En ymmärrä tätä Marinin hehkutusta. Toki jos uimataitoista verrataan uimataidottomaan (Rinne), niin onhan se selkeä upgrade mutta ei mitenkään erityistä. Ei valtion infrastruktuurin alasajo vaadi sen kummempaa osaamista. Rajat, koulut ja yritykset suljettiin muiden valtioiden vanavedessä sekä muut kiellot ja rajoitukset liikkumiseen.
Marinin & hallituksen taidot punnitaan vasta sitten, kun tästä suosta pitäisi nousta. Perinteisesti vasemmiston työkalupakista on aina löytynyt patenttiratkaisuksi verotus ja tuskin nytkään mitään muuta on tiedossa, sen sijaan että alettaisiin tekemään rakennekorjauksia valtiotasolla, leikkaamaan erilaisia tukia ja tulonsiirtoja.
Media myy hyvät viestintätaidot omaavalla Marinilla ja muutenkin nuoreen naispääministeriin suhtaudutaan odottavan positiivisesti noin oletuksena. Minusta ymmärrettävää. Aika näyttää, mitä esimerkiksi taloustyöryhmä tulee ehdottomaan ja sekään ei ole mitään, vaikka olisi kuinka fiksua. Vasta sillä on merkitystä, jos hallitus toteuttaa fiksuja esityksiä.
Miksi itse pidän Marinia onnistuneena tähän asti? Koronasta on turha sanoa vielä mitään, senkin osalta aika näyttää. Yksi tärkeimmistä mittareista mulla on SDP:n nousu ainakin gallupeissa Perussuomalaisten edelle. Jokin aika sitten Rinteen SDP oli kuralukemissa, ja nyt Marinin johdolla gallup-ykkösenä. En pidä SDP:stä, mutta koen Perussuomalaisten ideologiset riippuvuudet ja tavoitteet itselleni hyvin vieraina.
Pidän tärkeänä, että Venäjä-mieliseen ID-ryhmään kuuluvalta Perussuomalaisilta syödään kannatusta ja kun Orpon johtama Kokoomus ei siihen pystynyt, sopii Marinin johtama SDP sitten työkaluksi. En mä tätä muuten näkisi tärkeänä, mutta en halua oikeistopopulistien menestyvän EU:ssa nykyistä enemmän. Mieluummin alaspäin, mutta se vaatii hallituksilta selkärankaa ja kansalaisten oikeaksi kokemia päätöksiä.
Suomessa näin on käymässä. Olisin tietenkin halunnut, että Lepomäen Kokoomus olisi gallupeissa se, joka olisi syönyt kärjestä Halla-ahon Perussuomalaiset, mutta tämäkin käy.