Jos luet tuon
@kahden suunnan sentteri n linkittämän Tuomiojan kirjoituksen niin ymmärrät mitä tarkoitan. Mitä kansainvälisiä sopimuksia meillä ei ole varaa tässä tilanteessa noudattaa? Puhe hämmensi tuolta osin kun Niinistö ei tarkentanut mitä sopimuksia hän tarkoitti.
Julkisuudessahan on kovasti epäselvää mikä on nykyisin ns. Dublin-asetuksen eli vastuunmäärittämisasetuksen tilanne. Julkisuudessa usein sanotaan, jopa ministerien suulla, että ongelmana, ettei Dublin asetusta noudateta. Todellisuudessa kuitenkin isompi ongelma on, että sitä noudatetaan. Nythän se, että lännestä tulevia pakolaisia ei voida ns. käännyttää rajalla, johtuu ensinnäkin siitä, että Schengen alueella kauttakulku yksinään ei aseta maalle Vastuunmäärittämisasetuksen mukaan vastuuta tutkia pakolaisen asemaa. Näin ollen esim. Ruotsi ei ole nimenomaan Dublin-asetuksen mukaan vastuussa Ruotsin kautta Suomeen tulevista TP-hakijoista. Samalla tavalla myöskään Tanska ei ole vastuussa Ruotsiin sen kautta tulevista jne. Vastuussa olisi se maa, joka ns. sallii ulkorajojensa laittoman ylityksen.
Useimmissa tapauksissa toki tiedämme, että TP-hakijat ovat tulleet salakuljetettuina joko Italian tai Kreikan kautta. Mutta kun salakuljetuksesta ei jää viranomaismerkintöjä, niin asiaa ei voida tyhjentävästi todistaa. Tällöin Dublin-asetuksen mukaan vastuussa on se maa, jossa hakemus on ensimmäisenä tehty, eli Suomen tapauksessa Suomi. Tilanteen isoin ongelma on siis oikeastaan vuotava ulkoraja. Jos henkilö pääsee ulkorajojen sisälle, niin käytännössä Dublin asetuksen mukaan vastuuseen tulee se maa, jossa hän turvapaikkaa ensimmäisenä hakee (koska muu kuin hakijan kertomus ei todista sitä missä ulkorajojen ylitys on tapahtunut).
Lisäksi vielä loppujenlopuksi vastuunmäärittämisasetus määrää, että mikäli vastuuta ei voida muuten määrittää, niin se maa missä hakija on viimeksi vietänyt viisi kuukautta tulee vastuuvaltioksi. Kun vastuuta ei siis saada muuten määritettyä, niin viimeisin valtio kantaa vastuun. Koska Kreikka tai Italia eivät kykene vastaamaan mihinkään tiedusteluihin lähelläkään tuota viiden kuukauden aikaa, silloinkaan kun jotain todisteen tynkää laittomasta maahantulosta olisi (maahantulijoiden suuresta massasta johtuen), niin niiden kohdalla ulkorajan laittomasti ylittäneen TP-hakijan hakemuksen käsittelystä vastuumaaksi tulee se viimeinen maa, koska tuo viisi kuukautta menee helposti. Jos tulevat tänne, niin vastuumaa on tämänkin artiklan mukaan Suomi. Ja nimenomaan siksi, että noudatetaan Dublinia. Toki on totta, että Kreikka ja Italia eivät noudata Dublin-asetusta, koska niiden pitäisi teoriassa vastata melkeinpä kaikista TP-hakijoista, mutta kun ne eivät siihen kykene, niin nimenomaan Dublin-asetuksen noudattaminen aiheuttaa isot vastuut mm. Ruotsille ja Suomelle.
Eli siis toisin sanoen tulkitsen niin, että presidentti Niinistö ei katso meidän voivan jatkossa noudattaa Dublin-asetusta, koska se aiheuttaa sen, että me olemme väistämättä vastuussa melkosuuresta TP-hakijamäärästä.
Kuriositeettinä todettakoon, että mediassa nyt kohistu idästä tuleva TP-hakijoiden joukko ei ole vastaavasti mikään ongelma. Suomi on selvästi vastuussa hakemuksen käsittelystä, mutta Venäjä on turvallinen maa, ja vähintäänkin kaikki joilla on siellä voimassa oleva viisumi (ja useinmilla on, koska Venäjällä liikkumista valvotaan edelleen tiukasti, venäläisillä itselläänkin on sisäiseen käyttöön passit, joita viranomaiset syynäävät tiheään) voidaan sinne palauttaa, aivan kuten Norjakin tekee.