Koitin kyllä olla kanssasi samaa mieltä ja tuoda ilmi että monessa firmassa, eri toimialoilla otettiin kauhea hyppy jonnekkin suuntaan. Miksi mm. etätyön lisääntymisen haluaakin laskea. Mutta lounasfirmoissa tuota ei tapahtunut, vaan ala jäi polkemaan paikalleen, ainakin täälläpäin. Koitappa tilata ruokaa jos puhelinlinja on kokoajan tukossa ja sähköposteja ei lueta.
Kyllä, mutta myönnän itse, että en tunne lounasfirmojen katteita ja sopimuksia kuin tavallisena kuluttajana. Lounashinta asiakkaalle on varmasti kilpailtu esimerkiksi Helsingin keskustassa hyvin alas. Kokemukseni mukaan keskustasta saa silti parempaa ruokaa kuin sen ulkopuolelta lounasaikaan kalliimmalla hinnalla. Ainakin meillä (ei ravintola) keskustan tilat olivat kalliimmat kuin keskustan ulkopuolella, joten keskustan lounaspaikoilla ei kovin paljon joustoa ole.
Jos saisin päättää, lounasravintoloilla oli ainakin osin eri säännöt ja jos se olisi laista kiinni, tekisin uuden lain. Ei tämäkään olisi vaikeaa. Siihen päälle yhteistyö alueiden työnantajien kanssa paremmasta porrastuksesta ja valtiolta ruuan alv (muistaakseni 14 %) alemmaksi toistaiseksi vaikka 4 % eli alennus 10 prosenttiyksikköä, niin homma toimisi.