Kerrotko nyt sitten vihdoin jonkun hyvän esimerkin miten 12800 irtisanoutunutta hoitajaa sijoittuu työelämään. Olettaisin, että suurin osa haluaa säilyttää ansiotasonsa ja työn mielekkyyden vähintäänkin ennallaan, muutenhan koko irtisanoutumisessa ei ole mitään järkeä.
En, koska en tiedä. Enkä edes halua etsiä heille muita hommia koska haluaisin heidän pysyvän ihan niissä omissa duuneissaan. Ihmetyttää vaan asenne missä hyväksytään edes se pieni mahdollisuus että hoitajat (tai edes pieni osa niistä) lähtisivät litomaan alalta. Siis, siellähän on jo nyt työvoimapula.
Tavallaan jopa toivoisin että hoitsut irtisanovat itsensä, katsotaan sitten mikä on homman nimi. Ja loistavintahan olisi ettei mitään tapahtuisi. Tulisivat sitten vähin äänin takaisin hommiinsa, nielisivät ylpeytensä ja hyvä niin. Mutta mitä jos tapahtuukin jotain muuta?
Ja minun mielestä sillä mitä joku muu tienaa ei ole isoakaan merkitystä, palkka määräytyy kunkin työn arvostuksen ja tärkeyden mukaan. Mikä on se hoitajan oikea palkkataso? Minun mielestä korotukset heille ovat oikeutettuja. Ainahan voi miettiä että mikä pitäisi olla minkäkin ammattiryhmän palkka. No, siitä vaan eri ammattiryhmät irtisanomaan itsensä ja katsotaan saadaanko tilalle ketään.
Ja kyllä mä ostan se putkinipan K-raudasta vaikka 16-vuotiaalta, juuri peruskoulusta päässeeltä, jannulta vaikka se ei edes tietäisi mikä se on. Ja hymyssä suin kävisin vaihtamassa sen sitten uuteen kun ei se nyt sopinutkaan. Hymyilisin vielä siinäkin vaiheessa jos kassa puhuisi ainoastaan puolaa tai bulgariaa. Muutaman vaihdon jälkeen vituttaisi, mutta se siitä. Sille episodille olisi mukava naureskella jonkun ajan kuluttua. Mutta siinä vaiheessa kun aletaan vääntämään lääkitystä tipalla suoneen niin toivoisin että homman suorittaisi ammattilainen eikä 16-vuotias, juuri peruskoulusta päässyt, jannu. Siinä nimittäin voisi käydä niin ettei sitä seuraavaa tippaa tarvitsisi enää edes laittaakaan. Ja toivoisin vielä senkin että kysyessäni mitäs nyt oikein tapahtuu saisin sen vastauksen myös ihan suomeksi.
Jumalauta, välillä tuntuu ettei jengi tiedä mitä ne sairaanhoitajat siellä sairaaloissa oikein tekevätkään. Älkää nyt sekoittako niitä sairaaloissa olevaan muuhun hoitohenkilökuntaan.
edit: lisäsin lainauksen