Sanoista kummallisimmat..

  • 22 677
  • 137

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Tenho
Siis minun mielestäni Keski-Suomessa puhutaan aika lailla kirjakieltä.

Tästä olen kai joskus jossakin jo maininnutkin, mutta.

Jyväskylän jyväskyläläinen muoto on Jyväääskyläää. Tuo painottoman tavun vokaali siis ei tuplaannu, vaan triplaantuu. Paikalliset tuntuvat olevan täysin kuuroja tälle pienelle yksityiskohdalle, mutta me muualta tulleet kyllä huomaamme.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Sitten on nää Tervajokilaaset, poijat Verenojalta ja Isoostakyrööstä..

Yks väläytti:

Ristuksen mäläkki kun oot sitomatoon! Äläk aina veitikootte!
 

Ozone

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Columbus Blue Jackets
Nämä kaikki murresanat on niin kivoja, että pistetään vielä ainakin yksi lisää joukkoon.

Onko joku joskus lippistänyt lakanoita?

En minäkään, mutta kaverini kyllä. Enkä ikinä kyllä tuota sanaa opi käyttämään, en tosin edes yritä.
 

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
Viestin lähetti vision
Pojottaa sana nauratti aikalailla ensimmäistä kertaa kuullessani. Tarkoittaa vissiin jonkinsortin (turhaa) seisoskelua.


Eli häntä helou, ja talun ekaa viestiä pukkaa...

Mulla ja ei-täältä-olevalla ystävällinen on monenmoinen iloinen hetki irronnut kieltemme vertailusta. Toinen on yleiskieltä osaava turkulainen ja toinen on yleiskieltä taitava, mutta usein värikkäästi kotiseutukielellään, lakeuksien lallatuksella, puhetta värittävä pohojalaanen.

Usein tulee esiin sanoja, joita toinen ei ymmärrä, tai ei ymmärrä samassa merkityksessä tai ei tunne asiayhteyttä ollenkaan.

Yksi näistä tuli mieleeni visionin viestistä, ja siihen liittyen:
turhaa olemista ja seisoskelua tarkoittaa minun kielessäni "käkkiminen". Voi toki olla, etten aivan puhu kaikkien vars.-suomalaisten puolesta tässä
:p

No mutta, tää on hauska aihe, sen pariin tästä lähen käkkimään...
 

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
Viestin lähetti Arnold
Mutta kuinka moni bruukaa syödä kakkoa tai jotain looraa?

No niin, edellisessä viestissä heti kunniakkaasti mojova kirotusvirhe, mutta hälläkös väliä.
Aivan ihana on musta keksiä omia sanoja, mutta toiseksi mahtavinta tuntuu olla ottaa käyttöön noita teidän esittämii jutzkii.

Ensinnäkin, mä oon ymmärtänyt, että Forssassa (paikallisesti Vors..) kaikki sanat alkaa v:llä paitsi pesofati. Tai no, eipä tuokaan ähvällä alkanu vaan p:llä. Mutta notta, Vorssa on kaukana pohojammaalta, joten tiedä häntä, onko aivan sieltä toi v-f -vaihtelu.

Looraa bruukaan syödä sillon tällön, kakkoa kun tarjotaan. Satakunnassa on juuret, ja papalta oon oppinu monen monituisen normaalin sananparren. Hän esim. aina odottaa (ts. odotti) Onnenpyörästä omia sananlaskujaan ( tai siis paremminkin kansanperinteenä hänen korviinsa kulkeutuneita), kuten "Mitä limppu vi**uilee, kun ei repussa pysy".

Ja pappa myös laittaa käteensä rasat ja niskaansa mekon, kun pitää mennä viileämällä ilmalla ulos. Tuukiin pyyhitään kaikki alkaen käsistä nenään, ja kahvin kera syödään tiettykin kähvää. Tai nykyään jo nisusta. Sajua juo ne, jotka ei kahvista piittaa.

Musta noi on tosi outoja sanoja, mutta pidän niitä silti hyvin ymmärrettävinä. Oppiipahan samalla vieraita kieliä (tahi vaihtoehtosesti tulee välähdyksiä kieltä opetellessa, että täältä on tuokin juttu peräisin).

Mitäs sanoo ihmiset sanasta kelvä?
 

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
Notta jos vielä jatkamma samaa aihetta, vaikkakin vähän yks toikkoseks alkaa yksinpuhelu mennä, niin pillaamisen mä ainakin käsitän nestemäisen loiskotteluksi, eli siis yksinkertaisemmin vaan läikyttämiseksi.

Mutta kuka tietää killaamisen? Ensimmäisiä kontaktejani kokemäen kieleen oli tuo. Mä olin aivan öönä, luulin että oli tappamisesta puhe. Mutta ei, esimerkiksi pelin tiimellyksessä saattaa "killaus" -termille löytyä käyttöä.

Ring any bells?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti talu

Mutta kuka tietää killaamisen? Ensimmäisiä kontaktejani kokemäen kieleen oli tuo. Mä olin aivan öönä, luulin että oli tappamisesta puhe. Mutta ei, esimerkiksi pelin tiimellyksessä saattaa "killaus" -termille löytyä käyttöä.

Ring any bells?

Liki ei killata, paitti Raumalla :p

Ainakin ala-asteella tuo "killata" oli suurin piirtein sama kuin "hyväksyä".

Minäkin bruukaan syörä kakkoo ja looraa ja juora pluttanaa päälle. Syöressä käytän tietenkin veittee ja kahvelia.

Kuultu ruokapöydässä:

- Kaar mul ja!
- Kui?
- Noko korventaa!
 
Viimeksi muokattu:

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
Viestin lähetti Tykki


Liki ei killata, paitti Raumalla :p

Ainakin ala-asteella tuo "killata" oli suurin piirtein sama kuin "hyväksyä".

Minäkin bruukaan syörä kakkoo ja looraa ja juora pluttanaa päälle. Syöressä käytän tietenkin veittee ja kahvelia.

Jep, tota se killaus mullekin tarkotti, eli en mukamas ollu tarpeeks ovela jossain pelissä tai olin liiankin kanssa. Ei killattu suoritusta eli hylättiin.

Pluttana unohtui täysin, tottakai se kuuluu auttamattomasti osana perussapuskaa. Maito-termistö on mulle sen verran sekalainen, etten osaa tähän hengenhätään kertoa, tarkottaako pluttana (papan mielestä) oikeaa maitoa (eli punaista) vaiko kirnunpesuvettä (eli mun suosimaa rasvatonta).

Pienempänä myös sekoittui nirso/perso, ja taaja oli vähän ihmeellinen juttu.

Kasvimaalla laitoin liian taajaan istuttevia, enkä oikeen osannut niitä tuon ohjeistuksen pohjalta paremminkaan välimatkallisesti asentaa. (Taajama edustaa mulle sellasta, mikä on kaupungin ulkopuolella, vaikka tietty jos tullaan josta maaseudulta kaupunkia kohti tulee ensin taajama, kun alkaa talojen määrä tihentyä. Olen varmaan vähän pimee tässä suhteessa)

Sitten olen myöskin ollut joskus (kuulemma) kovin nirso korpuille, olisin voinut ottaa niitä vaikka miten paljon lisää :p

Tämä on taas aivan omaa keksintöäni: jos kahvi/ruoka on tosi kuumaa, niin annan sen ensin lämmetä, ennen kuin syön. En pidä kuumasta ruuasta, mutta lämpimänä jo kelpaa. Sama pätee kylmiin. hihii
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti talu

Pluttana unohtui täysin, tottakai se kuuluu auttamattomasti osana perussapuskaa. Maito-termistö on mulle sen verran sekalainen, etten osaa tähän hengenhätään kertoa, tarkottaako pluttana (papan mielestä) oikeaa maitoa (eli punaista) vaiko kirnunpesuvettä (eli mun suosimaa rasvatonta).

Pluttana on rasvatonta maitoa. Mutta mikäs onkaan kekkuli?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Malone#32
Ainakin Kanta- Hämeessä PILLATA on tarkoittanut läikyttämistä, yleensä kai kahvin läikyttämisestä tassille!
Näin ainakin vanhemmat ihmiset puhuvat.
Juu, tätä minun vaimonikin meinaa, vaikkei hämeestä olekaan.

PORILAISET!
Te olette pahoja ihmisiä. Rakas vaimoni raiskaa kielikorvaani lähes päivittäin viruttamalla hiuksensa yht'äkkiä. Viruttamiseen olen jo jotenkin sopeutunut, mutta tuo yht'äkkiä ei mene jakeluuni sitten millään. Eikö se merkitse suomenkielessä jotain ennalta arvaamatonta, spontaania toimintaa, eikä nopean synonyymia. Ja tämä kaikki vain kolmen vuoden koulunkäynnin aikana. Onneksi kaikista kauhein eli "tua noi" jäi tarttumatta.

Niin. Itse puhun täydellistä suomea. Savon, yleisen puhekielen ja Keski-Suomen neutraalin lausannan sekanmelskalla asioiden aiheutan välillä huomattavaa hilpeyttä täällä etelässä, mutta ei se mitään. Suotakoon se heille.
 

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
Viestin lähetti sampio

Juu, tätä minun vaimonikin meinaa, vaikkei hämeestä olekaan.

PORILAISET!
Te olette pahoja ihmisiä. Rakas vaimoni raiskaa kielikorvaani lähes päivittäin viruttamalla hiuksensa yht'äkkiä. Viruttamiseen olen jo jotenkin sopeutunut, mutta tuo yht'äkkiä ei mene jakeluuni sitten millään. Eikö se merkitse suomenkielessä jotain ennalta arvaamatonta, spontaania toimintaa, eikä nopean synonyymia. Ja tämä kaikki vain kolmen vuoden koulunkäynnin aikana. Onneksi kaikista kauhein eli "tua noi" jäi tarttumatta.

Niin. Itse puhun täydellistä suomea. Savon, yleisen puhekielen ja Keski-Suomen neutraalin lausannan sekanmelskalla asioiden aiheutan välillä huomattavaa hilpeyttä täällä etelässä, mutta ei se mitään. Suotakoon se heille.


Toi on muuten kamala toi yht'äkkiä, samaan oon kiinnittänyt huomiota. EI niitä asioita tehdä yht'äkkiä, vaan ne saattaa tapahtua yht'äkkiä, arvaamatta. Mutta satakuntalainen jaksaa ilmeisesti olla käänteissään kovin ennalta-arvaamaton yht'äkkisyydellään, vaikkakin yleensä nimenomaan lausuu tuon parren kertoessaan, mitä seuraavaksi aikoo tehdä (tai no, välillä, mitä tuli tehtyä)

"Kävin aamusti yht'äkkiä Porisa. Porriin on kiva aina yhtä kiva men."

Kekkuli ois mun mielestä humalatila, jos kerran joskus ollaan aivan kekkulissa (=pienessä sievässä). Ei sano mun vajavainen kielikorva muuta tuohon.

Jos pluttana on rasvatonta maitoa, niin mitä on sitten se täysmaito eli punainen?
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Viestin lähetti sampio

PORILAISET!
Te olette pahoja ihmisiä. Rakas vaimoni raiskaa kielikorvaani lähes päivittäin viruttamalla hiuksensa yht'äkkiä. Viruttamiseen olen jo jotenkin sopeutunut, mutta tuo yht'äkkiä ei mene jakeluuni sitten millään. Eikö se merkitse suomenkielessä jotain ennalta arvaamatonta, spontaania toimintaa, eikä nopean synonyymia. Ja tämä kaikki vain kolmen vuoden koulunkäynnin aikana. Onneksi kaikista kauhein eli "tua noi" jäi tarttumatta.



Heh, kuulostaa hauskalta, kun "muualt päi tulevie" mielestä porin kieli on ihmeelliseltä. Ei sitä itse osaa lainkaan ajatella, kun sanoo juuri noita sanoja :) "Mää käy yht'äkkii vessas" tulee usein sanottua ennen kuin tulee lähdettyä johonkin. Ja nimenomaan yht'äkkiä, ja ei suinkaan oleskelua kovin kauan aikaa vessassa.



Viestin lähetti talu
No niin, edellisessä viestissä heti kunniakkaasti mojova kirotusvirhe, mutta hälläkös väliä.
Aivan ihana on musta keksiä omia sanoja, mutta toiseksi mahtavinta tuntuu olla ottaa käyttöön noita teidän esittämii jutzkii.


Virhe? Öö.. mikä? Bruukata, kakko ja loora ovat ihan "oikeita" sanoja kyllä, eikä mistään hatusta vedettyjä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
"Mitäs sanoo ihmiset sanasta kelvä?"

No kelvä tarkottaa kevyttä. Kelvät hommat on kivoja.

Tykki puhui korventamisesta. Mikä siinäkin on, että vaiva on olevinaan jotenkin kamalampi silloin, kun puhutaan korventamisesta eikä yleiskielellä närästyksestä? Jotenkin nuo murresanat tuntuvat usein paljon ilmaisuvoimaisemmilta ja tunnepitoisemmilta kuin yleiskielen ilmaukset.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti talu
Kekkuli ois mun mielestä humalatila, jos kerran joskus ollaan aivan kekkulissa (=pienessä sievässä). Ei sano mun vajavainen kielikorva muuta tuohon.

Ymmärrettävä mielleyhtymä, mutta valitettavasti väärin. Enpä paljasta vielä, jos joku muu sattuisi tietämään tai haluaisi arvata. Myönnän, että sana on melko sukkela.


Jos pluttana on rasvatonta maitoa, niin mitä on sitten se täysmaito eli punainen?

Mietin ihan samaa. Tulin siihen tulokseen, ettei ainakaan lapsena meillä kotipuolessa tuosta täysmaidosta käytetty muita termejä kuin "punainen maito" tai simppelisti "maito". Vanhan kansan mielestä pluttana kun ei ole kunnon maitoa.
 
Viimeksi muokattu:

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
Viestin lähetti Arnold



Virhe? Öö.. mikä? Bruukata, kakko ja loora ovat ihan "oikeita" sanoja kyllä, eikä mistään hatusta vedettyjä.


Niin, siis sanojen virheellisyyksiä en käy epäilemän, ite olin vaan sekoillu sanoissani heti alkuunsa (ystävällinen tarkottaa tuossa sanaa ystävä, mutta oli taipuuntunut hieman kummajaisesti kynästäni:confused: )


:D
 

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
sukkela on kekkuli tosiaan. enpä keksi mojovia ilmauksia tuolle.

mutta koskapa korventamisesta tuli puhe (musta korventaminen on nimenomaan ilmaisuvoimaa täynnä! mikäpä enemmän sitä olotilaa kuvaisi, se kertokoon, joka on kokenut--> tai siis tarkoittaa, että minusta, korvennuksen = närästyksen kokeneena erittäin hyvin polttelevaa kurkkutorvea kuvaileva, onomatopoeettisestikin)

mutta entäpä kun puhutaan närästämisestä, ja siihen aivan kuin sopivana loppukaneettina pöräytetään "ilmavaiva" päälle?!?!? onko muidenkin kuin poikaystäväni mielestä normaalia, että närästäminen on pieruttamista (sori vulgäärisuuteni, mutta samalla myös ilmaisuvoimallisuuteni)?

minusta, vaikkakin yhtäkaikki vatsahappoihin liittyvänä ilmiönä kuin p*ttaminenkin, närästäminen on sitä, että epäsopivaa syötyään alkaa polttelemaan enemmänkin ylä- kuin alaosassa ruumista. että ei suoranaisesti seurausta kukkakaalista tai hernekeitosta vaan ennemminkin kahvista ja paprikasta :D
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli mieleen yhtäkkiä-sanan käytöstä vielä muutama juttu.

Porin seudulla esim. jokin ajatus voidaan keksiä yhtäkkiä siis ennalta-arvaamattomasti, mutta yhtä hyvin voidaan esim. käydä yhtäkkiä eli äkkiä tai nopeasti.

Jollakin tavoin yhtäkkiä on leppoisampi, sovittelevampi, huolettomampi ja tunnustelevampi ilmaus kuin äkkiä tai nopeasti. On aina vaikea selittää sanoin, millaisia vivahde-eroja eri sanoissa ja ilmauksissa on. Sitäpaitsi eri ihmisille samalla sanalla voi olla hyvinkin toisistaan poikkeavat merkityssisällöt.

Porilaiset voivat maistella mielessään merkityseroja.

Käy ny yhtäkkii siä/ Käy ny siä yhtäkkii.
Käy ny äkkii siä/ Käy ny siä äkkii.
Käy ny nopeesti siä/ Käy ny siä nopeesti.

Mää käy yhtäkkii siä/ Mää käy siä yhtäkkii.
Mää käy äkkii siä/ Mää käy siä äkkii.
Mää käy nopeesti siä/ Mää käy siä nopeesti.

Eikö pluttanan vastine jossainpäin Suomea ole kurri?

Edit. Mihin keskutelussa on muuten unohtunut sana pua? Monikkomuotoja, nominatiivia lukuunottamatta, tarvittaessa on kyllä valitettavasti käytettävä jotain muuta sanaa.
 
Viimeksi muokattu:

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
Viestin lähetti Patarouva
Tuli mieleen yhtäkkiä-sanan käytöstä vielä muutama juttu.


Eikö pluttanan vastine jossainpäin Suomea ole kurri?


On muuten, nimenomaan! Se oli hakusessa,

kiitos rouvalle, aivan yhtäkkii!
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Patarouva
Edit. Mihin keskutelussa on muuten unohtunut sana pua? Monikkomuotoja, nominatiivia lukuunottamatta, tarvittaessa on kyllä valitettavasti käytettävä jotain muuta sanaa.

Pua on todella erikoinen sana. Jopa niin erikoinen, että se on jäänyt mieleeni vaikka olen kuullut sitä käytettävän vain kerran. Tämä tapahtui joskus 80-luvun puolivälin paikkeilla: Katselin TV:stä Levyraatia, jossa esitettiin Nenan 99 Luftballoons. Jukka Virtanen totesi jotenkin siihen tyyliin, että "Nenalla on kovin sievä tuo pua". Ihmettelin pitkään tuota sanaa, ja vaikka epäilinkin arvaavani sanan merkityksen, piti oikein hakemalla hakea tukea jostain sanakirjoista.
 

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
Pua, hei mikä se on?

Puoli?

Toi onki aiva uus mul, jopa. Ei vaines, tori pori on mulle kaukasempi kuin kokkeli (ei kekkuli), joten siksi oon vähän ulalla välillä...


tuanoinii
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Rasvaton maito on kurria

talu, minun sanastosta löytyy rasvattomalle maitoa vastaava sana kurri.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko täällä ketään kuka EI tiedä mitä tarkoittaa sana sutki?

Olen tavannut muutaman stadilaisen jotka eivät olleet koskaan kuulleetkaan moista sanaa ja se tuntui meistä pohjoisen pojista uskomattomalta. Olen aivan varma, että se on 100% suomea ja yhtä tavallinen sana kuin joku kissa tai koira.

Esimerkkejä:

Nyt kyllä sutkaat!

On se sutki mies se Pentti.

Sutkia! Teitä on enemmän!
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hmm... tuon oman merkittävän panokseni tähän keskusteluun toteamalla, että siellä missä minä vietin lapsuuteni saatettiin varoitella: "Älä juokse toloppaan pahki, ettei tuu kuppa päähän."

Eli sukupuolitautia tolppaan törmäämisestä ei sentään saa Nivalassakaan, mutta kuhmu voi kyllä tulla :)
 

talu

Jäsen
Suosikkijoukkue
näh
Viestin lähetti V-man
Onko täällä ketään kuka EI tiedä mitä tarkoittaa sana sutki?

Olen tavannut muutaman stadilaisen jotka eivät olleet koskaan kuulleetkaan moista sanaa ja se tuntui meistä pohjoisen pojista uskomattomalta. Olen aivan varma, että se on 100% suomea ja yhtä tavallinen sana kuin joku kissa tai koira.


Pahoin pelkään, että jopa meistä ei-stadilaisista (tai kuten jossain viitattiin 'tsadilaisista') joku ei tunne sutkin tarkoitusta. Sen tiedän, että joku voi sutkauttaa jotain nokkelaa johonkin, mutta siihen jääpi tämä tietous.

Satakunnassa Hall of Fame Jarimme on sitten varmaankin Jari Täysmaito :D [liittymätön tuohon sutki-keskusteluun]
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitäs mahtaa tarkoittaa verbi lutviutua?

Täällä Savossa me kahotaan tai katotaan telkkua. Ja linja-auto on linikka. Myöhän ei millään bussilla kuleta! ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös