Vaihtoehtoja on muitakin kuin rajat kiinni, esim. aikaisemmin aloitettu valmistautuminen ja ottaminen viimeistään Italian tilanne vakavasti. Siinä vaiheessa kun osista Italiaa alkoi kantautua niitä todella huolestuttavia uutisia, THL:n tiedotuslinja oli vähättelevää, eikä uskottu tilanteen vakavuuteen - on mahdollista, että tämä hidasti Suomessa reagointia (ainakin) reilulla viikolla, joidenkin mielestä jopa parilla viikolla.
THL päivitti Italian tautitilanteen (ja muiden maiden) 25.2. 2020. Päivityksen mukaan Etelä-Koreassa on todettu 25.2. mennessä yli 900 tapausta ja Iranista noin 60 tapausta. Paikallisia laajempia tartuntaketjuja on todettu myös Italiassa, tapauksia on yli 200. Pohjois-Italian hiihtokeskukset eivät pääsääntöisesti sijaitse näillä alueilla. Matkustamiseen Milanon lentokentän kautta ei liity suurentunutta tartuntariskiä:
Koronavirusepidemian tilanne on muuttunut viime päivinä ja tartuntariski on suurentunut Manner-Kiinan lisäksi Iranissa, Etelä-Koreassa sekä Italian Veneton, Lombardian, Piemonten tai Emilia-Romagnan alueilla.
thl.fi
Suurempi reagointi Italian osalta tapahtui 3.3. 2020. Päivityksen mukaan Italiassa on 3.3. mennessä todettu yhteensä yli 2000 tapausta, joista suurin osa on todettu Emilia-Romagnan, Lombardian, Piemonten ja Veneton alueilla. Valtaosa tapauksista on havaittu viimeisen kahden viikon aikana. Ulkoministeriö suosittelee tällä hetkellä välttämään tarpeetonta matkustamista Emilia-Romagnan, Lombardian, Piemonten ja Veneton alueilla:
Koronavirusepidemian tilanne on muuttunut viime päivinä ja epidemia-alueeksi määritellään tällä hetkellä Manner-Kiinan lisäksi Iran, Etelä-Korea sekä koko Italia.
thl.fi
Jälkikäteen voidaan halutessa toki sanoa, että THL muutti näkemystään liian myöhään. Mutta kun tautitilannetta (tiedossa olevat) Suomessa verrataan muihin maihin erilaisten reagointien ja rajoitusten hetkellä, Suomi reagoi valtaosan kannssa joko ennen niitä tai samaan aikaan.
Lisäksi THL on tuonut selkeästi esille johtonsa suulla sen, että tauti ei ole torjuttavissa eikä torjuntaan kannata haaskata resursseja ennen kaikkea lisäämällä testausta yli tarpeen. Tässä Suomen linja on erilainen kuin monen muun maan ja linjaeron taustalla on se, että THL:n johto ei luota WHO:n arvioon testaamisen merkittävyydestä.
Suomen ja Ruotsin linja selittynee ainakin osin Euroopan tartuntatautiviraston ECDC:n näkemyksillä ja sijainnilla Tukholmassa. THL kuuntelee herkällä korvalla juuri ECDC:n näkemyksiä WHO:n lisäksi.
Toisaalta etenkin lentokentillä toiminnan olisi pitänyt olla organisoidumpaa hyvin varhaisessa vaiheessa. Edelleen tiedotus on puutteellista, kuvausten mukaan viikonloppuna "evakuointilennoilla" Suomeen palanneet ovat marssineet kentältä suoraan kuka minnekin. Samaan aikaan useimmissa muissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa on kentillä panostettu viestintään aivan toisella tavalla.
Kyllä. Toisaalta kuulin eräältä ongelma-alueelta Suomeen palanneelta tuttavaltani, että puhelimeen tuli ohjeita jo ennen lähtöä ja ohjeissa oli sanottu suunnilleen kaikki tarvittava. Kommunikointi näyttäisi siis tapahtuneen digitaalilsesti suoraan palaaville. En keksi tästä kuin yhden suuren heikkouden: kaikki eivät ole tehneet matkustajailmoitusta pyynnöistä huolimatta. Heitä varten olIsi kenties pitänyt päivystää kentällä ja ohjata tulijoita eteenpäin.
***
Noin yleisesti olen tyytyväinen THL:n linjaan ja olkoon raakaa tai ei, vertailen tuloksia eri maiden kanssa. Vakavasti sairastuneiden + kuolleiden määrä kaikista tiedossa olevista tartunnoista. Tänään kerrottiin kahdesta uudesta kuolemasta. Illalla saanee tiedon tehohoidossa olevista ja sairastuneiden tiedossa olevasta kokonaismäärästä. Mielestäni tämä tilasto kertoo, onko THL:n ja ECDC:n, mutta myös osin WHO:n näkemyksiin pohjautuvat toimet onnistuneet. Ja THL saa tietonsa isossa määrin ECDC:lta ja WHO:lta, joista jälkimmäisen näkemyksiä THL:n johto on julkisuudessa arvostellut taudin pysäyttämiseen ja testaamiseen liittyen.
Yhdelläkään maalla ei ollut WHO:n mukaan riittäviä valmiuksia koronaviruksen kaltaisen taudin torjumisessa. SARS ja muutamat taudit antoivat tietoa sen kokeneille, mutta EU:n alueella valmistautuminen oli kaikkiaan heikkoa. Tämä ei voi olla näkymättä Suomessakaan. Toisaalta harvaanasutun maan tilanne voi poiketa tartuntojen osalta paljon tiheästi asutuista maista, ja sen takia en hirtä ennalta THL:n näkemyksiä silloinkaan, kun ne ovat vastakkaisia WHO:n kanssa. Myös Ruotsissa on samankaltaista ajattelua kuin THL:ssa ja toimet siten osin ECDC:n mukaisesti poikkeavat useista muista maista.
Ammattilaisten erilaisistakin näkemyksistä Marinin hallituksen pitäisi kyetä vetämään linja. Mielestäni Suomen lainsäädäntö huomioiden hallitus on onnistunut hyvin toistaiseksi.