Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 671 211
  • 21 461

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Käsittämätöntä sekoilua on kyllä. Itsenäisen Suomen yksi toimintakyvyttömimmistä hallituksista. Ministerit yksi kerrallaan avautuvat mediassa siitä mitä pitäisi tehdä, mutta mitään ei tehdä muuta kuin siirrellään vastuuta ja pestään omia käsiä.
Lakimuutoksen valmisteluvastuu kuuluu STM:lle ja siellä tuskin on kiire. Krista Kiuru jyrää muut alleen, kun PM bestis katselee vaan hiljaa vierestä. Tämä hallitus ja Kiuru pitävät Suomen kansaa ja etenkin kulttuurialaa pilkkanaan.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Itse en kanssa ymmärrä, että kuinka monta kertaa tämä sama roska pitää nähdä tai kokea? Ensin hallitus on päättämättä jotain: kesälomien, televisio ohjelmien, radion, vaalityön tmv. takia Sen jälkeen räjähtää paska silmille, jonka jälkeen aletaan kilpaa uikuttamaan facessa/twitterissä/lehdessä "TÄMÄ ON TÄYSIN JÄRKYTTÄVÄÄ. MITEN VIRASTO VOI PÄÄTTÄÄ NÄIN???!!", laitetaan jotain vitun myllykirjeitä ja vaaditaan asioihin muutosta. Eikö nyt joku voisi näille käydä kertomassa, että se on kuule teidän työ hoitaa lait niin, että niitä virkamiehet voi noudattaa. Erityisen raivostuttavaa tästä tekee se, että hallitus taisi palkata ennätysmäärän avustajia auttamaan. Samalla myös pääministeri huudattaa ISÄNMAAN HISTORIAN PAHINTA KRIISIÄ, joka on niin paha, että mitään päätöksiä kyseiseen asiaan ei voida tehdä ennenkuin puoli vuotta myöhässä.

Toinen pelleily näiden leikkauksien kanssa. Siinä taas päätetään jotain ja sitten porukalla huudatetaan, että "TÄMÄHÄN ON TÄYSIN POSKETTOMAN PASKAA!!!" Sitten taas haetaan vähän lisää velkaa, jotta saadaan tuettua puolella miljoonalla eurolla lisää feminististä rapmusiikkia yms. Roskaa

Olisi kyllä kiva kuulla etenkin Vihreiden ja SDP:n kannattajilta, että miten tää homma omasta mielestä on mennyt? Onko tämä kaikkien mielestä hyvää politiikkaa?
 
Viimeksi muokattu:

Wristlock

Jäsen
Etelä-Suomen aluehallintovirasto tiedotti tänään, että se ei vielä lievennä Uudellamaalla voimassa olevia rajoituksia. Näin siitä huolimatta, että sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi viime viikon torstaina ohjauskirjeen, jonka mukaan pienen riskin yleisötapahtumissa ei kiihtymis- ja leviämisalueillakaan edellytetä kahden metrin turvaväliä eikä yleisöä tarvitse lohkoa osiin.

Aluehallintovirastojen täytyy tietenkin noudattaa voimassa olevaa lakia, ja kyseessä on 58 d -pykälän tulkinta.

Tartuntatautilain ongelma ei ole yllättänyt hallitusta. Siitä on puhuneet kuukausia useat valtiosääntöasiantuntijat vaatien hallitusta tekemään lakiin muutokset. Se ei hallitusta ole kiinnostanut. Lainvalmistelu korjattiin paimenkirjeilla ja -soitoilla, mutta huonoin tuloksin.

Miksi Lounais-Suomen AVI teki toisen ratkaisun ja ko. alue on kokonaisuudessaan leviämisvaiheessa?

Laki taitaakin olla ihan riittävässä kunnossa, mutta ES AVI ei.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi Lounais-Suomen AVI teki toisen ratkaisun ja ko. alue on kokonaisuudessaan leviämisvaiheessa?

Laki taitaakin olla ihan riittävässä kunnossa, mutta ES AVI ei.

Lainaan vielä kirjoitustani, jota lainasit itse. Lihavoin kohdan, josta on kyse: "Aluehallintovirastojen täytyy tietenkin noudattaa voimassa olevaa lakia, ja kyseessä on 58 d -pykälän tulkinta".

Esimerkiksi valtiosääntöasiantuntija Pauli Rautiainen totesi viime vuonna, että "Ajatukset yleistoimivallan käytöstä tai tartuntatautilain 58 §:stä toimivaltaperustana lähes mihin tahansa edustavat oikeusvaltiolle ja eduskunnan asemalle ylimpänä valtioelimenä vierasta lähestymistapaa, johon meidän on suhtauduttava oikeusvaltiossa kategorisen torjuvasti".

Myöhemmin kesällä 2021 Rautiainen totesi, että oikeusvaltion näkökulmasta Suomen koronatoimet ovat kestämättömiä. Samaan päätyi Itä-Suomen yliopiston yliopistonlehtori Matti Muukkonen.

Maallikkona tyydyin toteamaan, että hallituksen olisi kannattanut kuunella tämänkin lain osalta asiantuntijoita. Kuten muussakin lainvalmistelussaan. Käskykirjeet ja -soitot sopivat paremmin esimerkiksi Venäjälle.
 

Wristlock

Jäsen
Niin eli ko. pykälää voi tulkita, kuten LS AVI. Case closed ja esim. nämä politikoivat köyhän miehen perustuslaki"asiantuntijat", kuten Rautiainen ja Muukkonen ovat väärässä tuon pykälän suhteen tai sitten LS AVI rikkoo lakia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin eli ko. pykälää voi tulkita, kuten LS AVI. Case closed ja nämä politikoivat köyhän miehen perustuslaki"asiantuntijat", kuten Rautiainen ja Muukkonen ovat väärässä.
Mielenkiintoista huomata, miten vähän vasemmistohallituksen kannattajille perusoikeuksien toteutuminen painaa. Se on tyypillistä vasemmistolle ympäri maailmaa: demokratiasta, oikeusvaltiosta ja perusoikeuksista huolestuneista asiantuntijoista tulee ensin "asiantuntijoita" ja sen jälkeen vihollisia.

Toivotaan, että Suomessa ei kuljeta kohti tyypillistä vasemmistotietä, mutta huolestuttavia merkkejä on jo ilmassa. Esimerkiksi tieteen rahoituksen karsiminen EU-tasolla menneen ajan Suomen maatalouden eduksi ja Suomessa tieteen rahoituksen kuristaminen sekä täydellinen hiljaisuus monien oikeusoppineiden kritiikkiin.
 

Wristlock

Jäsen
Koeta nyt vaan vastata siihen, että rikkooko LS AVI lakia vai ovatko Rautiainen ja Muukkonen väärässä ainoasta oikeasta tulkinnasta, äläkä kitise vasemmistohallituksesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Koeta nyt vaan vastata siihen, että rikkooko LS AVI lakia vai ovatko Rautiainen ja Muukkonen väärässä ainoasta oikeasta tulkinnasta, äläkä kitise vasemmistohallituksesta.
Teillä vasemmallahan nämä päätökset tehdään todellakin ohi asiantuntijoiden. Meidän suunnalla kuunnellaan asiantuntijoita ja luotetaan heidän näkemykseensä. Itse luotan Rautiaisen, Muukkosen ja monien muiden näkemykseen.

Suosittelen sinulle noin alkuun pohtimista asiantuntijoiden roolista yleensä. Rautiainen ja Muukkonen eivät esitä mitään yhtä totuutta - jollaiseen voisit sinä tarttua - vaan pitkälti rakenteellista kritiikkiä lain valmisteluista sen soveltamiseen oikeusvaltion näkökulmasta. Jos asia oikeasti kiinnostaa, esimerkiksi perustuslakiblogi 2020 alkaen antaa jotain mietittävää.
 

Wristlock

Jäsen
Voi hellanlettas sentään ja kitinä se vaan jatkuu ja itse kysymykseen sitä vastausta ei näy eikä kuulu. Sä oot kyllä hauska tapaus, sillee vähän säälittävällä tavalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voi hellanlettas sentään ja kitinä se vaan jatkuu ja itse kysymykseen sitä vastausta ei näy eikä kuulu. Sä oot kyllä hauska tapaus, sillee vähän säälittävällä tavalla.
Totesin jo aikaa sitten, että en lähde maallikkona ottamaan kantaa lain tulkinnasta, koska osaamiseni ei riitä. Ymmärrän, että tämä sai sinut raivoihisi. Ylemmyydentuntosi on huvittavaa seurattavaa läpi onneksi varsin lyhyen keskustelumme. Tekstin perusteella sille ei katetta tosin löydy.

Jatkoja silti osaltani.
 

Wristlock

Jäsen
Voi kuule, et sinä minua saa kuin korkeintaan välillä nauramaan tällä palstalla. Kiitos siitäkin ja hyviä jatkoja sinullekin toivotan. Ja osaat kyllä kirjoittaa ihan päteviä ja asiallisiakin juttuja, kun olet heittänyt politikointilasit ja -kynät nurkkaan. Toivottavasti jatkossa huomattavasti useammin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Laitan asiasta kiinnostuneille Rautiaisen tuoreet kommentit tartuntatautilaista ja linkin twitteriin:

1. Minusta tartuntatautilaista olisi kumottava kokonaan 58d §, mikä voidaan tehdä heti istuntokauden 1. viikolla.

2. Vaikeampi kysymys liittyy TTL 58 §:n käyttöön. Siinä ongelmat palautuvat eduskuntalain sijaan valtioneuvoston omaan hybridistrategiaan.

3. Lohkoaminen (ns. vessapoliisit) on MarinSanna johdolla valtioneuvostossa nuijittu, Krista Kiurun johdolla valmisteltu hallituksen oma (lakeihin liittymätön) soppa, jonka siistimiseen ei auta Kurvisen avaama lainvalmistelu. On myös kumottava tältä osin hybridistrategia.





Itsellä ei riitä asiantuntemus sanoa, onko Rautiainen oikeassa, mutta kun ei ole ainoana tuota mieltä, oletan että pitkälti on. Odotellaan valtiosääntöasiantuntijoiden tai tunnettujen oikeusoppineiden vastakommentteja Rautiaisen ja muiden näkemyksille.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Itselläkään ei riitä asiantuntemus mutta Tämän ketjun n. 10 edellistä viestiä vuoropuhelua ”ylimielisen vasemmistolaisen” ja ”sokean oikeistolaisen” välillä kertovat tasan tarkkaan sen miksi ei oikeastaan kannata edes äänestää nyky-Suomessa yhtään ketään. Äänestämällä ei voi vaikuttaa, vaan ainostaan tukea jompaa kumpaa näistä.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Itselläkään ei riitä asiantuntemus mutta Tämän ketjun n. 10 edellistä viestiä vuoropuhelua ”ylimielisen vasemmistolaisen” ja ”sokean oikeistolaisen” välillä kertovat tasan tarkkaan sen miksi ei oikeastaan kannata edes äänestää nyky-Suomessa yhtään ketään. Äänestämällä ei voi vaikuttaa, vaan ainostaan tukea jompaa kumpaa näistä.
Tämä on mielenkiintoinen näkökanta, miten siis demokratiassa voi mielestäsi vaikuttaa?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tämä on mielenkiintoinen näkökanta, miten siis demokratiassa voi mielestäsi vaikuttaa?

No pystyinkö minä jotenkin vaikuttamaan asioihin äänestämällä Kokoomusta viime eduskuntavaaleissa? Miten se mun antaman äänen vaikutus näkyy tällä hetkellä..? Olisiko lopputulos erilainen, jos olisin jättänyt äänestämättä.

En nyt tähän hätään keksi parempaakaan tapaa demokratian toteuttamiseen, mutta asioihin vaikuttamiseen viittaan...
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin eli ko. pykälää voi tulkita, kuten LS AVI. Case closed ja esim. nämä politikoivat köyhän miehen perustuslaki"asiantuntijat", kuten Rautiainen ja Muukkonen ovat väärässä tuon pykälän suhteen tai sitten LS AVI rikkoo lakia.
AIka usein tuntuu löytyvän asiantuntijoita, jotka kertovat miten lakia pitäisi tulkita. Se nyt kuitenkin on niin, että jos laki on tulkinanvarainen ovat muutkin kun se "asiantuntijan parempi" tulkinta lain mukaisia. Jos tästä aiheutuu ongelma, osoittaa syyttävä sormi hallitukseen, joka ei ole asiaa korjannut vaikka aikaa olisi sekä heihiin, jotka ovat sen tulkinan varaisen lain säätäneet.
Jos käsilllä on "kaikkien aikojen kriisi" ja ollaan kokoajan "veitsen terällä", niin on mielestäni varsin typerää syyttää huonoa lakia sillä sen korjaamiseen olisi ollut aikaa yllin kyllin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Valtiovarainministeriö julkaisi talvella 2021 raportin, jossa kysyttiin, onko Suomi enää Pohjoismaa. Kysymys oli erinomainen. Nyt Libera julkaisi varjobudjetin otsikolla Miten palata Pohjoismaaksi.


Libera laskee, että nuorissa ikäluokissa oppisopimuskoulutus voisi lisätä työllisyysastetta jopa 64 000 henkilöllä. Työllisyyden kasvu vahvistaa julkista taloutta pitkällä aikavälillä 1,6 miljardilla eurolla, ajatuspajassa lasketaan. Libera ehdottaa myös leikkauksia asumistukiin. Viime vuosina paisuneita asumistukimenoja Libera hillitsisi palauttamalla menot aluksi vuoden 2016 ja myöhemmin vuoden 2011 tasolle. Vuoden 2011 tasolle yltäminen tarkoittaisi noin miljardin euron säästöjä.

Kotihoidontuen Libera lakkauttaisi. Lakkauttamisella tavoitellaan naisten työllisyyden kasvamista 10 000 henkilöllä. Eri hallinnonalojen avustuksia Libera leikkaisi kovalla kädellä. Näistä ajatuspaja laskee koituvan satojen miljoonien eurojen säästöt. Lisäksi leikattaisiin osasta yritystuista, muun muassa kauppa-alusten tuesta, joka Liberan mukaan painaa vain risteilyhintoja alas.

EVA analysoi eläkepolitiikkaa ja ansiosidonnaista. Pieleen on mennyt ja rajusti. Virheellisesti toteutettu eläkejärjestelmä vaarantaa työikäisten ja lasten palvelut. Jatkossa eläkejärjestelmää pitäisi EVA:n mukaan uudistaa julkisen talouden kestävyyden näkökulmasta.


Voi sanoa, että niin Liberan kuin EVA:n mietteet tulisi ottaa Marinin hallituksen pohjapaperiksi tästä eteenpäin. Näin tuskin käy, luultavasti päinvastoin. Eläkkeitä nostetaan (koska Rinne lupasi ja koska SDP:n keski-ikä on erittäin korkea).

Vihervasemmiston hallitus jättää välttämättömät päätökset tekemättä ja korvaa syömävelalla kuilun, kuten ennenkin. Pystyykö oikeistohallitus, jos valtaan pääsee, muuttamaan kurssia? Vaikea sanoa. Vasemmiston valta ay-liikkeessä ja holtittomuus uhkailla yleislakolla pieniäkin keinoja parantaa julkisen talouden kestävyyttä, saattaa olla kova vastus oikeistohallitukselle.

Lisäksi maksussa oleviin eläkkeisiin puuttuminen ei ole helppoa oikeistollekaan, mutta puuttua pitäisi. Muuten selviytyminen kasvavasta hoiva- ja eläkevastuusta alkaa olla erittäin vaikeaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liberan raportissa ei otettu kantaa yritystukiin. Muistaakseni suorat yritystuet oli miljardin luokkaa ja välilliset kolmen hujakoilla, pienellä tarkastelulla luulisi saavan merkittäviä säästöjä/ tuloja valtiolle.
 

Wristlock

Jäsen
Yritystuissa(kin) riittäisi leikattavaa, mutta eipä niitä taida uskaltaa tehdä "oikeistohallitus", eikä myöskään "vasemmistohallitus".

Surullisen kuuluisia työryhmiä toki saadaan perustettua, mutta siihen se jää.

"Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallituksen jatkuvasti toistama mantra “kipeistä leikkauksista” ei jostain syystä ole koskenut yritystukia. Nykyinen hallitus on kaudellaan höylännyt esimerkiksi koulutuksesta ja tutkimuksesta yli puoli miljardia, mutta yritystuet ovat saaneet pääosin olla rauhassa.
Opiskelijoiden, yliopistojen, kehitysapujärjestöjen, työttömien ja työssäkäyvien on täytynyt hyväksyä erilaisia leikkauksia valtion huonon taloustilanteen vuoksi ja osallistua yhteisiin taloustalkoisiin.
Yritystukien kohdalla samaa retoriikkaa ei juuri ole kuultu. Pikemminkin poliitikot selittävät, että niiden leikkauksilla voi olla lukuisia erilaisia ja odottamattomia vaikutuksia.
Samalla logiikalla voisi kysyä, eikö esimerkiksi koulutusleikkauksilla ole samanlaisia pitkäaikaisia ja ennakoimattomia vaikutuksia."
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yritystuissa(kin) riittäisi leikattavaa, mutta eipä niitä taida uskaltaa tehdä "oikeistohallitus", eikä myöskään "vasemmistohallitus".

Surullisen kuuluisia työryhmiä toki saadaan perustettua, mutta siihen se jää.

"Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallituksen jatkuvasti toistama mantra “kipeistä leikkauksista” ei jostain syystä ole koskenut yritystukia. Nykyinen hallitus on kaudellaan höylännyt esimerkiksi koulutuksesta ja tutkimuksesta yli puoli miljardia, mutta yritystuet ovat saaneet pääosin olla rauhassa.
Opiskelijoiden, yliopistojen, kehitysapujärjestöjen, työttömien ja työssäkäyvien on täytynyt hyväksyä erilaisia leikkauksia valtion huonon taloustilanteen vuoksi ja osallistua yhteisiin taloustalkoisiin.
Yritystukien kohdalla samaa retoriikkaa ei juuri ole kuultu. Pikemminkin poliitikot selittävät, että niiden leikkauksilla voi olla lukuisia erilaisia ja odottamattomia vaikutuksia.
Samalla logiikalla voisi kysyä, eikö esimerkiksi koulutusleikkauksilla ole samanlaisia pitkäaikaisia ja ennakoimattomia vaikutuksia."
Valtio tukee risteilijöitä, jotta suomalainen saa haettua kaljaa alkoholiverottomasti. Onhan se nyt aika upea kuvio. Ja looginen.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oltiinhan siellä poistamassa kelluvien huvittelukeskusten tuet, mutta kieltämättä aika maltillisesti kohdistettiin toimia yritystukiin.
Toisaalta oltiin antamassa verohelpotuksia pari sataa miljoonaa tki- panostuksiin.

Hyvin raportissa oli haettu epäkohtia erilaisista tuista. Esim johonkin hevoskasvatukseen ja kilpailuun menee näköjään kymmeniä miljoonia, eikä sitä oikein pysty järjellä perustelemaan miksi valtion sitä pitäisi tukea. Jos vastaavalla tiheällä kammalla käytäisiin yritystuet läpi, ei välttämättä puhuttaisi pelkästään kymmenien miljoonien säästöistä. Vaikea sanoa miksi yritystuet ovat pyhä lehmä johon ei sovi koskea. Isot yritykset lobbaavat taustalla järjestöjensä kautta ja toisaalta vastavoimana ei juuri ole mitään tahoa, jolla olisi vastaavat resurssit ajaa vastakkaista näkemystä. Suomessa teollisuus on hakenut kannattavuutta kustannussäästöjen kautta eikä niinkään investointien kautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös