Ei ole oikeampia työpaikkoja kuin julkishallinnon työpaikat. Palkallakin tulee toimeen.Nyt pitäisi vaan saada niitä oikeita työpaikkoja luotua. Siis sellaisia joilla ihminen tulee toimeen.
Terveisin virkamies
Ei ole oikeampia työpaikkoja kuin julkishallinnon työpaikat. Palkallakin tulee toimeen.Nyt pitäisi vaan saada niitä oikeita työpaikkoja luotua. Siis sellaisia joilla ihminen tulee toimeen.
Miksei sitten palkata samantien 400.000 työtöntä sinne TE-toimistoon. Voivat siellä haastatella toisiaan kilpailukykyisellä palkalla. Rahahan ei ole mikään ongelma, sitä tulee seinästä eikä takaisinmaksusta ole niin väliä. Työttömyyskin häviää kertaheitolla.Ei ole oikeampia työpaikkoja kuin julkishallinnon työpaikat. Palkallakin tulee toimeen.
Terveisin virkamies
Viestini oli tarkoitus olla sarkastinen. Olen samaa mieltä kanssasi.Miksei sitten palkata samantien 400.000 työtöntä sinne TE-toimistoon. Voivat siellä haastatella toisiaan kilpailukykyisellä palkalla. Rahahan ei ole mikään ongelma, sitä tulee seinästä eikä takaisinmaksusta ole niin väliä. Työttömyyskin häviää kertaheitolla.
Miksei sitten palkata samantien 400.000 työtöntä sinne TE-toimistoon. Voivat siellä haastatella toisiaan kilpailukykyisellä palkalla. Rahahan ei ole mikään ongelma, sitä tulee seinästä eikä takaisinmaksusta ole niin väliä. Työttömyyskin häviää kertaheitolla.
Työnhakijan pitää aktiivimalli kakkosessa käydä TE-toimistossa alkuvaiheessa kahden viikon välein. Tämän jälkeen kuukauden kestävä tiivis palvelujakso seuraa aina 6 kuukauden työttömyyden jälkeen
Miten niin? Tanskahan on kansainvälisessä vertailussa erottunut sillä, että siellä on poikkeuksellisen paljon satsattu veroeuroja julkisiin työvoimapalveluihin. Ja siellä ei ole juurikaan näitä palveluja ulkoistettu, vaan työvoimapalvelut ovat pitkälti kuntien itse hoitamaa. Tässä mielessä Marinin hallituksen valmistelussa oleva suhteellisen laaja työllisyyden kuntakokeilu voidaan nähdä Tanskan mallin suuntaan menevänä toimena.Ehkä senkin voi todeta, että Haatainen ja muut ministerit mainostivat Ruotsin ja Tanskan kokemuksilla. Hyvä niin. Mutta Ruotsi ja Tanska operoivat tämän osan pitkälti yksityisten innovaatioiden varassa ja saavat tuloksia. Kalliilla, mutta saavat. Haataisen malli ei todellisuudessa muistuta onnistuneita malleja, mutta ei kai se demareita haittaa.
150000 eurolla saa varmasti "järkevän asunnon" ostettua Helsingistä, jos puhutaan ensiasunnosta.Helsingissä halvimmat järkeävät asunnot lienee jotain 200k luokkaa?
Miten niin? Tanskahan on kansainvälisessä vertailussa erottunut sillä, että siellä on poikkeuksellisen paljon satsattu veroeuroja julkisiin työvoimapalveluihin. Ja siellä ei ole juurikaan näitä palveluja ulkoistettu, vaan työvoimapalvelut ovat pitkälti kuntien itse hoitamaa.
Tässä mielessä Marinin hallituksen valmistelussa oleva suhteellisen laaja työllisyyden kuntakokeilu voidaan nähdä Tanskan mallin suuntaan menevänä toimena.
Se on moneen kertaan todettu fakta, että Suomessa työllisyyden hoidon resurssit eivät ole olleet yleispohjoismaalaisella tasolla. Nyt hallitus tekee tässä katsannossa ihan oikeansuuntaisen toimenpiteen, jos siis nähdään tarkoituksenmukaisena, että työttömiä tulisi aidosti auttaa auttaa työnhaussa tai koulutuksiin/palveluihin hakeutumisessa. Nykyisellään taitaa olla niin, että joillakin TE-toimiston virkailijoilla saattaa olla 600-700 työnhakijaa hoidettavanaan. Jokainen voi pohtia, miten yksilöllistä tukea tai ohjausta noilla asiakasmäärillä voidaan antaa.Hyvinhän meillä menee. Nytkin työttömyys vähenee huomattavasti kun TE-toimistoon palkataan 1200 uutta työntekijää kyyläämään työttömien työnhakukertoja.
150000 eurolla saa varmasti "järkevän asunnon" ostettua Helsingistä, jos puhutaan ensiasunnosta.
Ehkä kannattaisi tarkastella asiaa hivenen tarkemmin jos pyrkimys vapaammille markkinoille nähdään jotenkin yleisesti hyvänä ratkaisuna. Pitäisi hivenen pystyä tarkemmin miettimään. Toimivat taloudet ovat kuitenkin ihan selkeästi sekatalouksia, joissa markkinoita tarpeen mukaan säädellään. Mm. rahoitusmarkkinat toimivat kohtuullisen hyvin globaalisti vapaan markkinamallin mukaan. Toisaalta vaikka vankeinhoito, koulutus ja terveydenhuolto äärimmäisen huonosti. Eikä tarvitse kovinkaan paljon mietiskellä täydellisen kilpailun mallia, että ymmärtää miksi näin on. Yhdysvallat on vapain markkinatalous maailmassa eikä siellä pitäisi olla kenenkään mielestä mitään kovin kadehdittavaa. Em. yhteiskunnan peruspilarit ovat maailman kalleimpia (vaikka vapaan kilpailun pitäisi johtaa halpuuteen) ja yhteiskunta niin eriarvoistunut, että maa on länsimaista tai sivistyneistä maista lähimpänä sisällissotaa.Niin. Yleisesti on pyrkimys vapaammille markkinoille nähty hyvänä asiana. Se ettei täydellistä markkinaa ole mahdollista saada ei mielestäni ole syy siirtyä hallinnon ohjaamaan talouteen. Yleisesti kaikki yhteiskuntateoriat ovat täyttä huttua jos katsotaan miten niiden olettamat oikeasti toimii. Kommunismi kosahtaa yleensä siinä kohtaa kun pitäisi organisoida työtä tuossa uudessa utopiassa ja pian eletään oligarkiassa. Sitten on erinäiset näkemykset valistuneista diktaattoreita, jotka olisivat "ideaaleja johtajia" ja ajatus demokratiastakin vaatii sen että kansa on tietoinen asioista ja halukas äänestämään.
Kelan sivuilta:Onko tietoa mikä se raja on?
Voihan sitä kertoa kaikenlaisia anekdootteja, enkä epäile, etteikö ripaus totuuttakin olisi mukana. Kelan sivuilta löytyy kuitenkin kattavasti infoa ja tilastoja. Esim. tämä valtioneuvoston julkaisu antaa hyvät lähtötiedot:Tässäkin taloyhtiössä asuu vaikeasti työllistyvää porukkaa, joka asuu noissa Saton +1000€ asunnoissa ja vuokra nousee maksimit joka vuosi. Saton kämpissä tuntuu asuvan paljon tukien varassa eläviä, ja nämä Satot, Kojamot jne. firmat ovat suuria voittajia tässä asumistukiyhtälössä. Demarit eivät ainakaan tule asumistukiin kajoamaan, kun heillä on näitä virityksiä, missä valtion varoja lapataan omaan laariin vieläpä verottomasti.
Oma vuokrani samanlaisesta kämpästä yksityiseltä vuokrattuna nyt 750€. Itse en aio omistuskämppää ostaa, ellen voita lotossa. Viimeisessä palttoossaei ole taskuja, joten kun lusikka lentää nurkkaan, minun omaisuuteni on helppo realisoida.
Asumislisistä puhuinkin. Soininvaaran toimeentulotukiväitteestä kirjoitetaan seuraavasti (ks. linkki yllä):Tuo on vähän sellaista kikkailua antaa ymmärtää, että Soininvaara kritisoi väitettä, jonka mukaan asumislisät valuisivat suoraan vuokriin. Totta on, että asumistuki ei tee näin. Mutta vain siksi, että Soininvaaran mukaan toimeentulotuki on jo tuhonnut vuokramarkkinat ja asumistuella ei ole enää tuhottavaa:
Suhtaudun aika penseästi tällaisiin "miksei se ja se tee näin", kun kyse on kuitenkin poliittisesta kokonaisarvioinnista. Helsingissä demareilla ja vasemmistoliitolla on yhteensä 22/85 paikkaa, kun pelkästään vihreillä ja kokoomuksella on yhteensä 46. Mikseivät tee mitään?Itse en ole täysin vaatimassa asuntosijoittajien tukijärjestelmän purkamista. Sellainen kuuluu myös markkinatalouteen. Mutta ei suinkaan nykyisellään, koska siinä ei ole kyse markkinataloudesta. Miksi siis demarit ja vassarit eivät sitä halua purkaa tätä?
Koska Kojamo on yksi suurimpia hyötyjiä nykyisestä järjestelmästä, jossa julkinen valta siirtää jatkuvasti lisää rahaa ay-liikkeen hallitsemalle yhtiölle.
Soininvaaran toimeentulotukiväitteestä kirjoitetaan seuraavasti (ks. linkki yllä):
Julkisessa keskustelussa onkin usein arvioitu, että vuokranantajat hyödyntäisivät tätä järjestelmän ominaisuutta asettamalla vuokran vähintään normin suuruiseksi (esim. Soininvaara, 2018). Tällöin vuokranormi muodostaisi ikään kuin lattiavuokran, jota alempaa vuokraa ei havaittaisi markkinoilla.
Yllä kuvattu lattiavuokrahypoteesi perustuu ajatukseen, että toimeentulotuen saajilla ei olisi taloudellista kannustinta pyrkiä vuokranormia edullisempaan asumiseen. Tämä ei kuitenkaan pidä aina paikkaansa
Suhtaudun aika penseästi tällaisiin "miksei se ja se tee näin", kun kyse on kuitenkin poliittisesta kokonaisarvioinnista. Helsingissä demareilla ja vasemmistoliitolla on yhteensä 22/85 paikkaa, kun pelkästään vihreillä ja kokoomuksella on yhteensä 46. Mikseivät tee mitään?
On muuten aika pöyristyttävä heitto, kun Vanhanen arvioi kuukausi takaperin budjettialijäämän olevan 2021 n. 7 mrd ja lopputulos nyt sitten on 10,7 mrd. Tässähän on jo Stubbilaista matikkaa.
Mutta Suomi saa EU:n elvytyspaketista jotain 3 miljardia rahaa, eli 10 - 3 = 7. [/sarkasmi]On muuten aika pöyristyttävä heitto, kun Vanhanen arvioi kuukausi takaperin budjettialijäämän olevan 2021 n. 7 mrd ja lopputulos nyt sitten on 10,7 mrd. Tässähän on jo Stubbilaista matikkaa.
Itse en pidä ongelmana budjetin alijäämän kokoa, vaan sitä että siitä on hyvin merkittävä osa ns syömävelkaa. Rakenteiden ylläpito ei ole elvytystä. Lisäksi ongelmana tässä hallituksen harjoittamassa ”elvytyspolitiikassa” on se, että rahaa(investointeja) ei saada nopeasti liikkeelle.
Itse en pidä ongelmana budjetin alijäämän kokoa, vaan sitä että siitä on hyvin merkittävä osa ns syömävelkaa. Rakenteiden ylläpito ei ole elvytystä. Lisäksi ongelmana tässä hallituksen harjoittamassa ”elvytyspolitiikassa” on se, että rahaa(investointeja) ei saada nopeasti liikkeelle.
Minulla ei ole taloustieteilijän koulutusta perusopintoja enempää, mutta aika vahva käsitys siitä, että lamassa "rakenteiden ylläpito aka syömävelka" on elvytystä. Joku asiaa tarkemmin tunteva voi varmaan korjata jos olen väärässä.
Avasin aamun Hesarin: ensimmäisellä sivulla on otsikko "Hallitus ottaa velkaa ja elvyttää". Viereen oli laitettu punaisin kirjaimin summa: 10,8 miljardia.Alkaa lyömään jo Rinteen matikan. Miljardi sinne, toinen tänne.
Mediassa ei hirveästi rummuteta miten paljon velkaa otetaan. Jännä juttu?
Sen verran haluaisin kyllä korjata, että tuossa porukassa on ainakin pari sellaista, jotka eivät siis ole minkään sortin taloustieteen harjoittajia. Tuskin lukeneet ensimmäistäkään kurssia aiheeesta. Jostain syystä markkinaliberalismi tulee helposti sotkettua taloustieteeseen tai sen peruspilareihin. Tosiasiallisesti niin mediassa kuin täällä foorumilla olevat markkinaliberalistiset kannanotot ovat aivan naurettavia taloustieteen näkökulmasta.
Perimmäinen synti on se, että markkinaliberalisti on keksinyt, että on "vapaa kilpailu" ja "kysynnän ja tarjonnan laki", jotka olisivat jotain taloustieteen kivijalkoja mitkä toimii reaalitaloudessa. Kuitenkin tässä takana on täysin teoreettinen taloustieteen malli jota kutsutaan "Täydelliseksi kilpailuksi". Tämän teoreettisen mallin peruskiviä ovat sellaiset asiat kuin, että markkinoilla on käytännössä rajattomasti ostajia ja myyjiä. Markkinoille tulisi olla myös täydellisen vapaa pääsy. Kaikilla näistä rajattomista myyjistä tai yrityksistä tulisi olla täysin tasavertaiset mahdollisuudet saada samaan hintaan kaikki tuotantoon vaikuttavat tekijät raaka-aineista työntekijöihin. Kaikkien ostajien ja myyjien pitäisi tietävät kaikkien ostajien ja myyjien asettamat hinnat vai pitäisikö sanoa arvo. Eli osata toisaalta arvioida ostamansa palvelun tai hyödykkeen ominaisuudet. Ja kaiken kukkuraksi kaikkien myytävien palvelujen ja hyödykkeiden tulisi olla täysin identtisiä.
Nyt varmasti jo vähemmänkin taloustieteeseen perehtyneet ymmärtävät, että tällaisia markkinoita ei yksinkertaisesti ole olemassa. Nykyisen kaltaisessa globaalissa maailmassa pitäisi tapahtua todella paljon, että tämä olisi edes puolittain mahdollista toteutua. Ehkä siksi näillä samoille ihmisillä on kaikkein kovin kiire päästä jollekin muulle planeetalle ennemmin kuin ratkoa oman planeettamme ongelmia. :D
Ehkä kannattaisi tarkastella asiaa hivenen tarkemmin jos pyrkimys vapaammille markkinoille nähdään jotenkin yleisesti hyvänä ratkaisuna. Pitäisi hivenen pystyä tarkemmin miettimään. Toimivat taloudet ovat kuitenkin ihan selkeästi sekatalouksia, joissa markkinoita tarpeen mukaan säädellään. Mm. rahoitusmarkkinat toimivat kohtuullisen hyvin globaalisti vapaan markkinamallin mukaan. Toisaalta vaikka vankeinhoito, koulutus ja terveydenhuolto äärimmäisen huonosti. Eikä tarvitse kovinkaan paljon mietiskellä täydellisen kilpailun mallia, että ymmärtää miksi näin on. Yhdysvallat on vapain markkinatalous maailmassa eikä siellä pitäisi olla kenenkään mielestä mitään kovin kadehdittavaa. Em. yhteiskunnan peruspilarit ovat maailman kalleimpia (vaikka vapaan kilpailun pitäisi johtaa halpuuteen) ja yhteiskunta niin eriarvoistunut, että maa on länsimaista tai sivistyneistä maista lähimpänä sisällissotaa.
Siitä ollaan samaa mieltä, kuten muuallakin olen sanonut, että markkinaliberalistit ja kommunistit ovat yhtä arvostettavia talousihmisiä. Idealisteja ja utopisteja, jotka pyrkivät tyhmyyttään tuhoamaan yhteiskunnan.
Käytännössä puhutaan budjettiraameista, eli siitä, minkä verran asetetaan pysyviä menoja. Nyt niitä tuli aika vähän, koska haluttiin nimenomaan painottaa korona-toimia.En todella tiedä miten määritelmä virallisesti menee.
Ylläpidolla ei ole kuitenkaan joka tapauksessa taloutta piristävää vaikutusta. Toki se pienentää kuilun syvenemistä.
Sitten liittyen niihin fattan kustantamiin tonnin asuntoihin. Lainaus sivulta 32:
Perustoimeentulotuessa kohtuullisiksi arvioidut asumiskustannukset korvataan täysimääräisinä. Jos asumismenot ovat kohtuuttoman suuret suhteessa tarpeellisen suuruisiin asumismenoihin, lain mukaan tuensaajaa on ohjattava etsimään edullisempaa asuntoa.
Eli tällainen takapelti on olemassa. Tietysti on mahdollista, ja varmaan todennäköistäkin, että kämppää ei vaihdeta kovin herkästi. Harva suunnittelee jäävänsä pitkäksi aikaa toimeentulotuen varaan. Ja onhan niissä siirtymäajat ja -tuet mukana, joten kuvailemasi toiminta on mahdollista joissakin tapauksissa. Yleisesti ottaen Kela ei kuitenkaan katso sormien läpi ylihintaisissa kämpissä asumista.
Minulla ei ole taloustieteilijän koulutusta perusopintoja enempää, mutta aika vahva käsitys siitä, että lamassa "rakenteiden ylläpito aka syömävelka" on elvytystä. Joku asiaa tarkemmin tunteva voi varmaan korjata jos olen väärässä.
Avasin aamun Hesarin: ensimmäisellä sivulla on otsikko "Hallitus ottaa velkaa ja elvyttää". Viereen oli laitettu punaisin kirjaimin summa: 10,8 miljardia.