Hoitajat.netin yhdessä bannerissa mikä näyttää vaihtuvan lukee:
"Painostus, pelottelu ja disinformaatio lisääntyy. Nyt Tehyläiset pää kylmänä. Yksittäisen jäsenen ei pidä toimittaa omalle työnantajalle irtisanomisilmoitusta eikä allekirjoittaa sitä koskevaa työnantajan vaatimaa asiakirjaa. Hakekaa Tehyn intrasta tietoa."
Eli kun Tehy toimittaa tällä viikolla nimilistat työnantajalle ja työnantaja kutsuu listalaiset yksitellen haastatteluun, niin tässä haastattelussa ei siis vahvisteta tuota irtisanomista. Eli on aivan sata varmaa, että tuo tehyn lista on pelkkä pelottelulista, eikä luultavasti kovinkaan moni loppupeleissä tule irtisanomaan itseään, ehkä jotkut kalevit sitten vaihtavat alaa, mutta sillä ei ole isossa kuvassa väliä. Jos tilanne jatkuu pitkään, niin veikkaanpa, että Tehy muuttaa tämän joukkoirtisanoutumisen lakoksi. Ilmoittaa varmaan jotenkin siten, että saisivat sympatioita, "me ajateltiin keventää tätä työtastelua potilaiden tähden lakoksi" -> symppispisteitä demareilta ja kenenkään ei tarvitse irtisanoutua.
Olen pyöritellyt tätä vaihtoehtoa jo jonkin aikaa mielessäni ja pidän sen toteutumista jopa erittäin todennäköisenä. Kun totaalisesti kusetettu hoitajaraukka raijataan " Face to face " työnantajan eteen ja hommahan etenee suunnilleen näin ;
- No, Liisa. Aiotko sinäkin nyt sitten irtisanoutua ?
- Kyllähän me kaikki aiotaan.
- Suurin osa teistä ei ole kyllä vieläkään allekirjoittanut irtisanoutumista. Ei Kerttukaan äsken allekirjoittanut.
- Kyllähän me ollaan kaikki se jo allekirjoitettu (korottaa ääntään harmistuneena)
- Mutta eihän se liiton kiertokirje ole pätevä. Sehän on vain lupaus, ei mikään irtisanoutuminen. ( johtajan äänessä kuuluu isällinen, hieman säälivä myötätunto )
- Mutta kyllä me ollaan...meitähän on 13000 jo irtisanoutunut. Kyl...
- Minä suosittelisin, että menet nyt kysymään työtovereiltasi, kuinka moni heistä on henkilökohtaisesti jättänyt minulle irtisanoutumisilmoituksensa tänään. Ja mietit sitten haluatko sinä itse varmasti sitä. Ei kannata riskeerata työpaikkaansa sen takia, että ei tiedä varmaksi mitä on tekemässä.
- No, kai minä käyn vielä puhumassa, jos ei kerran kaikki muutkaan...
- Kyllä se on nyt viisainta ( johtaja hymyilee taas kuin pienelle tyttärelleen, joka ei vielä ymmärrä maailmanmenosta tuon taivaallista )
Kun tämä episodi on toistunut pari tuhatta kertaa ja Tehyn akat ovat toistensa kurkuissa syytellen toisiaan siitä kuka on pettänyt ja kenet, liitto yllättäen ilmoittaa siirtyvänsä nopeisiin täsmälakkoihin " irtisanoutumisiin liittyvien epäselvyyksien vuoksi, jotka osittain johtuvat ulkopuolisten sekaantumisesta Tehyn sisäisiin asioihin "