Sauli Niinistö presidenttinä 2012–2018

  • 149 078
  • 1 160

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Kritisoit minua aiemmin kun arvioin sinut vasuriksi. Eipä enempää paljoa vasemmalta voi nuo sinun ehdotuksesi olla.

Edelleen, mikä vittu siinä on vaikeaa tajuta, että tuloveroa korottamalla ei voi saavuttaa yhtään mitään. Se on ihan täysin fakta ja täysin käsittämätöntä, että tänäänkin on vaikka kuinka moni puoluejohtaja tuota ehdottanut. Kertoo vain kuinka kassalla jengi on oikeasti kun äänestää näitä vatipäitä.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Kritisoit minua aiemmin kun arvioin sinut vasuriksi. Eipä enempää paljoa vasemmalta voi nuo sinun ehdotuksesi olla.

En ole vasuri, tosin olen puoluetta ek-vaaleissa 1991 ja 1995 äänestänyt. Kaikissa muissa vaaleissa olen äänestänyt SDP:ta, lisäksi sitten Haavistoa kun vaihtoehdot olivat vähissä.


Edelleen, mikä vittu siinä on vaikeaa tajuta, että tuloveroa korottamalla ei voi saavuttaa yhtään mitään. Se on ihan täysin fakta ja täysin käsittämätöntä, että tänäänkin on vaikka kuinka moni puoluejohtaja tuota ehdottanut. Kertoo vain kuinka kassalla jengi on oikeasti kun äänestää näitä vatipäitä.

En ole itsekään erityisen innoissani palkkaverotuksen kiristyksestä, mutta parempi sekin kuin että julkisen sektorin palkkojen kimppuun käydään ja yksityinen sektori sen kuin porskuttaa. Tästä oli kyse äskeisessä.

Vatipäisyydestä en tiedä kuin että puoluejohtajaksi on vaikea päästä, nimettömänä netissä voi toisia nimitellä kuka tahansa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin minäkin. Sitä ennen pitäisi kuitenkin tehdä ainakin seuraavat asiat:

-vähentää julkisen sektorin henkilöstöä (ja korkeintaan puolen vuoden irtisanomisajalla)
-pienentää julkisen sektorin palkansaajien palkkoja kaikkien yli 3500 euroa/kk tienaavien kohdalla
-lopettaa puoluetuet
-lopettaa ay-jäsenmaksujen verovähennyskelpoisuus
-lopettaa lapsilisät ja kotihoidontuet
-korottaa julkisten palveluiden maksuja

Noiden kohtien toteutumisen jälkeen myös Veikko on valmis talkoisiin yhteisen hyvän puolesta.

-Siellä, missä minä olen nähnyt julkisen sektorin työntekijöitä, niin ei niitä ainakaan kamalasti liikaa ole ollut (välittömästi päiväkodit ja suuret sairaalat, välillisesti poliisi)

-Korkeimpien palkkojen kehitystä voisi suitsia, ja samalla poistaa muodolliset pätevyysvaatimukset tehtävistä, joissa todellisuudessa pärjäilisi parhaiten luovuuden ja maalaisjärjen yhdistelmällä (suomeksi: parannettaisiin amk-tasoisesti koulutettujen asemaa suhteessa maistereihin).

-Puoluetuet ovat nappikauppaa, ja osa demokratiaa. Toimivat puskurina joka torjuu korruptiota. Jos on periaatteen mies tai -nainen, ei tietenkään tunnusta että asia on näin. Tästä en lupaa alkaa väittelemään.

-Ay-jäsenmaksuista olen täsmälleen samaa mieltä.

-Lapsilisät ovat nappikauppaa. Niitä voisi kyllä muokata niin, että kolmanteen lapseen liittyisi jokin bonus, koska siihen liittyy useimmiten myös korkein kustannusloikka. Tosiasiassa naisten keskimääräistä ensisynnytysikää pitäisi hilata kohti luonnollisempaa. Yhä myöhemmäksi siirtyvää ensisynnyttämistä tulisi ehkäistä kaikin mahdollisin keinoin. Siinä on kysymyksessä terveysasiat, joihin verrattuna kansantalouden hifistelyt eivät ole mitään.
Kotihoidontuen minkäänlainen alasajo aiheuttaisi päivähoidon kysynnän äkillisen kasvun. Tämä vaatisi tuhansia lisähoitajia ja kymmeniätuhansia lisäneliöitä päivähoitoon. Käytännössä kunnat ratkaisivat ongelman alkamalla maksaa kotihoidontukea omasta kassastaan. Hölmöläiset siis pidentäisivät peittoja. Hoitajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi nytkään. Tämä heijastuisi heti myös vanhustenhoitoon, jossa hoitajapula on vielä suurempi. Toki tässä kohtaa voisi taas tunnustaa tosiasian: lasten kasvattamiseen vaaditaan enemmän oikeanlaista persoonallisuutta kuin oikeanlaista koulutusta. Kotihoidontuen alasajon yhteyteen tulisi siis sorvata uudet, alemmat koulutusvaatimukset päivähoitajille.

-Nimeäsitkö julkisten palveluiden maksuja, joita voisi korottaa? Esimerkiksi terveyskeskuskäynneistä erittäin suuri osa on sellaisten henkilöiden käyntejä, jotka eivät kuulu työterveyden piiriin. Eli siis maksukykyrajoitteisia. Jos päivähoitomaksuja korotettaisiin, siivoojan ja kaupan kassan kapea töissäkäynnin kannattavuus kapenisi entisestäänkiin. Jos on yhtään käytännön ihminen, niin työttömyys alkaisi näyttää houkuttelevalta. Ihminen kun ei ymmärrä arvioida useinkaan töissäkäynnin muita, kuin taloudellisia vaikutuksia. Se ruokkisi siis syrjäytymistä.

Minä en ole ikinä tunnustanut muuta poliittista idealismia kuin maalaisjärjen. Periaatteiden perässä juostessa ja karjuessa ei yleensä ehdi keskittymään oikeisiin hommiin. Yhteiskunnassa on vain harvoja rakenteita, jotka voisi romauttaa "kertarysäyksellä", hallitsemattomasti. Mainitsit niistä yhden: ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden.
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Miten jos joku ns porho, siis yritysjohtaja ilmoittaa haluavansa pudottaa palkkaansa vaikka 10 prossaa, niin kenen hyväksi se menee? Yrityksen! Ja jakaa senkin rovon sitten bonuksina tai osinkoina edelleen. Mitä järkeä?

Ja olen sitä mieltä, että jos Presidentti (Tasavallan) päättää kuvaannollisesti verottaa tulojaan 20%, niin antaa mennä vaan. Itse maksan sen 32%, että on siihen vielä Saulilla matkaa. Ja monella muullakin. Etenkin näillä pääomaveroilla pelaavilla.

Surkea veto. Totaalisen surkea. Yritetään vaan saada palkansaajat (normaalipalkansaajat) tuntemaan syyllisyyttä.

En usko, etta Niinisto haluaa saada normaalipalkansaat tuntemaan syyllisyytta ja kuten Presidentin kansliasta vahvistettiin ei han ehdottanut mitaan yleista palkka-alea. Mutta Niinisto toimii itse niin kuin sanoo, kun han haukkuu hyvaosaisia entista suurempien pakkojen kahmimisesta, joihin palkkoihin he itse sita paitsi voivat vaikuttaa hyvin paljon.

Presidentin palkat maarataan lailla ja ne ovat aina olleet verottomia. Nyt Niinisto haluaa, etta palataan siihen, mita Halonen sai toisen virkaudensa alussa eli 126.000 vuodessa.

Milloin "todelliset" tyovaenpresidentit, Koivisto entinen Turun satamajatka, ja Halonen entinen SAK:n lakimies, ovat itse halunneet alentaa palkkojaan?

Nyt kun Niinisto sen tekee, niin eihan se kay. Vaarin tehty.

Ja mita sinun ensimmaiseen pointtiisi tulee, niin sitahan ammattiyhdistys on koko ajan toitottanut, etta kuinka palkansaajan tulokehitys on niin pienta, mutta yritysjohtajien ei. Firmojen johtajien palkanalennuksessakin on kyse siita, etta ei eleta niin kuin ennen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Milloin "todelliset" tyovaenpresidentit, Koivisto entinen Turun satamajatka, ja Halonen entinen SAK:n lakimies, ovat itse halunneet alentaa palkkojaan?

Nyt kun Niinisto sen tekee, niin eihan se kay. Vaarin tehty.

Tässäkin ketjussa (Yle asian muuten tänään näytti uutisoineen omana juttunaan) mainitusti Koivisto palautti palkkiostaan 10000 markkaa kuukaudessa lama-aikana valtiolle. Tuolloisena aikana tämä "leikkaus" oli yli 25 %. Samoin Ahtisaari palautti virkakautensa alussa saamansa korotuksen 9000 markkaa kuukaudessa valtiolle.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tiedän faktana, että ainakin eräässä valtion firmassa esimerkiksi sihteerit tienaavat 3000 - 3500 euroa / kk, mikä on mielestäni aika röyhkeä palkka mitenkään kyseistä työtä väheksymättä. Ainakin valtionhallinnon palkoista voisi helposti leikata. Näin offtopiccina.

Epäilen faktaasi. Tai sitten kyseessä ei ole mikään perinteinen sihteerin työ.

Mutta tällaisesta yksittäistapauksesta on hyvä tietysti vetää johtopäätös, että valtionhallinnon palkoista voi helposti leikata. Sillä ei ole mittän merkitystä, että työntekijät ovat muutenkin huonosti palkattuja ja osaavat henkilöt eivät näihin hommiin halua, koska muualla maksetaan tuplat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Epäilen faktaasi. Tai sitten kyseessä ei ole mikään perinteinen sihteerin työ.

Mutta tällaisesta yksittäistapauksesta on hyvä tietysti vetää johtopäätös, että valtionhallinnon palkoista voi helposti leikata. Sillä ei ole mittän merkitystä, että työntekijät ovat muutenkin huonosti palkattuja ja osaavat henkilöt eivät näihin hommiin halua, koska muualla maksetaan tuplat.

Voit epäillä, mutta fakta on faktaa. Kyseessä täysin normaali sihteerin työ, jota itse tein vasemmalla kädellä jonkun aikaa opiskelijana. Itse tienasin opiskelijana tietenkin huomattavasti vähemmän, mutta samaa työtä tekevät vanhemmat rouvat tienasivat kyseisen verran.

Osaavat henkilöt saavat tottakai yksityisellä enemmän, mutta valtionhallinnossa (puhun nyt hallinnosta) ei-niin-osaavat henkilöt tienaavat valkokaulushommissa ihan älyttömästi. Johan tässä on ollut paljon uutisiakin, että valtion palkat ovat viime aikoina nousseet yksityistä puolta enemmän. Se on myytti kun väitetään ettei valtiolla tienaa hyvin tai perua kymmenien vuosien takaa.

Tosiaan vedän nämä johtopäätökset eräästä valtion puljusta, jota en nyt tähän nimeä, koska en halua itseäni tunnistettavan. Voi tietenkin olla, että kaikkialla muualla valtionhallinnossa tilanne on kuvailemasi. Epäilen kuitenkin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Osaavat henkilöt saavat tottakai yksityisellä enemmän, mutta valtionhallinnossa (puhun nyt hallinnosta) ei-niin-osaavat henkilöt tienaavat valkokaulushommissa ihan älyttömästi. Johan tässä on ollut paljon uutisiakin, että valtion palkat ovat viime aikoina nousseet yksityistä puolta enemmän. Se on myytti kun väitetään ettei valtiolla tienaa hyvin tai perua kymmenien vuosien takaa.
Arvasinkin, että vedät perusteluihisi tuon, että palkat ovat nousseet yksityistä puolta enemmän. Se on totta, ja hyväkin, koska lähtötaso oli erittäin surkea. Mutta vaikka ne ovat nousseet enemmän, niin siitä ei voi, eikä pidäkään, vetää johtopäätöstä, että ne ovat jotenkin ylikorkeita nyt. Se on väärä mielikuva.

Se on totta, että jotkin tusinatyöntekijät tienaavat valtiolla työpanokseensa nähden liikaa, näitä työntekijöitä on aivan liikaa ja virkamiestä ei voi irtisanoa. Tämä ylikapasiteetti tietyistä tehtävistä poistuu osin eläköitymisen seurauksena. Mutta totta on myös se, että yleisesti ottaen valtion palkat ovat liian pieniä ja tehtäviin ei saada osaavia henkilöitä, vaan lähinnä niitä, jotka ovat liian huonoja vastaaviin tehtäviin yksityiselle puolelle.

Sinänsä surullista, että valtaosa kansalaisista toivoo valtion palkkojen vieläkin pienenevän, jolloin juuri näiden kansalaisten asioita hoitamaan tulee vieläkin surkeampi työntekijä. Sitten yksityisen puolen palkoilla ei niin väliä, vaikka jonkun random-yrityksen työlntekijän osaamisella ei ole kansalaisten elämään minkään valtakunnan merkitystä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole vasuri, tosin olen puoluetta ek-vaaleissa 1991 ja 1995 äänestänyt. Kaikissa muissa vaaleissa olen äänestänyt SDP:ta, lisäksi sitten Haavistoa kun vaihtoehdot olivat vähissä.




En ole itsekään erityisen innoissani palkkaverotuksen kiristyksestä, mutta parempi sekin kuin että julkisen sektorin palkkojen kimppuun käydään ja yksityinen sektori sen kuin porskuttaa. Tästä oli kyse äskeisessä.

Vatipäisyydestä en tiedä kuin että puoluejohtajaksi on vaikea päästä, nimettömänä netissä voi toisia nimitellä kuka tahansa.

Demarit on myös vasemmistopuolue.

Et ole innoissasi, mutta kannatat koska vaihtoehtona on mielestäsi julkisen sektorin palkkojen kimppuun käyminen, mikä on taas huono koska yksityisillä menee hyvin.

Jos ihan ajatuksen kanssa miettisit mitä sanoit, niin lopettaisit varmaan se vasemmiston äänestämisen.

Ensinäkin, tuloveron korotuksella ei ole mitään positiivista merkitystä mihinkään. Verotulot eivät edes nouse, koska ihmisille jää vähemmän rahaa -> vähemmän kulutusta -> vähemmän ALVia -> vähemmän työpaikkoja -> lisää veron korotuksia. Päättymätön kierre mitä veronkorotukset vain pahentavat. Veronkorotuksia pidetään pöydällä vain ja ainoastaan ideologisista syistä ja perustellaan oikeudenmukaisuudella. Eivät edes ole oikeudenmukaisia jos vähän ajattelee asiaa.

Yksityinen sektori on ihan oma juttunsa. Sen menestys riippuu pääasiassa kahdesta asiasta, kilpailukyvystä suhteessa kilpailijamaihin ja kotimaisesta kysynnästä. Mitähän verojen korotus vaikuttaa näihin? Aivan, negatiivisesti kumpaankin.

Mitä tulee palkka-aleen, niin yksityisen puolen jonkun TJ:n palkan alennus on myöskin valtion kannalta negatiivinen asia. Palkasta maksettavat verot pienenevät ja palkansaajalle jää vähemmän rahaa kotimaiseen kulutukseen. Tämän TJ:n palkka on täysin pois vain ja ainoastaan omistajilta, minkä takia on typerää edes keskustella siitä muuta kuin moraalisessa mielessä. Vähän sama kun keskusteltaisiin siitä, että hommaanko seuraavaksi 60 tumaisen vai pienemmän telkkarin. No yleisesti katsottuna isompi on tässäkin kaikkien kannalta parempi. Anyway, yksityisen sektorin palkkojen pieneminen on huono asia lukuunottamatta ulkomaista kilpailukykyä. Siksi fiksua olisikin, yllätys yllätys, laskea veroja jolloin työvoimakustannukset pienenisivät ja kotimainen kysyntä pysyisi hengissä ja voisi jopa parantua. Lopputuloksena lisää vientiä, lisää verotuloja ....

Ainoa mikä estää järkevän tekemisen tässä asiassa on vasemmiston ideologiset syyt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Arvasinkin, että vedät perusteluihisi tuon, että palkat ovat nousseet yksityistä puolta enemmän. Se on totta, ja hyväkin, koska lähtötaso oli erittäin surkea. Mutta vaikka ne ovat nousseet enemmän, niin siitä ei voi, eikä pidäkään, vetää johtopäätöstä, että ne ovat jotenkin ylikorkeita nyt. Se on väärä mielikuva.

Se on totta, että jotkin tusinatyöntekijät tienaavat valtiolla työpanokseensa nähden liikaa, näitä työntekijöitä on aivan liikaa ja virkamiestä ei voi irtisanoa. Tämä ylikapasiteetti tietyistä tehtävistä poistuu osin eläköitymisen seurauksena. Mutta totta on myös se, että yleisesti ottaen valtion palkat ovat liian pieniä ja tehtäviin ei saada osaavia henkilöitä, vaan lähinnä niitä, jotka ovat liian huonoja vastaaviin tehtäviin yksityiselle puolelle.

Sinänsä surullista, että valtaosa kansalaisista toivoo valtion palkkojen vieläkin pienenevän, jolloin juuri näiden kansalaisten asioita hoitamaan tulee vieläkin surkeampi työntekijä. Sitten yksityisen puolen palkoilla ei niin väliä, vaikka jonkun random-yrityksen työlntekijän osaamisella ei ole kansalaisten elämään minkään valtakunnan merkitystä.

Ymmärrän näkökantasi ja olen täysin samaa mieltä, paitsi, että mielikuvani valtion liksoista on edelleenkin eri.

1000 ammatin palkat, katso p vertailussa | Taloussanomat

Assistentti 2650 valtio
Johdon assistentti 2997 valtio
Sihteeri, asiantuntijatehtävät 2891 teollisuus
Johdon sihteeri 2 766 valtio
Sihteeri, asiainhoitajatehtävät 2615 teollisuus
Sihteeri 2555 yks.palvelut

Nojoo. Eipä noista voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä kun ei tiedä mitä tittelien takaa löytyy. Johdon assistentti ja johdon sihteeri täysin sama työ varmasti, mutta kun eroa on 200 euroa kertoo se, että otanta on liian pieni eikä näillä tiedoilla mitään vertailua voi tehdä.
 
Mistä, ketä ja millä perusteella julkiselta sektorilta vähennettäisiin ja miten se vaikuttaisi tehtävien hoitoon?
Tehtävien hoitoon vaikuttaisi lähinnä sillä tavalla, että työkulttuuri lähentyisi yksityisen sektorin työkulttuurin kanssa. Näin nopeasti voisi heittää:
- kaupunginjohtajien vähentäminen
- oppilaitosten henkilökunnan karsiminen (katso esimerkkilinkki Satakunnan ammattikorkean hallinnollisesta henkilöstöstä
SAMK - Rehtorin toimisto ja yhteiset palvelut
samk täydennyskoulutuskeskus
Tuo siis vain yksittäisenä esimerkkinä.
- mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus yms. tarpeettomat virastot kiinni
- sosiaalityöntekijöitä on varaa vähentää ja työtä tehostaa
- kuntien teknillisellä puolella on tekijöitä varaa vähentää ja työtä tehostaa
- yhteiskunnan tukien karsiminen vähentäisi myös tarvetta KELA:n virkailijoille.


Paljonko julkisen sektorin palkkoja laskettaisiin ja millä logiikalla?
Siinä määrin, että kohtuus toteutuisi.

Olisivatko työttömyyskassamaksut jatkossa verovähennyskelpoisia? Miksei työnantajajärjestöjen verovähennysoikeutta lopetettaisi?
Ylimääräisiä menoja yhteiskunnalle. Leikkuriin.

Miten lapsiperheiden asema turvattaisiin? Miten lapsilisien ja kotihoidontuen lopettaminen vaikuttaisi demografiaan ja/tai köyhyyteen?
Kuten nytkin. Työssäkäynnillä ja yrittämisellä. Julkisen puolen menojen karsiminen mahdollistaisi myös kevyemmän verotuksen. Heikosti toimeentuleville on jo nyt tarjolla toimeentulotuki.

Mitä julkisten palveluiden maksuja korottaisit ja keneltä?
esim. päivähoito- ja terveyskeskusmaksuja kyseisten palveluiden käyttäjiltä. Sotaveteraaneille suon maksuttomat terveyskeskuskäynnit.

Varmasti jotain jäi mainitsematta, mutta tuo oli kohtalaisen nopeasti kyhätty lista siitä, minkä jälkeen olen henkilökohtaisesti valmis heikentämään ostovoimaani yhteisen edun vuoksi.
 
Helpommin sanottu kuin tehty.
Kyllä. Ja siksi koen kaikkinaiset veronkorotukset epäoikeudenmukaisina.

Kun valtio tarvitsee lisää rahaa niin se voi kiristää progressiivista verotusta. Näin kukin osallistuu kykyjensä mukaan ja oikeudenmukaisuus toteutuu.
Tai kääntää asian toisinpäin ja vähentää menoja. Sama koskee kuntia.

Joo, samalla voidaan lakkauttaa eduskunta ja lopettaa vaalit. Toisin sanoen ei, fiskaalisesti ei mitään merkitystä
Kyse oli siitä, minkä jälkeen koen olevani valmis osallistumaan yhteisen edun parantamiseen. Eduskuntaa ei tarvitse lakkauttaa, mutta edustajien määrää voisi vähentää puolella. Kolme kertaa väkirikkaampi Hollanti pärjää 150:llä edustajalla.

Jonkun pitkän siirtymäajan vallitessa ehkä, sillä edellytyksellä että myös työnantajien vastaavat vähennysoikeudet poistetaan. Sinänsä en ole mitenkään vakuuttunut siitä että työmarkkinajärjestöjen alasajo olisi pitkälläkään tähtäimellä järkevää.
Muutoksen jälkeenkin ihmiset voivat itse päättää liittyvätkö vaiko eivät. Se, että veronmaksajat maksavat jotain AKT:n asuntoja, joissa palkolliset tai palkollisten omaiset asuvat puoli-ilmaiseksi on kaukana siitä, mitä koen oikeudenmukaiseksi.


Pitäisi tietää mitä tällä tarkoitetaan. Päivähoitomaksuissa voi olla jonkin verran korotusvaraa, mutta en oikein pidä porrastetuista maksuista, tulontasaus tulee hoitaa verotuksen kautta.
Päivähoitomaksuissa ja terveyskeskusmaksuissa. Terveys on lähtökohtaisesti yhtä arvokas asia kaikille tulotasosta riippumatta. Samoin lapsen hoito on lähtökohtaisesti yhtä arvokas asia kaikille.


Sanainen arkku kirjoitti:
Kotihoidontuen minkäänlainen alasajo aiheuttaisi päivähoidon kysynnän äkillisen kasvun. Tämä vaatisi tuhansia lisähoitajia ja kymmeniätuhansia lisäneliöitä päivähoitoon.
Tai vaihtoehtoisesti lapsimäärä/hoitaja muokattaisiin uutta tilannetta paremmin vastaavaksi, osa kotiäideistä perustaisi päivähoitoa tarjoavan yrityksen jne.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
- sosiaalityöntekijöitä on varaa vähentää ja työtä tehostaa

Tämän pidemmälle ei tarvinnut listaa lukea, että voi tehdä päätöksen olla syöttämättä trollia enempää. Ei taida montaa ammattiryhmää olla, mistä enemmän olisi pulaa...
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tämän pidemmälle ei tarvinnut listaa lukea, että voi tehdä päätöksen olla syöttämättä trollia enempää. Ei taida montaa ammattiryhmää olla, mistä enemmän olisi pulaa...

Sama.

Henkilökohtaisesti olen erittäin nirso kaveripiirini suhteen ja ovat hyvinvoivaa sakkia. Silti olen ollut ensimmäisenä auttamassa köyttä kaulasta kahdelta ystävältä, joilla on näennäisesti mennyt hyvin. Toki olin tavallaan otettu siitä, että kokivat saavansa juuri minusta parhaan avun, eivätkä esimerkiksi äideistään. Nykyään vaikuttavat onnellisilta. Nämä tapaukset sijoittuivat myöhäiseen teini-ikään noin 5 vuoden taakse. En osaa edes aavistaa mikä on tilanne oikeasti vaikeasti masentuneiden ja apua tarvitsevien kanssa. Kukaan ei voi väittää tosissaan, että sosiaalityöntekijöitä tulisi vähentää! Juuri nämä alueet ovat niitä joihin pitäisi panostaa enemmän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eduskuntaa ei tarvitse lakkauttaa, mutta edustajien määrää voisi vähentää puolella. Kolme kertaa väkirikkaampi Hollanti pärjää 150:llä edustajalla.
Minun mielestäni oikea tapa ajatella asiaa ei ole pelkkä väkimäärä. Suomi on iso maa, jossa eletään monenlaisissa olosuhteissa (paljon heterogeenisemmin kuin jossain Hollannissa). Jo nyt todella isoilta alueilta on vain todella ohut edustajisto ja se ei ole demokratian periaatteiden kannalta hyvä. Kustannuksenahan nämä on kosmeettisia eli kyse on vain periaatteista.

Käytännöllisesti ajateltuna pienempi edustajamäärä olisi tietenkin isojen valtaa pitävien puolueiden etu. Jos vielä siitä puoluetuesta luotuttaisiin, niin voitaisin demokratiasta luopua jo merkittävissä määrin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Siksi fiksua olisikin, yllätys yllätys, laskea veroja jolloin työvoimakustannukset pienenisivät ja kotimainen kysyntä pysyisi hengissä ja voisi jopa parantua. Lopputuloksena lisää vientiä, lisää verotuloja ....

Niin, jenkeissä tämän nuoremman Bushin pressakauden aikana toteutettiin aika lailla ihannoimaasi politiikkaa. Veroja laskettiin oikeinkin roimasti. Ja perään voi kysyä, oliko liittovaltion budjetti hänen jäljiltään paremmassa vai heikommassa jamassa kuin hänen aloittaessaan pressakautensa?

Ylipäätään tekstisi ovat kuin suoraan jostain Olli Herralan tai Matti Apusen uusliberalistisesta oppaasta kopioitua propagandaa. Ja vasemmistovihasi oikein kumpuaa teksteistäsi. No, et sinällään ole ainoa, taitaa Etelärannan toimitusjohtaja kuulua samaan kastiin kanssasi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muistin virkistämiseksi voi tuolta Veronmaksajien keskusliiton sivuilla olevasta taulukosta käydä katsomassa mihin julkisen sektorin rahat esimerkkivuonna 2010 menivät. Tuoreempia ja tarkempiakin tilastoja saattaa löytyä.

Julkiset menot tehtävittäin

Itse kaipaisin jotain tukea sille väitteelle, että "julkinen sektori on jatkuvasti paisunut". Väittäisin, että kohtalaisen pientä sahausliikettä vuoroin ylös, vuoroin alas on ollut viimeiset 30 vuotta.
 

Charwin

Jäsen
Niin, jenkeissä tämän nuoremman Bushin pressakauden aikana toteutettiin aika lailla ihannoimaasi politiikkaa. Veroja laskettiin oikeinkin roimasti. Ja perään voi kysyä, oliko liittovaltion budjetti hänen jäljiltään paremmassa vai heikommassa jamassa kuin hänen aloittaessaan pressakautensa?

Nuoremman Bushin toimet olivat niin laajalla rintamalla pielessä, että vähän epäreilua tehdä johtopäätöstä minkään yksittäisen päätöksen heikkoudesta lopputuloksen kannalta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Toivottavasti palkkareformin lisäksi otetaan puheeksi (ja teoiksi) myös valtioiden välisen siirtohinnoittelun hyväksikäyttö ja ansiotulojen muunto yhtiöiden kautta kevyemmin verotetuksi osinkotuloksi. Tosin näiden kysymysten osalta Niinistön on vaikea toimia muuten kuin puheen ja paljon puhutun arvojohtamisen kautta. Jos hän näin tekisi, Niinistö näyttäisi selkeämmin koko kansan johtajalta ja valtion talouden huolehtijalta.

Toki hän voisi vastata kritiikkiin siirtämällä virkansa palkkion verotuksen piiriin, mikä olisi eittämättä paikallaan. (Mitkähän syyt ovat johtaneet ylipäätään palkkion verovapauteen?)

Nyt omaehtoinen palkanalennus valmistaa kansaa - jos ei suoranaisiin palkanalennuksiin - niin myös kevään hallituksen puolivälitarkistusten mukanaan tuomiin lisäleikkauksiin. (Näitä päätöksiä pääministeri Katainen ehtikin jo pohjustaa omilla puheillaan.)

Joka tapauksessa valtaoikeudettomampi Niinistö synnyttää puheineen ja tekoineen enemmän keskustelua kuin edeltäjänsä. Sinänsä virkistävää. Vieläkö arsenaalista löytyy lisää avauksia?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Julkisten menojen osuus bruttokansantuotteesta kasvoi Suomessa 1980-luvun 40 prosentista lähes 65 prosenttiin 1990-luvun lamavuosina. Tämän jälkeen osuus laski vähitellen 50 prosentin tuntumaan hyvän taloustilanteen myötä aina vuoteen 2008 asti"

http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/tutkimuksetjatilastot/kansantaloudentunnusluvut/julkisetmenot/

Linkki veronmaksajien sivulle, josta tekstikin on lainattu.

Tästä on suuri houkutus päätellä, että julkisen talouden osuus BKT:sta kasvaa taantuman aikana lähinnä siksi, että yksityissektori pienenee voimakkaasti. Julkisen sektorin on hoidettava lakisääteiset tehtävänsä vaikka sitten lainarahalla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tästä on suuri houkutus päätellä, että julkisen talouden osuus BKT:sta kasvaa taantuman aikana lähinnä siksi, että yksityissektori pienenee voimakkaasti. Julkisen sektorin on hoidettava lakisääteiset tehtävänsä vaikka sitten lainarahalla.
Jos tuo houkutus saadaan torjuttua ja katsotaan tilastoja asiasta, niin huomataan että julkinen sektori on paisunut vuodesta 1990 43 miljardista yli sataan miljardiin:
http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/tutkimuksetjatilastot/julkisetmenot/menojenkehitys/
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos tuo houkutus saadaan torjuttua ja katsotaan tilastoja asiasta, niin huomataan että julkinen sektori on paisunut vuodesta 1990 43 miljardista yli sataan miljardiin:
http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/tutkimuksetjatilastot/julkisetmenot/menojenkehitys/

Ja jos sekin houkutus torjutaan, huomataan, että julkisen sektorin osuus BKT:sta on joko pienentynyt tai pysynyt (käytännössä) samana kaikkina muina aikoina paitsi finnjewelin mainitsemina taantuma-/kriisiaikoina (1991-1993 ja 2008-2009). Eli aivan kuin finnjewel tuossa sanoi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös