Oli tosiaan livahtanut tutkan ali, pahoitteluni.
Lainasin tähän kaikki yhteen pötköön ja vastaan niihin kaikkiin. Luin nuo meidän väliset viestit moneen kertaan, mutta en vieläkään tiedä, mikä siinä oli se, joka sai arvostuksen putoamaan (siitä toki olen otettu, jos arvostusta on ollut). Voinet selventää siis, mikä sen romahduksen aiheutti? Vaikka YV:llä tarvittaessa. Ei siinä minun mielestä ollut mitään aiemmasta linjastani poikkeavaa, raflaavaa tai loukkaavaa. Väärinkäsityskö kyseessä? !
Minä olen sitä mieltä, että asialliseen keskusteluun eivät minkäänlaiset hymiöt kuulu. Etenkään jos niitä käytetään (kuten tulkitsin) toisen kannanoton arvioimiseen.
Saattoi olla osaltani ylireagointia.
Hymiöt laitoin siihen siksi, että tuntuu, että kierrämme kehää. Palaamme aina samaan kysymykseen julkisen talouden tilasta ja palkanmaksukyvystä. Kysyit voiko kunnat luottaa siihen, että valtiolta tulee aina rahaa lisää. Mielestäni voivat tämän asian suhteen. Valtion on lisättävä panostusta terveydenhuoltoon. Pakko. Ei tilanteesta voida selvitä ilman rahanlisäystä, kuten se tulevaisuusvaliokunnan raporttikin kertoi. !
Kuntien pitää voida luottaa valtion tukeen perustelluissa toimissa. Mutta ei se saa olla niin, että kunnat voivat nostaa palkkoja miten työntekijät vaativat ja valtio lisää avustustaan sitä mukaa.
On toki niin, että valtio on osaltaan vastuussa kuntien talouden heikosta yleistilasta. Mutta en pidä tämänsuuntaista palkkoihin kohdistettua korjausta oikeana tapana korjata tilannetta.
Ja valtiolta nimenomaan, kuten yhdessä viestissä tarkemmin selvitin. Täsmennän vielä, että rahaa pitää olla asiallisiin palkkoihin ja toivottavsti rakenteita purkamalla saadaan kustannushyötyjä. !
Rakennemuutosta ei pitäisi aloittaa näin, vaikka muutoksesta olemme samaa mieltä.
Ei julkinen talous ole yksinkertaista, suhdanteiden hallinta ainakaan. Ei tärkeän menon lisäystä voi MIELESTÄNI kuitenkaan perustella sillä, että laskukausi uhkaa. Minun mielestä valtiontalous ei kaadu, jos hoitajien alin peruspalkka nousee vaikkapa 2100 euroon. !
Hoitajien niin, tällä perusteellako sitten kasvatetaan palkkaeroja kunta-alalla lisää?
Ja toisaalta, kun muutosta ei haeta nimenomaan alimpiin vaan kaikkiin peruspalkkoihin.
Jos tavoite olisi esimerkiksi 15% ja kaikille vähintään +200e/kk tuntuisi tavoite perustellummalta.
Nythän haetaan osalle tehyläisiä jopa 800e korotusta.
Miten työtaisteluihin suhtaudutaan? Tätäkö halutaan? Ei varmasti kukaan tällaista halua. Potilaiden aseman huononemista ja pakkolakia, joka kiireellä väsätään. En minä ainakaan. Silti puolustan hoitajien oikeutta taisteluun. Keinot on rajuja, mutta niin on hoitajien pitkään jatkunut tyytymättömyys. Molemmilta, MYÖS TEHYLTÄ, kaivataan nyt ratkaisuntekokykyä ja sovitteluvaraa. Olen toivonut, että tehy rajaisi itse irtisanoutumisiaan. Itse en kuitenkaan usko hoitajien PELKKÄÄN rahanahneuteen. Ovat mielestäni varmasti ammattiryhmä, jolla on enemmän empatian kykyä kuin kansalaisilla keskimäärin. !
Ihan samaa mieltä oikeudesta työtaistella, ja asiasta sinänsä. Tehyn linja vaan on ollut niin kärjistävä, että vastareaktio on ollut voimakas.
Suhteellisuudentaju niin vaatimuksien kuin keinojen suhteen on minusta hoitajilla hämärtynyt.
Tätä henkilöintiasiaa en ymmärrä. Selvinnee myöhemmin? Vai tarkoitatko neuvottelujärjestelmän epäonnistumista. Tämänkin olen varmaan kirjoittanut:
- valtion potin olisi pitänyt olla suurempi
- kohdennusta olisi pitänyt tehdä enemmän kirjastoväelle, lastentarhan opettajille ja hoitajien tietyille ryhmille
- kohdennusta olisi voinut pienentää lukion opettajilta ja aineenopettajilta !
Tasa-arvo tupon epäonnistumisestahan siinä oli kyse. Ja minusta edelleen tuntuu siltä, että sen epäonnistumiseen vaikutti henkilöitä/järjestöjä molemmin puolin pöytää.
Sain vastauksestasi sen kuvan, että pystyt osoittamaan jonkun tietyn tahon epäonnistumisen aiheuttajaksi.
Kuntien palkkaluokat ovat sellainen viidakko, olen sen punaisen kirjan joskus nähnyt ja sen sitovuudesta väitellyt. (Päättyi siten että lähdin yksityisen tahon palvelukseen)
Nämä siis minun subjektiiviisia mielipiteitä. Ennen loppuu koiralta kusi, kuin minulta huumori, nimmittäin huono huumori!
Subjektiivisia mielipiteitä ja mutua nämä minun kirjoitukseni ovat ja ei kai näistä ilman huumoria selviä.
Ainakin minulle tuli parempi mieli, hälvenikö vai lisääntyikö sinun ihmetyksesi?
Mitä tulee tähän,
Voisi luulla, että on siinä kuntatyönantajan hoitajien keskiansiossakin (joka oli siis kaikkine lisineen se noin 2500) mukana MYÖS niitä vanhoja hoitajia. Niitäkin joilla on työuraa takana yli 30 vuotta. Luulisin. Ei siis pelkästään nuoria hoitajia. Voisi luulla, että on siellä insinööriansioissa mukana myös joku nuorikin insinööri.!
Toki siellä on niitäkin, minusta vaan tuntuu että keskimääräinen työura tuossa 79 insinöörin otoksessa on tuntuvasti pidempi kuin 25000 sairaanhoitajan.
Ainakin minulla on se kuva kunnallisen puolen insinööreistä, että heillä työpaikan vaihdot ovat melko harvinaisia.
Lisäksi, aika moni insinööri ihan oikeasti työskentelee nimenomaan peruspalkalla.
Esimerkiksi minulle ei makseta mitään olosuhdelisiä.