Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 104 077
  • 47 276

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Saako esikunnasta tiedon sodanajansijoituksestaan puhelimitse vai pitääkö käydä paikanpäällä?

Paikan päällä viralliset henkkarit mukana. Saat myös luettavaksi kantakirjasi jos pyydät. Oli ihan mielenkiintoista lukea omansa.
Edit: Voit myös saada tiedon että sodanajan sijoitusta ei ole. Silloin kysymys ilmaan toimistossa ja kysyä kuka vastaa näistä. Sitten puhelinsoitto kyseiselle henkilölle ja pian sijoitus saattaa olla. (edellyttäen että siihen on halua ja on palvellut sellaisessa palveluslajissa joita kaivataan - esim merivoimien miehet ovat aika usein ilman sijoitusta, kuten minäkin aluksi olin. Nyt sitten tarkka-ampujana torjuntakomppianiassa)

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Olemme hankkimassa pyykinpesukonetta. Mieleen ei perse repeä. Bosch oli mielessä, mutta Expertin myyjä yritti kovasti Samsungia tyrkyttää.

Kumpi on parempi?

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U15
Onko olemassa tapaa, jolla saisi estettyä tieystä yrityksestä tulevat puhelut? Suomen energiayhtiö -niminen firma on ulkoistanut myyntinsä Prime Sales Oy -nimiselle yritykselle, joka piinaa minua puheluillaan, eikä suostu uskomaan, etten ole kiinnostanut ostamaan uutta sähkösopimusta. Googletusten perusteella ainakin kuluttaja-asiamies on voimaton asiassa.

EDIT: Markkinointikielto numerossani on jo.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olemme hankkimassa pyykinpesukonetta. Mieleen ei perse repeä. Bosch oli mielessä, mutta Expertin myyjä yritti kovasti Samsungia tyrkyttää.

Kumpi on parempi?
Meillä on tuollainen halvemman pään Samsung ollut nyt parivuotta ja takuuseen jo kerran korjattu ja taas hajoamassa... Edellinen oli Bosch ja se kesti viisivuotta... Tuo Samsung(maksoi jotain 299€) nyt olikin tiedossa että jos kolmevuotta kestää niin on hintansa haukkonut mutta Bosch ns. "laatumerkkinä"(maksoin muistaakseni +600€) oli pienoinen pettymys... Seuraava kone joka tulee niin ei ole kyllä kumpikaan näistä merkeistä...

Makuasioita sanoi mäyräkoira kun muniaan nuoli...

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Bosch mulla on kodinkonemerkkinä. Astianpesukoneen ostin 2008 ja vielä kuin uusi, ulkonäkönsäkin puolesta. Pesutorni on n. 2 vuotta vanha ja tykkään. Hiljanen ja helppokäyttönen. Parasta on 15 ja 30min pikaohjelmat, joilla saa kuravaatteet äkkiä pyöräytettyä. Päivittäispesuohjelmakin vain vajaa puolitoistatuntia ja puhtaaksi pesee. Edellinen Rosenlewin kone jurrutti kuuttakymppiä kolmisen tuntia.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olikos se niin, että Siemens ja Bosch ovat samoja vehkeitä. Tuttu kodinkonekauppias kyllä kovasti kehui Boschin hinta/laatu-suhdetta, joka olisi mukamas kalliimpia AEG:tä ja Mieleä parempi. Ja AEG:kin kai on Electroluxia halvemmassä päässä, vai miten ne menee. Samoin se on muidenkin merkkien kanssa; jos pesukone maksaa 200 euroa, niin se on paska, olipa merkki mikä tahansa. Ja rahalla saa parempia, toki pyykkäreissä on huomioitava, että hinnan mukanaan tuoma elektroniikka ei välttämättä ole omiaa pidentämään käyttöikää.

Käsittämättömin ominaisuus mihin olen pesukoneissa törmännyt, on anopin koneessa, joka ohjelman valmistuttua piippaa kunnes luukku avataan, loputtomiin.

Kodinkonehankinnoille on muuten omiakin ketjuja, en jaksa etsiä.

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Olikos se niin, että Siemens ja Bosch ovat samoja vehkeitä.
Näin on. Bosch on erinomainen pesukone, kunhan muistaa ostaa Saksassa valmistetun mallin. Halvemmat mallit on Puolassa tai Espanjassa valmistettuja. Saksassa valmistetut mallit tunnistaa siitä että niissä lukee nimenomaan Made in Germany koneen etupuolella ja että niissä on hiiliharjaton moottori 10 vuoden moottoritakuulla.

Samsungia ei missään nimessä pysty edes vertaamaan Boschin saksalaisiin koneisiin. Tottakai Expertin myyjä kehuu Samsungia, kun se kerran antaa roiman katteen liikkeelle ja kunnon provikat myyjälle.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

Kumpi on parempi?

Oleellista olisi tietää millaiset vaatimukset tuolle koneelle on? Mikä alkaa olla sellainen hinta, johon perse ei repeä?

Jos ihan karkeasti lähtisi merkkejä suosittelemaan, niin seuraava lista voisi olla ihan pätevä:

- Miele
- Asko (aiemmin nimellä Cylinda ja hinta aika lailla Mielen tasoa)
- Bosch/Siemens (Saksassa valmistetut)

AEG:n kohdalla kannattaa muistaa se, että kyseinen merkki taitaa ratsastaa pitkälti vanhalla maineellaan nykyään. Merkki on nykyään Electroluxin kanssa samaa tavaraa. Kalliimman pään mallit voivat toki tehdä poikkeuksen.

Olen varmaan täälläkin foorumilla joskus mainostanut noita messutarjouksia. Eli esimerkiksi rakennusalan messuilta saa yleensä erittäin hyviä laitteita varsin sopuisaan hintaan.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Oleellista olisi tietää millaiset vaatimukset tuolle koneelle on? Mikä alkaa olla sellainen hinta, johon perse ei repeä?

kahdeksan kilon kone on haussa ja budjetti sille toimituksineen saisi olla maksimissaan noin 800 euroa.

Prismassa noita myös ihmettelin ohi kulkiessani ja myyjä jutteli paljolti samoja asioita mitä täälläkin on tullut esille. Hihnattomasta tekniikasta ja moottorin 10 vuoden takuusta. Kahdeksan kilon kone taisi olla karvan alle 700 euroa ja olisi aitoa Kraut-rautaa.

Kiitoksia kaikille, eiköhän tässä mennä sitten Boschin kelkkaan. Tiskari ainakin ollut mainio.

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ostin kirpparilta Miljoonasateen Pesuhuoneesta keittiöön CD-levyn ja pohdin että mahtaako tuo olla piraatti, tätä pisti epäilemään aavistuksen sottaisen oloinen painojälki kansissa ja erityisesti se että varsinaista kansivihkoa ei ole, on vaan taitettu kansilehti jossa toisella puolella kansikuva ja toisella kuva bändistä, sisällä ei ole mitään. Muuten olisin tuon jo tuominnut piraatiksi mutta Warner musicin logo levyn muovikansissa vaikuttaa kyllä sellaiselta yksityiskohdalta mitä ei venäläiset tekisi, ja on tuo nyt kuitenkin sieltä CD-levyjen aika alkutaipaleelta eli vuodelta 1988. Omistaako joku tuota levyä että voisi asian ratkaista?

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ostin kirpparilta Miljoonasateen Pesuhuoneesta keittiöön CD-levyn ja pohdin että mahtaako tuo olla piraatti, tätä pisti epäilemään aavistuksen sottaisen oloinen painojälki kansissa ja erityisesti se että varsinaista kansivihkoa ei ole, on vaan taitettu kansilehti jossa toisella puolella kansikuva ja toisella kuva bändistä, sisällä ei ole mitään. Muuten olisin tuon jo tuominnut piraatiksi mutta Warner musicin logo levyn muovikansissa vaikuttaa kyllä sellaiselta yksityiskohdalta mitä ei venäläiset tekisi, ja on tuo nyt kuitenkin sieltä CD-levyjen aika alkutaipaleelta eli vuodelta 1988. Omistaako joku tuota levyä että voisi asian ratkaista?
Levyn muovikannet eivät kirpparilta ostetussa levyssä ole välttämättä alkuperäinen pari levyn ja kansipaperien kanssa. En omista ensimmäistäkään piraatti-ceedeetä, mutta esim. alkuperäisen muovikotelon rikkoutumisen vuoksi olen simppelisti vaihtanut levylle uuden kotelon aika monta kertaa. Kansipaperi olen siis vain siirtänyt uuteen koteloon. Kotelolla tavallisesti ole merkitystä onko se prikulleen alkuperäinen, eihän korvattu muovikotelo tee itse tallenteestakaan piraattia. Sitten on eri, jos alkuperäinen kotelo on ollut jotenkin tunnistettavalla tavalla erikoinen painos. Sehän on keskeinen osa alkuperäistä tuotetta, jollainen tavallinen tarvikekotelo ei ole. Ei vaikka siinä olisi jokin jakelijan pikku logo painettuna.

Sen sijaan CD-levyn matriisimerkinnöistä voi päätellä, onko levy mahdollisesti piraatti vaiko ei. Minulla ei tuota samaa levyä ole, joten en voi antaa osviittaa mitä siellä voisi lukea. Todennäköisesti (ei välttämättä) matriisissa eli levyn sisäkehällä lukee pienillä kirjaimilla esim. KRÄKCD 32, joka on tuon levyn numero, siis Finnlevyn Kräk-yhtiön julkaisema levy numero 32. Sellainen tuo Pesuhuoneesta keittiöön oli. Mutta jos tuo KRÄKCD 32 löytyy matriisista, niin silloin on jo kohtalaisen todennäköistä, että levy ei ole piraatti.

Tuo kansipaperin kuvaus kuulostaa aika pahasti klassiselta Mustamäki-piraatilta, tai jonkin toimiston kopiohuoneessa turautetulta värikopiolta. Toki sellainenkin on kirpparilta ostetussa levyssä mahdollista, että kansipaperi on kopio ja levy on aito. Tuotteen elämänkaari kun on tuntematon.

Lavis

Jäsen
En parempaakaan ketjua kysymykselleni löytänyt. Onko kukaan tilannut ikinä osoitteesta http://www.boots4all.com mitään? Linkki vie boots4all verkkokauppaan. Ko. verkkokauppa myy vaatteita, kenkiä ja musiikkia. Suhteellisen halvat hinnat sivustolla, mutta luotettavuus tässä se ongelma. Tai mistä minä tiedän, kunhan veikkailen.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En parempaakaan ketjua kysymykselleni löytänyt. Onko kukaan tilannut ikinä osoitteesta http://www.boots4all.com mitään? Linkki vie boots4all verkkokauppaan. Ko. verkkokauppa myy vaatteita, kenkiä ja musiikkia. Suhteellisen halvat hinnat sivustolla, mutta luotettavuus tässä se ongelma. Tai mistä minä tiedän, kunhan veikkailen.

Näissä tapauksissa menet Googleen ja laitat "[firman nimi] reviews" tai jotain vastaavaa. Nopealla vilkaisulla moni muukin on epäillyt firmaa, mutta olisi silti ehkä rehellinen kanadalainen pulju.

Onpa surkea sivusto, mutta jos niillä on jotain mitä tarvitset, niin tutustu ensin arvioihin ja päätä sitten. Jos kyseessä on täydellinen huijarisivusto, niin se selviää myös nopeasti arvosteluista.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mitä mä söisin tänään? Ei eineksiä eikä jotain jota pakkp syyö viikko sit. About vaikeinta yksinasumisessa on ruokailujen järjestäminen.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mitä mä söisin tänään? Ei eineksiä eikä jotain jota pakkp syyö viikko sit. About vaikeinta yksinasumisessa on ruokailujen järjestäminen.

Käy lunttaamassa Mitä tänään syötäisiin? -ketjusta. Sieltä löytyy sekä käsittämättömän monivivahteista ruoalla snobbailua, rahkan punnitsemista nanogrammojen tarkkuudella sekä minun ajoittainen epäterveellisyyden perikuva- dieettilinjani joka sisältää mikroruokia, hotdogeja aamupalaksi ja suklaapastilleja Pepsi Maxin kera. Tosin tänään söin vaihteeksi kunnon aamupalan, lounaaksi Amarillossa keskustassa ja todennäköisesti omenan pian välipalaksi. Tai sitten ruisleivän.

Jalostajan hernekeitto on hyvää. Sinne voi silputa vaikkapa rosvopaistia sekaan ja Auran sinappia päälle, plus ruisleipäsiivu voilla tai chilituorejuustolla. Ruhtinaallisen hyvää.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jalostajan hernekeitto on hyvää. Sinne voi silputa vaikkapa rosvopaistia sekaan ja Auran sinappia päälle, plus ruisleipäsiivu voilla tai chilituorejuustolla. Ruhtinaallisen hyvää.
Pitäisi oikestaan laittaa tuonne löytösi elintarvike-ketjuun, mutta Jalostajan palviliha hernari vasta hyvää olikin. Nykyään on aina pari purkkia kaapissa ja kuten sanoit, näitä on helppo upgreidata.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et huonompaa ravintolaa löytänyt? On se kumma, että ruuan itse valmistaminen on snobbailua.

Mikä Rillossa vikana? Kelpo lounaspaikka, hakkaa valtaosan kebab-pizzerioista mitä keskustassa on. Eikä sitä kinkkiäkään jaksa syödä kuin ajoittain. Ei sitä jokainen arvosta kalliita suomenruotsalaisia silliravintoloita tai muuta vastaavaa lounaalle mennessään.

Ei ruoan valmistaminen itse olekaan snobbailua. Sitten se on, jos aterian koostumus, ainesten harvinaisuus, valmistusprosessin monimutkaisuus ja/tai aterian hinta ovat ns. humble brag -ketjun osastoa. Mutta mikäpä toisaalta snobbailussakaan esteenä tai aina edes vikana, tyylinsä kullakin.

Se on toki snobbailua, jos välttelee vaikkapa ketjuravintoloita arkilounaillaan koska kokee olevansa jotenkin niiden yläpuolella ja haluaa korostaa syövänsä lounaansa niin kovin uniikeissa ravitsemusliikkeissä (ja käy todennäköisesti kuitenkin vetämässä silloin tällöin salaa jonkun veropetos-karvakäden halpiskebabin). Ei ole kaikilla aikaa, rahaa tai mahdollisuuksia, halusta puhumattakaan, käydä arkilounaalla jossain Michelin-tähditetyssä huippuravintolassa.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Et huonompaa ravintolaa löytänyt? On se kumma, että ruuan itse valmistaminen on snobbailua.

Ihan kaikella ystävyydellä ja mielenkiinnolla kysyn millasissa paikoissa pitäisi käydä lounaalla? Kaupungin työpaikkaruokala on ihan hyvä ja edullinen, mutta sinne on niin kilometrien jonot, että ruoka"tunti" meni jo.

Nesteeltä saa hyvää ruokaa, pannupihvi muusilla tai kalasoppaa.
Ostoskeskuksien kahvilasta patonki eri täytteillä ja kahvia
Amarillossa tai Chicosissa salaattia tai kanaa
Kiinalaisessa, mutta vaan viikonloppuna koska siellä tulee ähky.
Omat eväät otan harvoin mukaan, koska en jaksa akkojen kotkotuksia kahvihuoneessa.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä Rillossa vikana? Kelpo lounaspaikka, hakkaa valtaosan kebab-pizzerioista mitä keskustassa on. Eikä sitä kinkkiäkään jaksa syödä kuin ajoittain. Ei sitä jokainen arvosta kalliita suomenruotsalaisia silliravintoloita tai muuta vastaavaa lounaalle mennessään.
...

Itse kävin rouvan kanssa Amarillossa joskus muistaakseni 2012 kesällä ilta-aikaan. Meidät saatettiin pöytään, mikä oli täynnä edellisten asiakkaiden astioita. Saattanut tarjoilija ei tehnyt mitään astioille, vaan poistui heti paikalta. Hetken kuluttua näin hänet tuovan juomia naapuripöytään johon hän jäi juttelemaan kavereidensa kanssa. Jouduin erikseen pyytämään häntä ottamaan meiltä juomatilauksen ja koska en erikseen pyytänyt häntä siivoamaan pöytää, niin hän ei sitä tehnyt, enkä enää muista missä vaiheessa pöytä siivottiin. Hän kuitenkin jatkoi juttelua naapuripöydässä, vaikka joutuikin joitain pakollisia työtehtäviä välillä hoitamaan.

Oikeissa ravintoloissa asiakkaita ei viedä pöytiin missä on likaisia astioita. Jos sinne on jotain unohtunut tms. pientä, asia korjataan viipymättä ja asiakasta palvellaan muutekin ajatuksella: "tuo maksaa palkkani".

Tämän tapauksen ja paikan yleisilmeen johdosta Amarillon ja sanan "ravintola" mainitseminen kuvaamaan kyseistä paikkaa on edesvastuutonta, typerää ja osoittaa virheen tekijän huonoa makua ja arvostelukykyä.

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämän tapauksen ja paikan yleisilmeen johdosta Amarillon ja sanan "ravintola" mainitseminen kuvaamaan kyseistä paikkaa on edesvastuutonta, typerää ja osoittaa virheen tekijän huonoa makua ja arvostelukykyä.

Olet oikeassa. Tuossa olikin puhetta lähinnä lounaspaikoista ja tietysti myös sen hintatason paikoista. Mielestäni Amarilloin lounas on ihan ok vaihtoehto silloin tällöin, muistaakseni kympin pintaan maksoi lounasaikaan annos.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse kävin rouvan kanssa Amarillossa joskus muistaakseni 2012 kesällä ilta-aikaan.

Koska ketjun otsikkona on sekalaisia kysymyksiä, niin tässä sekalainen kysymys: Missä kaupungissa näin kävi? Helsingissä? Minä syön lounaani Turun Amarillossa, ja vaikka ketjupaikasta onkin kyse, niin toki työntekijöiden asenne voi vaihdella ympäri maata. Kai muuten annoit palautetta Amarillolle tai omistajaketjulle?

Ikävää, että sinulla ja rouvallasi oli noin huono kokemus, mutta tässä yhteydessä voisi ehkä käyttää ilmaisua "yksittäistapaus jota ei voi yleistää". Tuo ilmaisuhan on suurta hupia aiheuttava vitsi jos on kyse tietyistä maahanmuuttajaryhmistä tai mustalaisista, mutta ruokapaikkojen suhteen voi tapahtua paljon lyhyessäkin ajassa, ja kokemukset voivat vaihdella.

Ihan pienistä en välitä ainakaan yhden kerran perusteella, mutta paska palvelu ja asenne saavat minutkin äänestämään jaloillani enkä ihan heti uutta mahdollisuutta anna, jos taso on ollut liian huono. Esimerkiksi Turun Kupittaan Veritas-stadionin ravintolassa en ole käynyt noin seitsemään vuoteen. Saimme kerran kaveriporukan illanistujaisissa niin uskomattoman kusipäistä palvelua, että paikka meni joka jätkältä boikottiin pysyvästi. Tässä ei ollut kyse mistään unohtuneesta astiasta vaan niin nyrpeästä tarjoilijaämmästä, että tapauksesta muodostui kaveriporukan sisäinen meemi.

Nyt oli kuitenkin kyse lounaspaikoista, ei illallisravintoloista. Useimmiten syön "lounaan" työpaikallani lähiössä, jossa minulla ei ole ruokatuntia ja syön jonkun patongin tai sitten lämmitän mikrossa jotain minkä ehdin kupuuni ahtaa. Kaupungille eli Turun keskustaan pääsen noin kerran viikossa työasioissa, ja silloin on kyse ydinkeskustasta eli kortteli kauppatorista, jonka kupeessa Amarillokin on. Kebab-pizzeria Milan sekä läheinen kinkkiravintola ovat kelpo lounaspaikkoja, samoin Cafe Sirius josta saa italialaistyyppistä lounasta eli pastaruokia yms.

Amarillossa olen käynyt reilun vuoden sisällä noin parikymmentä kertaa vähintään, pari kanta-asiakaskorttiakin on tuonut ns. ilmaisen lounaan joka 10. aterian jälkeen. Ei ole lounasaikoihin kyllä koskaan ollut huonoa palvelua, aina asiallista ja ystävällistä. Lisäksi annokset tehdään keittiössä tuoreeltaan eivätkä ne ole odottaneet tilaajaa valmiina. Noin kympin hintaisiksi ne ovat isoja ja maittavia annoksia. Ihan kelpo burger-annoksia ainakin jos vertaa läheisen Hesen mömmöihin, ja vuohenjuusto-broileritortilla sekä noutobuffetin annokset kelpaavat myös.

Yleensä ovat ne pöydätkin putsattu ja tyhjätty. Joskus oli ruuhka-aikana tämä vielä kesken eikä muita pöytiä vapaana, mutta äkkiäkös tarjoilija pöydän sitten putsasi niin pääsin syömään. Ilta-aikaan eli ns. ravintola-asiakkaana en ole Amarillossa tainnut kovin usein käydä, olisinko joskus kerran pari.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koska ketjun otsikkona on sekalaisia kysymyksiä, niin tässä sekalainen kysymys: Missä kaupungissa näin kävi? Helsingissä? Minä syön lounaani Turun Amarillossa, ja vaikka ketjupaikasta onkin kyse, niin toki työntekijöiden asenne voi vaihdella ympäri maata. Kai muuten annoit palautetta Amarillolle tai omistajaketjulle? .....

Tämä oli Porvoossa. En antanut palautetta, koska en aio mennä enää kyseisen ketjun kioskeihin. Minulle on aivan sama miten palvelevat asiakkaitaan, itse en kuulu heihin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy