Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 954 060
  • 47 142

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä en ole juurikaan siiderin ystävä, mutta satuin pari viikkoa sitten bongaamaan Saiturinpörssistä seuraavat juomatarjoukset:

Stowford Press siideri 1.49€/0.5l tölkki
Löwenbrau III-olut 1€/0.5l tölkki

Onko tuo Stowford Press minkälaista siideriä?

Hyvä tarjous kyllä. Stowford, no itseni mielestä se menee siinä samassa joukossa Crowmoorin ja Strongbown kanssa, eli ihan maukasta omenasiideriä, mutta toisaalta juon nykyään itse mielummin olutta. Ei rupea närästämään.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Miten ihmiset voivat sanoa pelaajaa ämmäksi ja huonoksi tappelijaksi jos tämän kanssa ei uskalla tapella 85-90% SM-Liiga pelaajista ja miehen kanssa samaan aikaan kaukaloon ei uskaltaisi mennä 97% jatkoaikalaisista?
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Muistattehan sen sadun, jossa poika laitettiin vartioimaan lammaslaumaa ja varoittamaan kyläläisiä suden tulosta? Poika huutaa pari kertaa valehälytyksen, ja suden tullessa kukaan ei enää uskokaan poikaa. Niinpä susi pistelee poskeensa sekä pojan että lauman.

Kenen tarina tämä on ja mikä on sadun oikea nimi?

EDIT. Kiitos vladille!
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Muistattehan sen sadun, jossa poika laitettiin vartioimaan lammaslaumaa ja varoittamaan kyläläisiä suden tulosta? Poika huutaa pari kertaa valehälytyksen, ja suden tullessa kukaan ei enää uskokaan poikaa. Niinpä susi pistelee poskeensa sekä pojan että lauman.

Kenen tarina tämä on ja mikä on sadun oikea nimi?

Kyseessä taitaa olla muinaiskreikkalaisen "satusedän" Aisopoksen satu "Poika ja susi".

vlad.
 
Naputtelin tämän myös tuonne konsolifi kysymyksiin, mutta kysäistäänpä täältäkin tätä asiaa.

Eli kysymyksessä PS3 verkko ongelma. Settinä on PS3 40gt malli ja G5 MAC. Molemmat ovat kytkettyinä samaan ethernet hubiin kaapelilla. Hubista menee piuha puolestaan suoraan seinään eli mitään modeemia tai palomuuria ei välissä ole.

Mäkkiin (OSX 10.5.7.) on asennettu Medialink softa, jolla mäkki on jaettu tuolle PS3:lle. Myöskin Vuzen latauslista näkyy tuolla Pleikan Media Servers listassa varsinaisen Mäkki jaon lisäksi.

Kaikki toimii muutoin hunajaisesti, mutta välillä ilmestyy Pleikan Media Servers listalle tuntematon Vuze jako jonka IP-osoite näyttää tänne samaan taloyhtiöön. Muutoin ei mitään ongelmaa mutta samalla tippuu tuo oma MAC jakoni pois. Esimerkiksi kun kesken leffan katselun menee telkkari mustaksi niin tietää, että sieltä se salaperäinen naapurin? Vuze on taasen tullut kummittelemaan.

Milläs tuollaisesta pääsisi eroon muutoin kuin muuttamalla?
 
Mokkula + uusi puhelin

Nyt kun vanhan puhelimen kytkysoppari (Elisalta) loppuu, ajattelin hankkia tuon iPhone 3GS:n. Kysymys:

Mulla on ennestään hallussa Soneran mokkula ja mobiilisurffausliittymä, josta maksan 14,90/kk. Saanko veloituksetta liitettyä tuon mobiilisurffausliittymän tuohon uuteen iPhone-soppariin? Niin, että asettaisin SIM-kortin puhelimeen silloin kun haluan surffata foonilla ja mokkulaan sitten kun surffaan läppärillä. Mietin, että varmaan myös toimisi tyylillä kaks identtistä SIM-korttia. Nyt tosin tossa surffausliittymässä on ihan eri numero kun puhelimessa.

Luulisi onnistuvan, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Kellään tietoa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuinka on tuntiopettajan lomien kanssa, jos pesti on elokuulta kesäkuun alkuun? Ymmärrän, että kesä menee muissa puuhissa, mutta miten on syys-, joulu- ja talviloman kanssa? Viikkotunteja 23 ja lukuvuoden pesti siis.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuinka on tuntiopettajan lomien kanssa, jos pesti on elokuulta kesäkuun alkuun? Ymmärrän, että kesä menee muissa puuhissa, mutta miten on syys-, joulu- ja talviloman kanssa? Viikkotunteja 23 ja lukuvuoden pesti siis.

Käsittääkseni työsopimuksen sisällä olevat lomat kuuluvat luontaisetuihin. Itse olen ollut sijaisena viime vuosituhannella ja silloin Porissa sai kesälomankin. Eikö tuntiopettajankin palkka tule laskennallisena kuukausipalkkana eli maitsemasi ajat eivät ole lomaa vaan opetuksetonta aikaa. Opettajahan ei kuulu vuosiloman piiriin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Käsittääkseni työsopimuksen sisällä olevat lomat kuuluvat luontaisetuihin. Itse olen ollut sijaisena viime vuosituhannella ja silloin Porissa sai kesälomankin. Eikö tuntiopettajankin palkka tule laskennallisena kuukausipalkkana eli maitsemasi ajat eivät ole lomaa vaan opetuksetonta aikaa. Opettajahan ei kuulu vuosiloman piiriin.
Naapurikunta palkkaa määräaikaiset 1.8.-31.7., mutta meillä mennään ilman kesälomia. No, jos palkka juoksee tuolta yhteensä n. kuukauden vapaalta, olen oikein tyytyväinen, kun on nyt useampi vuosi tullut väännettyä ympäri vuoden.
 

Rocco

Jäsen
Mietin, että varmaan myös toimisi tyylillä kaks identtistä SIM-korttia. Nyt tosin tossa surffausliittymässä on ihan eri numero kun puhelimessa.

Luulisi onnistuvan, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Kellään tietoa?

Identtisiä SIM-kortteja ei ole, eikä ilmeisesti tule. Kyseessä ihan pelkkä turvallisuuskysymys.

Soneralla on kuitenkin ollut, en tiedä onko enää, olemassa palvelu Multi-SIM, missä saa kaksi liittymää ulospäin näkymään samalta numerolta. Eli kun numeroon soitetaan, molemmat soi ja se kumpaan vastaa ensin niin siihen sitten puhelu aukeaa. Tekstiviestit muistaakseni menee molempiin, ja tästä apunumerosta kun soittaa ulospäin niin näkyy tämän päänumeron numero. Eli periaatteessa kuin olisi yksi numero kahdessa eri puhelimessa.

Kannattaa tarkistaa onko palvelu enää voimassa ja saako sen teikäläisen tapauksessa.
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Kauankohan tuollaisella paineilmatorvella yleisesti tööttäilee? Saakos jostain ostettua noihin vaihtokannuja vai mistä fanaattisimmat palstalaiset ovat noita ostaneet?

Ihan suoraan en osaa sun kysymykseen vastata mutta ite tilasin vastaavan töötöttimen ebayn kautta Saksasta jossa ei ole paineilmapurnukkaa ollenkaan vaan tööt-äänen tekee omat keuhkot. Epäilin laitteen toimivuutta mutta ekan kerran kun puhalsin laitteeseen niin naapuri kyllä tuli kertoon kuinka "vitun hyvä peli" se onkaan.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Tiedättekö noita mäkäräisten tyylisiä lentäviä pikkuöttiäisiä, joita yleensä taitaa nousta ruukkukasveista? Tosin nehän on vielä pienempiä, eikä ne edes pure, mutta vittuillakseen vaan lentelevät pitkin poikin.

Nyt on käynyt niin, että nuo ötökät on alkanut piinaamaan tätä kämppää aika huolella. Kasveja täällä ei enää ole niin mistähän helvetistä noita voi sitten ilmestyä? Ikkunalaudoille noita kuolee aika paljon. Onko kokemuksia?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedättekö noita mäkäräisten tyylisiä lentäviä pikkuöttiäisiä, joita yleensä taitaa nousta ruukkukasveista? Tosin nehän on vielä pienempiä, eikä ne edes pure, mutta vittuillakseen vaan lentelevät pitkin poikin.

Nyt on käynyt niin, että nuo ötökät on alkanut piinaamaan tätä kämppää aika huolella. Kasveja täällä ei enää ole niin mistähän helvetistä noita voi sitten ilmestyä? Ikkunalaudoille noita kuolee aika paljon. Onko kokemuksia?

Olisko kyseessä vanhat kunnon banaanikärpäset? Kuva: http://oppi.edu.ouka.fi/~peakhe00/paska1.jpg

Noista pääsee eroon siivoamalla mädät hedelmät pois näkyviltä ja viemällä bioroskiksen ulos säännöllisesti. Yhteyttä ruukkukasveihin en tiedä.

Tehokas tapa tappaa kanta kerralla on jättää pari mätää banaania uuniin yöksi ja luukku auki. Aamulla sitten uuni kiinni ja nupit kaakkoon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Nyt on käynyt niin, että nuo ötökät on alkanut piinaamaan tätä kämppää aika huolella. Kasveja täällä ei enää ole niin mistähän helvetistä noita voi sitten ilmestyä? Ikkunalaudoille noita kuolee aika paljon. Onko kokemuksia?

Niitä voi tulla ilmeisesti tulla myös viemäristä. Joku neuvoi kaatamaan reilusti kiehuvaa vettä (keittiön) viemäriin ja/tai suihkuttamaan paljon raidia ym. sinne. Tiedä sitten mikä tepsi mutta ainakin ötökät hävisivät. Tosin niin hävisi myös biojäteastiakin :)
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Olisko kyseessä vanhat kunnon banaanikärpäset? Kuva: http://oppi.edu.ouka.fi/~peakhe00/paska1.jpg

Eipä ole nuo kyseessä. Nämä ötökät ovat sis mäkäräisiäkin pienempiä.

Niitä voi tulla ilmeisesti tulla myös viemäristä. Joku neuvoi kaatamaan reilusti kiehuvaa vettä (keittiön) viemäriin ja/tai suihkuttamaan paljon raidia ym. sinne. Tiedä sitten mikä tepsi mutta ainakin ötökät hävisivät. Tosin niin hävisi myös biojäteastiakin :)

Täytyypi kokeilla. Saa nähdä auttaako.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Miksi viestinkirjoituskenttään ja lainauskenttään on lisätty mustat kehykset? Ovatko kirjoitukset niin surkeita, että ne täytyy ympäröidä surureunuksin?
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Identtisiä SIM-kortteja ei ole, eikä ilmeisesti tule. Kyseessä ihan pelkkä turvallisuuskysymys.

Soneralla on kuitenkin ollut, en tiedä onko enää, olemassa palvelu Multi-SIM, missä saa kaksi liittymää ulospäin näkymään samalta numerolta. Eli kun numeroon soitetaan, molemmat soi ja se kumpaan vastaa ensin niin siihen sitten puhelu aukeaa. Tekstiviestit muistaakseni menee molempiin, ja tästä apunumerosta kun soittaa ulospäin niin näkyy tämän päänumeron numero. Eli periaatteessa kuin olisi yksi numero kahdessa eri puhelimessa.

Kannattaa tarkistaa onko palvelu enää voimassa ja saako sen teikäläisen tapauksessa.

Elisalla on Multi-sim toiminto. Tekstiviestit ei tule kuin pääliittymään. Minulla on toinen kortti auton puhelimessa ja "pää"kortti kännykässä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Migreenistä.

Käsittääkseni ainakin krooninen migreeni on sellainen että se kipu saattaa olla ihan jokapäiväistä ja jatkuvaa. Ja kai se tuokin on vähän yksilöllistä, toisilla saattaa olla lievempää ja toisilla pahempaa, joillekin ei lääkkeet auta jne. Muistaakseni esim. Ben Zyskowicz kärsii tuosta kroonisesta migreenistä ja sen takia ei ole koskaan edes pyrkinyt ministeriksi tms.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Migreenistä.

Itse en ole koskaan kyseisestä vaivasta kärsinyt, enkä toivottavasti tule kärsimäänkään, mutta juuri asiasta tietämättömyys pistääkin esittämään tämän kysymyksen.

Eli, meillä on töissä kesätyöläistyttö, joka on kertonut kärsivänsä kovasta migreenistä ja syövänsä siihen lääkkeitä. Sekä etu- että jälkikäteen kaiketi. Ollaan oltu töissä nyt 2 kuukautta, josta ajasta tuo tyttö on ollut valehtelematta ainakin puolet pois, migreeninsä takia. Tai ainakin sen kertoo syyksi. Välillä se ilmestyy töihin, tekee 2-3 päivää jotain kuusitoista tuntisia vuoroja saadakseen poissaolojaan korvattua, ja sitten se häviää taas.

Voiko migreeni lääkittynäkin olla oikeasti noin paha, tai ilman lääkitystä, tai ylipäätään? Ja sairauslomaa tuo ei hae, ilmoittaa vain että on migreenikohtaus. Saisiko siitä edes saikkua? Ja tuo kuukausi pois töistä kahden kuukauden aikana on kyllä mielestäni ihan hurjan paljon..

Migreeni- eli päänsärkyketju

Minä kärsin vaikeasta migreenistä. Kärsin siitä ensimmäisen kerran lapsena, mutta noin 15-vuotiaana migreeni alkoi helpottaa. Sen jälkeen kohtauksia on tullut ja mennyt, alkoholin aiheuttamat ovat olleet pahimpia. Mutta nyt se on taas alkanut. Migreenikohtauksia on 3 - 4 kertaa viikossa, ja noin joka toinen kerta ne ovat aiheuttaneet oksentamista pimeässä huoneessa, tulpat korvissa, herne-maissi-paprika -pussi päähän sidottuna. Minut muun muassa tuotiin ambulanssilla kertausharjoituksista metsästä Kainuun Prikaatin varuskuntasairaalaan, koska oksentelin pari päivää mättäällä.

Minulla on migreeniin kaksi eri estolääkettä, kummatkin verenpainelääkkeitä. Toinen laskee pulssia ja toinen lisää plasman määrää veressä ja poistaa nestettä. Tuttua ainetta Lahden 2001 kisoista. Tosin ei mene infuusiona vaan ihan suun kautta. Kaksi täsmälääkettä Imigran-nenäsumute ja Relert-tabletti. Sitten on vielä kaksi eri särkylääkettä. Panacod ja Lyrica. Ja ei auta. Neurologin mukaan minulle on kehittynyt hoitoresistentti migreeni, eivätkä triptaanit enää auta. Panacod auttaa jonkin verran, jos lääkkeen ottaa heti, kun oireita alkaa ilmetä.

Kesäopinnot ovat menneet päin helvettiä. Tai en nyt tiedä voiko niin sanoa, koska kesäopintoja ei juuri ole pystynyt migreenin takia hoitamaan. Olen monesti toivonut, kun epäilijöitä aina on, että saisivatpa nämä epäilijät maistaa full scale 48 h abdominaalisen migreenikohtauksen.

Että kyllä sillä tytöllä varmasti migreeni on. Sitähän ei kukaan pysty tietämään kuin hän itse, kuinka paha se on, mutta minä uskon hänen tarinoihinsa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Että kyllä sillä tytöllä varmasti migreeni on. Sitähän ei kukaan pysty tietämään kuin hän itse, kuinka paha se on, mutta minä uskon hänen tarinoihinsa.
Kuten myös. Useampi kerta on tullut ensiavussa maattua ja itkua väännettyä kivusta. Lääkkeenä riittää nykyään sumatriptan joka yhä tehoaa ja on mahdollistanut suht normaalin elämän.

Oma kohtaus alkaa seksikkäästi röyhtäilynä, etenee silmäkivuksi ja siitä silmän taakse pistäväksi, tykyttäväksi kivuksi, jolloin jokainen liike sattuu ja taas paikallaan ei pysty olemaan. Muutama kerta on talvella tullut alasti mentyä lumeen, että saisi edes jotain muuta tuntemusta kuin sen kivun.

Ruokavaliolla olen viime kuukausina pystynyt onneksi rajusti parantamaan tilannettani.
 

Etsijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mistä johtuu, että usein reippaan kävelylenkin jälkeen mulla on käsivarret kylmät? Tai lähinnä tuosta hauiksen kohdalta, ei päältä, mutta alta ja sivuilta. Äskenkin kun tulin sisälle, oikeastaan molemmat käsivarret oli kokonaan aika kylmänä (ilmeisesti tuulen vuoksi), mutta nyt parikymmentä minuuttia sisällä oltuani kylmäksi jäivät vain kuvailemani alueet. Sama mystinen ilmiö on tullut huomattua tänä kesänä ensimmäistä kertaa ja moneen otteeseen.
 

#104

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
FtB kirjoitti:
Mistä johtuu, että usein reippaan kävelylenkin jälkeen mulla on käsivarret kylmät?

Lähinnä tulisi mieleen että käsivarret ovat yksikertaisesti niin ohuet, että kylmettyvät herkästi ? Käy salilla ja sitten vasta käytät hiatonta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös