Lätty-ylämummo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- IFK
Minkä takia sitten konkurssikypsä kunta pelastetaan, eikä sitä pakoteta yhdistymään jonkun muun tai useiden kuntien kanssa, jotta kustannuksia saisi pienennettyä nimenomaan hallinnossa.
Niin onkin vedettävä mutta jos raja on se, että kaikkia kuntia tuetaan vapaasti jotta ne tekevät positiivisia tuloksia täysin poikkeuksellisen valtion tuen takia se ei ole oikea tie. Nimenomaan piikki näyttää olevan täysin vapaa kun puhutaan julkisesta sektorista ja sinne ollaan työntämässä tulevaisuudessa miljardeja lisää jos tuo sote-himmeli menee läpi.
Tuolla systeemillä ei vaan ole mitään mahdollisuutta saada kuluja hallintaan kun perusyksiköt jäävät liian pieniksi, ainoa järkevä tapa olisi perustaa sote yliopistosairaaloiden varaan. Samalla myös keskussairaalaverkostoa voisi vieläkin tehostaa, jotta jokaisessa on riittävä valmius hoitaa potilaita. Kyllä se n.150-200km mitä ovat pisimmät matkat Oulun eteläpuolella isoon sairaalaan on sellainen, ettei se tule ongelmaksi.
Eihän tässä lakisääteisiin velvoitteisiin olla puuttumassa vaan hallintoon jos kuntien määrä olisi maksimissaan se n.50 kpl niin jokaisen kunnan asukasmäärä olisi edes n.50 tuhannen tienoilla jolloin sitä hallintoa saadaan kevennettyä selvästi.
Samalla toki poistetaan se kuntien yhdistymisistä tullut osassa kunnissa parikin vuosikymmentä jatkunut irtisanomissuoja, joka perustui kuntien yhdistymisiin.
Ei julkinen hallinto voi olla siinä mielessä taloudesta irtonainen saareke, että se pelastetaan aina valtion lompakosta jos kunnan rahat ei riitä niin silloin pitää yhdistyä jotta kiinteiden kulujen määrää saadaa tiputettua.
Pieni kunta ei välttämättä ole köyhä. Konkurssikypsiä kuntia ei taida olla tällä hetkellä yhtään, kiitos tasausjärjestelmien, jotka siirtää vaikkapa Helsingiltä yli 300 milj. euroa rahaa maakuntiin vuosittain. Kuntien ahdinko ei aina ole itseaiheutettua, vaan ikääntyvän muuttotappiokunnan resurssit ei yksinkertaisesti riitä valtion edellyttämän palvelutason ylläpitoon, mikä on taas edellytys sille, että maa pysyisi jotenkin asuttavana kauttaaltaan. Ongelmat on isoja ja monisyisiä, eikä niitä kuntaliitoksilla ratkota. Sosiaali- ja terveystoimi on tehnyt voitavansa, ja terveyspalveluja on yhdistelty yli kuntarajojen. Köyhän kunnan vieressä on useinmiten toinen köyhä kunta, joten hynttyiden yhteen lyöminen ei muuta mitään. Edelleen on sama määrä mummpoja hoidettavana, ja maantietä aurattavana. Hallinnon päälerkkäisyyksillä ei kuntien talousongelmiua ratkota, sillä pienten kuntien henkilöstöresurssit on minimoitu aikoja sitten. Kahta kunnanjohtajuaa ei tarvita, mutta työtön kunnanjohtaja syö työttömyystukena sen, mitä mahdollinen säästö voisi olla.
Valtio on tukenut kuntia koronan aiheuttaman tuloveropudotuksen paikkaamiseksi. Minä en ainakaan löytänyt mitään viitettä siitä, että tukea saaneet kunnat tekisivät jotenkin poikkeuksellisen hyviä tilinpäätöksiä, mutta sinulla lienee linkkejä väitteesi tueksi?
Valtion tuki sataa suurelta osaltaan suoraan palkansaajan taskuun, kun tuella kunnan välttävät kunnallisveroprosentin nostamisen. Väite siitä, etä valtio veisi kaiken on vanhanaikainen, koska kunta se on, joka sen ennakonpidätyksen pääosin vie. Ja nyt kuntien tulot ovat romahtaneet, mikä johtaisi väistämättä kunnalisverojen korotuksiin, niin olisiko se sinulle mieluisampi vaihtoehto?