lukee tuloslistalla Makarainen, eika Maekaeraeinen. Onko tähän jotain järjellistä selitystä?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Varmasti joku jossain aikaisemminkin kysynyt, mutta minkä vuoksi juuri mäkihypyssä esimerkiksi Sotshissa hypännyt Jarkko Määttä taivutetaan muotoon Maeaettae, kun muissa lajeissa ääkkösistä jätetään vain pisteet päältä pois? Mäkäräinenkin lukee tuloslistalla Makarainen, eika Maekaeraeinen. Onko tähän jotain järjellistä selitystä?

Tätä voisi kysyä myös jääkiekkoilija Olli Määtältä eli Maatalta. Maeaettae vastaan Maatta on hämmentävää.

Jostain helvetin syystä kansainväliset kehitysmaat eivät ole ääkkösiä kirjaimistoonsa lisänneet vieläkään. No, siinäpä kirjoittavat Selanteen ja Maatan, en minäkään jumalauta suostu mitään suhuässämerkkejä kirjoittamaan vaan käytän sh:ta kuten esi-isät ennen. Mutta tämän aeaeae-syndrooman toivoisin jo vähitellen loppuvan. Ymmärrän kyllä idean, eli ae lienee äänteellisesti lähempänä ä:tä, mutta ae-rimpsut putkeen ovat sekavia ja turhia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ex-estejuoksija Ilkka Aeyraevaisella oli varmaan monta hauskaa tilannetta ulkomaan juoksumatkoillaan. Ja lähtölistojen kirjoittajilla.

- Aelae raeaekkaeae sitae raekaettiae!
- Emmaeae raeaekkaeaekkaeaen!

Mikäpä muuten lienee eniten ääkkösiä sisältävä suomalainen etu- ja sukunimen yhdistelmä, joko todellisuudessa tai teoreettisesti?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Päivö-Väinämö Ylä-Pölhömäki voisi olla vielä ihan mahdollinen ilman edes että sukunimi olisi kaksiosainen. Molemmat etunimet löytyvät almanakasta.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jep, eipä ole tulossa. Monta vuotta itsekin tuota odottelin mielenkiinnolla, ja olisin saattanut jopa kokeilla, kun jälkikasvuakin on jo tullut. Nyt siis ilmeisesti testauksen tie on käyty loppuun ja myyntiin ei pilleriä ole tulossa. Harmi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jep, eipä ole tulossa. Monta vuotta itsekin tuota odottelin mielenkiinnolla, ja olisin saattanut jopa kokeilla, kun jälkikasvuakin on jo tullut. Nyt siis ilmeisesti testauksen tie on käyty loppuun ja myyntiin ei pilleriä ole tulossa. Harmi.

Eikö ne piuhat kannattaisi käydä katkomassa? Ite ainakin kävisin jos olisi riski, että saisin jonkun paksuksi. Nythän rouva on varustettu lisälaitteella mikä estää tuon, mutta tuo riski realisoituessaan on kyllä ihan helvetin kallista, raskasta ynnä muuta.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Varmasti joku jossain aikaisemminkin kysynyt, mutta minkä vuoksi juuri mäkihypyssä esimerkiksi Sotshissa hypännyt Jarkko Määttä taivutetaan muotoon Maeaettae, kun muissa lajeissa ääkkösistä jätetään vain pisteet päältä pois? Mäkäräinenkin lukee tuloslistalla Makarainen, eika Maekaeraeinen. Onko tähän jotain järjellistä selitystä?

FIS:n Hiihtolajeissa ä:t ja ö:t ja ü:t kirjoitetaan ae, oe, ue.
Ampumahiihto on eri lajiliiton (IBU) alainen laji.

Tämä ei tosin selitä miksi Krista Lähteenmäki kirjoitetaan Lahteenmaki eikä Laehteenmaeki.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kävin ostamassa kierrätyskeskuksesta ekaluokkalaiselle pyörän kuudella kympillä. On tosi hyväkuntonen ja ihan kivan näköinen, mutta ajattelin josko sitä vois vähän spraymaalilla tuunata? Mulla olisi valkosta, mustaa ja metallinhohtosta pinkkiä kaapissa. Mietin vaan et tarttuuko se? Rungolle ei tarttis tehdä mitään mut esim. takaritsiä, sarvet ja muovista lokasuojaa haluaisin maalata, vähän tähän tyyliin

http://2.bp.blogspot.com/-12cEBYtlWOs/T__icBRc_GI/AAAAAAAAEXQ/VKivi-bO81A/s640/helkama-soma20-1v-pink_LRG.jpeg

Potkulaudalle meinain jo viime kesänä tehdä saman, mutko on täs vähän kiireitä pidelly.

edit. väärä kuva
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saako tuollaista wc:n loiteputken suojamuovia takaisin vaaleaksi kellastumisen jäljiltä? Jos ja kun ei, saako siihen jostain mahdollisesti varaosana kyseltyä tuota kupua?

Siinä vaiheessa, kun se viimeinenkin toivo on heitetty, niin voit kokeilla teräsvillaa. Vaatii kyllä todellista hienosäätökättä, mutta sillä lähtee irti melkein mikä vaan.

Sain viimeksi irroitettua jopa superglue -pisaroita.

Lähtisiköhän sillä myös pisamat poskipäistä?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kävin ostamassa kierrätyskeskuksesta ekaluokkalaiselle pyörän kuudella kympillä. On tosi hyväkuntonen ja ihan kivan näköinen, mutta ajattelin josko sitä vois vähän spraymaalilla tuunata? Mulla olisi valkosta, mustaa ja metallinhohtosta pinkkiä kaapissa. Mietin vaan et tarttuuko se?

Kromatun pinnan päällä ei tahdo maali pysyä. Tuo kromaus on yleensä niin kovapintainen ettei sitä tahdo saada hiottua millään rikki että se maali siinä pysyisi...

Vanhan maalin päällä spraymaalit pysyy jos vähän karhentaa pintaa jollain, esim karhunkielellä tai hienolla hiomapaperilla...
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä kuinka tämä kysymys liittyy jääkiekkopalstalle, mutta ketjun nimikin kohdistuu sekalaisiin kysymyksiin.

Katsoin vanhoja valokuvia ja olin niissä kymmen vuotias, valkotukkainen ja naamassa oli pisamia enemmän kuin oli suotavaa. Olisin päässyt Peppi Pitkätossu elokuviin. Miksi olen nyt turvaltani tasavärinen ja hiukseni ovat syvän tummanruskeat?

Minun ja isäni sotilaspassikuvat ovat lähes identtisiä, joten mustalaiset eivät ehtineet vaihtamaan minua kesken koulupäivän. Genetiikka ei selitä aivan kaikkea?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En tiedä kuinka tämä kysymys liittyy jääkiekkopalstalle, mutta ketjun nimikin kohdistuu sekalaisiin kysymyksiin.

Katsoin vanhoja valokuvia ja olin niissä kymmen vuotias, valkotukkainen ja naamassa oli pisamia enemmän kuin oli suotavaa. Olisin päässyt Peppi Pitkätossu elokuviin. Miksi olen nyt turvaltani tasavärinen ja hiukseni ovat syvän tummanruskeat?

Minun ja isäni sotilaspassikuvat ovat lähes identtisiä, joten mustalaiset eivät ehtineet vaihtamaan minua kesken koulupäivän. Genetiikka ei selitä aivan kaikkea?

Sinulla on käänteinen michaeljackson-syndrooma. Michael muuttui hiljalleen mustasta valkoiseksi, sinä muutut hiljalleen valkoisesta miehestä Kimmo Kapaseksi.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saako tuollaista wc:n loiteputken suojamuovia takaisin vaaleaksi kellastumisen jäljiltä? Jos ja kun ei, saako siihen jostain mahdollisesti varaosana kyseltyä tuota kupua? Näyttäisi olevan joku itse jälkeenpäin asennnettu malli peilikaapin päälle, ei merkkiä... K-Rauta, Bauhaus, onko toivoja?

Googlettamalla 'kellastuminen muovin valkaisu' löytyi tuollainen:
Linkki valkaisuun
Toki myös googlettamalla esim. 'Polaria valonsuoja' sitä saattaa jopa löytää rautakaupasta varaosan.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kromatun pinnan päällä ei tahdo maali pysyä. Tuo kromaus on yleensä niin kovapintainen ettei sitä tahdo saada hiottua millään rikki että se maali siinä pysyisi...

Vanhan maalin päällä spraymaalit pysyy jos vähän karhentaa pintaa jollain, esim karhunkielellä tai hienolla hiomapaperilla...

Joo en lähtenyt kromattua maalaamaan. Vaaleanpunaisella ja valkoisella erkalla päästiin pitkälle. Lokasuoja on vähän kellastunut ja sen koitan maalata, ilman sotkua. Mutta tuli kyllä hieno pyörä :) Uutena sama maksoi kesportissa 295e joten halavala päästiin.

e. Oho pikkuhuppelissa naputellu vähän kirjotusvierheitä
 
Viimeksi muokattu:

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
Oulun Kärpille oma nimikko-olut

Minulta löytyy tälläinen hyllystä ja olen vaalinut sitä tässä vuosikausia hellin käsin monet muutot ja illanvietot. Voisiko tälläisellä olla nykypäivänä jo jotain arvoakin? Tapauksena siis avaamaton ja koskematon kappale.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös