Tuskin nuo yritykset pelkästään sen vuoksi täällä ovat? Lyhyempi matka täältä on logistisesti Eurooppaan on kuin Rovaniemeltä. En usko pätkääkään siihen että jos Kajaanista tehtäisiin pääkaupunki alkaisi yritysten ja ihmisten joukkorynnistys hevonkuuseen. Edes pitkässä juoksussa. Ne valtion laitokset ja virastokolhoositko ne sinne saisi menemään?
No ymmärrän kyllä pointtisi. Kyllä siinä on paljonkin perää.
Iso respect
@Neely !! On hienioa, kun joku somessa haluaa ymmärtää "vastapuolen" pointin.
Itseäni hämää pääkaupunkiseudulla asuvien, ainakin tällä palstalla ilmenevä ylimielinen asenne muuta Suomea kohtaa. Asia on paljon monimutkaisempi, kuin "Helsinki elättää muuta Suomea"- uho antaa ymmärtää. Jos tarkastellaan vaikka teollisuutta tai erityiseti pienelle maalle elintärkeää vientisektoria, niin kyllä Satakunta saa paukutella henkseleitään. Satakunnassa asuu noin 4% suomalaisista, mutta viennin arvo huitelee 7% tienoilla Suomen kokonaisviennistä (vuoden 2017 tilasto). Eli kotimaakuntani tuottaa ulkomailalta tärkeitä euroja kansantalouden rattaisiin lähes kaksinkertaisesti väkilukuunsa nähden. Uudenmaan ja jopa Varsinais-Suomen osuus viennistä vastasi suunnilleen väkiluvun suhdetta Suomen väestöstä.
Vahavan vientinsä tukemana Satakunta voisi olla rikas, mutta maakunnan maksamista veroista palautuu työpaikkoina kovin vähän takaisin. Satakunnan työpaikoista vain 3,4% on valtion työpaikkoja, niistäkin suuri osa on kahdessa varuskunnassa. Helsingin työpaikosta 10.4% on suoria valtion työpaikkoja ja kun lasketaan mukaan valtioenemmistöiset yhtiöt kokonaismäärä on n. 13,5% kaikista Helsingin työpaikoista. Pääkaupungin osuus valtion työpaikoista on lähes 40%, vaikka väestön osuus on reilu 20%. Kuten
@Garantie osuvasti totesi, missä on valtion (yleensä aika vakaita) työpaikkoja, sinne tulee osaamista, yrityksiä, palveluita ja niiden myötä vaikka kuinka hienoa infraa. Toista se on Satakunnassa, jossa taotaan vientiä, mutta "Helsingin herroista" ei paljon kuulu, eikä niiden kannata vain jazzeilla käymisen takia (eikä armeijan) kehttää erilaisia liikennehankkeita Satakunnan hyväksi. Pori on ollut vuosikymmeniä suurin maakuntakeskus ilman omaa yliopistoa, Raumalla nyt on Turun alainen opettajankoulutuslaitos. Tietysti Satakunnan edunvalvojat ovat epäonnistuneet valtion rahojen jakamisessa, "pärjätään ittekki" on kyllä ylpeän kuuloista, mutta typerää ajattelua verojen valuessa milloin minkäkin maakunnan karvalakkilähetystön hankkeisiin, tai kiasmoihin, olympiasatdioneihin ja tunninjuniin.
Jottei mennä ohi ketjun, niin Kiurun kannattaisi käyttää häikäilemätöntä junttaamistaan kerrankin (satakuntalaiseksi politiikoksi) oman maakunnan edun ajamiseen.