Onhan tässä sellainen aika paha moraalinen ongelma. Hoitajat yrittävät käyttää nyt sellaista asetta mitä muilla ei ole käytössä ja sillä kiristää itselleen kohtuuttomia palkkoja.
Niin, käytetään sellaista asetta mitä muilla ei ole käytössä. Pakko käyttää, kun lakko hoitoalalla on yhtä tyhjän kanssa. Sen sijaan melkeen millä muulla alalla tahansa (korostetaan nyt vielä että ei kaikilla, mutta suurimmalla osalla) lakko on sellainen ase, että sillä saadaan jotain oikeasti aikaan. Jos jotain muutosta hoitajat palkkoihin haluavat niin pakkohan heidän on jotain _oikeasti_ tehdä muuta kun olla hattu kädessä nöyränä kyselemässä että joskos tässä saisi vähän palkkaa lisää. Moraalinen ongelma tässä on, mutta jos kerran pelataan niin pelataan sitten kovilla panoksilla. Tälläisillä vuoronvaihto/ylityö-kielloilla, jotka nyt on päällä, ei ammuta kuin työntekijöitä omaan jalkaan. Heh, Katainenkin varmaan kotonaan vapisee että: "ei jumalauta, nyt ne ei voi enää tehdä ylitöitä ja vuoronvaihtoja.." Hoho, siinä on sitä pelotetta kerrakseen.
Mä kannatan. Saapahan sitten "täyden hoidon" samalla rahalla seuraavan urheiluvamman sattuessa.
Otsikkoon viitaten arvostus putoaa kokoajan. No soup for you.
Täyden hoidon saa, mutta saako täyttä hoitoa kun rintaa puristaa ja ahdistaa alkavan sydäninfarktin takia? Koeta siinä sitten selittää ihmiselle joka tajuaa sanan tai kaksi sieltä täältä ja hymyilee vaan kauniisti kun itse olet tuskissas. Siinä vaiheessa kun alkaa vielä ulkomaanihme-hoitsutyttö sitä "täyttä hoitoa" tarjoamaan niin eihän siitä edes voi nauttia kun rintaa koskee niin pirusti ja henki lähtee. Kuolis sentään onnellisena? :)
Nojoo, eipä siinä, nääkin asiat on niin helppo nähdä kahdesta eri näkökulmasta. Itse arvostan hoitajia ja omasta mielestäni hoitajien palkkaus on liian pieni. Palkka versus työmäärä+vastuu ei kohtaa tällä hetkellä, ei yhtään. Joukkoirtisanoutumisen hyväksyn, joskin itse en siihen kelkkaan lähtisi mukaan. Nuorten hoitajien näkökulman ymmärrän myös, kaikilla ei ole varaa olla tekemättä töitä. Mikä olisi sitten se sopiva palkka? Tätähän ne nyt sitten vääntäävät. Itsellä ei ole selkeää näkemystä asiaan, kuin että palkkoja ylöspäin. Tarjottu korotus oli mielestäni päällisin puolin ihan ok (on kyllä myönnettävä että en kovin tarkkaan siihen perehtynyt). Toisaalta luulen että tuolla tarjotulla korotuksella olisi ostettu vain jatkoaikaa sille että hoitajat nousevat uudestaan barrikaadeille. Eiköhän pistetä asiat kerralla kuntoon, niin ei tarvise olla hoitajien vikisemässä heti sitä palkkaa lisää.