kalevi; kirjoitti:
Jos puhutaan kunnallisten insinöörien ja diplomi-insinöörien palkoista ja minä tuon sinulle tilaston kunnallisten insinöörien ja diplomi-insinöörien palkoista jonka on laatinut kuntatyönantaja, niin se ei kelpaa.
Enhän minä noita lukuja sinänsä kiistänyt, nuo 79 kunnille työskentelevää insinööriä ja diplomi-insinööriä varmasti tienaavat tuon.
Kyse oli siitä, että voimme valita siitä 25000 sairaanhoitajan joukosta myös 79 koko lailla saman tienaavaa.
Jos verrataan esimerkiksi kunnalle 20 vuotta työskennelleen insinöörin palkkakertymää ja verrataan sitä vastavalmistuneeseen hoitajaan, niin saadaanhan sitä ero näyttämään isolta. Onko ero oikeudenmukainen? Luultavasti ei, mutta työelämässä on sellainen tekijä kuin kokemuslisä/uskollisuuspalkkio.
Oikea tapa väitellä palkoista ei ainakaan ole se, että haetaan sopivat luvut ja esitetään ne yleispätevänä tasona.
Katsoitko minun UIL:n sivuilta postaamaani tietoa julkisen puolen insinöörien aloituspalkoista?
kalevi; kirjoitti:
Eipä yllätä, se kun osoittaa missä (jopa 500-800 euron) palkkakuopassa sairaanhoitajat ovat.
Insinööri (vastavalmistunut, lähde UIL) saa julkisella sektorilla 2150e/kk ja sairaanhoitaja saa 2486e/kk (lähde kuntatyönantaja) . Kumpi on palkkakuopassa?
Kun ne asiat saa näyttämään melkein miltä vaan.
kalevi; kirjoitti:
Koen tällä foorumilla palkoista keskustelemisen jokseenkin turhauttavaksi, täällä oikeat tilastot ovat ainoastaan niitä jotka osoittavat hoitajien palkat mahdollisimman isoiksi ja muiden alojen ammattien palkat mahdollisimman pieniksi. Todelliset palkkaesimerkit elävästä elämästä ovat vihoviimeinen tapa tuoda esille esimerkkejä jonkin ammattikunnan palkkatasosta; varsinkin jos hoitaja tekee näin niin se on väistämättä disinformaatiota ja asioiden vääristelyä. .
Marttyyrius pukee sinua todella huonosti, sellaisia tilastoja ja spekulointeja olet täällä esittänyt yleispätevänä totuutena.
kalevi; kirjoitti:
Itse lopetan palkkaspekulaatiot tähän, ne eivät johda täällä muuhun kuin vänkäämiseen ja huonoon ilmapiiriin. Nyt on aika keskittyä keskusteluissa oleellisempiin ja ajankohtaisempiin asioihin, itseäni ainakin mietityttää nyt ja etenkin 19. päivä aivan muut asiat kuin insinöörien tehtäväkohtaiset palkat.
.
Varmasti hyvä ratkaisu, koska palkoista ja niiden oikeutuksesta on kovin vaikea järkevästi väitellä. Arvostukset ovat niin erilaisia.