Ei vaan silloin pitäisi lakkauttaa kuntia niin, että niiden täysin turhaa päällekkäistä hallintoa ei olisi.
Maksimissaan 50 kuntaa riittäisi ihan hyvin Suomeen siihen sote päälle yliopisto sairaaloiden hallintaan niin puhutaan useiden miljardien säästöistä.
Noista säästöistä nimenomaan merkittävä osa tulisi hallinnosta kun kuntia olisi merkittävästi vähemmän.
Tässä vaan toki puoluetovereilta menisi tulonlähteet kun kunnallishallinnon määrä tippuisi Suomen maassa alle puoleen nykyisestä.
Ehdotetuilla sotealueilla taas pumpattaisiin rahaa nimenomaan hallintoon ja siltikään niillä pienillä sotealueilla ei ole rahaa hoitaa tehtäviään.
Karsittavaa riittää vaikka ja kuinka myös noiden kuntien päälle. Mutta kokonaisuus pitää huomioida, ei vain siirrellä yhtä palikkaa, jos ei siirretä muutakin.
Kaiken keskiössä on verojen madaltaminen -> ostovoiman parantuminen -> työpaikkojen syntyminen/palkkauskulujen madaltuminen.
Luonnollisesti tämä tarkoittaisi julkisten menojen keventämistä. Mutta kevyempi verotus ja parempi ostovoima kompensoivat sen.
Perusasiat kuntoon.
Yhteiskunnan satsaukset: Maanpuolustus, infra, koulutus, terveydenhuolto.
Karsittavat/poistettavat.
Koulutuksessakin on mahdollisuuksia tehostaa. Kyllä peruskoulu voidaan vetää 8:ssakin vuodessa läpi. Ammattillisen koulutuksen hyödyt pitäisi osoittaa aiempaa paremmin ja tehostaa tai sitten purkaa koko touhu. Yritykset kuitenkin sen ammattitaidon tuottavat ja maksavat.
Kelan ja TE- ja ELy-keskusten tehtävät voidaan lopettaa. Myöskään ei tarvita mitään kuntien kehitys- tai kulttuurijohtajia eikä monikulttuurisuuskoordinaattoreita.
Apurahatutkiskelu verovaroin voidaan lopettaa. Paremman ostovoiman turvin halukkaat voivat sponssata, ketä tutkijoita haluavat. Ostamalla esim. Teemu Keskisarjan kirjoja. Siinä esimerkki, että tieteenharjoittaja voi olla yrittäjä. On valinta, oletko tuottavana yrittäjänä vai apurahatutkijana, josta aiheutuu vuosittain luokkaa sadantonnin kustannukset eikä kukaan ole kiinnostunut näistä sepustuksista.
Ahvenanmaan vuotuiset 250miljoonan euron tuet lopetetaan.
Lapsilisiä maksetaan vuodessa 1,4mrd€. Keskimäärin tuo on 180€/kk/äiti. Hoituu isoksi osaksi veronkevennyksin. Jos ei rahat riitä ruokkimaan useampaa, ei pidä hankkia useampaa. Ei ole naapurin tehtävä hoitaa toisen naapurin lasten äidin viikonloppustansseja Sokos Hotel Vantaassa.
Järjestötuet lakkautetaan. Edelleen, jokainen sponssatkoon mitä järjestöä haluaa.
Kehitysapu verovaroin lakkautetaan. Jokainen sponssatkoon, miten haluaa omilla rahoillaan.
Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottamisen kustannukset julkisin varoin lopetetaan.
Vastaanottamista voidaan hivenen helpottaa, jos on nimetty "kummisetä ja/tai kummitäti", joka huolehtii vähintään seuraavat 10 vuotta ja on myös vastuussa heistä. Verovaroista tätä ei siis sponsoroida, kuten nykyään. Esteitä heidän työllistymisekseen ei pidä asettaa. Jos hoidokki pahoinpitelee, tappaa tai raiskaa, kummi maksaa korvaukset, oikeudenkäyntikulut ja vankeudesta aiheutuvat kustannukset jne.
Ammattiyhdistysten jäsenmaksujen verovähennyskelpoisuus poistetaan.
Asumistuet poistetaan.
Kaupungit myyvät vuokra-asunto-omaisuutensa. Tällä hetkellä tuo systeemi on varsin epätasa-arvoinen. Kunnan työntekijät saavat asua puoli-ilmaiseksi, eli saavat ansaitsematonta taloudellista hyötyä asumisen edullisesta hinnasta asunnoissa, joiden ylläpitokulut maksavat veronmaksajat.
Tuolla alkuun.
Ihmisille jää aiempaa enemmän rahaa lasten harrastuksiin, remontteihin tai mummon laadukkaaseen hoitoon. Jos nyt menee kuussa tuloveroja esim. 2000€, niin ei ole väärin pitää omastaan kiinni. Miksei tuosta voisi jäädä keskituloiselle vaikkapa tonnia enemmän? Kyllä sillä luodaan työtä tähän maahan.