Migreenistä.
Itse en ole koskaan kyseisestä vaivasta kärsinyt, enkä toivottavasti tule kärsimäänkään, mutta juuri asiasta tietämättömyys pistääkin esittämään tämän kysymyksen.
Eli, meillä on töissä kesätyöläistyttö, joka on kertonut kärsivänsä kovasta migreenistä ja syövänsä siihen lääkkeitä. Sekä etu- että jälkikäteen kaiketi. Ollaan oltu töissä nyt 2 kuukautta, josta ajasta tuo tyttö on ollut valehtelematta ainakin puolet pois, migreeninsä takia. Tai ainakin sen kertoo syyksi. Välillä se ilmestyy töihin, tekee 2-3 päivää jotain kuusitoista tuntisia vuoroja saadakseen poissaolojaan korvattua, ja sitten se häviää taas.
Voiko migreeni lääkittynäkin olla oikeasti noin paha, tai ilman lääkitystä, tai ylipäätään? Ja sairauslomaa tuo ei hae, ilmoittaa vain että on migreenikohtaus. Saisiko siitä edes saikkua? Ja tuo kuukausi pois töistä kahden kuukauden aikana on kyllä mielestäni ihan hurjan paljon..
Migreeni- eli päänsärkyketju
Minä kärsin vaikeasta migreenistä. Kärsin siitä ensimmäisen kerran lapsena, mutta noin 15-vuotiaana migreeni alkoi helpottaa. Sen jälkeen kohtauksia on tullut ja mennyt, alkoholin aiheuttamat ovat olleet pahimpia. Mutta nyt se on taas alkanut. Migreenikohtauksia on 3 - 4 kertaa viikossa, ja noin joka toinen kerta ne ovat aiheuttaneet oksentamista pimeässä huoneessa, tulpat korvissa, herne-maissi-paprika -pussi päähän sidottuna. Minut muun muassa tuotiin ambulanssilla kertausharjoituksista metsästä Kainuun Prikaatin varuskuntasairaalaan, koska oksentelin pari päivää mättäällä.
Minulla on migreeniin kaksi eri estolääkettä, kummatkin verenpainelääkkeitä. Toinen laskee pulssia ja toinen lisää plasman määrää veressä ja poistaa nestettä. Tuttua ainetta Lahden 2001 kisoista. Tosin ei mene infuusiona vaan ihan suun kautta. Kaksi täsmälääkettä Imigran-nenäsumute ja Relert-tabletti. Sitten on vielä kaksi eri särkylääkettä. Panacod ja Lyrica. Ja ei auta. Neurologin mukaan minulle on kehittynyt hoitoresistentti migreeni, eivätkä triptaanit enää auta. Panacod auttaa jonkin verran, jos lääkkeen ottaa heti, kun oireita alkaa ilmetä.
Kesäopinnot ovat menneet päin helvettiä. Tai en nyt tiedä voiko niin sanoa, koska kesäopintoja ei juuri ole pystynyt migreenin takia hoitamaan. Olen monesti toivonut, kun epäilijöitä aina on, että saisivatpa nämä epäilijät maistaa full scale 48 h abdominaalisen migreenikohtauksen.
Että kyllä sillä tytöllä varmasti migreeni on. Sitähän ei kukaan pysty tietämään kuin hän itse, kuinka paha se on, mutta minä uskon hänen tarinoihinsa.